نیازمند رسیدن به نظریه قرآن حداکثری هستیم
کد خبر: 4097523
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
علیرضا معاف:

نیازمند رسیدن به نظریه قرآن حداکثری هستیم

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت: اگر می‌خواهیم وضعیت قرآنی کشور را اعتلا و ارتقا بدهیم، باید از نظریه قرآن حداقلی عبور کرده و به نظریه قرآن حداکثری برسیم.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی تهران، جشن انوار حسنین و افتتاحیه طرح کشوری مسیر نور با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همت بسیج دانشجویی در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد.

در این نشست علیرضا کاوند، رئیس دانشکده در خصوص جایگاه و شخصیت علمی و اجرایی علیرضا معاف به بیان نکاتی پرداخت و سپس مجتبی فیضی کلاسی، فرمانده بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران با بیان اینکه طرح کشوری مسیر نور برای نخستین بار اجرا می‌شود، خلاصه آن را معرفیِ چشم‌انداز و ظرفیت‌های رشته علوم قرآن و حدیث دانست و گفت: یک خلا عمده که در رشته‌های دانشگاهی شاهد آن هستیم، مسئله دید جامع دانشجویان نسبت به رشته خود است. اولین هدف این طرح دستیابی و انتقال به این دید جامع است.

وی افزود: در همین راستا دانشجویی مسئله‌مند و صاحب دغدغه رشد می‌یابد که هدف، مسیر، چالش‌ها، ظرفیت‌ها و موانع را می‌شناسد، پس مسئله‌مند شدن دانشجویان هدف دوم این طرح است که تجلی آن دغدغه‌مندی دانشجویان علوم قرآنی برای حل مسائل قرآنی کشور و تحقق جامعه‌سازی و نظام‌سازی قرآنی برای زمینه‌سازی ظهور امام عصر(عج) است. این امر نیازمند مهارت و دانش است که بعد از هدف سوم یعنی دغدغه‌مندی دانشجویان نسبت به حل مسائل کشور در حوزه تخخصصی، حرکت به سمت توانمند شدن و مهارت افزایی دانشجویی هدف چهارم این طرح است.

فیضی کلاسی با بیان اینکه این طرح بایستی در دو گام تحقیقاتی و عملیاتی دنبال شود اضافه کرد: برای تحقق گام اول، تشکیل جلسات منظم با چهره‌های علمی و موفق رشته و ضبط این جلسات و تولید محتوا از آن، برگزاری جلسات هم‌فکری و مباحثه در فضای خوابگاهی، پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی موضوعی، برگزاری جلسات هیئت اندیشه‌ورز، برپایی گعده‌های دانشجویی پرسش و پاسخ با اساتید را ضروری دانست و خروجی آن را در قالب نشریه تخصصی، کتاب، مجموعه فیلم های ضبط شده و... را امری لازم برشمرد. در این مرحله آن چه مورد مطالعه قرار می‌گیرد آشنایی با رشته، ظرفیت‌های شغلی رشته، ظرفیت‌های تحقیقی و پژوهشی رشته، ظرفیت‌های مغفول رشته و آینده‌پژوهی رشته است که در آن نیاز‌های کشور در یک گام جلوتر توسط دانشجویان علوم قرآنی که بایستی به عنوان مدیران تراز قرآنی کشور تربیت شوند در دستور کار قرار می‌گیرد.

برگزیده بیست و هفتمین دوره المپیاد علمی الهیات و معارف اسلامی کشور افزود: از برکات این طرح می‌توان به دغدغه‌مندی، ایجاد انگیزه و تزریق روحیه امید در دانشگاه‌ها به منظور ارتقای روحیه اشاره کرد. مسئله‌شناسی دانشجویان و آشنا شدن با اهداف تحصیلی خود در زندگی، آشنایی با ماهیت رشته و فضای کاری آن برای آینده، شناخت مشکلات و نقاط ضعف برای حل آن در گام دوم انقلاب، مهارت‌افزایی تخصصی و عمومی در کنار مباحث و مطالعات درسی، ارتباط‌گیری دانشجویان با چهره‌های شاخص علمی و موفق رشته و ایجاد بستر برای طرح ایده‌ها و ابتکارات قرآنی را از دیگر برکات این طرح است.

فرمانده بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران افزود: دانشجوی دانشکده علوم قرآنی تهران به عنوان تنها دانشگاه با نام تخصصی قرآن در قلب تنها کشور با مذهب رسمی شیعه در جهان باید خود را سرباز وجود مبارک امام عصر(عج) بداند. از میان ۸ میلیارد انسان روی کره زمین، شما در شیعه خانه امام زمان(عج) و در شرایط فتنه‌های پیچیده آخرالزمان توفیق یافته‌اید که پرچم مکتب قرآن و اهل بیت(ع) را برافراشته کنید و این توفیق عظیمی است. امروز چشم امید امام عصر(عج) به فرزندانش دوخته شده است، لذا باید آن طور که شایسته شان امام است کار را تحویل ایشان بدهیم. شبانه روزی دغدغه داشته باشیم و با پیگیری همه جانبه تمدن سازی قرآنی فضا را برای ظهور آماده کنیم.

علیرضا معاف که مهمان اصلی این برنامه بود، در این نشست، ضمن تبریک ایام و تشکر از بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران بابت تشکیل این نشست خطاب به دانشجویان بیان کرد: از آن جایی که رشته تحصیلی خودم در مقطع ارشد و دکتری علوم قرآن و حدیث بوده است، با فضا و اتمسفر دانشی و زیستی شما آشنا هستم‌. با توجه به اینکه عمده مباحث درسی رشته، انتزاعی، مجرد‌تر و دورتر از فضای کاربردی و اجتماعی به نظر می‌آید، این ابهام برای عمده دانشجویان این رشته است که بعد از تحصیلاتشان چه می‌شود؟ چه تاثیری در فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور می‌توانیم داشته باشیم؟ نقش ما در کجای اداره و تمشیت این نظام عظیم است؟ کارآمدی دروسی که می‌خوانیم چقدر و در کجا مشهود است؟ این سوالات عمدتا در رشته‌های علوم انسانی مطرح می‌شود، برخلاف رشته‌های فنی، مهندسی و پزشکی که فضای تاثیر و عملیات اجتماعی آن روشن‌تر است.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد ادامه داد: برای پاسخ به این سوالات باید یک دسته‌بندی نظری کنیم. اساسا ما دو نوع نگاه به قرآن در جهان اسلام و کشورمان داریم که هر یک موافقان و مخالفانی دارد. از این دو نگاه تعبیر به قرآن حداقلی و قرآن حداکثری می‌کنیم. البته به صورت‌های دیگر هم نامگذاری شده است اما نکته مهم آن است که اگر می‌خواهیم وضعیت قرآنی کشور را اعتلا و ارتقا بدهیم، باید از نظریه قرآن حداقلی عبور کرده و به نظریه قرآن حداکثری برسیم. اگر از دانشمندان، اندیمشندان، نظریه سازان و نظریه‌پردازان قرآنی در حاکمیت و برای اصلاحات اساسی کشور استفاده نمی‌شود، به دلیل حاکم بودن همین نگاه قرآن حداقلی است.

معاف در تشریح قرآن حداکثری گفت: قرآن حداکثری یعنی آن چه شهید صدر گفت و آن اینکه ما در جامعه مشکلاتی داریم، مسائلی داریم، چالش‌هایی داریم و سوالاتی داریم و باید ببینیم آیا برای پاسخ دادن به آن‌ها از قرآن استفاده می‌کنیم یا نه؟ راه حل‌ها از قرآن اخذ می‌شود یا خیر؟ نقشه راه رسیدن به آن از منبع قرآن دریافت می‌شود یا نه؟ باید مسئله‌هایتان را به قرآن عرضه کنید و بر اساس کلام‌ نورانی امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند: فاستنطقوه؛ او را به سخن بیاورید.

وی در ادامه افزود: قرآن حداکثری قائل به این است که همه دروس و علومی که شما در رشته علوم قرآن و حدیث می‌خوانید مقدمه است، نتیجه و هدف نیست. اشکال این است که در مقدمه متوقف شده‌ایم و از آن جایی که بحث‌های درسی ما امتداد اجتماعی ندارد به ما مراجعه نمی‌شود. مدیریت کلان جامعه اصلا احساس نیاز نمی‌کند که باید برای حل مسائلش به دانشمندان کلان این حوزه مراجعه کند. ما بایستی نسبت به سبک زندگی قرآنی، اقتصاد قرآنی، سیاست خارجه قرآنی، فرهنگ قرآنی، مدیریت قرآنی و... برنامه داشته باشیم و آن را پیگیری کنیم. اگر نگاه حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب مبنی بر نگاه حداکثری قرآن را دنبال کنیم می‌توانیم در گام دوم انقلاب از حالت انتزاعی و حاشیه به متن راه یابیم و فعالانه نقش آفرینی کنیم. نمونه ابتدایی آن را ما در خود وزارت ارشاد با سند قرآنی‌سازی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده‌ایم که بر این اساس فرهنگ و نوع اندیشه قرآنی باید روح حاکم بر همه بخش‌های تئاتر، سینما و... باشد. حضرت ابراهیم(ع) هنگامی که می‌خواهد درس توحید بدهد با بهره‌گیری از ابزار هنر، یک سناریو می‌نویسد و اجرا می‌کند. اول می‌گوید خورشید می‌پرستم بعد که غروب کرد می‌گوید من افول کنندگان را دوست ندارم، سپس ماه و ادامه ماجرا، یا در ماجرای تبر بر دوش بت بزرگ، گویا ایشان یک تئاتر زیبا با بهره‌گیری از هنر را می‌آفرینند. قرآن فرا نهاد است و بایستی این اندیشه در وزارتخانه‌های نظام اسلامی حاکم شود. برای این فکر کنید، طرح بدهید، مطالبه کنید.

وی ادامه داد: از همین الان که دانشجوی کارشناسی هستید، افق‌تان را بر روی این فرکانس تنظیم کنید که می‌خواهید قرآن را در دل جامعه ببرید‌. نگاه دانشمندان علوم قرآنی، متخصصین صحیفه و فعالین عرصه نهج‌البلاغه باید هم افزا شده و از کار جزیره‌ای پرهیز شود. اگر ۱۰ درصد دانشجویان کل همین دانشگاه بتوانند ید واحده شده و این نظریه را از آب و گل درآورند، تحولی در حوزه قرآنی کشور رخ می‌دهد.

 

انتهای پیام
captcha