آزادی 5 هزار زندانی غیر عمد با کمک خیران
کد خبر: 4102829
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
سیداسدالله جولایی خبر داد؛

آزادی 5 هزار زندانی غیر عمد با کمک خیران

رئیس هیئت‌مدیره ستاد دیه کشور خبر داد: ستاد دیه از ابتدای سال تاکنون با کمک خیران تقریباً پنج هزار زندانی غیر عمد را در سطح کشور آزاد کرده است که نزدیک به 230 نفر از این افراد، خانم بودند.

سیداسدالله جولایی، رئیس هیئت‌مدیره ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به پیشینه ستاد دیه بیان کرد: ستاد دیه نهادی است که بدون اتکا به منابع مالی دولتی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد فعالیت می‌کند. این ستاد از ابتدای تأسیس خود در سال 1369 تا امروز نزدیک به 160 هزار زندانی غیرعمد را از زندان‌های کل کشور آزاد کرده است.

وی ادامه داد: با استناد به آیات قرآنی و روایات، شکّات را دعوت به گذشت می‌کنیم. ما در این پروسه با شکّات رایزنی کرده تا با گذشت بخشی از بدهی خود و رعایت حال طرفین، بدهی را بپردازیم. شکات تقریباً تا حدود نیمی از حقوق حقه خود را در جلسات رایزنی گذشت می‌کنند. مبلغ که تعدیل و به مبلغ پایین‌تری تبدیل شد، در ستاد دیه استطاعت فرد و موقعیت اجتماعی را بررسی می‌کنیم و به یکی از بانک‌های عاملی که داریم معرفی کرده تا به میزانی که بتوانند وام بگیرند و مبلغ بدهی را به حداقل ممکن تقلیل دهند. سپس آورده مدد جویان را مد نظر قرار داده و باقی مبلغ را در قالب کمک‌های ویژه از سوی خیرین پرداخت می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره ستاد دیه افزود: برای مثال اگر کسی صد میلیون تومان بدهی دارد تا پنجاه میلیون آن را از شاکی گذشت می‌گیریم و فرد را به یکی از بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم تا بیست میلیون تومان وام بدون سود با اقساط بلند مدت و ارقام بسیار کم دریافت کند. سپس اگر مبلغی مانده بود، ستاد دیه در قالب کمک‌های ویژه از سوی خیرین پرداخت می‌کند.

جولایی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون تقریباً پنج هزار زندانی غیر عمد را در سطح کشور آزاد کرده‌ایم، ادامه داد: نزدیک به 230 نفر از این تعداد زندانی خانم بودند و بیشتر زندانی‌های آزاد شده تحت عناوین بدهی‌های ناشی از صدور چک، سفته و تعهدات مهریه، نفقه بوده است.

وی اظهار کرد: ستاد دیه در بحث دیه‌های غیرعمد که شامل حوادث کارگاهی، حوادث رانندگی می‌شود نیز فعالیت دارد. البته دیات تعداد کمتری هستند اما ارقام بالاتری نسبت به جرائم مالی دارند.

رئیس ستاد دیه در ادامه راه‌های کمک‌های خیریه به این ستاد را شرح داد و گفت: خیران از چهار مسیر می‌توانند کمک‌های مالی خود را واریز کنند؛ راه اول مراجعه به شعبه‌های ستاد دیه در سراسر کشور که در تمامی استان‌های ایران نمایندگی داریم و راه دوم از طریق سایت و پرداخت‌های آنلاین و مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد دیه است. راه سوم از طریق سامانه‌های تلفن همراه و راه چهارم مراجعه به بانک و واریز به حساب ستاد دیه است.

وی در رابطه با وضعیت استقبال خیرین بیان کرد: با وجود شرایط کرونایی که کشور در شرایط خاصی قرار داشت و مشکلات معیشتی که چند سال است گریبانگیر مردم کشور شده اما خیرین که از سال‌های قبل از ستاد دیه حمایت می‌کردند، حمایت خود را قطع نکردند.

انتهای پیام
captcha