«ماه تمام» رویداد باکیفیت هنری است + صوت و فیلم
کد خبر: 4097711
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
گزارش ایکنا از نمایشگاه هنری با رویکرد شخصیت حضرت عباس(ع)

«ماه تمام» رویداد باکیفیت هنری است + صوت و فیلم

مسئولان فرهنگی و هنرمندان با حضور در نمایشگاه فرهنگی هنری ماه تمام که محور اصلی آن شخصیت حضرت عباس(ع) است نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش ایکنا، نمایشگاه «ماه تمام» با حضور جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، زهرا نقی‌زاده؛ رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه الزهرا(س)، محمدرضا اخضریان؛ مدیرکل فرهنگی دانشگاه تهران، روح‌الله شیریان؛ نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، علی‌رضا کلانتر مهرجردی؛ مدیرکل مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمد بخشی‌زاده؛ دبیر اجرایی نمایشگاه، لاله شهابی؛ مدیر اجرایی نمایشگاه و جمعی از هنرمندان در نگارخانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افتتاح شد.

در این نمایشگاه 50 اثر در قالب‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، تایپوگرافی و نقاشی به نمایش درآمده و تا فردا پذیرای عموم است. خبرنگار ایکنا با حضور در این نمایشگاه نظرات مختلف مدیران و هنرمندان حاضر را جویا شده است.

لزوم برنامه‌ریزی درازمدت

جمال رحیمیان با بیان اینکه نمایشگاه «ماه تمام» یک رویداد باکیفیت هنری است، گفت: هنر مظهر زیبایی و مانایی است بنابراین اگر هنر با دو مؤلفه قرآن و شخصیت حضرت عباس(ع) پیوند بخورد، اتفاقی چشمگیر رخ خواهد داد. خوشبختانه این امر در این نمایشگاه رخ داده است. در این نمایشگاه شاهد یک اتفاق خوب هستیم آن‌ هم حضور هنرمندان جوان است.

«ماه تمام» اتفاق با کیفیت هنری است / هنر مظهر زیبایی و مانایی است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: وظیفه متولیان عرصه فرهنگ و هنر است تا زمینه‌ای را فراهم کنند که استعدادها بروز پیدا کنند. در همین راستا در جهاد دانشگاهی و دوره جدید حتماً از فضای هنری که در آن به جوانان توجه شده حمایت خواهیم داشت. برای رسیدن به هنری پویا لازم است برنامه‌ریزی درازمدت انجام شود تا ما شاهد یک نسل قدرتمند در حوزه‌هایی چون خوشنویسی و نقاشی باشیم. این قبیل نمایشگاه‌ها همچنین فرصتی است که هنرمندان جوان به عرصه‌های هنری ورود کنند تا استعداد و ظرفیت آنها شناسایی شود. درضمن جا دارد از سازمان فعالیت‌های قرآنی بابت برگزاری این رویداد تشکر داشته باشم. .ما نیز قول می‌‌دهیم این برنامه‌ها در دوره‌های بعدی با فراگیری بیشتری برگزار شود.

کد

وی درباره نقاط ضعف و قدرت نمایشگاه گفت: برخی از آثار حاضر در نمایشگاه بسیار حرفه‌ای هستند اما برخی آثار نیز شکلی آماتور دارند. برای همین شاید اگر این دو شکل کار کنار یکدیگر قرار نمی‌گرفتند اتفاقی بهتر صورت می‌گرفت. اگر کارهای باکیفیت و عالی به‌ صورت مجزا به نمایش درآیند نتایجی بهتر رقم خواهد خورد هرچند کارهای آماتور نیز قادرند در قالب یک نمایشگاه مستقل برگزار شوند. دلیلم برای این خواسته این است وقتی مخاطب با کاری فاخر رو‌به‌رو می‌شود توقع دارد در اثر بعدی نیز همین کیفیت را ببیند اما وقتی این اتفاق رقم نمی‌خورد دلزده خواهد شد. با این توضیح نیاز است هیئت انتخاب پیرامون قرار گرفتن آثار در نمایشگاه دقت نظر بیشتری داشته باشند.

رحیمیان برای جذب بهتر مردم به چنین نمایشگاه‌هایی توصیه کرد: با گذر از کرونا باید پیرامون برگزاری نمایشگاه‌های هنری بازنگری صورت گیرد. درضمن نیاز است برگه تحولی نوشته شود تا در کارهای جدید به‌تناسب سلیقه مخاطبی که در فضای مجازی به همه‌چیز دسترسی دارد بتوانیم جذب مخاطب کنیم. راهکار اول سود بردن از کارهای باکیفیت است و نکته دوم به بحث تبلیغات مربوط می‌شود تا مردم با چنین رویدادهای بیشتر آشنا شوند.

استفاده از اساتید مجرب

محمدحسین حسنی نیز در این آیین گشایش نمایشگاه بیان کرد: رویداد فرهنگی هنری «ماه تمام» با محوریت شخصیت حضرت عباس(ع) و با تدبر در سوره کافرون از خرداد سال جاری با برگزاری جلسات با اساتید مجرب مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. طبق جلساتی که با آنها داشتیم قرار شد با موضوع و معرفی یکی از چهره‌های کربلا و با محوریت یکی از سوره‌های قرآنی برگزار شود.

وی ادامه داد: علت انتخاب این موضوع زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا است. همچنین این رویداد درسی برای انتقال مفاهیم است که شهدای کربلا در پی رواج آن بودند. درضمن شخصیت‌هایی چون حضرت ابوالفضل(ع) در طول تاریخ تأثیری بسیار زیادی در شکل‌گیری اشخاص داشته است. ما برای  بالا بردن ضریب و نفوذ و تأثیرگذاری این افراد، می‌توان از آیات قرآن بهره گرفت. در حقیقت سیره زندگی این بزرگواران را در آیات قرآن جستجو کنیم.

«ماه تمام» اتفاق با کیفیت هنری است / هنر مظهر زیبایی و مانایی است

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: قرار شد ما سوره‌ای که متناسب با شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) باشد را انتخاب کنیم. در همین رابطه سوره کافرون انتخاب شد. در این سوره ثابت می‌شود توحید و پرستش حقیقی خداوند مطلق بوده و ذره‌ای ناخالصی در آن پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: نمایشگاه ادبی «ماه تمام» در چهار بخش؛ خوشنویسی، نقاشیخط، تایپوگرافی و نقاشی برگزار می‌شود. این نمایشگاه قرار است تا 17 آبان در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برقرار باشد. در ضمن «ماه تمام» بخش هنری هم دارد. آثار این قسمت با محوریت شعر (شعر نو، سپید و کلاسیک) و داستان کوتاه برگزار خواهد شد. آثار ارسالی در مرحله داوری قرار دارد و به‌ زودی طی مراسمی از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

برگزاری در دو بخش ادبی و هنری

محمد بخشی‌زاده؛ نمایشگاه‌گردان «ماه تمام» اظهار کرد: رویداد فرهنگی هنری ماه تمام در دو بخش برگزار می‌شود. فراخوان این رویداد محرم منتشر شد و در ادامه آثاری بسیاری به دبیرخانه رسید. در بخش نخست به آثار ادبی اختصاص دارد. در بخش دیگر آثار هنری مدنظر قرار گرفته است. در بخش هنری چهار رشته؛ خوشنویس، نقاشیخط، تایپوگرافی و نقاشی حضور دارد. در مجموعه 100 اثر به دبیرخانه نمایشگاه رسید که هیئت انتخاب از میان کارهای ارسالی، 50 اثر را برای حضور در نمایشگاه «ماه تمام» انتخاب کردند.

کد

وی با بیان اینکه آثار حاضر برای اولین بار است که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، گفت: به دلیل موضوع خاصی که این رویداد هنری دارد کارهای ویژه برای این عرصه از سوی هنرمندان خلق شده است. با این توضیح تمام آثار برای اولین‌بار در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید. درباره کیفیت آثار هم باید تأکید کنم تمرکز جدی روی سطح آثار داشتیم برای همین اکثر آثار استانداردهای بالایی دارند.

«ماه تمام» اتفاق با کیفیت هنری است / هنر مظهر زیبایی و مانایی است

توجه ویژه به کیفیت آثار

آزاده حسین‌جانی نقاش حاضر در این نمایشگاه پیرامون این رویداد گفت: مینیاتور، نقاشیخط و خوشنویسی روی چرم رشته‌های هنری هستند که من در آن مشغول آموزش و فعالیت هستم. طی سال‌ها فعالیتم در نمایشگاه‌های داخلی، برون‌مرزی و بین‌المللی حضور داشته‌ام. دلیلم برای حضور در این نمایشگاه پیام قرآنی آن است چون در رویدادهایی که سازمان فعالیت‌های قرآنی بانی آن است علاوه بر پیام قرآنی شاهد تدبر هم هستیم. این ویژگی باعث شده تا آثار به نمایش درآمده دارای عمق بیشتر باشند؛ خصیصه‌ای که روی تأثیرگذاری نمایشگاه تأثیر مستقیم دارد.

وی افزود: این اولین تجربه همکاری من با سازمان فعالیت قرآنی است چون پیشتر نیز با جهاد دانشگاهی همکاری داشتم اما به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شد شکل مجازی داشت. درباره کیفیت آثار هم خوشبختانه سازمان فعالیت‌های قرآنی کیفیت را سرلوحه اقداماتش قرار می‌دهد بنابراین هر اثری اجازه حضور در نمایشگاه‌هایی نظیر «ماه تمام» را پیدا نمی‌کند.

«ماه تمام» اتفاق با کیفیت هنری است / هنر مظهر زیبایی و مانایی است

تندیس تقوی خوشنویس قرآنی یکی دیگر از هنرمندان حاضر در مراسم بود. وی بیان کرد: در این نمایشگاه با کتابت سوره کافرون در نمایشگاه حضور دارم. درباره همکاری با نمایشگاه‌هایی که سازمان فعالیت‌های قرآنی بانی آن است هم باید بگویم تعداد این همکاری بسیار بوده چون پیام قرآنی برایم جذاب است. اولین همکاری‌ام به سال‌ها قبل در فیلیپین مربوط می‌شود. در آن کشور سرپرست انجمن خوشنویسان بودم و فعالیت‌های هنری با محوریت تقریب مذاهب با زبان هنر انجام می‌دادم. حاصل تلاش‌هایم در فیلیپین، منجر به کتابت سوره مریم(س) شد. اثر موردنظر هم درنهایت به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان هدیه شد.

کد

این خوشنویس درباره آثار نمایشگاه چنین توضیح داد: هر هنرمندی که در راه قرآن قدم بردارد محترم است. چون اولین شاخصه هنرمند، پایبندی به اخلاقیات و قرآن است. این نمایشگاه این ویژگی را در آثارش دارد برای همین نیز باید آن را محترم و عزیز شمرد. در همین رابطه باید از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای برگزاری چنین اتفاقات زیبایی در عالم هنر کمال تشکر را داشته باشم.

«ماه تمام» اتفاق با کیفیت هنری است / هنر مظهر زیبایی و مانایی است

زهرا سادات طرازانی یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه «ماه تمام» اظهار کرد: 15 سال است کار گرافیک انجام می‌دهم و حضور در این اتفاق، ششمین تجربه همکاری من با سازمان فعالیت‌های قرآنی است. دلیلم نیز برای این همکاری تبادل اطلاعات و دانشی است که صورت می‌گیرد. درضمن نگاه مذهبی که در فعالیت‌های هنری سازمان قرآنی وجود دارد دلیل دیگرم برای این همکاری است.

وی ادامه داد: فعالیت دینی و ملی می‌تواند در اشکال متفاوت انجام شود و حتماً یک روش خاص برای آن نمی‌توان متصور شد. این گوناگونی خوشبختانه در اتفاقات هنری که سازمان فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهد، وجود دارد. گوناگون بودن اشکال هنری سبب خواهد شد تا تمامی سلایق پوشش داده شده تا یک اتحاد و همبستگی در جامعه ایجاد شود.

این هنرمند توصیه کرد: در نمایشگاه هنری باید از نگاه تک‌بعدی پرهیز شود چون این اتفاق آسیبی جدی در چنین رویدادهایی است. درضمن باید اضافه کنم پرداختن به یک نوع نگاه خاص، سبب می‌شود تنها یک سلیقه بیننده کارهای هنری باشد. این امر نیز به‌هیچ‌وجه مطلوب نظر نیست.

«ماه تمام» اتفاق با کیفیت هنری است / هنر مظهر زیبایی و مانایی است

زهرا سعادت‌نژاد دیگر هنرمند حاضر در افتتاحیه نمایشگاه نیز پیرامون حضورش گفت: 10 سال است که خوشنویسی انجام می‌دهم. در کنار خوشنویسی نقاشیخط هم انجام می‌دهم. در کارهایم رویکرد ویژه‌ای به موضوعات دینی دارم زیرا کار کردن در این حوزه را دوست دارم. درباره گرایشم به نقاشیخط باید بگویم اصیل و ایرانی بودن این هنر باعث گرایشم به‌سوی نقاشیخط شد.

وی اعلام کرد: حضور در نمایشگاه «ماه تمام» دومین همکاری من با سازمان فعالیت‌های قرآنی است. این دو تجربه برایم خوشایند بوده، چون به لحاظ کیفی و معنایی کارهایی که سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار می‌کند امتیاز خوبی دارد. دلیل بالا بودن کیفیت نیز در دو امر خلاصه می‌شود ابتدا بالا بودن سطح کاری هنرمند و در ادامه اجرای مناسب آن است.

لازم به ذکر است که نمایشگاه «ماه تمام» با همت سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار شده و در اجرای این رویداد معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، خبرگزاری قرآن، اداره کل فرهنگی و اجتماعی و مدرسه دانشجوی قرآن و عترت دانشگاه تهران با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همکاری داشته‌اند. این نمایشگاه ۱۶ و ۱۷ آبان از ساعت ۹ الی ۱۶ آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

انتهای پیام
captcha