تدوین طرح‌واره‌ تبدیل سواد به ایفای نقش اجتماعی + فیلم
کد خبر: 4102387
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
یوسف نوری اعلام کرد:

تدوین طرح‌واره‌ تبدیل سواد به ایفای نقش اجتماعی + فیلم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان را صرفاً با سواد اسمی آشنا می‌کند، گفت: طرح‌واره‌ای تهیه شده که سواد مفهومی، عملکردی و چندجانبه را تکمیل و سواد را تبدیل به ایفای نقش اجتماعی می‌کند.

یوسف نوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در هشتمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی که امروز شنبه پنجم آذرماه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، بیان کرد: بسیج روندی اندیشه‌ای و عملی، حاصل عقل و تدبر است. باید واقع‌نگر بود و ایده‌آل‌ها را با دید واقعیت نگاه کرد و علم با ایمان عجین شود. مصلحت‌ها را باید نه از روی نفع شخصی بلکه از نظر مکان و زمان در نظر گرفت.
 
وی ادامه داد: 50 درصد معلمان و یک سوم دانش‌آموزان نظام آموزش و پرورش بسیجی هستند. انتظار داریم معلمان بسیجی نقش خود را به درستی ایفا کنند. مختصات مدرسه‌ با تفکر بسیجی باید تبیین شود. در آموزش و پرورش پیگیری مجموعه اقداماتی آغاز شده است که حاصل آن را خواهیم دید.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جریان پراگماتیزم بر آموزش و پرورش حاکم بوده است، ادامه داد: اولین ضعف در تربیت معلم است. از این پس دیگر گزینش معلمان در دو  یا سه روز اتفاق نمی‌افتد بلکه چند ماه طول خواهد کشید تا شایستگی‌های عمومی او سنجیده شود.
 
وی بر ضرورت تغییر محتوای تربیت معلم تأکید کرد و گفت: افرادی که از دانشگاه‌های تربیت معلم خارج می‌شوند باید صلاحیت تخصصی و حرفه‌ای داشته باشند تا افراد سالم و متعهد داشته باشیم.
 
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کتاب‌های درسی ما دانش‌آموزان را با سواد اسمی آشنا می‌کند؛ این مطالب فقط در حافظه کوتاه مدت می‌ماند و بعد از مدتی فراموش می‌شود. طرح‌واره‌ای تهیه شده که سواد مفهومی، عملکردی و چندجانبه را تکمیل و سواد را تبدیل به ایفای نقش اجتماعی می‌کند.
 
وی تصریح کرد: آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که باید سابقه دانش‌آموز در نظر گرفته شود اما سابقه فقط تحصیلی نیست بلکه بُعد اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی نیز است که باید به آنها نیز توجه کرد.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به جای این جلسه باید میزگرد گذاشته می‌شد، ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت شامل قسمت‌های مختلفی است که همه این بخش‌ها نقش خود را به خوبی ایفا نکردند. بعد از سال هفتاد، انقلاب خزنده‌ای در نظام تعلیم و تربیت شکل گرفت که امروز ما را به اینجا رسانده است. باید بستر را فراهم کنیم و با هم باشیم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم؛ با محکوم کردن یکدیگر به جایی نخواهیم رسید.

هدف آموزش و پرورش کنکور نیست

نوری با بیان اینکه ما سال‌هاست که معلم پرورشی جذب نکردیم، ادامه داد: بیشتر معلمان پرورشی ما بیش از 20 سال سابقه دارند. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که باید نظام مسائل را استخراج کنیم. مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، متعدد است. باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم. مقوله اول تربیت و جذب نیروی انسانی است که در حال انجام و اولویت راهبردی است. اولویت دوم ما کل برنامه درسی است که طرح‌واره‌هایی برای آن وجود دارد که درحال انجام است و گزارش آن به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: از ابتدا تا اکنون مشکلات فراوانی وجود داشته است که باید نشست و تک‌تک آنها را حل کرد اما نباید مشکلات راهبردی را فراموش کرد. ارتباط آموزش و پرورش با خانواده تعطیل شده است و باید این ارتباط شکل گیرد.

وی بسیج را از اصیل‌ترین تشکیلات دانست و اظهار کرد: باید از این تشکیلات به خوبی بهره برد و کارها را انجام داد. باید کارهایی که در حال انجام است بیان شود و بنای مانایی گذاشته شود. اگر بنا مانا نباشد به جایی نخواهیم رسید. بسیج باید به عنوان یک تفکر راهبردی در راستای ارکان کمک کند و اجزا را به نهادهای موجود در آموزش و پرورش بسپارد. بسیجیان باید محیط مدرسه را با تفکر بسیجی تغییر دهند.

وی افزود: دو ماه است که مدارس باز شده است اما دشمن دنبال این است که نگذارد مدرسه باز شود. سه سال مدارس بسته بود در صورتی که مدارس کل جهان در این مدت باز بود. متأسفانه در طول این مدت به دلیل اینکه در فضای مجازی محدودیتی نداشتیم و دانش‌آموزان در آن زیست بودند در فضای دیگری داشتند سیر می‌کردند و اکنون متوجه شدیم چه اتفاقی افتاده است. باز بودن مدارس باعث شد تا ما مشکلات را ببینیم و نسبت به آن آگاه شویم. این وضعیت را باید با همکاری هم تغییر دهیم.

انتهای پیام
captcha