قدیمی‌ترین وقف‌نامه در قزوین متعلق به ۹۷۰ سال پیش است
کد خبر: 4097125
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

قدیمی‌ترین وقف‌نامه در قزوین متعلق به ۹۷۰ سال پیش است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین گفت: قدیمی‌ترین وقف استان قزوین مربوط به ۹۷۰ سال پیش به نام «خدیجه بنت بدیها» که قنات آبی را برای آبرسانی به مردم قزوین وقف کرده است.

مجیدی مدیرکل اوقاف قزوین

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مفهوم وقف گفت: وقف حبس عین مال و استفاده از منافع موقوفه است یعنی ما مکلفیم عین موقوفه را حفظ کنیم و از منافعی که در طی سال از این طریق ایجاد می‌شود بهره ببریم.

وی افزود: هر اتفاقی که در مباحث شرعی مباح باشد و انجام آن خلاف شرع نباشد قابلیت انجام وقف را دارد و هم‌اکنون در کشور ۸۱۴ نوع نیت و در قزوین نیز ۷۰ نوع نیت وقف وجود دارد. بیشترین وقف انجام شده در کشور متعلق به سیدالشهدا(ع) است و در قزوین نیز  بسیار شاهد این نوع نیت هستیم.

مجیدی با بیان اینکه بهترین راه ترویج و تبیین وقف در اجرای نیت است، بیان کرد: اجرای عیانه نیت واقفه بر اساس درآمد موقوفات و نیتی است که واقف انشا کرده تا در طول سال انجام شود. قدیمی‌ترین وقف استان قزوین مربوط به ۹۷۰ سال پیش به نام خانم خدیجه بنت بدیها که قنات آبی را برای آبرسانی به مردم قزوین وقف کرده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اطلاع‌رسانی در حوزه وقف است که در این راستا جلسات بسیاری با عموم مردم برگزار کردیم و با رسانه‌ها نیز برای ترویج وقف از این تریبون در ارتباط هستیم.

مدیرکل اوقاف قزوین خاطرنشان کرد: در صورت کلی دو نوع وقف وجود دارد: موقوفه منفعتی و انتفاعی؛ موقوفات انتفاعی موقوفاتی‌ است که برای استفاده عین وقف می‌شود به‌طور مثال زمینی که برای ساخت مسجد یا بیمارستان وقف می‌شود که در استان قزوین ۲۳۰۰ موقوفه انتفاعی وجود دارد.

مجیدی در پایان گفت: از موقوفات منفعتی درآمد کسب می‌شود؛ در قزوین ۸۱۴ واقف و بالغ بر ۳۴ هزار رقبه موقوفه وجود دارد و حدود ۲۰ درصد از اراضی مستثنیات این استان موقوفه است.

انتهای پیام
captcha