راه نجات انسان در بیان امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 4105599
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
چشمه‌سارهای حکمت / 19

راه نجات انسان در بیان امیرالمؤمنین(ع)

حبیب صابری‌نسب، پژوهشگر نهج‌البلاغه و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی ما نقشه راه برای رسیدن به سعادت ترسیم شده است، افزود: «صراط مستقیم» محکم‌ترین راه برای هدایت است و انسان را از هرگونه آسیب نجات می‌دهد.

حبیب الله صابری نسب، پیشکسوت قران

حبیب صابری‌نسب، پژوهشگر نهج‌البلاغه و مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه قرآن با دلایل متقن و برهان استوار زمینه سعادت، بهروزی و موفقیت تمامی انسان‌ها را فراهم کرده است، به آیه 88 سوره مبارکه «اسراء»: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا به مثلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ به مثلهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً، قطعاً اگر جنّ و انس گرد آیند که مانند این قرآن را بیاورند، نمی‌توانند مانندش را بیاورند، و اگر چه پشتیبان یکدیگر باشند» استناد کرد و گفت: بدون تردید این مصحف شریف رابطه بیان خداوند متعال با انسان‌هاست و شایسته است همه ما در مسیر کلام وحی گام برداریم.

وی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما نقشه راه برای رسیدن به سعادت و خوشبختی ترسیم شده و مبانی آن در آیات و روایات اسلامی به ویژه در کلام حضرت علی(ع) به خوبی تبیین شده است. حضرت امیر(ع) در فرازی از خطبه 147 نهج‌البلاغه فرمودند: « إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِطُولِ آمَالِهِمْ وَ تَغَيُّبِ آجَالِهِمْ، حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُود، و همانا آنان كه پيش از شما زندگى مى كردند، به خاطر آرزوهاى دراز، و پنهان بودن زمان اجل ها، نابود گرديدند، تا ناگهان مرگ وعده داده شده بر سرشان فرود آمد»؛ از این رو انسان نباید تمام عمر خود را صرف آرزوهای طولانی کند؛ چراکه مرگ زودتر از آنچه که فکر کنیم به ما نزدیک است.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب پرهیز از غفلت و بی‌خبری را به جوانان توصیه کرد و افزود: جوانان از حال خود بی‌خبر نباشد و همواره خود را برای داشتن زندگی توأم با سعادت الهی آماده کنند. خداوند متعال راهمار زندگی همواره با عاقبت بخیری را برای ما ترسیم کرده است و اگر خود عوامل دیگری را برای خوشبختی برگزینیم در حق خود جفا کرده‌ایم. حضرت علی (ع) در خطبه 42 فرمودند: «آرزوهای دراز آخرت را به فراموشی می‌سپارد».

وی با استناد به فرازی دیگر از خطبه 147: «الَّذِي تُرَدُّ عَنْهُ الْمَعْذِرَةُ وَ تُرْفَعُ عَنْهُ التَّوْبَةُ وَ تَحُلُّ مَعَهُ الْقَارِعَةُ وَ النِّقْمَة، مرگى كه عذرها را نپذيرد، و درهاى باز توبه را ببندد، و حوادث سخت و مجازات هاى پس از مردن را به همراه آورد»، اضافه کرد: در ادامه همین فراز آمده است: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنِ اسْتَنْصَحَ اللَّهَ وُفِّقَ وَ مَنِ اتَّخَذَ قَوْلَهُ دَلِيلًا هُدِيَ لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ، اى مردم هر كس از خدا خير خواهى طلبد، توفيق يابد، و آن كس كه سخنان خدا را راهنماى خود قرار دهد به راست ترين راه هدايت خواهد شد».

این مدرس دانشگاه با تأکید براینکه نوجوانان و جوانان باید قرآن و سخن اهل‌بیت(ع) را دلیل و راهنمای خود برای حرکت در مسیر زندگی قرار دهند، ادامه داد: «صراط مستقیم» محکم‌ترین راه برای هدایت است و انسان را از هرگونه آسیب نجات می‌دهد.

صابری‌نسب بیان کرد: حکمرانی زبان بر بدن و تسلیم بودن انسان در برابر هواهای نفسانی از دیگر عواملی است که باعث ناکامی انسان در سعادت می‌شود. انسان باید در همه حال از رفتار، گفتار و اعمالش مراقبت کند و هرآنچه به ذهنش می‌رسد را بر زبان جاری نسازد. همه ما در برابر آنچه می‌گوییم و رفتار می‌کنیم مسئولیم و نباید اسیر هیجان‌های درونی قرار گیریم. عمل به دستورات الهیف نورست که انسان را ازهرگونه پلیدی نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) فرمودند: «از نشانه‌های بدبختی، دغل‌کاری با دوست است» یا «تباه کردن معاد از بدبختی است»، اضافه کرد: ایشان در فرمایشی دیگر فرمودند: «از بدبختی است که انسان، دین خود را وسیله حفظ دنیایش قرار دهد». امروز ببش از گذشته نوجوانان و جوانان باید به مضامین الهی و کلام ائمه اطهار(ع) آشنا شوند و بسیار ضروری است تا هنرمندان در این عرصه ورود جدی داشته باشند. همه ما در مقابل نسل آینده مسئولیم و باید به تکالیف خود درست عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha