برپایی نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری به میزبانی شهرداری باقرشهر + صوت
کد خبر: 4103622
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

برپایی نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری به میزبانی شهرداری باقرشهر + صوت

نوزدهمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری با حضور اعضا و محسن قضاتلو، شهردار باقرشهر در محل شهرداری برگزار شد. بازدید از ساختمان دارالقرآن باقرشهر که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، پس از این جلسه انجام شد.

عباس سلیمیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نوزدهمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری امروز چهارشنبه، نهم آذرماه در سالن جلسات شهرداری باقرشهر با حضور عباس سلیمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ری، محسن قضاتلو، شهردار باقرشهر، حجت میرزایی، مشاور قرآنی و معاون آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، معتز آقایی، مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان، مهدیه حسنی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرری و جمعی دیگر از مسئولان این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای نشست، عباس سلیمی طی سخنانی بیان کرد: برگزاری این جلسه و همزمانی آن را با سالروز ولادت بانوی بزرگ و قهرمان کربلا حضرت زینب کبری(س) از صمیم قلب به فال نیک می‌گیرم و یقین دارم که به برکت این مناسبت و اخلاص مدیران خدوم این منطقه ان‌شاء‌الله بتوانیم قدمی در راه خدمت به قرآن برداریم.

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: کلامی منتسب به خواجه عبدالله انصاری و هم دیگر بزرگان است، بدین مضمون که  هر کسی قرآن دارد، چه ندارد و هر که قرآن ندارد، چه دارد؟ همه هستی در این نامه پر از مهر، منطق، علم و معرفتی که خداوند بزرگ خطاب به بندگانش صادر کرده خلاصه می‌شود و در راه آن خون مقدس این همه انبیاء، اولیاء، شهدا و صلحا بر زمین ریخته شده تا حکم خدا محترم شمرده شود.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: امروز هم در کشورمان می‌بینیم تمام توفیقات و کامیابی‌هایی که در طول 44 سال گذشته به دست آمده، اگر دقیقاً تحلیل کنیم مواردی است که از رهگذر توجه به قرآن و توجه به تعالیم قرآن به دست آمده است. از سوی دیگر ناکامی‌ها، شکست‌ها، ناهنجاری‌ها، جرایم و همه مواردی که در جامعه ایجاد شده به خاطر این است که از رهنمودهای خداوند بزرگ فاصله گرفتیم.  

زیباخوانی قدم اول ورود به قرآن است

وی با بیان اینکه منظور ما از قرآنی بودن این نیست که کسی فقط قرآن را زیبا بخواند، عنوان کرد: این قدم اول ورود به این وادی است، قرائت قرآن مقدمه فهم قرآن و فهمیدن قرآن هم مقدمه عمل به قرآن است، همه حرف جلسه امروز ما هم همین است.

سلیمی در ادامه با اشاره به ظرفیت بسیار خوب و مردم متدین باقرشهر افزود: مدیریت این منطقه با توجه به تنوع ساختار و بافت مردم از افراد مختلف کمی سخت است. امید این می‌رود که با توجه به عنایت ویژه‌ای که حجت‌الاسلام شاهچراغی، امام‌جمعه شهرری دارد و اخیراً توجه ویژه سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم ری در مجلس به حرکات فرهنگی و قرآنی، و اینکه خارج از سایر مواردی که برای شهرستان در نظر می‌گیرند، دستور داده شده 200 میلیون تومان صرفاً برای فعالیت‌های قرآنی روستاها و بخش‌ها تخصیص داده شود، که دوستان برنامه‌هایش را در مرکز آموزش آستان تنظیم کرده‌اند، جلسات هماهنگی آن برگزار شده و تعدادی از روستاها را که ظرفیت، توانایی و استعداد لازم را دارند به عنوان پایلوت در فاز اول تعیین شده‌اند.

وی بیان کرد: اجرای جشنواره قرآنی ـ ورزشی تسنیم را خواهیم داشت. ورزش جاذبه بیشتری برای جوانان دارد و تاکنون مبلغ 100 میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است. به دهیاران و بخشداران مصوبه‌ای ابلاغ کره‌ایم تا همکاری لازم را با جشنواره داشته باشند.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ری با ذکر این مطلب که امروز جوانان و نوجوان ما در اثر پیروی از هیجانات و القائات دشمن و شیطنت رسانه‌ای آسیب می‌بینند گفت: با توجه به تجارب خوبی که در مرکز آموزش حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) وجود دارد می‌توانیم کلاس‌هایی را در رابطه با روخوانی و روان‌خوانی و قرائت و بحث مفاهیم به‌ویژه مفاهیم کاربردی قرآنی که روزمره به درد انسان می‌خورد، برگزار کنیم.

وی بیان کرد: در بحث کم‌فروشی ببینید که خداوند سوره‌ای را به نام کم‌فروشان نام‌گذاری و آن را هم با نفرین و نهیب آغاز کرده است. لذا اگر این مصونیت فرهنگی را از رهگذر و برکت قرآن به خودمان و دیگران بدهیم مسلماً این کشور در آن جایگاهی قرار می‌گیرد که شایسته و درخور نظام مقدس اسلامی و نظام شهیدان است.

گزارشی از وضعیت باقرشهر

در ادامه محسن قضاتلو، شهردار باقرشهر در سخنانی با ارائه گزارشی کلی از وضعیت این منطقه شهری پرداخت و گفت: ساختمان دارالقرآن باقرشهر در بهمن 99 به بهره‌برداری رسیده، اما هنوز بحث نرم‌افزاری و تجهیز آن به دلیل کمبود مالی به طور کلی اتفاق نیفتاده است. با توجه به ظرفیت بسیار زیادی که در باقرشهر داریم از ورزش گرفته تا قرآن توفیقات خوبی داشته‌ایم. نیروی انسانی و مستعد قرآنی خوبی در باقرشهر داریم. نیت‌مان این بود که برای راه‌اندازی این مجموعه با سازمانی همکاری کنیم که خودش در این موضوع تخصص دارد و مرکز آموزش حرم این تخصص را دارد.

وی افزود: در حوزه قرآنی صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مساجد باید پایگاه قرآنی شوند، مد نظر قرار دادیم و مبلغی به مساجد در حوزه قرآنی کمک کردیم هر چند کم بود. هماهنگی و ارتباط خوبی با مساجد داریم و ان‌شاء‌الله از ظرفیت‌های مساجد هم برای بهره‌مندی بیشتر دارالقرآن استفاده می‌کنیم.

قضاتلو اظهار کرد: چند پیشنهاد برای طبقه اول این مجموعه که دارای 600 متر بناست وجود دارد که دارالشفاء، کتابخانه، مهد قرآن و ... باشد یا اینکه اصل کار را موضوع فرهنگی و قرآنی قرار دهیم، در کنارش هم مجموعه‌ای قرار دارد که اداره ارشاد در حال ساخت آن است و اگر تکمیل شود، ظرفیت خوبی ایجاد می‌شود. در نظر است که با تسهیل قوانین در باقرشهر بیشتر به سمت ساخت و سازهای اصولی برویم.

در ادامه مهدیه حسنی، رئیس اداره ارشاد شهرستان ری در رابطه با گزارش فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلف ری تذکراتی را ارائه کرد.

امیر محبی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری باقرشهر نیز در سخنانی بیان کرد: بحث مسجدمحور بودن برنامه‌ها را در دستور کار قرار دادیم که یکی از موارد مهم بسیار مهم بحث قرآن است. با هماهنگی که با امور مساجد داشته‌ایم در ماه رمضان کرسی‌های تلاوت و نشست‌های تخصصی در حوزه قرآن را با توجه به اعتبار محدودی که داشتیم، برگزار کردیم. در کنار آن اقداماتی در حوزه آموزش و پرورش با همکاری آموزش و پرورش کهریزک داشتیم و مسابقات قرآن را برگزار کردیم که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفت.

وی گفت: در حوزه درمان شهرمان واقعاً مشکل داریم و اگر ایجاد مجموعه درمانی در دستور کار قرار گیرد، قطعاً می‌تواند خدمت شایسته‌ای به مردم باقرشهر باشد.

به گزارش ایکنا، حجت میرزایی، مشاور قرآنی و معاونت آستان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) نیز گفت: دارالقرآن باقرشهر می‌‌تواند الگویی برای بخش‌ها و روستاها و شهرداری‌های دیگر باشد، چرا که یک دارالقرآن بسیار عالی و نمونه است که بناست در استفاده از آن از ظرفیت علمی حرم نیز به خوبی استفاده شود. چون 30 سال است که آنجا کار قرآنی انجام می‌شود و در حقیقت مرکز آموزش قرآن آستان یک برند کشوری است.

وی اظهار کرد: جلساتی را داشتیم و طرح درس‌ها و برنامه‌ها و تبادل نظر و پیگیری‌ها نیز به خوبی انجام شد. پیشنهادم این است که چون باقرشهر مهد قرآن هم ندارد کل مجموعه به فعالیت قرآنی اختصاص پیدا کند.

در ادامه سلیمی پاسخ داد: وقتی افرادی نان ندارند، چطور توقع حافظ قرآن شدن داشته باشیم. این چالش‌هایی که در جوانان و مدارس ما وجود دارد بخشی از آن به اینجا بر‌می‌‌گردد، لذا این به تدابیر و مصالح منطقه واگذار شود، ممکن است مصلحت با مأموریت من جور در نیاید ولی من باید خودم را تطبیق دهم.

سپس معتز آقایی، مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) عنوان کرد: با توجه به مراجعاتی که از این منطقه به مرکز آموزش حرم داریم این منطقه خیلی ظرفیت قرآنی بالایی دارد، اساتید خیلی خوبی نیز دارد، اگر این اهتمام ادامه پیدا کند و جدیت در کار صورت گیرد، خیلی خوش‌بین هستم و ما هم در خدمتتان هستیم.

حسن عزیزی، نماینده بخشداری مرکزی ری در سخنان کوتاهی نیز به بیان گزارشی از فعالیت‌های قرآنی منطقه مربوط به خود پرداخت.

بنابر این گزارش، سپس حاضران به محل مجموعه دارالقرآن یاس فاطمی رهسپار شدند که به زودی این مکان پذیرای قرآن‌آموزان این منطقه می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha