چالش اصلی امروز ما تحقیق نکردن در مورد اصول دین است
کد خبر: 4109261
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

چالش اصلی امروز ما تحقیق نکردن در مورد اصول دین است

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: چالش اصلی امروز ما این است که در اصول دین تحقیق نکردیم و دین‌مان وراثتی است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی

به گزارش ایکنا از زنجان، پیش از ظهر امروز ۳ دی، رویداد آموزشی تربیتی جهاد تبیین با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی رضائیان استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن همایش شهید سلیمانی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان برگزار شد.

حجت‌الاسلام رضائیان در این نشست آموزشی گفت: انسان هر چه جلوتر می‌رود وابستگی‌هایش کم می‌شود و به یک اوج می‌رسد؛ در واقع در عین حال که برای اقتصادش تلاش می‌کند، سعی دارد روابط خود با اطرافیانش بهتر شود، اما نوع نگاه معنویت‌گرا در دین این است که می‌گوید چون این‌ها مقدمه آخرت هستند؛ اگر انسان سختی هم بکشد این سختی را چون مقدمه وصل حساب می‌کند از آن لذت می‌برد و می‌گوید و باید وابستگی انسان به متعلقات باقی که دنیا باشد کم شود.

این کارشناس دینی همچنین تصریح کرد: اما اینجا چند اتفاق افتاده است؛ این آموزه‌هایی که قرار بود زندگی مردم را شکل دهند در زمان خودشان منحرف شدند، کم و کاستی داشتند یا از بین رفتند؛ نکته بعدی این بود که یک مقداری از احکام در آن زمان مورد نیاز بشر نبود، لذا در پیام‌های پیامبران ابلاغ نشده بود. لذا رسید به خاتم انبیاء(ص) و خداوند متعال آن پیام‌ها را تام و تمام گفت و آن چیزهایی که انسان تا قیامت نیاز داشت را نیز به آن ضمیمه کرد، لذا فرق ادیان ابراهیمی در این است.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص اینکه جوان چطور باید این عشق و محبت به خالق را پیدا کند، عنوان کرد: محبت معمولا از این دو راه حاصل می‌شود، یکی اینکه در فرد مقابلم کمالات یا خوبی دیدم؛ راه دوم این است که انسان از یکی محبت ببیند، انسان عبید احسان است، اگر من موجودی پیدا کردم که زیبایی و خیر بی‌نهایت است باید به آن زیبایی بی‌نهایت دل بدهم یا زیبایی که به تبی بند است.

وی ادامه داد: انسان همه هستی‌اش را وامدار خداوند متعال است اینجا جا ندارد انسان به او دل بدهد، انسان آمده به مقام حب برسد اما گزینه عشق را گم کرده است؛ یاد جمله‌ای در وصیت شهید حججی می‌افتم که «به جایی می‌رسی که می‌فهمی خدا چقدر عاشق ماست و نسبت عشق ما با او چقدر متفاوت است».

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه تصریح کرد: از لحاظ درون دینی، حالا کسی که خدا را هم قبول ندارد این سؤال از او می‌شود که نمی‌خواهی بهترین زندگی را داشته باشی علی‌القاعده می‌خواهد، پس اگر خالق متغیرها را قبول نداری، پس بهترین‌ها را چگونه می‌توانی ‌بشناسی؟ چون عقل و تجربه به تنهایی پاسخ‌گو نیست. حالا سؤال این است که این قواعدی که ما داریم همه‌اش در حال تغییر است؟ اگر همه آنها در حال تغییر بود ما در حال حاضر نیازمند بودیم خالق هستی طبق متغیرهای جدید یک دین جدید بیاورد چون اگر نمی‌رساند ما به خواسته‌های‌مان نمی‌رسیدیم، حالا ما می‌گوئیم همه از اینکه به سبک خودمان زندگی کنیم راضی هستیم آیا این ما را از آن واقعیتی که می‌دانیم به آن نیاز داریم بی‌نیاز می‌کند.

حجت‌الاسلام رضائیان با اشاره به اینکه معنویت دقیق آن‌جایی است که من در هر نقطه از رفتارم در زندگی دست بگذارم با آن معنویت نسبتی پیدا کند، عنوان کرد: عالم هستی با این رنج و سختی‌ها و با این معنویت است که شکل زیبا به خودش می‌گیرد، خالق هستی آمده استعدادهای انسان را شکوفا کند تا انسان در اوج کمال و بهره‌مندی شود، این انسان در اوج سختی هم لذت می‌برد، درد انسان در شاخه معنویت این است که انسان‌ها باید عشق‌تان واقعی و معشوق‌تان فناناپذیر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «در عصر حاضر گاهی اوقات دین برای فرد محدودیت ایجاد می‌کند»، تصریح کرد: آدم وقتی می‌خواهد به معشوقش برسد باید تاوان دهد، در شریعت برای همین روزه چقدر راه گذاشته شده است که اگر معذوریت دارید، بیمار هستید، این راه را بروید.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: آن‌قدر شریعت راه قرار داده که انسانی که بگوید ناامید از رحمت خدا هستم مثل این است که یک دروازه گذاشتند به اندازه هستی فقط به اندازه یک توپ برای بیرون زدن جا هست و ما آن توپ را بیرون بزنیم.

این مدرس حوزه گفت: خدا می‌فرماید تنها کسی که نمی‌بخشم کسی است از رحمت من ناامید شود. اگر عاشقی بگوید من مشکلی دارم قطعاً در شریعت راه باز است، امروز که تنها کافی است در گوشی جست‌وجو کنید یا با یک تلفن راه مشکل‌تان را پیدا کنید به شرطی که فرد خودش بخواهد.

انتهای پیام
captcha