پنجمین نشست بازشناسی زیست‌بوم فرهنگی آذربایجان‌غربی برگزار شد
کد خبر: 4103932
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

پنجمین نشست بازشناسی زیست‌بوم فرهنگی آذربایجان‌غربی برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های «بازشناسی زیست‌بوم فرهنگی آذربایجان‌غربی» در حوزه هنری این استان با حضور مدیر دفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام وحید پورعلی، مدیردفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام وحید پورعلی، مدیر دفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، 10 آذرماه در پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های «بازشناسی زیست‌بوم فرهنگی آذربایجان‌غربی» اظهار کرد: براساس دین مبین اسلام، مسلمانان نباید اهل تفرقه باشند، چون هیبت آن‌ها را از بین می‌برد و سبب سستی‌شان در مقابل دیگران می‌شود.

وی افزود: دشمنان از اختلاف میان جوامع اسلامی خرسند هستند و حتی امام علی(ع) منکر اختلافات فقهی و عقیدتی میان مسلمانان نبود و با این حال، می‌توان با تبیین دقیق اختلافات، به راه‌حل رسید. خداوند متعال در بیش از 50 آیه قرآن کریم به موضوع وحدت و عوامل اختلاف اشاره کرده است؛ همان‌طور که در آیه 64 سوره مبارکه آل‌عمران خطاب به پیامبر(ص) فرمود، به اهل کتاب و غیرمسلمان بگو که مشترکات را پیدا کرده و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

حجت‌الاسلام پورعلی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمودند که علت عقب‌ماندگی جامعه، دو عامل استبداد داخلی و استعمار خارجی است، گفت: براساس فرمایشات قرآن کریم، کافران هیچ زمانی نباید بر مسلمانان مسلط شوند؛ هم‌اکنون جهان اسلام با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت ایده‌آل و مطلوبی در آنها حاکم نیست؛ متأسفانه دچار عقب‌ماندگی و درجازدگی شده‌ایم.

وی ادامه داد:  از جمله مشکلات جهان اسلام، تسلط بیگانگان در کشورهای اسلامی، حضور گروه‌های افراطی و تکفیری و همچنین وجود شکاف‌های اقوام و ادیان در جهان است. وضعیت مطلوب جامعه اسلامی در سه عنصر علم و فرهنگ، اقتصاد و ثروت، و رفع سلطه و سیاست است که بی‌تردید در این سه زمینه باید دست به تولید زد.

مدیر دفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با اشاره به اینکه همزیستی مسالمت‌آمیز از نعمت‌های خداوند به جوامع اسلامی است، تصریح کرد: در آیات متعدد قرآن کریم آمده است که خدای واحد را بپرستید و مشرک نشوید و نعمت‌های خداوند را به یاد آوردید که با یکدیگر مشرک بودید، اما خداوند متعال در میان قلوب شما الفت و مهربانی ایجاد کرد.

انتهای پیام
captcha