چگونه قرآن را برای کودکان تفسیر کنیم
کد خبر: 4097864
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۷
تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی / ۱۶

چگونه قرآن را برای کودکان تفسیر کنیم

محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت قرآنی کشورمان معتقد است که اگر حوزه آموزشی صحیحی برای نظام آموزش قرآن در کشور تعبیه شود و سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مؤسسات با یکدیگر همکاری داشته باشند، راه تفسیر قرآن برای کودکان نیز هموار می‌شود.

محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت قرآنیمحمود لطفی‌نیا، پیشکسوت و قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت نقش مساجد در جامعه اسلامی گفت: اهل ایمان باید محورهای اصلی رشد ایمان در انسان‌ها را بشناسند و ائمه جماعات مساجد در این حوزه نقش مؤثری می‌توانند ایفا کنند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های قرآنی در مساجد تصریح کرد: مساجد باید به قطب‌های قرآنی تبدیل شوند و علما نیز در سیره عملی و گفتار خود باید بر ترویج تلاوت و برپایی کرسی‌های قرآنی در مساجد همواره تأکید داشته باشند.

لطفی‌نیا ادامه داد: ائمه جماعات و هیئت‌امنای مساجد باید تشکیل محافل قرآنی در مساجد را یکی از وظایف اصلی خود بدانند و به این صورت پس از مدتی مسجد به قطب قرآنی تبدیل خواهد شد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اثربخشی تأثیر گروه همسالان برای حضور بیشتر در فعالیت‌های قرآنی در مساجد اظهار کرد: اگر برنامه‌های قرآنی متنوع و جذاب برای نوجوان و جوان در مساجد برگزار شود، نوجوانان و جوانان همسالان خود را برای حضور در این مجالس تشویق خواهند کرد.

لطفی‌نیا در پاسخ به این سؤال که تفسیر برای کودکان باید چگونه انجام شود، گفت: همه وظایف نباید به عهده مساجد گذاشته شود و برخی وظایف را خانواده‌، مؤسسات قرآنی، آموزش و پرورش و ... باید برعهده بگیرند. اگر حوزه آموزشی صحیحی برای نظام آموزش قرآن در کشور تعبیه شود و سازمان‌ها و دستگاه‌ها و مؤسسات با یکدیگر همکاری داشته باشند، تفسیر قرآن برای کودکان هم میسر خواهد شد.

وی در خصوص چگونگی تفسیر قرآن برای کودکان گفت: مباحث قرآنی را باید با زبان هنر و بازی‌ به کودکان منتقل کنیم تا به آن‌ها علاقه‌مند شود، در این صورت در آینده خودشان به دنبال قرآن خواهند رفت و قرآن را الگو قرار می‌دهند.

لطفی‌نیا با بیان اینکه آموزش قرآن در مساجد باید توأم با تفسیر و تدبر باشد، گفت: عمدتاً مساجد برای تفسیر قرآن از روحانی دارای علم در جلسات تفسیر قرآن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به توأم بودن جلسات قرآن با تفسیر گفت: قرائت و تفسیر قرآن را با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به عنوان پشتیبان یکدیگر در مساجد برگزار کرد و در این میان باید ظرفیت بزرگسال، نوجوان و جوان را درنظر گرفت. آیات و موضوعاتی را برای تفسیر در جلسات باید انتخاب کرد که درک آن برای همه ممکن و همچنین منطبق بر نیاز روز جامعه هم باشد.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه در هر جلسه قرآنی در مسجد یک درس کاربردی برای تفسیر در نظر گرفته شده است، گفت: اگر در هر جلسه قرآنی در مسجد درباره همان آیات قرائت شده یک آیه برای تفسیر در نظر گرفته شود و به عنوان یک موضوع کاربردی و درس در جلسه مورد تفسیر قرار گیرد برای مخاطبان نوجوان و بزرگسال کاربردی و پرفایده خواهد بود.

لطفی‌نیا تفسیر آیات را در کنار قرائت قرآن برای مخاطبان جذاب دانست و اظهار کرد: تفسیر یک آیه می‌توان داز یک دقیقه تا یک ساعت و با توجه به توان مخاطبان درس‌های ارزنده‌ای در دل خود داشته باشد و مساجد باید این مهم را در برپایی محافل و کرسی‌های قرآنی مورد توجه ویژه قرار دهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha