مسئله اول ما ترویج متن قرآن است
کد خبر: 4109828
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
محمدمهدی اسماعیلی:

مسئله اول ما ترویج متن قرآن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان با اشاره به اینکه این دولت به دنبال عدم تصدی‌گری در همه حوزه‌هاست، گفت: با جدیت از تشکل‌های غیر دولتی در عرصه قرآن حمایت می‌کنیم.

مسئله اول ما ترویج متن قرآن است؛ حمایت از تشکل‌های غیردولتی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنجم دی‌ماه در اولین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان(بنیاد کوثر) طی سخنانی با اشاره به اینکه حرکت‌های خوبی در این یکسال در معاونت قرآن و عترت شکل گرفته است، گفت: این حرکات باید تقویت شود. از معاون قرآن خواسته‌ام تا حضورشان را در شهرستان‌ها بیشتر و جلسات اختصاصی و تبیینی برگزار کنند. ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف و از جمله در حوزه بانوان ایجاد کرده‌ایم، باید در حوزه عملیات خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی فعالیت‌های ما گسترش فرهنگ قرآنی است، افزود: گسترش این فرهنگ با حرف اتفاق نمی‌افتد، اولین حرکت در این مسیر، گسترش همین متن و کلام نورانی قرآن کریم است. شاید برخی اوقات در این موضوع دچار اختلال در معنا شویم، در موضوع قرآن، اصل و هدف همان تبلیغ متن قرآن چه به لحاظ حفظ، چه قرائت، چه درست‌خوانی و ... است. کارهای دیگر گام دوم است، همین که فرزندان ما قرآن بدانند و قرآن بخوانند مسئله مهمی است.

اسماعیلی با اشاره به حدیث «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» تصریح کرد: باید این نورانیت را از داخل خانه‌ها به محله‌ها و روستاها ببریم و خود را مقید به ترویج متن قرآن بدانیم. برای ما زیبنده نیست که برخی از فرزندان ما بعد از سال‌ها آموزش قرآن در مدرسه نتوانند یک صفحه قرآن را به خوبی بخوانند، این یعنی ناکامی؛ به مصر و پاکستان نگاه کنید که چقدر حافظ قرآن دارند. اصلاً نظام آموزشی آنها چقدر به این موضوع می‌پردازد که خروجی آن هزاران هزار حافظ قرآن است؟ نظام آموزشی ما که پای این کار است و ظرفیت‌های بسیار زیادی را هم به خدمت گرفته است، خروجی‌ای دارد که موجب ناراحتی و گلایه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کشورهایی که سال‌هاست سکولاریسم در آن رخنه کرده و نظام حکمرانی را در اختیار گرفته است، می‌دانند که بدنه مردم را قرآن حفظ کرده است. جامعه مصر را نگاه کنید، کشور مصر اولین نقطه از جهان اسلام است که فرهنگ غرب به آنجا وارد شده است. در این کشور اولین کارهایی که برای اسلام‌زدایی اتفاق افتاده است موضوع حجاب و زنان بوده و تاریخ کاملاً گواهی می‌دهد که فرانسوی‌ها چه کارهایی انجام دادند. چه شده است که آنجا بعد از گذشت 220 سال از استعمار، امروز بهترین قاریان دنیا را دارند و اسلام‌خواهی آنها آنقدر قوی است که مکتب اهل بیت مورد اقبال گسترده قرار گرفته است. این به دلیل متن قرآن است. هر جا قرآن حضور دارد به تبع آن بسیاری از مناسک دینی هم رعایت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در حوزه بانوان مسئله اول ما ترویج متن قرآن است، گفت: چه ایرادی دارد جلسات ما با خوانش یک حزب قرآن شروع شود و دقایقی هم در مورد فهم قرآن صحبت شود؛ اصل همین‌ است. درخواستم این است که این مسئله گم نشود، چرا که ما از آن ضربه خورده‌ایم و ان‌شاالله در این دوره جدید در ادامه فعالیت‌ها این موضوع مورد توجه جدی باشد و ما این را جلو ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به شدت حامی تشکل‌های غیردولتی هستیم، گفت: بنای این دولت بر عدم تصدی‌گری در همه بخش‌هاست. ما دست همه فعالان مردمی قرآنی را می‌بوسیم و همه امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه وقتی به قرآن عمل می‌کنیم، برکات بسیار زیادی را به همراه دارد، گفت: این مصداق «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ» است و انگار ملائکه الهی به پشتیبانی کار می‌آیند. یک روحانی در یکی از روستاهای محروم به آیه آخر سوره مبارکه توبه عمل کرده و به یکباره اتفاق مهمی رخ داده است. این شخص بدون هیچ امکاناتی در نقطه محرومی 300 حافظ قرآن را تربیت کرده است. کاری که ممکن است منِ وزیر با امکانات زیادی که در اختیار دارم هم نتوانم یک هزارم آن را انجام دهم.

به گزارش ایکنا، اسماعیلی با تأکید مجدد بر عدم تصدی‌گری دولت بیان کرد: نمایشگاه قرآن باید به دست مردم داده شود. در دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی قرآنی باید فعال شود و در مدارس هم تشکل‌های قرآنی دانش‌آموزی را راه‌اندازی کنیم. ما مسئول گسترش و ترویج فرهنگ قرآن در بین همه دستگاه‌های دولتی هستیم و ان شاالله کارگروهی به همین منظور با حضور معاونان مرتبط دستگاه‌های دولتی برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت اخیر کشور به حضور خود در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشجویان من کسانی بودند که روزهای اول در صحن دانشگاه علیه ما شعار می‌دادند، اما امروز همان دانشجویان بیشترین کار عملی را در کلاس انجام می‌دهند. گفت‌وگو معجزه می‌کند، انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و رهبران انقلاب ما همه اندیشمندان انقلابی و نویسنده و متفکر بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین جلسات قرآن مشهد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به جلسات مقام معظم رهبری بوده است، بیان کرد: حلقه مهمی از مسئولان اجرایی کشور در سالیان متمادی پای درس قرآن حضرت آقا تعلیم یافته‌اند. کتاب «طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن» صحبت‌های حضرت آقا در جلسات مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشهد در سال 1353 است. ایشان هنوز هم می‌گویند همان دیدگاه‌ها را دارند.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌‌‌های تبلیغی و ترویجی قرآن با اشاره به اینکه بهترین جلسات، جلسات تبیین با قرآن است، گفت: این کار را مقام معظم رهبری انجام داده‌ و معرفت‌افزایی کرده‌اند. چه اتفاقی افتاد که از سال 1341 به انقلاب 57 رسیدیم؟ همه این مسیر از طریق منابر، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا بوده است. یک وقت اشتباه نکنید فضای مجازی بسیار خوب است، این مواردی که نام برده شد، نقطه قوت ماست. نقطه قوت ما این است که این کانون‌های اصلی که مزیت مطلق هستند، رها نکنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: معتقدم با وجود اختلاف پوششی که وجود دارد، جامعه ایرانی به شدت عفیف است. شما همین جریان فقهی را نگاه کنید در موضع حجاب هم تغییر داشته است. زمانی بهترین مصلی برای زن، خانه تشخیص داده شده است، اما زمان دیگر هم یک جریان فکری اصیلی در دل اندیشه پیروان مکتب اهل بیت شکل گرفته که مقدم بر ورود تجدد بوده و آن فقه پویاست. یک زمانی در همین کشور ممکن بود علما بر سر حق رأی زنان با حاکمیت دعوا کنند، ولی وقتی پیکره حکومت دینی تشکیل شد هیچکس تردیدی نکرد که در سال 58 و در رفراندوم باید زنان هم حق رای داشته باشند. حتی مراجع سنتی آن دوره هم تردید نکردند. در حالی که در سال 41 همین بحث محل منازعه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اغتشاشات اخیر تروریست رسانه‌ای و بمباران و موشک‌باران تحریف است. شما نگاه کنید رئیس جمهور به صورت شبانه‌روزی در حال کار هستند به طوری که گاهی نگران سلامتی ایشان می‌شویم، اما نظام رسانه‌ای چه بازنمایی از این جهاد و کار شبانه‌روزی دارد.

اسماعیلی اظهار کرد: دوستان ما این بنیاد را بهانه‌ای برای گسترش استانی، شهرستانی و بین‌المللی فعالیت‌ها قرار دادند. الان حاضریم بانوان جهادی که حاضرند را به ماموریت‌های خارج از کشور به عنوان رایزن اعزام کنیم. ما در دولت نیازمند حضور بانوان متدین و کاملاً آشنا به مسائل روز هستیم. ما از دو قطبی‌سازی متنفریم و در جامعه هم بدترین چیز همین است، این توطئه دشمن است و نباید در این دام گرفتار شویم.

وی در پایان اظهار کرد: وقتی یک دختر 16 ساله در جامعه کشف حجاب می‌کند ما از فاعل ناراحت نمی‌شویم از فعل ناراحت می‌شویم، ما اینها را به عنوان فرزندان خودمان می‌بینیم و برای همین ناراحت هستیم و دلمان می‌شکند که یک دختر نوجوان بر اساس یک سری تحریف‌ها و لجاجت‌ها با یک فعل، اعتراض خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha