از تغییرات در جشنواره وزارت علوم تا تمهیدات قرآنی برای روز دانشجو
کد خبر: 4104670
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
رشید جعفرپور خبر داد

از تغییرات در جشنواره وزارت علوم تا تمهیدات قرآنی برای روز دانشجو

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه دوره جدید جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم گفت: ثبت‌نام از اواخر هفته جاری آغاز می‌شود.

رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به آغاز فرایند سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم از اواخر هفته جاری گفت: طی روزهای آینده ابلاغیه آئین‌نامه نهایی جشنواره به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و پس از آن ثبت‌نام آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به تغییرات این دوره از جشنواره افزود: یکی از تغییرات این دوره حذف مراحل استانی و منطقه‌ای است. بر همین اساس جشنواره سی و هفتم در دو مرحله دانشگاهی و سراسری برگزار می‌شود. در این روش برگزیده‌های مرحله دانشگاهی با توجه به یک سری شاخص‌ها و ظرفیت‌ها به مرحله سراسری معرفی می‌شوند.

جعفرپور در مورد دلایل حذف مرحله استانی و منطقه‌ای از فرایند جشنواره بیان کرد: جشنواره وزارت علوم ابتدا منطقه‌ای بود، با توجه به اینکه در سال‌های قبل همه فرایندها دستی بود و همین امر محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود، نیاز داشتیم تا برای برگزاری جشنواره مرحله به مرحله پیش برویم. اما امسال همه فرایندها سامانه‌ای و الکترونیکی شده و همین امر کار ما را برای جابجایی فایل‌ها و سایر فرایندها آسان کرده و دیگر نیازی به مراحل متعدد احساس نمی‌شود.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: با توجه به اینکه در گذشته مرحله منطقه‌ای در همه رشته‌‌ها برگزار نمی‌شد و فقط محدود به بخش‌هایی همچون آوایی بود، ‌لذا در هر دوره از جشنواره شاهد اعتراض شرکت‌کنندگان دیگر بخش‌ها و گلایه آنها از نگاه تبعیض‌آمیز به بخش‌ها بودیم، نکته دیگر اینکه اضافه شدن مرحله منطقه‌ای هزینه‌زا بود و هزینه‌هایی را به دستگاه‌ها تحمیل می‌کرد، کاهش مراحل هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و همین هزینه‌ها را می‌توانیم در افزایش جوایز و کیفیت برگزاری مورد استفاده قرار دهیم. لذا به نظر می‌رسد این فرایند عقلانی و درست است.

جعفرپور در مورد زمانبندی جشنواره سی و هفتم نیز بیان کرد: به تمامی دانشگاه‌ها فرصت داده شده است تا مرحله دانشگاهی خود را نهایتاً تا هفته اول اسفندماه به سرانجام برسانند. معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز موظف به همکاری با کانون‌های قرآن و عترت شده‌اند تا در فرایند مرحله دانشگاهی همراهی لازم را داشته باشند.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: مرحله سراسری جشنواره هم اردیبهشت‌ماه امسال به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار می‌شود. در همین راستا اواخر آبان‌ و اوایل آذر معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با سفر به استان لرستان حکم رئیس دانشگاه لرستان به عنوان رئیس جشنواره را ابلاغ کرد. از همان زمان دبیرخانه جشنواره استقرار یافته و همکاران ما آماده هستند نتایج برگزیده‌های مرحله دانشگاهی را دریافت کرده و فرایند اجرایی را به سرانجام برسانند.

جعفرپور یکی دیگر از تغییرات این دوره از جشنواره را سامانه‌ای شدن فرایندهای آن اعلام کرد و گفت: تا دوره گذشته همه فرایندهای جشنواره از ثبت نام تا ارسال آثار و ... به صورت دستی و مکاتبه‌ای انجام می‌شد، که این موضوع معایبی به همراه داشت. در این دوره با طراحی سامانه جشنواره ثبت‌نام و سایر فرایندها از این طریق صورت خواهد گرفت.

وی افزود: سامانه‌ای شدن فرایند جشنواره باعث می‌شود تا آیین‌نامه کاملاً رعایت شود، برآورد ما این است که با توجه به گسترش فعالیت‌های مجازی در سال‌های اخیر، این سامانه می‌تواند کمک‌کننده باشد و کار را به خوبی پیش ببرد.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در مورد تغییرات آیین‌نامه‌ای جشنواره سی و هفتم نیز اظهار کرد: در این بخش و پس از ابلاغ شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها دو رشته به مجموع رشته‌های جشنواره افزوده شد. این دو رشته شامل رشته مداحی در حوزه عترت و یک رشته دیگر در حوزه فناوری اطاعات است. با این تغییرات تعداد رشته‌های جشنواره به 44 رشته رسیده است.

جعفرپور با اشاره به درگیری دوساله دانشگاه‌ها با ویروس کرونا اظهار کرد: پس از پشت سر گذاشتن وضعیت دو سال اخیر‌ نوبت آن رسیده است تا دانشگاه‌ها کمک کنند ورودی بهتر و با کیفیت‌تری به فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی داشته باشیم تا بتوانیم نیروی جدید که در این عرصه‌ها فعال هستند شناسایی و جذب کنیم.

وی درباره روز دانشجو و توجه به دانشجویان قرآنی در این روز بیان کرد: به مناسبت روز دانشجو ابلاغیه‌ای 18 ماده‌ای به دانشگاه‌ها ارسال و در آن تأکید شده است که در روز 16 آذر باید نشاط معنوی در دانشگاه فراهم شود. معنای افزودن نشاط معنوی این است که فعالیت‌های قرآنی مانند برگزاری محافل انس با قرآن، آغاز و پایان جشنواره‌ها، تقدیر از فعالان قرآنی و کانون‌های فعال و ... که می‌تواند به این نشاط کمک کند، اجرا شود.

انتهای پیام
captcha