حرکت پرشتاب بسیج سازندگی در حوزه محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 4101792
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
سردار زهرایی بیان کرد:

حرکت پرشتاب بسیج سازندگی در حوزه محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان بسیج سازندگی ضمن تأکید بر حرکت پرشتاب بسیج سازندگی در حوزه محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی که تئوری برجسته اقتصاد در این دهه است، باید از سوی مردم رقم بخورد.

هفته بسیج، بزرگداشت جان‌فشانی‌هایی است که برای سربلندی این سرزمین صورت گرفته است. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت‌های مسلمان رشد کرده است. هوشمندی امام خمینی(ره) و عدالت‌خواهی میلیون‌ها انسان با ایمان، تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.

بنا به فرمایش امام خمینی(ره)، بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمری است كه شكوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات تعيين و حديث عشق می دهد. بسيج لشگر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا کرده‌اند. بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامی است و پيروانش بر گلدسته‌های رفيع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.

سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت هفته بسیج و در رابطه با موضوع خدمات بسیج در سازندگی کشور اظهار کرد: فلسفه وجودی بسیج، بسیج آحاد مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. بسیج آمده است تا از تمامی توان و ظرفیت‌های لایزالی که خداوند متعال در وجود مردم قرار داده است، برای تبدیل کردن تهدیدات به فرصت‌ها استفاده کند.

وی افزود: هر جایی که تهدیدی متوجه انقلاب اسلامی است، خواه نظامی باشد و خواه فرهنگی و اقتصادی به ویژه در حوزه ایجاد فقر و محرومیت، بسیج آن را به فرصت تبدیل می‌کند. بسیج این برنامه را با دو اهرم مردم و روحیه و تفکر بسیجی، جهادی، انقلابی و در میدان بودن و بدون ادعا و چشم‌داشت بودن به سرانجام می رساند. به همین دلیل است که از بسیج با عنوان «شجره طیبه» یاد شده است. «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» بدان معنا است که اصول بسیج تغییر نکرده و انقلابی و جهادی و با تفکر ایثارگری باقی می‌ماند و شاخ و برگ آن نیز در بلاد اسلامی و جهان منتشر می‌شود.

سردار زهرایی ادامه داد: یکی از عرصه‌هایی که آسیب بوده و گاها به تهدید تبدیل می‌شود، مسئله فقر و محرومیت است. در حال حاضر در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و به همین دلیل سفره مردم و اقتصاد موضوع اساسی برای بسیج است، چراکه این مسئله تهدیدی برای انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: در اقتصاد یکی از مؤلفه‌هایی که مربوط به مردم است، نقش‌آفرینی ایشان است. مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند که چنانچه مردم وارد اقتصاد شوند، اقتصادی مردم‌سالار ایجاد خواهد شد. مردم نیز باید مسئدولیت این کار را بپذیرند که مسئول اقتصاد خود ایشان هستند. بنابر این، بخشی از این قضیه به خود مردم بازمی‌گردد. بخش دیگر مربوط به مسئولان است که باید این اعتماد و باور را داشته باشند که کار را به خود مردم واگذار کنند. البته این مسئله نباید به صورت نمایشی و سهیم کردن مردم در بخش کوچکی از اقتصاد ختم شود، بلکه تمامی اقتصاد باید به مردم واگذار شود تا اقتصاد مقاوم شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: تئوری اقتصاد مقاومتی که تئوری برجسته اقتصاد در این دهه است، باید حتما از سوی مردم رقم بخورد. بسیج نیز در این زمینه فعالیت خود را با بستر بانکداری بدون ربا آغاز کرده است. در این زمینه صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای ایجاد شده که نه نیازی به تضمین دارد و نه معوقاتی در آن وجود دارد. در این صندوق‌ها تمامی اعضا مانند صندوق‌های خانگی یکدیگر را می‌شناسند و هدف آن‌ها این است که با نظم‌دهی و هدفمندی به سمت اشتغال‌زایی حرکت کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 29 هزار صندوق قرض‌الحسنه با بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر عضو تشکیل شده و تاکنون نیز این صندوق‌ها توانسته‌اند که طی سال جاری 29 هزار فرصت شغلی ایجاد کنند. لذا این مسئله یک ظرفیت بسیار خوب است که بسیج توانسته است با ظرفیت بسیج کنندگی مردم آن را به سرانجام برساند.

سردار زهرایی تصریح کرد: در رابطه با مسئله فقر و محرومیت‌زدایی نیز استفاده از بستر بزرگی با تفکر جهادی به نام گروه‌های جهادی از دیگر فعالیت‌های بسیج است. در حال حاضر بیش از 42 هزار گروه جهادی فعال شناسنامه‌دار در کشور با مجوز و شناسه در مناطق مختلف و با تخصص‌های متنوع مشغول محرومیت‌زدایی از مناطق محروم هستند. گروه‌هایی تخصصی شامل گروه‌های پزشکی، اصناف، ورزشکاران، عمرانی، هنری و ... در این زمینه فعال هستند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: هر کدام از این گروه‌های جهادی طبق تخصص خود جغرافیایی را پذیرفته و فعالیت می‌کنند. شبکه این گروه‌ها نیز منسجم از شوراها، مجامع و قرارگاه عملیات جهادی است. همچنین، گروه‌های جهادی علاوه بر فعالیت‌های تخصصی، در هنگام حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و ... نیز به کمک مردم می‌آیند. حتی در مباحث امنیتی نیز گروه‌های جهادی فعالی هستند و چند نفر از عزیزانی که با عنوان مدافعان امنیت به شهادت رسیدند، از همین گروه‌های جهادی بودند.

وی تصریح کرد: گروه‌های جهادی برای انقلابی بودن خود در تمامی عرصه‌ها احساس مسئولیت می‌کنند. البته عمده کارگروه‌های جهادی فقرزدایی و مقابله با محرومیت است. به توفیق الهی فعالیت‌های جهادی در هفته بسیج امسال با رزمایش جهادگران فاطمی 2 از 26 آبان‌ماه در نجف‌آباد اصفهان آغاز شده و هم‌اکنون نیز با شعار «جهادگر بی‌سر؛ محسن حججی» در حال برگزاری در تمامی استان‌های کشور است.

سردار زهرایی بیان کرد: رزمایش جهادگران فاطمی 2 در حال برگزاری در هزار نقطه محروم کشور با حضور 14 هزار گروه جهادی است که این رزمایش ویژه محرومیت‌زدایی تا روز 15 آذرماه نیز ادامه خواهد داشت. برنامه دیگر بسیج سازندگی همایش «طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی» است که در هفته بسیج اجرا می‌شود. در این همایش خروجی صندوق‌های قرض‌الحسنه و کارگاه‌های اشتغال‌زایی که در تکیمل زنجیره ارزش قرار دارند، گردهم آمده و ضمن انتقال تجربه به یکدیگر، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و فروش محصولات را در تمامی استان‌های کشور برگزار خواهند کرد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی اظهار کرد: برپایی همایش‌هایی نظیر همایش «طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی» هم به بازار تولیدکنندگان خرد کمک می‌کند و هم در بالا بردن کیفیت تولیدات و رفع مشکلات آن‌ها یاری‌رسان خواهد بود. همچنین، پروژه‌هایی محرومیت‌زدایی نیز طی هفته بسیج در سراسر کشور افتتاح خواهد شد که شامل پروژه تأمین آب شرب 260 روستا، افتتاح 733 مسکن مددجویی روستایی و افتتاح 500 کیلومتر جاده روستایی و جاده بین مزارع است که با کمک وزارت راه شهرسازی و مردم راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: بسیج سازندگی براساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری که سند اعتلای بسیج نیز طبق آن تعریف شده، نقشه راه 10ساله‌ای دارد. به عنوان مثال در جریان جهادی کشور پس از 10 سال باید جبهه جهانی جهادی خدمت‌رسان را تشکیل دهیم. برای جبهه‌سازی یعنی در بلاد اسلامی، مشابه جهاد مقاومت، جبهه جهادی خدمت‌رسان نیز تشکیل شود. در حال حاضر در این مرحله قرار داریم که جریان جهادی به عنوان فناوری انقلاب معرفی شده و امروز باید کیفی‌سازی شده و ما به ازای آن نیز در کشورهای دیگر تولید شود. بنابر این، با نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم که باید در مسیر دستیابی بدان حرکت کنیم.

سردار زهرایی تصریح کرد: در حوزه محرومیت‌زدایی نیز طرح جامع محرومیت‌زدایی پنج‌ساله‌ای برای بسیج سازندگی تعریف شده که طبق آن باید 10 هزار و 283 روستا در این مدت محرومیت‌زدایی شوند. در حال حاضر در سال دوم این طرح قرار داریم و باید طی سه سال آینده به نقطه هدف در این زمینه دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در پایان سخنان خود اظهار کرد: برنامه‌های بسیج سازندگی طرح‌محور بوده و با برنامه مشخص و تفاهم با دستگاه‌های اجرایی و غیر انتفاعی پیش می‌رود. در این طرح‌ها همچنین، ظرفیت مردم و خیّران نیز به صورت پررنگی دیده شده است.

انتهای پیام
captcha