پیشنهادی برای اجرای طرح «در محضر قرآن کریم» + فیلم
کد خبر: 4098308
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳

پیشنهادی برای اجرای طرح «در محضر قرآن کریم» + فیلم

یکی از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن آموزش و پرورش به ارائه پیشنهاد «جمله‌خوانی آیات و حفظ پیام‌های قرآنی صفحه» در اجرای طرح «در محضر قرآن کریم در مدارس» پرداخت و فیلمی را به منظور تبیین عملی در آپارات بارگذاری کرده است.

طرح در محضر قرآن کریمبه گزارش ایکنا، رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش طی بارگذاری جدیدترین فایل‌ در آپارات به نشانی https://www.aparat.com/playlist/1856520 به ارائه پیشنهاد «جمله‌خوانی آیات و حفظ پیام‌های قرآنی صفحه در اجرای طرح «درمحضر قرآن کریم در مدارس» پرداخت.

اين طرح با تأسی به آيه ۲۰ سوره مزمل «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآنِ» تا آنجا كه می‌توانيد قرآن بخوانيد؛ و سخن حكيمانه حضرت امام محمدباقر(ع) است كه می‌فرمايند «محبوب‌ترين كارها نزد خدای بزرگ، كاری است كه فرد بر آن مداومت داشته باشد، هر چند كار كوچكی باشد».

نباتی طی دو مرحله به تبیین این طرح پرداخته و فیلم اجرای نمونه طرح در محضر قرآن کریم را به منظور تبیین عملی بخش اول طرح (یعنی جمله‌خوانی آیات صفحه) پرداخته است. این فیلم از سوی معاونت آموزش ابتدایی استان یزد تهیه شده است. این طرح بدین شرح است؛

تلاوت یک صفحه از قرآن کریم با رعایت؛

۱- جمله‌خوانی آیات
۲-  حفظ پیام‌های قرآنی صفحه انجام گیرد.

شیوه اجرا :
در الگوی نمونه که از سوره اسراء آیات ۱۸ تا ۲۷(صفحه ۲۸۴) تولید شده است:

۱- در مرحله اول

آیات توسط معلمان به نوبت جمله‌خوانی می‌شود.

۲- در مرحله دوم

پیا‌م‌های قرآنی صفحه توسط معلمان مشخص می‌شود.

۳- برای حفظ هر پیام قرآنی زمانی  حدود دو دقیقه‌ای تعیین می‌شود.

۴- درباره پیام‌ها گفت‌وگوی اجمالی می‌شود.

شرح اجمالی:

طرح ملی «در محضر قرآن» از مهرماه سال ‌۱۳۸۷ با هدف خواندن روزانه قرآن و ترويج معارف قرآنی ميان معلمان و مربيان در مدارس سراسر كشور اجرا می‌شود.

پیشنهادی برای اجرای طرح بهتر «در محضر قرآن کریم»

پیشنهادی برای اجرای طرح بهتر «در محضر قرآن کریم»

در اين طرح طی يک ميثاق‌نامه، فرهنگيان متعهد می‌شوند روزانه، حداقل يك صفحه از آيات قرآن را بخوانند و با استفاده از آموخته‌های خود و دقت در آيات خوانده شده، توانايی خود را در فهم آيات و عبارات پركاربرد و ساده قرآن افزايش دهند.

پیشنهاد می‌شود، امسال این طرح به صورت جمله‌خوانی آیات همراه با حفظ و تدبر در پیام‌های قرآنی آن صفحه انجام شود.

این شیوه از جمله‌خوانی آیات و حفظ پیام‌های قرآنی کاربردی در زندگی علاوه بر کمک به جلوگیری از خستگی چشم، میزان توجه و سرعت قرائت قرآن و نیز توجه به درک معنای کلمه‌ها، ترکیب‌ها و جملات قرآنی را افزایش می‌دهد و زمینه تدبر و انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن کریم را فراهم می‌آورد.

در یک جمله این طرح به دنبال زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در نظام تعلیم و تربیت اسلامی کشور است و نقطه عزیمت آن، خود فرهنگیان است، چراکه قرائت روزانه قرآن، ايجاد زمينه مناسب برای انس و ارتباط دائمی با قرآن، رشد تربيت قرآنی از راه توسعه سواد قرآنی و تقويت نقش معلمان دوره ابتدايی در تحقق اهداف تعليم و تربيت اسلامی از جمله اهداف و برکات اين طرح است که در صورت توفیق آن بین معلمان، به تدریج در کلاس‌های درس نیز امکان تحقق خواهد داشت.

رمز موفقيت اين طرح، استمرار و تداوم آن است و افراد بايد به ياد داشته باشند كه اگر در يك روز به علت فراموشی يا هر امر ديگری، موفق به خواندن قرآن نشدند، حتماً در روز بعد آن را جبران كنند.

اهداف طرح:

ايجاد زمينه مناسب برای انس با قرآن کریم و احيای سنت اسلامی خواندن روزانه قرآن كريم، رشد تربيت قرآنی از طريق توسعه سواد قرآنی، ارتقای صلاحيت‌های علمی و مهارتی معلمان دوره ابتدايی در آموزش قرآن و تقويت نقش معلمان دوره ابتدايی در تحقق اهداف تعليم و تربيت اسلامی از حفظ فراهم آوردن زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم از اهداف مهم اين طرح است.

مخاطبان:

معلمان، مديران و ساير كاركنان مراكز پيش‌دبستانی و مدارس ابتدايی و متوسطه كشور و مسئولان، كارشناسان مرتبط در مناطق و سازمان‌های آموزش و پرورش و حوزه ستادی مخاطبان اين طرح هستند.

حلقه انس:

به منظور نظارت بر فرايند اجرای طرح، پشتيبانی و تقويت انگيزه رفع اشكالات و ارتقای توانايی‌های علمی و مهارتی شركت‌كنندگان، می‌توان نسبت به تشکیل جلسات حلقه انس در پايان خواندن هر جزء از قرآن كريم اقدام کرد.

پيشنهاد می‌شود، تعداد افراد هر حلقه انس بين ۱۵ تا ۲۰ نفر باشند. اين حلقه‌ها توسط مدرسان قرآن مناطق يا یک فرد آشنا و توانا مديريت می‌شود. بديهی است با وجود حداقل امكانات نيز اين جلسات می‌تواند با تعدادی از معلمان كه در يك مدرسه حضور دارند، تشكيل شود و ايشان به كمك يكديگر اين جلسات را اداره خواهند كرد.

همچنين، مناسب است به منظور افزايش انگيزه و علاقه شركت‌كنندگان در جهت تداوم و استمرار طرح و نيز گسترش و اشاعه آن در ميان ساير علاقه‌مندان، همايش‌های قرآنی در هر فصل از سال (پايان هر پنج جزء از قرآن كريم) تشكيل شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۸:۱۲
0
1
اگر همکاران محترم فرهنگی خودشان با قرآن انس داشته باشند آموزش قرآن موثرتر و موفق تر خواهد بود.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۸:۱۸
0
0
کتاب های درسی کلیه پایه های تحصیلی به همین شیوه نوشته شده است.
این شیوه در قرآن های کامل هم اعمال شود.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۲۲:۴۶
0
0
جمله خوانی برای حفظ قرآن شیوه مناسبی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۱۳:۱۵
0
0
این شیوه از قرائت تولید و از رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما پخش شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۷ - ۲۳:۴۹
0
0
به نظر حقیر این شیوه از قرائت به تدریج افراد را از ترجمه تا حدودی بی نیاز می کند. امیدوارم قاریان محترم کشور به این شیوه از قرائت قرآن همت گمارند.
captcha