آموزش قرآن در مساجد متناسب با نیاز مخاطبان باشد
کد خبر: 4103124
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی / ۲۱

آموزش قرآن در مساجد متناسب با نیاز مخاطبان باشد

بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه نوع آموزش قرآن باید در مساجد متناسب با نیاز مخاطبان باشد، گفت: مطالب و مباحثی که در جلسه قرآنی برای قاریان درجه یک برگزار می‌شود باید با مخاطبان مبتدی متفاوت باشد تا آموزش‌ها کارآمد شود.

بهروز یاریگلبهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، گفت: برای اینکه مردم با قرآن و تفسیر آن بیگانه نباشند، مساجد باید به عنوان پایگاه‌های قرآنی مورد استفاده مؤثر قرار بگیرند؛ همان‌طور که مساجد در دهه محرم مراسم پرشوری با حضور مردم دارند در روزهای هفته نیز باید موجب حضور پرشور مردم در فعالیت‌های قرآنی باشند.

وی با تأکید بر اینکه مساجد در زمان پیامبر(ص) پایگاه مسلمانان، نمازگزاران و مؤمنان بود، افزود: قرائت و تفسیر قرآن از دیرباز در مساجد مطرح بوده است و یکی از کارکردهای اصلی مساجد باید برپایی کرسی‌های تلاوت و فعالیت‌های قرآنی باشد.

یاریگل اضافه کرد: ائمه جماعات، هیئت امنا و خادمان مسجد در تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی نقش کلیدی دارند و باید به گونه‌ای تلاش کنند تا حداقل یک روز در هفته مسجد محل برگزاری جلسات قرآنی باشد و در این راستا باید از اساتید خوب قرآنی و عالم برای حضور در این جلسات دعوت کنند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه بسیاری از اساتید قرآنی، پایگاه دائمی برای برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن و جلسات قرآنی ندارند، اظهار کرد: مساجد بهترین مکان برای برگزاری این پایگاه دائمی هستند.

وی با بیان اینکه مساجد باید در پی جذب اساتید قرآنی سطح بالا باشند و با تبلیغات مناسب برای دعوت از این اساتید و مردم برای برگزاری جلسات قرآنی اقدام کنند، افزود: البته مساجدی داریم که با اقدامات مؤثر ائمه جماعت، هیئت امنا و خادمین توانسته‌اند برپایی محافل قرآنی را به فعالیت اصلی خود تبدیل و در تعامل با مساجد دیگر در الگوبرداری توفیقاتی حاصل کنند.

این استاد قرآن با تأکید بر اینکه امام جماعت فقط نباید زمان برگزاری نماز در مسجد باشد، گفت: بهترین زمان برای برگزاری جلسات قرآنی پس از اقامه نماز جماعت در مساجد است که مردم حضور دارند، البته ائمه جماعات باید با برنامه‌ریزی جذاب، زمینه جذب رده سنی نوجوان و جوان را هم در فعالیت‌ها و کرسی‌های تلاوت فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه نوع آموزش قرآن در مساجد باید متناسب با نیاز مخاطبان باشد، گفت: مطالب و مباحثی که در جلسه قرآنی برای قاریان درجه یک برگزار می‌شود با مخاطبان مبتدی متفاوت باشد تا آموزش‌ها کارآمد شود و برای حضور مستمر در این فعالیت‌ها انگیزه داشته باشد.

یاریگل در پایان تصریح کرد: مساجد برای اینکه به قطب قرآنی تبدیل شوند لازم است تا از اساتید خوب قرآنی برخوردار شوند. همچنین هیئت امنای مساجد و ائمه جماعات با رایزنی با مسئولان و مراکز فرهنگی، بسته‌های تشویقی مانند در نظر گرفتن جوایز و ... برای جلسات مردمی جذب کنند تا برای تشویق رده‌های سنی مختلف به ویژه کودک و نوجوان برای حضور در برنامه‌های قرآنی موفق عمل شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha