امانت‌سپاری رایگان کتاب در منزل بانوان تبریزی
کد خبر: 4100081
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

امانت‌سپاری رایگان کتاب در منزل بانوان تبریزی

مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان با اشاره به امانت‌سپاری رایگان کتاب در منزل بانوان تبریزی، گفت: اعضای انجمن می‌توانند کتاب مورد نظر را انتخاب و پس از ثبت سفارش، به‌صورت رایگان و امانتی تحویل بگیرند و پس از پایان مطالعه از منزل خود به مسئول کتاب‌رسان تحویل دهند.

بانوان خانه دار، کتابخوانالهام قاسمیان، مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه فعالیت‌های انجمن خانه‌داران کتابخوان از سال 87 به‌صورت مردمی شروع شده است، گفت: این انجمن با هدف ترویج کتابخوانی بین بانوان آغاز به فعالیت کرده و از آغاز فعالیت نیز بیشتر متوجه بانوان دارای فرزند بودیم تا بتوانند فعالیت اجتماعی داشته باشند.

وی با بیان این‌که انجمن با شعار «هرخانه یک فرهنگ‌سرا» و متشکل از پنج نفر آغاز به فعالیت کرد که هم اکنون 2 هزار و 300 نفر عضو دارد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در جایی می‌فرمایند: بروید آن کار روی زمین مانده را انجام دهید و در جای دیگر نیز بر ترویج کتابخوانی بین بانوان تاکید دارند که بر این اساس با همفکری دوستان تصمیم گرفتیم انجمنی برای بانوان تشکیل دهیم.

وی بیان کرد: انجمن در بدو تاسیس تنها پنج جلد کتاب داشت که امروز با مشارکت مخاطبان به 2 هزار جلد رسیده که به علت نبود مکان مشخص برای انجمن، این کتاب‌هار را در خانه نگهداری می‌کنیم.

مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان با اشاره به اهمیت مطالعه در بین بانوان، تاکید کرد: شاید بانوان نیمی از جمعیت را به خود اختصاص دهند، اما تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارند، از این رو بر روی بانوان خانه دار تمرکز بیشتری داریم تا جایگاه مستقلی یافته و در قالب فعالیت اجتماعی، دیده شوند، چراکه تمامی بانوان و حتی زنان شاغل نیز به نوعی خانه دار هستند.

وی با تاکید بر این‌که خانه داری اساس بوده و از دیدگاه حکمت عملی ابن سینا نیز تدبیر منزل یکی از سه شاخه حکمت عملی است که این شاخه در دستان بانوی خانه دار است؛ لذا باید کاری برای بانوان خانه دار انجام می‌دادیم تا بتوانند در بطن اجتماع نیز فعال شوند، که بر این اساس انجمن خانه‌داران کتا‌بخوان شکل گرفت.

قاسمیان، با بیان این‌که اعضای انجمن از مقاطع تحصیلی مختلف بوده و حتی بانوان شاغل نیز عضو انجمن هستند، اضافه کرد: انجمن خانه‌داران کتابخوان با هدف ارتقای هویت خانه داری و با ابزار کتاب در خدمت جامعه قرار گرفته و بسته به علاقه مخاطبان، فعالیت‌های خود را در قالب برگزاری «سیر مطالعاتی، حلقه‌های کتابخوانی، جلسات نقد و بررسی کتاب‌های چاپ شده در تیراژ بالا، کارگاه تخصصی کتاب، جلسات سخنرانی‌محور و امانت سپاری کتاب» دنبال می‌کند.

وی با اشاره به این‌که اخیراً نیز در قالب حلقه‌های کتابخوانی «سعدی‌خوانی» را در بنیاد پژوهشی شهریار آغاز کرده‌ایم و محفل ادبی بسیار ارزشمندی شکل گرفته است، اضافه کرد: علاقه مندان جهت پیگیری برنامه‌ها می‌توانند #خانه_‌داران_کتابخوان در پیامرسان ایتا دنبال کرده و یا به صورت حضوری یکشنبه‌ها بعد از ظهر و چهارشنبه‌ها صبح به بنیاد پژوهشی شهریار مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این‌که متاسفانه انجمن خانه داران کتابخوان مکان ثابتی برای خود ندارد، خاطرنشان کرد: مسئولان شهری بسیار روشنفکر هستند و بسیاری از بزرگواران سالن‌ها و امکاناتشان را در اختیار انجمن قرار دادند، اما انتظار داریم با دقت نظر، یکی از مکان‌های بلااستفاده شهری به زنان خانه دار اختصاص داده شود تا بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم؛ باور کنید به کسی بر نمی‌خورد که بانوان خانه دار، پاتوق و محلی برای فعالیت اجتماعی خود داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بانوان خانه‌دار و ایجاد زمینه برای فعالیت اجتماعی این بانوان، اضافه کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی از اصلاح فرهنگ مصرف گرفته تا فرزندآوری و... می‌تواند به وسیله بانوان خانه‌دار حل شود، از این رو باید بر این قشر تمرکز کرده و فضایی مناسب جهت فعالیت‌های اجتماعی برایشان فراهم کنیم.

مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان با تاکید بانوان فرهنگ ساز هستند و مادری که کتابخوان می‌شود قطعاً در راستای تربیت فرزند نیز متفاوت از سایرین عمل خواهد کرد، افزود: دوره‌های برگزار شده در انجمن باعث رشد بانوان شده و تاثیرات بسیار مثبتی در بطن خانواده و زندگی مشترک دارد، به عنوان مثال اعضایی داریم که با مدرک دیپلم، تحلیل‌هایی در سطح دکتری دارند و همه این‌ها به خاطر مطالعه و کتابخوانی است.

کتابخوانی بازوی محکمی برای والدین است

فیروزه واصفی، مسئول کتاب خانه داران کتابخوان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این‌که مادر محور خانواده بوده و هر قدر دارای اندیشه‌ای غنی باشد، خانواده سر‌حال‌تر و پر بارتر خواهد بود، اظهار کرد: بانوان خانه دار کتابخوان در امر مدیریت خانواده و فرزندان و حتی در طول زندگی بهتر از سایرین می‌توانند بیندیشند و تصمیم بگیرند، چرا که مطالعه کتاب‌های مختلف باعث می‌شود تا آموخته‌های بسیاری را دریابیم و در مواقع لازم به کار بگیریم.

وی با اشاره به این‌که کتابخوانی بازوی محکمی برای والدین و به ویژه برای مادران در روند زندگی و به ویژه در امر تربیت فرزندان است، اضافه کرد: بانوان و مادران عضو انجمن بیشتر کتاب‌هایی در قالب رمان مذهبی، فلسفی، اجتماعی و همچنین آشپزی، هنری، طب سنتی، کتاب‌های خودآگاهی، روان‌شناسی، ادبیات و حتی کتب مذهبی و پرفروش که فاقد محتوای زرد هستند را سفارش می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که در انتخاب کتاب‌های ارائه شده در کتابخانه انجمن، وسواس و دقت به خرج داده و با اساتید مشورت می‌کنیم تا کتاب‌های پرمحتوا و پر مغزی به مخاطبان ارائه شود، گفت: مخاطبان ما که طی عضویت خود کتاب به امانت گرفته و در دورهمی‌های کتاب شرکت کرده‌اند، به شناخت کاملی از کتاب‌ها رسیده‌اند و می‌توانند محتوا و کارکرد هرکدام را تحلیل کنند.

واصفی با بیان این‌که فرد کتابخوان و مانوس شده با کتاب، اگر سواد دانشگاهی هم نداشته باشد، علم مطالعه را خواهد داشت، ادامه داد: اگر فردی لذت مطالعه را بچشند، خودش به سمت مطالعه خواهد رفت، چراکه تا انسان تشنه‌ی چیزی نباشد و خود دنبال آن نرود، لذت داشتنش را درک‌‌ نمی‌کند.

وی با اشاره به این‌که از زمانی که خواندن نوشتن را یاد گرفتم، علاقه‌مند به مطالعه و کتاب بودم و در دوران مدرسه نیز به کتاب‌های درسی اکتفا نمی‌کردم و کتاب‌هایی به امانت می‌گرفتم، ابراز کرد: کتاب و کتابخوانی در زندگی‌ام به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر گذارده و آرامش و آسایش ذهنی و روحی خود، همسرم و دو فرزندم وهمچنین چگونگی برخورد با مشکلات را مدیون وام گرفتن از طعم و بوی کتاب‌ها و استفاده از محضر اساتید هستم.

وی با تاکید بر این‌که اگر کتاب نخوانم، فکر می‌کنم‌ در جا زده و دچار فرسایش شده‌ام، اضافه کرد: خداوند را شاکرم که مرا در این مسیر نور و روشنی قرار داد و دوستان و همکاران کتاب دوست و کتابخوان را همراهم کرد؛ معتقدم کتاب کمی دیرتر و کتاب جاناتان مرغ دریایی یهترین کتاب‌هایی هستند که تاکنون مطالعه کرده‌ام.

انتهای پیام
captcha