نقدها به معاونت قرآنی ارشاد از روی بی‌اطلاعی است + صوت
کد خبر: 4109108
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
محمدمهدی عزیززاده:

نقدها به معاونت قرآنی ارشاد از روی بی‌اطلاعی است + صوت

قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخ به نقدهای مطرح شده در مورد عملکرد این معاونت گفت: بخش قابل توجهی از نقدها را دیده‌ام، علاقه‌مندیم از فرصت کوتاهی که برای خدمت در مجموعه معاونت قرآن و عترت در اختیار داریم، نهایت بهره زمانی را ببریم و وقت خود را برای پاسخ به این پرسش‌های از سر بی‌اطلاعی نگذاریم.

محمدمهدی عزیززاده قائم مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ماه‌های اخیر با نقدهایی از سوی برخی فعالان حوزه قرآن مواجه بوده است، نقدهایی که فارغ از درستی آن عمدتاً با پاسخی از سوی معاونت مواجه نبوده است و همین امر هم باعث شده تا به زعم منتقدان، این نقدها وارد باشد.

با گذشت چندین هفته از طرح نقدهای مختلف سرانجام محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سؤالات خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت پاسخ داد.

عزیززاده به واسطه سال‌ها حضور در معاونت و مسئولیت در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، تبدیل به یکی از مطلع‌ترین مسئولان این معاونت شده است و اوست که می‌تواند برای تک تک سؤالاتی که این روزها حول معاونت وجود دارد و منتقدان در فضاهای مختلف به طرح آن می‌پردازند، پاسخ داشته باشد. مشروح گفت‌وگوی محمدمهدی عزیززاده با خبرنگار ایکنا در ادامه آمده است.

ایکنا – این روزها شاهد نقدهایی به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت هستیم. نقدهایی که عمدتاً پاسخی به آنها داده نشده است، ابتدا می‌خواستم در مورد چرایی پاسخ ندادن به این نقدها بپرسم، چرا که این شائبه را ایجاد کرده است که پاسخی وجود ندارد که به آنها داده شود.

واقعیت این است که بخش قابل توجهی از نقدهایی که طی مدت اخیر که اختصاصاً از سوی ایکنا مطرح شده است، دیده‌ام. اینکه پاسخی داده نمی‌شود، به این دلیل است که علاقه‌مندیم از فرصت کوتاهی که برای خدمت در مجموعه معاونت قرآن و عترت در اختیار داریم نهایت بهره زمانی را ببریم و تمرکز را بر روی انجام کارهایمان قرار دهیم.

مجموعه‌ای از کارهای مهم در معاونت قرآن و عترت آغاز شده است، اموری که عمدتاً بنیادی و راهبردی است. اصلاحات ضروری را نیز در حوزه‌های ساختاری، اعتباری و عملکردی آغاز کرده‌ایم که البته هنوز به نتیجه نهایی و مرحله گزارش‌دهی قطعی نرسیده است؛ به محض اینکه نتیجه مورد انتظار حاصل و اقدام صورت گرفته تثبیت شود و در نقطه خود بنشیند به طور مفصل در مورد آنچه تحویل گرفته‌ایم و آنچه الان در معاونت اتفاق می‌افتد صحبت خواهیم کرد.

در این حد و به صورت کلی به این سؤال شما پاسخ خواهم داد که متأسفانه بخش قابل توجهی از انتقادات از سر بی‌اطلاعی منتقدین است. مثلاً در یک مورد، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت انتقادی را درباره تمرکز ارائه خدمات به مؤسسات قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عضویت در سامانه حمد مطرح کرده بود که در آن مصاحبه تقریباً عمده مسائلی که گفته‌ شده بود از سر بی‌اطلاعی صورت گرفته بود. بنا نداریم در فضای رسانه‌ای به این حرف‌های غیر دقیق پاسخ دهم، چرا که کافی است مسئولان مربوطه، ابهامات خود را با مراجعه و گفت‌وگو با متصدیان امر رفع کنند یا با تخصیص فرصت حداقلی، ابهام پیش آمده را بررسی و سپس مطالب غیر دقیق را در فضای رسانه‌ای منتشر کنند. این موضوع که «وزارت ارشاد تمام خدمات خود را بر بستر سامانه حمد ارائه می‌دهد و تنها موسسات وزارت ارشاد می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و مؤسسات سازمان تبلیغات اسلامی از چنین امکانی بی‌بهره بمانند.» که چندی پیش در ایکنا منتشر کردید از این نوع پرسش‌هاست.

تعداد موسساتی که در سامانه حمد خدمات دریافت می‌کنند از تعداد موسساتی که مجوز خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند، بیشتر است، یعنی در سامانه حمد، کارتابل فعال (میزِ کار فعال) دارند.

همینطور تعداد مربیان قرآن فعال در سامانه حمد که از خدمات بیمه و حمایت‌های دیگر صندوق استفاده یا کلاس خود را آنجا مدیریت می‌‌کنند نیز بیش از تعداد مربیانی است که در مؤسسات وابسته به وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند. لذا برخی از این نقدها واقعاً پاسخی ندارد. این نقدها، با یک تماس تلفنی یا مراجعه به معاونت و کسب اطلاع ساده برطرف می‌شود. دوستان علاقه به دیده شدن دارند اما ما برنامه‌ای برای پاسخ دادن به این قبیل نقدها نداریم.

ایکنا – نقدهایی که اخیراً متوجه معاونت بوده نه از جنس نقص یک سامانه و ... بلکه بیشتر متوجه فعالیت‌های ذاتی و کارکردی معاونت و بروز این احساس در بدنه فعالان قرآنی بوده است که معاونت در این دوران کار خاصی انجام نداده و در یک دوره رکود به سر می‌برد.

«مشک آن است که خود ببوید»؛ در حوزه‌های کارکردی آمار و ارقام و نتایج اقدامات است که باید توضیح دهد؛ باید حداقل یک سال صبر کنیم، هنوز یک سال از استقرار معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد سپری نشده است، مطمئناً یک سال که سپری شد - در بهمن ماه - حتماً گزارش تفصیلی خواهیم داد که مثلاً در حوزه‌ کارهای جدید و تأسیسی و همچنین خدماتی همچون صدور مجوز، بیمه فعالان قرآنی، تمدید پروانه‌ها، حمایت از فعالیت‌ها و موسسات و ... چه کار جدیدی شده و چه قدم‌های جدیدی برداشته شده است.

بخشی از این انتقادات ناشی از یک انتظار است و این یک اشتباه قدیمی است، بسیاری فکر می‌کنند معاونت فقط مسئول حمایت مالی و مادی از فعالیت‌های قرآنی کشور است. اگرچه یکی از وظایفِ اینجا همین موضوع است که در حد اعتباراتی که در اختیارش قرار می‌گیرد از فعالیت‌های قرآنی حمایت ‌کند، اما اینکه همه اینجا را محل انجام حمایت‌های مالی خود می‌دانند و همه مراجعات به اینجا بحث مالی است نمی‌تواند چندان صحیح باشد.

تلاش کرده‌ایم مقداری این رویکرد را تغییر دهیم و این کار را هم کرده‌ایم، گفته‌ایم بیایید با هم برنامه‌ای گفت‌وگو کنیم، چرا که همه چیز پول نیست، در برخی موارد این حمایت‌های قانونی و مشارکت‌های معنوی است که کار را پیش می‌برد؛‌ همه انتظارات از ما را به سمت پول نبرید. همین موضوع باعث ایجاد بخش زیادی از گلایه‌ها شده است.

معاونت قرآن و عترت هر فرد و هر موسسه‌ای که طرح ویژه و ایده خلاقانه برای نمایشگاه قرآن داشته باشد با تمام توان مورد حمایت قرار می‌دهد و همه هزینه‌های اجرای طرح را هم تأمین می‌کند، فرصت و فضا و مکان را هم در اختیار قرار می‌دهد. این فرصت بزرگی است، اما چون جذب و بهره‌گیری از فرصت‌های اینچنین، مستلزم برنامه‌ریزی و طراحی‌های ویژه و نوآوری و کارهای بدیع است، عمدتاً از این حوزه‌ها استقبال نمی‌شود. ما این فضای گفت‌وگو را تغییر داده‌ایم و گفته‌ایم با ما برنامه‌ای صحبت کنید.

در حوزه بیمه فعالان قرآنی بعد از 12 سال، محدودیت ثبت‌نام را برداشته‌ایم و گفته‌ایم هر کسی ثبت‌نام کرد عضو صندوق است، این خدمت اعتبار قابل توجهی از دولت را مصرف می‌کند. هر نفری که به بسته بیمه فعالان قرآنی اضافه شود، فقط در حوزه خدمات بیمه پایه، ماهیانه 500 هزار تومان برای او هزینه می‌شود. اگر این عدد را در تعداد بیمه‌شدگان ضرب کنید، ماهانه عدد قابل توجهی می‌شود.

ایکنا – چه خوب خواهد بود، چنین اقداماتی به موقع با رسانه‌ها در جریان گذاشته شود تا مخاطبان در جریان این قبیل اقدامات قرار بگیرند.

موضوع این است که جامعه مخاطبان ما از این موضوع و موضوعاتی از این قبیل اطلاع دارند. الان 9900 نفر عضو صندوق هستند که از این تعداد 6600 نفر و 850 مؤسسه از خدمات بیمه استفاده می‌کنند، لذا مخاطبان ما می‌دانند. اما آن‌هایی که می‌آیند و با رسانه مصاحبه می‌کنند مسئله اصلی‌شان حل ابهاماتشان نیست.

ایکنا – با این حرف شما که پاسخ هر نقدی را نباید داد موافق هستم، اما نباید چنین نگاهی به همه نقدها داشت، اگر برای برخی دیگر از نقدها پاسخ داده نشود، مطمئناً حمل بر بدون برنامه بودن و نداشتن پاسخ در آن حوزه خواهد بود، به عنوان مثال در ایام هفته دولت با مطالبه رسانه‌ها در مورد انتشار گزارش عملکرد معاونت قرآنی مواجه بودیم، اما در عمل هیچ گزارشی منتشر نشد. یا چند وقت بعدتر از آن معاون قرآن وزیر ارشاد طی نشستی که با مدیران موسسات قرآنی برگزار کرد، یک بازه زمان معینی را مشخص کرد و گفت در این زمان بسته جامع حمایت از موسسات قرآنی با حضور وزیر و با تمهیدات خاصی رونمایی می‌شود، بیش از یک ماه از آن وعده سپری شد و خبری نشده است، وقتی مخاطب و اهالی رسانه چنین وضعیتی را می‌بینند به این فکر می‌کنند شاید معاونت در رکود قرار گرفته باشد.

درباره گزارش عملکرد برای هفته دولت، باید بگویم که هنوز زمان زیادی از استقرار معاون در دولت سیزدهم نگذشته بود تا ما گزارشی ارائه دهیم. درباره بسته حمایتی هم باید بگویم این بسته را تنظیم کرده‌ایم، این بسته به گونه‌ای نیست که در آن گفته باشیم، چقدر پول به موسسات می‌دهیم. این بسته بر مبنای همین نگاه جدید و رویکردهای جدید نوشته شده است و نیاز به تمهید مقدمات و منابع ویژه‌ای دارد، یعنی این بسته حمایتی همین کارهای فعلی نیست، یک تحولات جدی و اساسی در روند فعالیت‌های قرآنی اتفاق خواهد افتاد.

یکی این است که ما پیش‌بینی یک سری منابع مالی پایدار با ظرفیت قانونی برای موسسات کرده بودیم، الان نمی‌توانم جزئیات بیشتر را توضیح دهم و در زمان رونمایی تمام جزئیات گفته خواهد شد.

ایکنا - چه زمانی رونمایی می‌شود؟ فقط امیدوارم نگویید دو هفته دیگر.

گردش کار با دستگاه‌ها به درازا کشید. این بسته وزارت ارشاد نیست، بلکه بسته جامع حمایت از مؤسسات است و تمام ارکان تابع ما از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی و ... هر کدام در مباحث سازمان مشکلات و چالش‌هایی دارند، لذا مسائل دیگری با این موضوع گره خورده است که نیازمند زمان است.

کار کردن با دستگاه‌ها آنجایی که می‌خواهند تعهد و مشارکت مالی کنند، مقداری سخت می‌شود و تصمیم‌گیری‌هایشان پیچیده است. ما حتماً این کار را خواهیم کرد و واقعاً برنامه‌ریزی ما برای رونمایی در دو هفته بعد از آن نشست بود، اما با یک سری مشکلات که برخی از آن را گفتم، مواجه شدیم. امیدوارم این بسته ظرف هر چند روز دیگر که رونمایی می‌شود مشکلات را به صورت پایدار برطرف کند. در این بسته سیاست اصلی این است مدیر موسسه باید بر روی کارهای آموزشی، تربیتی، اجرایی و ترویجی خود تمرکز داشته باشد و دغدغه مسائل مالی او کمتر شود.

ایکنا – یکی دیگر از نقدهایی که اخیراً متوجه معاونت بوده است، بحث بی‌توجهی یا کم‌توجهی وزیر ارشاد به شورای توسعه یا ارکان وابسته به این شورا از جمله کمیسیون بوده است؛ مصادیقی هم برای رسیدن به این بی‌توجهی وجود دارد، تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی دولت با حضور شش دستگاه دولتی، حضور نیافتن وزیر ارشاد در جلسات شورای توسعه و ... از جمله مواردی است که این نقدها را توجیه می‌کند، فکر نمی‌کنید اینها به منزله نادیده گرفتن شورای توسعه و کمیسیون و ... باشد؟

متأسفانه شرایط مدیریت نظام توسعه فرهنگ قرآنی مناسب نیست و خلاف انتظار و پیش‌بینی‌های اولیه پیش می‌رود. اگر نگاهی به دستورهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیندازید، متوجه سطح برگزاری جلسات و موضوعات اولویت‌دار از نظر متولیان امر خواهید شد.

ایکنا – در مورد پایین بودن سطح دستورها با شما هم عقیده هستم و طبیعتاً بخشی از نیامدن وزرا به جلسات را توجیه می‌‌کند، اما سوال من در مورد حضور نیافتن وزیر در جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج بود.

کمیسیون‌ها تابع شورای توسعه و جزئی از همین نظام هستند و بخشی از اشکالات هم متوجه آنهاست. ان شاءالله جلسه آتی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی به ریاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

ایکنا – من بارها از مسئولان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد کارکرد کمیسیون‌ها و لزوم توجه بیشتر به دستورها سوال پرسیده‌ام همواره با یک پاسخ مواجه شده‌ام؛ «دستورها را باید کمیسیون‌ها بدهند و اگر سطح دستورها پایین است به خاطر این است که کمیسیون‌ها دستوری ندارند، ارائه دهند».

به اقتضای سابقه کار در شورای توسعه و کمیسیون تبلیغ و ترویج آشنایی زیادی با این سیستم دارم و به شما توضیح خواهم داد. اولاً کمیسیون سال 1398 سند قرآن و فضای مجازی را نهایی و بسته اجرایی‌سازی را هم تصویب کرد. اجرای سال اول برنامه هم به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور سپرده شد. 980 میلیون تومان اعتبار برای این بسته برنامه تصویب و پس از یک فرایند طولانی پرداخت آن در صندوق مشارکت تصویب شد. تا این لحظه که با هم صحبت می‌کنیم یک ریال از اعتبارات برای اجرای این برنامه تخصیص داده نشده است. یعنی از سال 1398 تا الان که 1401 این مبلغ در دبیرخانه شورای عالی بوده است.

در مورد این سند با توجه به گذشت زمان چند ساله اصلاً برخی از آن برنامه‌ها باید تغییر جدی کنند، چرا که کارکرد خود را از دست داده‌اند. آیا این دستور مهم نبوده است؟ شما در مورد اینها از شورای توسعه سوال نمی‌کنید که چرا و با کدام اجازه و اختیار قانونی، بسته فضای مجازی که تصویب شد تا الان اعتبار اجرایی‌سازی آن پرداخت نشده است؟ چرا کسی نمی‌پرسد چرا در شورای عالی از سال 1398 تا کنون 980 میلیون تومان بلوکه شده است. 980 میلیون تومان سال 98 معادل چند میلیارد سال 1401 است؟

چه کسی مسئول تلف کردن این فرصت است، چه کسی مسئول اجرایی نشدن این موضوع است، بعد می‌گویند دستورهای کمیسیون‌ها ایراد دارد، مصوبه و دستور از این مهم‌تر؟

ایکنا – الان در این مورد خاص تقصیر را متوجه چه کسانی یا چه نهادی می‌دانید؟ آیا غیر از صندوق مشارکت و مدیران آن است؟

من این را متوجه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌دانم. در همین جلسه آخر شورای توسعه هم تذکراتی داده شد.

در مورد اینکه چرا کمیسیون‌ها دستورهایشان اینگونه است، توضیح تفصیلی بسیار زیادی دارم و حاضر هستم در مورد این موضوع دقیق و تحقیقی اطلاعات بدهم. من می‌دانم چرا کمیسیون‌ها از کارکرد افتاده است، فعال‌ترین کمیسیون از مجموعه کمسیون‌های شورای توسعه همین کمیسیون تبلیغ و ترویج بود که آن هم به آفت دیگر کمیسیون‌ها تبدیل شد.

شما از من می‌پرسید چرا وزیر ارشاد در جلسات کمیسیون شرکت نمی‌کند؟ اما از دستگاه‌های دیگر نمی‌پرسید، چرا جلسه کمیسیون تشکیل نمی‌شود، آیا آنها به خاطر اراده وزیر جلسات را تشکیل نمی‌دهند؟ اگر اینگونه است چرا ساختاری تشکیل داده‌اید که وابسته به اراده افراد بوده است؟

14 سال گذشته است، اما حتی پیشنهادات اصلاحی در مورد متن منشور هم به سرانجامی نرسیده است. تا کنون چند همایش گذاشته شده است و هرچه می‌گوییم هر سند و نقشه‌ راهی بعد از چند سال اجرا باید بازطراحی شود، توجه جدی نمی‌شود.

اشکالات در کمیسیون‌ها نیست، بلکه در صندوق مشارکت، در تصمیم‌گیری‌های عمدتاً شخصی و غیر جمعی است. برخی اراده خود را به همه سیستم تحمیل می‌کنند؛‌ از سال 1398 ما از اعتباراتمان دریافتی نداشته‌ایم. کمیسیون سال قبل مصوبه داشته است، الان اعتبارات آن در چه مرحله‌ای است.

ایکنا – در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در مورد دیگر دستگاه‌هایی که جلسات کمیسیون را تشکیل نمی‌دهند منتشر کرده‌ایم و در مورد مباحث بودجه‌ای هم از مدیران شورای توسعه سوال شده است،‌ آخرین پاسخی که داده‌اند این است که بودجه در صندوق پژوهشگران است و کارهای دریافت آن انجام شده است.

مصوبه این کار کجاست و با کدام مصوبه قانونی به صندوق حمایت از پژوهشگران رفته است؟ چرا تا کنون نداده‌اند و الان هم نمی‌دهند؟ چه کسی تصمیم می‌گیرد این پول کجا برود و چه کسی می‌داند از سال 1400 تا 1402 چرا این پول به دستگاه‌های مقصد واصل نشده است؟ چرا کسی نمی‌داند 1401 چقدر پول به شورا آمده است؟ چرا کسی نمی‌پرسد یک دستگاه مسئول کمیسیون، چند صد روز از آخرین جلسه کمیسیون‌اش سپری می‌شود. من اطلاع دارم در یک دستگاه هنوز از سال‌ها قبل مبلغی هزینه نشده باقی‌مانده است، آیا آن پول اگر هم آزاد شود الان همان ارزش را دارد؟ چه کسی باید جوابگوی اینها باشد؟ آن روزی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار بود راهبر کلان و سیاستگذار ارشد قرآنی کشور باشد تبدیل به جلسه تقسیم اعتبار کردند، باید پیش‌بینی این روزها می‌شد.

ایکنا – به این موارد پرداخته شده و گزارش‌های آن هم در ایکنا منتشر شده. اگر هم در یک حوزه خاص گزارشی منتشر نشده است به دلیل پیگیری نکردن رسانه نبوده است، مطمئناً رسانه پیگیری کرده شاید مدیران آن حوزه پاسخگو نبوده‌اند یا موضوعات دیگر ...

کم‌کاری رسانه‌هایی مثل ایکنا هم در این موضوع روشن است و قابل دفاع نیست. مثلاً در همین موضوعاتی که گفتم تا کنون هیچ گزارشی کار نشده ولی در موضوعات سطحی‌تر و کم‌اهمیت‌تر چندین خبر و مصاحبه تنظیم و منتشر می‌شود.

ایکنا – به بحث در مورد سفر اخیر هیئتی از سوی معاونت به مالزی بپردازیم، سفری که از سوی برخی فعالان قرآنی با نقدهایی مواجه شد. ایکنا در قالب گزارش‌های ارسالی خبرنگار اعزامی خود به مالزی در جریان دستاوردهای این سفر بوده است، اما اگر بخواهید پاسخی به آن دسته از منتقدان این سفر داشته باشد، به چه دستاوردهایی اشاره می‌کنید؟

اولاً این سفر به دعوت رسمی سازمان توسعه اسلامی مالزی و با طی تمام مراحل اداری خود شامل مکاتبه با هیئت سفرهای خارجی ریاست جمهوری، اخذ مجوز، انجام تشریفات اداری و سازمانی از مجاری مربوطه صورت گرفته است.

ما در این سفر چهار هدف داشتیم که هر چهار هدف هم محقق شده است. اولین هدف این بوده است که با موسسه توسعه اسلامی مالزی وارد تعامل و تبادل توافق‌نامه شویم؛ لازمه این کار این بود که گفت‌وگوها حضوری شود و این اراده جدی به آن سازمان منتقل و دعوت صورت گرفته هم اجابت شود. بنابراین به سازمان توسعه اسلامی مالزی رفتیم و جلسه‌ای بین مدیران ارشد آن سازمان و معاون قرآنی وزیر ارشاد برگزار شد و در آن جلسه چند محور مورد توافق قرار گرفت که همین الان روی متن یک توافقنامه بلندمدت کار می‌شود.

آن مواردی که مورد توافق بود این بود که همکاری‌های پایداری در زمینه‌های مختلف تبلیغ و ترویج قرآن بین ایران و مالزی برقرار کنیم. از آنها برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران دعوت کردیم و خودمان هم اعلام آمادگی کردیم در نمایشگاه آنها حضور داشته باشیم، در ایام اقامت از محل برگزاری نمایشگاه آنها که طی ماه‌های آینده برگزار می‌شود هم بازدید به عمل آمد.

برای اعزام اساتید قرائت قرآن و برگزاری کارگاه‌های حضوری در کشور مالزی از سوی اساتید ایرانی، همچنین برای مشارکت بیشتر در مسابقات توافقاتی صورت گرفت. برای دعوت از نماینده ایران در رشته حفظ قرآن هم توافق کردیم و توافق برای دعوت از داوران ایرانی و ...

ایکنا – اینها توافق شده است؟ یعنی در ادوار آینده مسابقات این موارد محقق می‌شود؟

آن چیزی که قرار است بررسی کنند این است که از ایران داور به مسابقات دعوت شود، این کار قبلاً انجام می‌شده است اما الان به دلایلی صورت نمی‌گیرد.

هدف دوم سفر ما توافق با موسسه «رستو» برای انتشار قرآن در مالزی بود. یکی از مسائلی که در جهان اسلامی در رابطه با جمهوری اسلامی خیلی روشن نیست و ابهاماتی در مورد آن وجود دارد در حوزه انتشار قرآن است، ما با آنها جلسات خوبی داشتیم و یادداشت تفاهم هم امضا شد. سفارت ایران در مالزی پیگیر کارهای این یادداشت تفاهم است تا گروه‌های مشترکی در زمینه تبادل تجربیات در حوزه انتشار قرآن و به ویژه طراحی و چاپ یک قرآن مشترک با کشور مالزی همفکری کنند. هدف سوم شناسایی و ایجاد ارتباط با شبکه‌ای از موسسات قرآنی کشور مالزی بود.

هدف چهارم هم بازدید از خود مسابقات و این رویداد پرسابقه جهان اسلام بود تا از این بازدید برای ایجاد تحول در مسابقات خودمان استفاده کنیم. بالاخره معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از حیث جایگاهی که در ستاد عالی هماهنگی مسابقات دارد، پیگیر این موضوع است و اعتقاد دارند مسابقات قرآن دچار آسیب‌های جدی شده و کارکردهای آن از کارکردهای فرهنگ سازی عمومی فاصله جدی گرفته است و حوزه تأثیر عمومی خود را تا حد زیادی از دست داده است. این را همه اذعان دارند در حالی که مالزی مسابقات با شکوه و فنی و در عین حال موثر در فضای فرهنگ عمومی خودشان را برگزار می‌کند. مسابقات آنجا به شدت مورد استقبال مردم خودشان است و لذا قصد داشتیم از نزدیک این مسابقات را ببینیم که این اتفاق هم افتاد.

ایکنا - این رفت و آمدها ادامه خواهد داشت؟

بله؛ از این سفرها و گسترش این تعاملات باز هم خواهد بود.

نکته‌ای که در پایان باید بگویم این است که این سفر یا سفرهای دیگر مهم نیست،‌ اگر واقعاً دلسوزیم در مورد وضعیت شورای توسعه و وضعیت مبالغ توزیع نشده باید صحبت کنیم. بیایید در مورد مصوبات روی زمین مانده شورای توسعه فرهنگ قرآنی صحبت کنیم. تا کنون در مورد طرح ملی حفظ قرآن و ده‌ها موضوع دیگر چه اقداماتی انجام داده‌‌ایم؟ آنها مهم‌تر است یا پرداختن به یک سفر رسمی.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha