جایگاه قرآن در برنامه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 4102393
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
رضا صحرایی تشریح کرد

جایگاه قرآن در برنامه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها چندان مطلوب نیست، گفت: فاصله ما از قرآن دیگر آسیب‌زننده شده است. قرآن باید در بطن و متن کار ما بنشیند، نه به این معنا که حتما باید در تمامی درس‌های ما درسی به نام قرآن وارد شود و در این راستا مهم‌ترین کاری که انجام شد طراحی نظامِ جامعِ تربیتی دانشگاه فرهنگیان است.

اجرای طرحی با عنوان دوشنبه‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان در سال‌‌های اخیر، موفقیت دانشجویان این دانشگاه در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌ها و میزبانی از جشنواره ملی قرآن دانشجویان در دوره جدید، از جمله مواردی است که نشانه فعالیت‌های خوب قرآنی این دانشگاه است.

به بهانه میزبانی این دانشگاه از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان و نیز در ایام هفته قرآن و دانشگاه‌ها که پشت سر گذاشته شد، گفت‌وگویی با رضا صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته که در ادامه آمده است.

ایکنا – برای اینکه ورود بهتری به بحث داشته باشیم، ابتدا توضیحاتی در مورد افق و چشم‌اندازهای دانشگاه فرهنگیان در دوره جدید مدیریتی داشته باشید.

دانشگاه فرهنگیان متولی امر مهم تربیت معلم برای ایران است. از این حیث دانشگاه آینده ایران است. ما هر انتظاری از آینده ایران داریم تصویر آن را می‌توانیم از امروزِ دانشگاه فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت معلم آن ببینیم.

در دوره مدیریتی جدید و در ادامه دیدگاه مدیران پیشین در دانشگاه فرهنگیان، موضوع قرآن از موضوعات مهم دانشگاه است. معتقدیم که مغز و هسته فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی دانشگاه حتماً باید حول قرآن و موضوعات مرتبط با آن باشد.

اولین و مهم‌ترین کاری که در این دوره انجام شد طراحی نظامِ جامعِ تربیتی دانشگاه فرهنگیان است. عنوان معاونت فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان «معاونت تربیتی» است و عنوان معاونت دانشجویی هم «معاونت امور دانشجو ـ معلمان» است چون مخاطب ما در دانشگاه فرهنگیان، افرادی است که بدون استثنا در بدو ورود به عنوان معلم پذیرفته شده و معلم هستند و حتی مکان خدمت آنها در چهار سال بعد به صورت مشخص معین شده است.

رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان

بنابراین از این حیث تمرکز ویژه‌ای روی تربیت دانشجومعلمان داریم، در نظام جامع تربیتی متناسب با شش ساحتِ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش مهارت برای همه دانشجویان در برنامه درسی گنجانده شده است.

همزمان متناسب با همان شش ساحت، شش بسته اختیاری هم تعریف شده است که از هر بسته یک عدد را باید در طول دوره تحصیل بگذرانند تا جزئی از نظام صلاحیت حرفه‌ای آنها احراز و فارغ‌التحصیل شوند.

بنابراین اگر معدل دانشجو 19 هم بشود فقط در صورتی فارغ‌التحصیل می‌شود که این بخش نظام صلاحیت حرفه‌ای معلمی را بگذراند، بخشی که عمده آن همین فعالیت‌های تربیتی است.

در این نظام جامع در ساحت تربیت دینی و اعتقادی، یادگیریِ روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن کریم و آموزش پایه آن برای تمام دانشجو – معلمان، فارغ از رشته تحصیلی آنها الزامی است.

ایکنا – یعنی این به عنوان واحد درسی آموزشی در نظر گرفته شده است؟

به عنوان واحد درسی نیست، اینها به عنوان نظام جامع تربیتی که در قالب پودمان‌های مستقلی اجرا می‌شود، است. در این وضعیت فرق نمی‌کند رشته دانشجو - معلم ما آموزش ابتدایی باشد یا فیزیک چرا که در آن برای همه افراد فضا و فرصت فراهم شده است تا قرآن را به خوبی بیاموزند.

در بدو ورود هم چنین چیزی از آنها خواسته می‌شود. یعنی عموم دانشجویان در روخوانی و روان‌خوانی قرآن ارزیابی شده و شایستگی آنها احراز می‌شود، در عین حال در طول دوره تحصیلی دوره‌های متعدد و پودمان‌های مختلف گذاشته می‌شود تا بتوانند آن را در حدی بیاموزند که بتوانند در آینده به دانش‌آموزان یاد دهند.

در همین بسته تربیت دینی و اعتقادی در هر ساحت یک مهارت الزامی و اجباری است. یک بسته مهارت‌های اختیاری هم داده می‌شود که دانشجویان می‌توانند از بین آنها یکی را انتخاب کنند.

مثلاً در همین ساحت که مرتبط با بحث امروز است مربی نهج‌البلاغه، مربی صحیفه سجادیه، مربی احکام، مربی طرح ولایت، مربی بینش مطهر و تربیت راوی در اردوهای راهیان نور را در قالب یک بسته اختیاری تعریف کرده و دانشجویان متناسب با ظرفیت دانشگاه محصل تحصیل و متناسب با موقعیت آنجا یکی را انتخاب می‌کنند.

به عنوان مثال در موقعیت کرمانشاه، خوزستان و ایلام تربیت راوی خیلی اهمیت دارد، چون این بچه‌ها در دوران تحصیل بارها میزبان دانشجویان شرکت‌کننده در طرح راهیان نور هستند. به همین صورت در تمام ساحت‌ها یک مهارت الزامی و یک مهارت از بسته مهارت‌های اختیاری برای همه دانشجویان پیش‌بینی شده است که آن را می‌گذرانند.

ایکنا - این طرح و این بسته‌ها و ساحت‌ها از چه زمانی اجرایی می‌شود و آیا پیش‌بینی‌هایی هم در مورد بازخوردهای احتمالی دانشجو - معلمان در مورد آن داشته‌اید؟

این طرح از مهر امسال آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که ورودی‌های 1401 همه طرح را اجرا کنند، اما ورودی‌های قبل‌تر با اجرای بخشی از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند.

دانشگاه فرهنگیان سعی کرده است از این باب تمرکزی بر قرآن داشته باشد و حتماً شما می‌دانید این دانشگاه با اختلاف فاحش نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور دانشگاه اول ایران در فعالیت‌های قرآنی است. سال گذشته در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور 12 رتبه برتر را کسب کردیم و سال آینده هم خودمان میزبان این جشنواره هستیم. در این دوران که هم باید میزبانی و هم خودمان را آماده کنیم طرح ملی حفظ قرآن کریم را در دانشگاه اجرا می‌کنیم و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم 15 هزار نفر از دانشجویان را وارد این طرح کنیم.

این طرح در تمام پردیس‌ها، واحدهای دانشگاه و گروه‌های قرآنی اعم از کانون قرآن یا گروه‌های زیر نظر دفتر نهاد مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی شروع شده است.

برای اینکه به این 15 هزار نفر برسیم طبیعتاً تعداد زیادی از افراد دارای صلاحیت قرآنی را که بیشتر در دوره‌های مختلف مسابقات برگزیده شده‌اند به عنوان مربی استفاده می‌کنیم، همچنین با برخی موسسات نیز هماهنگ کرده‌ایم تا مربی قرآن تربیت کنیم. امیدواریم نور قرآن که تا کنون بر دل همه دانشجویان تابیده است بیشتر بتابد و بتوانیم این موضوع را خیلی جدی در دانشگاه جا بیندازیم.

ایکنا – به اختیاری بودن بسته اعتقادی اشاره کردید، بحث اختیاری بودن شاید بر استقبال از آن تأثیر بگذارد، آیا بسته‌های تشویقی یا انگیزشی برای اسقبال از بسته‌های اختیاری هم در نظر گرفته شده است؟

به طور طبیعی همینطور است، در بسته اختیاری متناسب با توانایی‌های که فرد دارد، یک امکان اختیاری در نظر گرفته‌ایم. حتماً تأیید می‌کنید دانشجویان ذائقه‌های متفاوتی دارند و طبیعتاً باید این امکان را برای همه فراهم کنیم، لذا این بسته اختیاری به صورت باز در نظر گرفته شده است و اگر لازم باشد در یک سال موارد دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.

رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان

حُسن این بسته اختیاری در این است که در دوران تربیت معلم - دانشجو او را مجهز به این امکانات و این توانمندی‌ها می‌کنیم و همین امر باعث می‌شود تا معلم در بدو ورود به سیستم آموزش و پرورش و در نظام رتبه‌بندی خودبه‌خود در رتبه بالایی قرار گیرد، چون همه اینها را در نظام رتبه‌بندی تعریف می‌کنیم تا دانشجویان انگیزه کافی و انگیزش کافی برای این کار داشته باشند، اگرچه انگیزه دانشجویان خوب و رضایت‌بخش است، اما اینها را در نظام رتبه‌بندی خواهیم برد. در این زمینه دانشجویان هر پودمانی که پاس می‌کنند گواهی آن را از نهاد صادرکننده دریافت می‌کنند نه از دانشگاه، ما فقط تأیید می‌کنیم.

یعنی وقتی بحث حفظ قرآن و مربی حفظ قرآن است، گواهی از کانون‌های مرجع و صلاحیتداری که مربی حفظ تربیت می‌کنند، گرفته می‌شود، این صلاحیت تخصصی از این حیث اعتبار دارد که دانشگاهی که خود نمی‌تواند در همه امور صلاحیت کافی داشته باشد، اما می‌تواند امکانی را فراهم کند تا فرد برود و مثلاً بینش مطهر را زیر نظر موسسه‌ای پاس کند که در این موضوع کاملاً حرفه‌ای و با تجربه است یا طرح ولایت را زیر نظر موسسه مربوطه طی کند که کاملاً در این موضوع حرفه‌ای هستند و گواهی خودشان را در ازای احراز این ویژگی در فرد اعطا می‌کنند. لذا پاسخ به سوال شما این است که بله به لحاظ انگیزشی به طور جدی کار کرده‌ایم.

ایکنا – می‌توان روی این حساب کرد که این بسته‌های اختیاری در آینده اجباری شود، به این معنی که خروجی از دانشگاه مبتنی بر پاس کردن این بسته‌ها باشد؟

همان یک بسته اجباری که عمومیت بیشتری برای دانشجویان دارد، کفایت می‌کند، ضمن اینکه از بسته‌های اختیاری هم یک بسته اجباری است، یعنی دانشجو ملزم است مانند دروس اختیاری این بسته را نیز بگذراند و لذا در ذات خود یک اجباری دارد.

این شش ساحت در سند تحول بنیادین خیلی محاسبه شده و دقیق طراحی شده است. در مورد ساحت تربیت دینی و اعتقادی بحث کردم، در ساحت هنری و زیباشناختی، دانشجویان را به سمتی می‌بریم که تفسیر فیلم داشته باشند، بتوانند فیلم چنددقیقه‌ای بسازند و یاد بگیرند در جشنواره‌هایی مانند جشنواره عمار یا فیلم صدثانیه‌ای شرکت کنند.

در تمام این ساحت‌ها آنچه که برای ما مهم است این است که در آن فرد دو ویژگی پدیدار شود، اولاً یک معلم قوی شود، به این معنا که برای هر کدام از نیازهای دانش‌آموزان پاسخ داشته باشد. نیازهای دانش‌آموزان هم چیزی خارج از شش ساحت طراحی شده نیست. به یک عبارت این معلم قوی می‌تواند دانش‌آموز را با هویت تربیت کند.

نکته دوم این است که این معلم تک بُعدی نباشد یعنی امر آموزش دین و معرفت صرفاً به معلم دینی و پرورشی سپرده نشود. معلم پرورشی باید میانداری کرده و فضایی ایجاد کند که همه این کار را انجام دهند و این رفتار معلمانه را هم در فرد ایجاد کنیم و بعداً از او انتظار داشته باشیم این کار را انجام دهد.

به عنوان مثال تربیت معلم، به گونه‌ای که بتواند اردو برگزار کند، تربیت معلم به گونه‌ای که بتواند گروه سرود خوب تشکیل دهد و ... اینها کارهای ساده‌ای نیست، بلکه بسیار هم حرفه‌ای است و نیاز به تخصص دارد. ما امکانی فراهم کرده‌ایم که حتماً دانشجویان بتوانند به آن چیزی که علاقه دارند برسند، ولی در عین حال در درون این کار مهم و چندساحتی و جامع حتماً به انگیزه و علاقه و اختیار فرد نیز توجه شود، یعنی اگر انگیزه دارد تقویت کنیم و اگر ندارد برای ایجاد آن اهتمام کنیم.

ایکنا – طی روزهای اخیر شاهد پشت سر گذاشته شدن هفته قرآن و دانشگاه بودیم، الان خیلی از فعالان قرآنی - دانشجویی اعتقاد دارند که این هفته باعث شده تمام فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها که قبلاً در طول سال برگزار می‌شد، الان به این یک هفته خلاصه شود، می‌خواستم در ابتدا تحلیل شما را در مورد این بپرسم و در ادامه بفرمائید که وجود هفته قرآن و دانشگاه را تا چه میزان در سطح دانشگاه لازم و ضروری می‌دانید؟

من به لحاظ تقویمی با وجود چنین مناسبت‌هایی در مورد هر فعالیتی موافق هستم.

ایکنا – به شرط اینکه فعالیت در آن زمینه به همان زمان تقویم محدود نشود.

احسنت؛ مشروط بر اینکه این هفته زمانی برای تجلیل از این کار باشد. ما یک روز را در تقویم به عنوان روز کتابخوانی گذاشته‌ایم، نباید در این روز فقط کتاب بخوانیم به این معنی است که این روز یادآوری شود و در آن از کتاب و کتابخوانان و فعالان این عرصه تجلیل شود.

ایکنا – برخورد دانشگاه فرهنگیان با این مناسبت به چه صورت بوده است؟

خودمان از این مناسبت استفاده بهینه کرده‌ایم، خوشبختانه در دانشگاه فرهنگیان یک ایده‌ای شکل گرفت و آن هم تلاوت قاریان دانشگاه پیش از خطبه‌های نماز جمعه بود. با توجه به اینکه ما در کل کشور قاریان برجسته و ممتازی داریم، طی نامه‌ای به رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه و جماعات کشور اعلام کردیم دانشجو - معلمان ما در سراسر کشور آمادگی دارند تلاوت پیش از نماز جمعه در هفته قرآن و دانشگاه را انجام دهند و تا جایی که اطلاع دارم در بسیاری از استان‌ها هم اجرا شده است. با این کار هم معلمان دیده شده‌اند و هم مخاطبان از صوت قرآنی آنها بهره‌مند شده‌اند.

برنامه‌های تقویمی بسیار مهم هستند، ولی باید همان تذکری که شما هم اشاره کردید، حتماً مورد توجه قرار دهیم و به این محدود نشود. یکی از ویژگی‌های مهم این مناسبت‌ها جذب مخاطبان است، برخی افراد در حوزه خاصی کار می‌کنند اگر این قبیل رویدادها نباشد و موضوع را داغ نکند، ممکن است کسانی جذب نشوند. در دانشگاه فرهنگیان ابداً اینگونه نیست و ما در این دانشگاه سعی کرده‌ایم در این هفته بیشتر دانشجویان را نشان دهیم. من از صدا و سیما درخواست دارم کسانی که قرآن را به زیبایی تلاوت می‌کنند، نشان دهند تا همه با آنها آشنا شوند.

در دانشگاه فرهنگیان طرح دوشنبه‌های قرآنی اجرا می‌شود،‌ در این طرح هم به برنامه‌ریزی درست، هم به تخصیص اعتبارات و هم به اینکه این طرح چقدر توانسته است دانشجویان را جذب کند، اهتمام داریم. ما باید باور کنیم که ظرفیت قرآن کافی است، باید خودمان را به آن عرضه کنیم و لیاقتمان به حد کفایت برسد.

ایکنا – ابتدای صحبت‌های خود به صورت کامل فعالیت‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان را توضیح دادید و با این فعالیت‌ها بیشتر از همیشه آشنا شدیم، سوال بعدی من در مورد فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور است، ارزیابی شما از فعالیت قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی چیست؟

حقیقتاً اطلاعات من در مورد سایر دانشگاه‌ها زیاد نیست.

ایکنا – شاید بهتر باشد سوال قبل را اینطور طرح کنم که فکر می‌کنید فضای دانشگاهی ما قرآنی هست؟

در ادامه می‌خواستم به این نکته برسم؛ اطلاعات من از فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های دیگر زیاد نیست، اما بر مبنای اثر، پاسخ منفی است و شخصاً معتقدم زیاد نیست. روایت هست در زمان پیامبر(ص) منازل شخصی پلاک و ... نداشتند و مردم از روی صوت قرآن افراد می‌دانستند آنجا خانه چه شخصیتی است. یعنی آنقدر صوت قرآن در فضا پخش بوده است که از روی آن متوجه می‌شدند خانه چه کسی است. در آن شرایط می‌بینیم آیه‌ای هم در مورد مهجوریت قرآن نازل می‌شود. وقتی در آن شرایط قرآن مهجور مانده و مهجور تلقی شده است، الان که دیگر تکلیف روشن است.

حقیقت مطلب این است که فاصله ما از قرآن دیگر آسیب‌زننده شده است. قرآن در بطن و متن کار ما باید بنشیند، نه به این معنا که باید در درس‌های ما درس قرآن وارد شود، چرا که برنامه درسی هر رشته‌ای مقتضیات خود را دارد. باید به این توجه داشته باشیم که تربیت مبتنی بر برنامه درسی، یک تربیت شکلی است. حداقل چهار نوع فرصت یادگیری در محیط آکادمیک شکل می‌گیرد، یکی آموزش مستقیم است که شامل کلاس درس می‌شود. یکی هم آموزش غیر مستقیم است که تکالیف کلاس درس است. دو فرصت دیگر هست که اصل تربیت در آن دو فرصت است، یکی از آنها آموزش‌های غیررسمی است. کانون، انجمن و گروه را برای چه در دانشگاه درست می‌کنیم؟ برای اینکه اینها بتوانند فراتر از برنامه‌های بسته درسی یک امکان یادگیری دیگری فراهم کنند.

فراتر از این سه نوع یادگیری، یادگیری غیر متشکل نیز داریم، ما خیلی روی این موضوع باید کار کنیم. الان شما در همین استودیو رنگ و روی قرآنی را می‌بینید، شکل استودیویی که الان در آن حضور داریم نشان می‌دهد ما در یک استودیوی قرآنی هستیم، الان شما به دانشگاه بروید اِلِمان‌های داخل دانشگاه از هویت آن دانشگاه به شما خبر می‌دهد، کدام دانشگاه ما معماری اسلامی و ایرانی دارد و در و دیوار آن پیام قرآنی می‌دهد؟ فاصله ما زیاد است و باید جدی به آن بپردازیم. تا اسم فعالیت‌های فرهنگی می‌آید به سمت فعالیت‌های فرهنگی متداول مانند سخنرانی و نشست و هم‌اندیشی و مناظره و آزاداندیشی و ... که البته لازم است و کسی نافی آنها نیست، می‌رویم.

اصل مطلب این است که ما چه کنیم این قرآن بطن و متن کار شود، اگر متن کار شود می‌توان سه فرصت دیگر آموزشی را به دست آورد. چه کنیم که جذابیت قرآن دیده شود؟ چه کنیم که جواب سوال از طریق قرآن داده شود؟ این جای کار دارد. خدا را شاکریم که چنین خبرگزاری وجود دارد که حرف از قرآن می‌زند، پیام قرآن را منتقل می‌کند و این امیدآفرین است، اما کم است.

ایکنا – به موضوع استفاده از المان‌های قرآنی و کم بودن این المان‌ها در دانشگاه‌ها اشاره کردید و بر استفاده از این المان‌ها به عنوان آموزش غیر متشکل تأکید کردید، ما می‌توانیم شاهد باشیم در دوره جدید مدیریت دانشگاه فرهنگیان فضای بصری دانشگاه قرآنی‌تر از همیشه شود و با ورود به این دانشگاه با المان‌ها و یک محیط قرآنی مواجه شویم؟

اگر این کار را انجام ندهیم، حتماً مغبون خواهیم شد. ان‌شاالله این کار را انجام می‌دهیم و اگر از دانشگاه بازدید داشته باشید، حتماً این کار انجام خواهد شد.

ایکنا – بخشی از فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها از طریق کانون‌های قرآن و عترت صورت می‌گیرد، آماری در مورد این فعالیت‌ها دارید؟

تعداد کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان از کانون‌های قرآن سراسر کشور بیشتر است. در هر دانشگاه و هر استان حداقل یک کانون فعال هست و ما به دنبال کانون‌های بیشتر هستیم، الان در هر پردیس یک کانون داریم. نکته مطلوب ما 98 کانون است. این روی کاغذ نیست کانون که شکل می‌گیرد یک گروه قرآنی شکل می‌گیرد و کارها را از آن طریق پیش می‌بریم.

رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان

یکی از آمارهای خوب ما مربوط به حوزه حفظ قرآن کریم است که تعهد کرده‌ایم 15 هزار دانشجو را وارد این عرصه کنیم و شواهد نشان می‌دهد می‌توانیم این را محقق کنیم.

ایکنا – رسیدن به این عدد شاید در نگاه اول مقداری دشوار باشد به خصوص اینکه بدانیم تا کنون تمام دستگاه‌های دانشگاهی کشور حدود شش هزار نفر را به حضور در این دوره آموزش حفظ ترغیب کرده‌اند.

ما خودمان به تنهایی از هفت هزار دانشجو عبور کرده‌ایم، این یک کار بزرگ و کار فرهنگی اصیل است. ما دو نوع فعالیت در دانشگاه داریم، یکی کار فرهنگی و یکی هم خدمت فرهنگی است. خدمات فرهنگی با کارهای فرهنگی متفاوت است. کانون‌ها، انجمن‌ها، تشکل‌ها و ... خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند. یک اردو برگزار می‌کنند، مناظره‌ای ترتیب می‌دهند و سخنرانی‌ طراحی می‌کنند، اینها خدمات فرهنگی است گاهی هم خدمات فرهنگی از جنسی است که دانشجویان را به کوه یا نمازجمعه ببریم.

اما کار فرهنگی اصیل همان چیزی است که از طریق قرآن صورت می‌‌گیرد. مثلاً ازدواج دانشجویی یک کار فرهنگی اصیل است. فرق خدمت فرهنگی با کار فرهنگی این است که خدمت فرهنگی فرد را به یک استغنایی می‌رساند که خود آن فرد را راه می‌اندازد. ازدواج دانشجویی کار فرهنگی است، چرا؟ چون بسیاری از آسیب‌ها از او دور می‌شود.

مؤانست با قرآن خود تضمین شده است که این فرد به محض انس با قرآن راه خود را پیدا خواهد کرد، لذا نیاز به فعالیت‌های دیگری ندارد که ما هزینه کنیم.

نکته دوم جشنواره قرآن و عترت دانشگاهی است. جشنواره ما چیزی کم از جشنواره ملی قرآن و عترت کشور ندارد. این جشنواره در بخش‌های مختلف و به میزبانی چندین استان برگزار می‌شود، در هر بخشی یک جشنواره ملی برگزار می‌کنیم یعنی بخش آوایی را جدا در یک استان برگزار می‌کنیم و بخش‌های دیگر هم به همین نحو است تا به جشنواره ملی برسیم.

نکته دیگر فعالیت در حوزه تواشیح و همخوانی است. ما تواشیح را جدی گرفته‌ایم و هم همخوانی و سرود را زنده خواهیم کرد. اشتباه کردیم از این کارهای اصیل فاصله گرفتیم، سرود ملی دانشجویی بسیار مهم است. دانشجویی که می‌تواند سرود برگزار کند، فردا می‌تواند در مدرسه خود گروه سرود تشکیل دهد. به یاد دارم زمانی که در مدرسه تحصیل می‌کردیم برای عضویت در گروه سرود مدرسه کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دادیم. اینها را باید زنده کنیم تا بعد این فرد بتوانند در مدرسه گروه سرود تشکیل دهند. یک اصل مهم در تعلیم و تربیت وجود دارد و می‌گوید معلمان به گونه‌‌ای آموزش می‌دهند که آموزش دیده‌اند.

ایکنا – در مورد جشنواره هم توضیحاتی بفرمایید که آخرین تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری مطلوب آن چگونه است؟

بعد از اعطای حکم این جشنواره که افتخار دانشگاه فرهنگیان است که میزبان آن خواهد بود، منتظر بودیم دفتر معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بخش‌ها و منابع را اعلام کند. الان در دانشگاه ستاد جشنواره فعالیت دارد، ذیل این ستاد کارگروه‌ها نیز شکل گرفته‌اند که بحث‌های آموزشی را به طور جدی دنبال می‌کنند.

جشنواره باید نقطه پایان یک فرایند باشد که طی آن فعالیت‌های بسیاری اتفاق افتاده باشد. وقتی میزبان جشنواره هستیم یعنی کل نظام تعلیم و تربیت میزبان آن است، لذا وقتی که به وزیر محترم آموزش و پرورش گفتم دانشگاه فرهنگیان میزبانی جشنواره را پذیرفته است خوشحال شد و فرمود که در سطح وزیر وارد شویم، لذا رئیس جشنواره شخص وزیر است و بنده به نیابت از ایشان حضور دارم.

هیچ جایی به اندازه وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن فعالیت نمی‌کند و یک ستاد در حوزه قرآن دارد که کل آن ستاد با ظرفیت کامل به خدمت جشنواره خواهد آمد معلمان قرآنی سراسر کشور به این جشنواره کمک خواهند کرد. امیدواریم یک اجرای هماهنگ و ملی در شأن و موضوع بحث قرآن داشته باشیم.

ایکنا – در بخش آخر این گفت‌وگو تعدادی سوال از سوی مخاطبان ایکنا دریافت شده است که اگر به صورت خلاصه به آنها پاسخ داده شود، ممنون خواهیم بود. سوال اول این است که چرا سرفصل دروس دانشگاه فرهنگیان با کتاب‌های درسی قرآن مطابقت ندارد؟

موضوع بازنگری را از بدو ورود شروع کرده‌ایم، هیئت اندیشه‌ورز 18 نفره‌ای از اساتید بنام و مرتبط با برنامه‌ریزی آموزشی و تعلیم و تربیت تشکیل شده و دارند معماری کلان را بررسی می‌کنند تا سرفصل رشته‌ها را متناسب با معماری کلان اصلاح کنند. برخی رشته‌ها به طور خاص خیلی با قرآن سرو کار دارند مانند الهیات و علوم تربیتی و آموزش ابتدایی و ... در اینها حتماً اهتمام ویژه خواهیم داشت که دروس قرآنی خیلی بیشتر شود.

در این بازنگری حتماً قرآن وارد برنامه درسی یکایک رشته‌های ما خواهد شد، اما با این نگاه که قرآن و فیزیک، قرآن و شیمی، قرآن و تعلیمات اجتماعی و قرآن و دروس دیگر خواهد بود تا فرد خود و رشته خود را به محضر قرآن بیاورد و از دریای جاری و خروشان قرآن در رشته خود بهره بگیرد.

فاصله ما از قرآن به مرحله آسیب‌زنندگی رسیده است / ورود درس قرآن به تمامی رشته‌ها

الان نمی‌توانم بگویم وجود ندارد چون به هر حال دانشگاه فرهنگیان دانشگاه بزرگی است و ممکن است بعد از شش ماه از آمدنم هنوز از برخی موارد بی‌اطلاع باشم، ولی اگر وجود داشته باشد تقویت می‌شود و اگر وجود نداشته باشد، حتماً ایجاد خواهد شد.

ایکنا – سوال دیگری که مخاطبان ایکنا آن را طرح کرده‌اند این است که چرا بیش از 15 سال است که برای اساتید رشته روش تدریس قرآن دوره آموزشی گذاشته نشده است؟

پاسخ این سوال را دوستان آموزش و پرورش بدهند، چون ضمن خدمت‌ها در دست آنهاست، اما در ساختار جدید وزارت آموزش و پرورش این موضوع به ما واگذار می‌شود و برای معلمان قرآن به صورت جداگانه و برای همه معلمان ایران کار قرآنی خواهیم داشت. حتماً از ظرفیت موسساتی که کمر بسته این امر هستند مانند سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور استفاده خواهیم کرد. این گلایه همه معلمان کشور است. معلم در طول یک سال باید 200 ساعت آموزش ببیند، معلم در این موضوع به شدت مظلوم واقع شده است.

دانشگاه فرهنگیان نسبت به این مسئله احساس تکلیف می‌کند. وزیر آموزش و پرورش هم این دیدگاه را دارد که آموزش ضمن‌خدمت را به دانشگاه منتقل کنیم، امورات آن به لحاظ اداری و قانونی در حال انجام است و از جمله مواردی که همه به آن توجه خواهیم کرد همین بحث قرآن است. در این کشور اگر فقری هست فقر همدلی و هماهنگی و تعامل و تعارَف به معنی شناخت ظرفیت‌های هم است و به خاطر فقر بودجه نیست.

ایکنا – پرسیده شده است استقلال دانشگاه فرهنگیان از آموزش و پرورش منجر به ارتقای این دانشگاه شده است یا خیر؟

دانشگاه فرهنگیان هیچگاه از آموزش و پرورش مستقل نشده و اصولاً متعلق به آموزش و پرورش است. به عنوان یک عضو دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان عرض می‌کنم افتخار دانشگاه فرهنگیان انتصاب به آموزش و پرورش است.

احتمالاً منظور این بوده است که تربیت معلم ارتقا پیدا کرده است یا خیر؟ این سوال محل بحث و بررسی است. نظام پذیرش دانشجومعلم از یک سو و تربیت آن از سویی دیگر باید از بیخ و بن متحول شود.

ایکنا – در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده است خوشحال می‌شویم بشنویم.

از شما و همکاران محترم در این سازمان با برکت تشکر می‌کنم که یک سرمایه ملی است، همه دانشجومعلمان عزیز را به شرکت در فعالیت‌های قرآنی که با برکت‌ترین کار دانشگاه خواهد بود دعوت می‌کنم و ان‌شاالله همه دانشجویان کشور از زلال قرآن و زلال وحی بهره بگیرند.

نکته آخر اینکه در حال تجربه دنیای بسیار پیچیده‌ای هستیم، هم اکنون در یک جنگ شناختی - ترکیبی بی‌سابقه در تاریخ بشر هستیم. جنگی که امروز علیه ایران رخ می‌دهد، بی‌سابقه است. جنگ جهانی علیه ایران یعنی جنگ جهانی علیه قرآن، چون ایران جز قرآن حرفی نمی‌زند. قرآن می‌گوید جز خدا بنده کسی نباشید، گناه بزرگ ایران این است که می‌خواهد مستقل باشد. کل دنیا بیش از 60 کشور در این جنگ ترکیبی علیه ایران حضور دارند، چون ایران می‌خواهد، مستقل باشد. اما استکبار استقلال را خط قرمز خود می‌داند.

راه حفظ این نظام و این خط و مرام تمسک به قرآن است. هرکسی که تمسک به قرآن بجوید حتماً عاقبت به خیر می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha