تأثیر حلم و بردباری در ایجاد رابطه مؤثر
کد خبر: 4103930
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
در برنامه تلویزیونی «تا آسمان» تبیین شد

تأثیر حلم و بردباری در ایجاد رابطه مؤثر

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین با بیان اینکه خشم باید در جای درست استفاده شود، گفت: ما باید مدیریت خشم داشته باشیم، عکس‌العمل افسار گسیخته و کنترل نشده شایسته انسان آگاه نیست.

درس اخلاق

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هادی کاظمی‌نژاد، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین، شب گذشته، 10 آذرماه در برنامه تلویزیونی «تا آسمان»، گفت: خوش‌اخلاقی یکی از مؤلفه‌های ارتباط مؤثر است که شاخه‌هایی همچون صبر، بردباری و فرو خوردن خشم دارد و کمک می‌کند تا فرد شخصیت مقبول و مورد احترامی داشته و در فراز و نشیب‌های زندگی، تنش‌ها، سختی‌ها و سوء‌تفاهم‌ها تنها نباشد و بر عمق دوستی‌ها و تعداد اطرافیانش افزوده شود.

وی اظهار کرد: از کنترل عصبانیت در قرآن و روایات تحت عنوان حلم، کظم غیظ و فرو خوردن خشم یاد شده است؛ ما در زندگی و روابط فردی، اجتماعی و در ارتباط با خدا گاهی آنچه را که توقع و انتظار داریم محقق نمی‌شود یا با چیزی مواجه می‌شویم که از آن گریزانیم که در مواجهه با سختی‌ها، ناکامی‌ها و انواع و اقسام ارتباطات بردباری و شکیبایی خود را از دست داده و عصبانی می‌شویم که آسیب‌های متعددی در پی خواهد داشت.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین بیان کرد: برخی افراد علم دارند، اما حلم ندارند و حتی نسبت به خدا، اوصیا و اولیای الهی، علما و کتاب الهی و جامعه پرخاش می‌کنند. ما گاهی از چیزهایی گریزانیم که به نفع ماست یا به دنبال چیزهایی می‌رویم که به ما آسیب می‌زند، خداوند می‌فرماید از من بخواهید و من هر آنچه را که به نفع شما باشد به شما خواهم بخشید. اما، ممکن است انسان بدون آگاهی از حکمت این مباحث، عصبانی شده و نسبت به خدا هم پرخاش کند.

وی با بیان اینکه افراد حلیم و صبور آرامش دارند، افزود: این افراد آرامش را با تمرین و استغاثه و تهذیب نفس به‌دست آورده‌اند و در سختی‌ها و گرفتاری‌ها متلاطم و خشمگین نمی‌شوند.

توانمندی افراد در کظم غیظ

کاظمی‌نژاد در تشریح کظم غیظ تصریح کرد: برخی افراد توانمندی ویژه‌ای در فرو خوردن خشم دارند یعنی در برخی موقعیت‌ها بسیار عصبانی شده و خشمگین می‌شوند، اما عکس‌العمل تکانشی و انفجاری از خود نشان نداده و کظم‌غیظ می‌کنند، چنان خشم خود را فرو خورده و مدیریت می‌کنند که دیگران متوجه نمی‌شوند که آن‌ها تا چه میزان عصبانی و ناراحت هستند.

وی یادآور شد: مؤمنان واقعی بنیادی استوار دارند، در موقعیت‌ها متزلزل نشده و به خدا توکل می‌کنند، با کوچکترین مشکلی فرو نمی‌ریزند، درهم نمی‌شکنند و پریشان نمی‌شوند؛ مؤمن همچون کوه استوار است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور استان قزوین گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که خشم شدید نوع گفتار را تغییر می‌دهد، اساس استدلال را بر هم می‌ریزد و تمرکز فکری را از بین می‌برد. خداوند غریزه خشم را در وجود ما قرار داده تا در برابر خطرات دشمنان از خود دفاع کرده و عکس‌العمل نشان دهیم نه اینکه به‌واسطه آن دیگران را ترسانده و به آنان آسیب برسانیم، بنابراین غریزه خشم باید مهار شده و در جای درست خود به‌کار گرفته شود.

وی بیان کرد: در قرآن آیات متعددی در رابطه با کنترل خشم وجود دارد؛ همچنین اهل‌ بیت(ع) هم مدیریت روابط و کنترل خشم را به ما آموخته و خود الگوی عملی آن هستند. روز میلاد اسوه صبر و مقاومت حضرت زینب(س) را پشت سر گذاشتیم، نیم‌نگاهی به فراز و نشیب زندگی این بانو بیانگر آن است که در سخت‌ترین گرفتاری‌ها و بلاها در دوران مختلف عمر با برکت خود چه عکس‌العمل‌های شایسته‌ای از خود نشان دادند و هرگز ذلیل و متزلزل نشدند و روز به روز بر عزت ایشان افزوده شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در روایات ما معمولا کلمات علم و حلم در کنار هم قرار می‌گیرند، اظهار کرد: ما باید مدیریت خشم داشته باشیم، عکس‌العمل افسار گسیخته و کنترل نشده شایسته انسان آگاه نیست، در کلام امام علی(ع)، حلم و بردباری نقطه اوج و کمال دانش است.

انتهای پیام
captcha