هدف‌گذاری دانشگاه پیام‌نور در پرورش دانشجویان در تراز انقلاب
کد خبر: 4104418
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
تقی‌زاده بیان کرد:

هدف‌گذاری دانشگاه پیام‌نور در پرورش دانشجویان در تراز انقلاب

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: هدف‌گذاری این دانشگاه ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی، انجمن‌های فرهنگی و کانون‌های دانشجویی است، یعنی دانشگاه در ابعاد متعدد باید بتواند پرورش‌دهنده دانشجویان در تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد.

ابراهیم تقی زاده، رئیس دانشگاه پیام نور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، ابراهیم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه پیام نور امروز، ۱۳ آذرماه در جریان سفر به شهرکرد در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور به‌عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: رسالت آموزشی این دانشگاه این است که بتواند عدالت آموزشی را محقق کند، به همین جهت در بیش از ۴۰۰ شهر و شهرستان پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

تقی‌زاده افزود: این دانشگاه در ۸۷ رشته کارشناسی، نزدیک به ۳۸۰ رشته کارشناسی ارشد و ۶۰ رشته دکتری فعال است که ۸۵ درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی و مابقی در رشته‌های علوم پایه، علوم فناوری، کشاورزی و ... تحصیل می‌کنند.

اقدامات دانشگاه پیام نور برای تحقق شعار سال

وی ایجاد مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد خانه‌های خلاق و مراکز نوآور را از جمله موضوعات در دستور کار دانشگاه در راستای نامگذاری شعار سال بیان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان و ۶۰ مرکز رشد در مراکز دانشگاهی استان‌ها در حال شکل‌گیری است که مجوزهای لازم کسب شده و در حال تجهیزند.

تقی‌زاده بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در نظام رتبه‌بندی و بر طبق آخرین رتبه‌بندی، دانشگاه پیام نور در جایگاه ۱۳۰۰ در بین دانشگاه‌ها و جایگاه ۱۸ در بین دانشگاه‌های داخل کشور قرار دارد که تلاش برای ارتقای رتبه دانشگاه به زیر ۱۰۰۰ وجود دارد تا مدارک فارغ‌التحصیلان از اعتبار ویژه برخوردار باشد. همچنین طبق رتبه‌بندی اخیر پایگاه ISC، دانشگاه پیام نور در بین ۲۵۰ واحد دانشگاهی کشور جایگاه ۱۶ را داراست که تلاش می‌شود این جایگاه به زیر ۱۰ ارتقا یابد.

به گفته وی، دانشگاه پیام نور از نظر تعداد مقالات و تألیفات سهم برجسته‌ای را دارد که مأموریت جذب دانشجویان خارجی و بین‌المللی به‌طور خاص‌تر به این دانشگاه محول شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور به اخذ مجوز پذیرش دانشجویان بین‌الملل در داخل کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع در برخی استان‌ها در حال انجام است، همچنین دانشگاه به سمت رشته‌های بین‌رشته‌ای، کاربردی، مهارتی و مورد نیاز جامعه در حرکت است.

اشتغال به تحصیل ۶۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه پیام نور

وی یادآور شد: در پنج استان کشور مجوز پذیرش دانشجوی خارجی صادر شده است، ضمن اینکه سایر استان‌ها که دارای شرایط و فضای مورد نیاز و زمینه لازم باشند برای اخذ پذیرش دانشجویان خارجی مجوزها صادر خواهد شد.

تقی‌زاده بیان کرد: دانشگاه پیام نور در کشور افغانستان پذیرش دانشجو دارد، البته در کشورهای لبنان، سوریه، عراق، یمن و پاکستان مجوز از هیئت امنای دانشگاه برای پذیرش دانشجو اخذ شده است، همچنین دانشگاه پیام نور ۱۶ نمایندگی در خارج از کشور و پنج نمایندگی در داخل کشور برای پذیرش دانشجویان خارجی دارد، به طوری‌که در حال حاضر ۶۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌ پیام نور در حال تحصیل‌ هستند.

وی همچنین یادآور شد: حدود ۳۰ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های بزرگ کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور هستند که موجب شده اعتماد به این دانشگاه افزایش یابد.

تقی‌زاده با تأکید بر اینکه پژوهش‌ها و فناوری‌های هدفمند و آموزش‌های تأثیرگذار و تأثیرساز در سطح استان‌‎ها جزو رسالت‌های آموزشی این دانشگاه است، تصریح کرد: آنچه امروز مورد نیاز جامعه است پژوهش‌های تأثیرگذار است، یعنی اگر قرار است پژوهشی یا رساله‌ای یا تألیفاتی انجام شود که در قفسه‌های کتابخانه خاک بخورد و عملاً هیچ تأثیری نداشته باشد این امر به معنای هدر رفت منابع بیت‌المال و اتلاف منابع کشور است، باید پژوهش‌هایی صورت گیرد که در راستای حل مشکلات کشور باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: این دانشگاه تفاهم‌نامه‌های مختلفی با برخی وزارتخانه‌ها برای انجام کار پژوهشی منعقد کرده است تا از این طریق آنچه مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی است به اساتید اعلام و در همان زمینه کار پژوهشی انجام شود. این دانشگاه دارای ۳۸۰۰ عضو هیئت علمی و بالغ بر ۱۰ هزار استاد مدعو است که می‌توان از ظرفیت‌ آنها برای انجام کار پژوهشی استفاده کرد.

اهداف سفر به شهرکرد

وی در ادامه توضیح داد: این دانشگاه سعی کرده با کمترین میزان دریافت شهریه بتواند شرایط تحصیل را برای دانشجویانی که امکان پرداخت شهریه ندارند از طریق بنیاد حامیان دانشگاه مورد حمایت قرار دهد، زیرا هدف‌گذاری دانشگاه پیام نور ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهشی، انجمن‌های فرهنگی و کانون‌های دانشجویی است، یعنی این دانشگاه در ابعاد متعدد باید بتواند پرورش‌دهنده دانشجویان در تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد.

تقی‌زاده هدف از این سفر را آشنایی با کمبودها و کاستی‌های دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: آنچه بیشتر مورد درخواست بوده است، افزودن رشته‌های کاربردی مقطع کارشناسی ارشد، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و استفاده بهتر از فضاهای موجود و ارتقای وضعیت کارکنان اداری دانشگاه پیام نور استان است که قطعاً پس از بازگشت به تهران در هیئت رئیسه دانشگاه تصمیمات لازم و مؤثرتر اتخاذ خواهد شد.

انتهای پیام
captcha