اتمام مرمت و بازسازی مزار روستای گل خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4104902
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

اتمام مرمت و بازسازی مزار روستای گل خراسان‌جنوبی

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: بنای تاریخی مزار روستای گل شهرستان خوسف مرمت و بازسازی شد.

مزار روستای گل خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، وحید بهفرنژاد،  معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی در خصوص مرمت و بازسازی مزار روستای گل اظهار کرد: بخشی از بنای تاریخی مزار شیخ شمس‌الدین روستای گل با اعتبار سه میلیارد ریال مرمت شد.

وی افزود: در این طرح مرمتی آواربرداری، پی‌سازی و اجرای دیوار، شیب‌بندی اطراف بنا، اجرای فیلپوش‌ها، پوشش نهایی گنبد و اجرای بام اندود اجرا شد که مرمت سایر قسمت‌ها در صورت تأمین اعتبار در دستور کار این اداره‌‌کل قرار خواهد گرفت.

یادآور می‌شود، بنای مزار روستای گل در دامنه تپه‌ای در حاشیه جنوبی روستای گل قرار دارد و شامل یک ایوان در وسط و دو حجره در دو طرف است که با یک گنبد آجری پوشش یافته‌ است. براساس سنگ‌نوشته داخل مزار، بنا مربوط به سال ۹۹۵ هجری قمری و براساس اسناد مکتوب و سنگ‌لوحی که در درون مزار قرار دارد، این بنا در دوران تیموری ساخته شده ‌است.

این بنا در سال 1383 و به شماره 9298 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha