نقش اساتید دانشگاهی و حوزوی در هدایتگری سیاسی جامعه
کد خبر: 4110642
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
استاد حوزه علمیه بیرجند تبیین کرد

نقش اساتید دانشگاهی و حوزوی در هدایتگری سیاسی جامعه

استاد حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) بیرجند با بیان اینکه بصیرت باعث تحلیل‌های درست سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده و افراد در مسیر کید دشمنان قرار نمی‌گیرند، گفت: اساتید می‌توانند با حضور در تشکل‌های دانشجویی و توده‌های دانشجویان به رشد عقلانیت کمک کنند.

بصیرتبصیرت، رمز ماندگاری یک ارزش و آرمان است. این آرمان باید حفظ شود تا آنچه برای آن خون‌ها داده شده از بین نرفته و یا کم رنگ نشوند. در این میان نقش ارگان‌هایی چون حوزه علمیه و دانشگاه بسیار پررنگ است که با  روشنگری بتوانند جامعه‌ای پویا را براساس ارزش‌های اسلامی حفظ و نگهداری کنند‌.

ابزارهای بصیرت، عوامل زیادی هستند که حوزه علمیه و دانشگاه از جمله مهم‌ترین مکان‌های بارورسازی آن هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن تخویجی، استاد حوزه علمیه پیامبر اعظم(ص) بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ابزار بصیرت یا به عبارتی راهکارهای کسب ارتقای آن، دو عامل بوده که اولین عامل تقویت اعتقاد و باورهای دینی است.

وی افزود: بصیرت خود عاملی است که با تحقق دو عامل شناختی و رفتاری در فرد محقق می‌شود و برای کسب بصیرت، نخست باید انسان مطالب را صحیح بشناسد و شناخت دقیق و درستی از اسلام پیدا کرده و سپس به مقتضای شناخت عمل کند.

نتیجه بصیرت چیست؟

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه نتیجه جمع این دو عامل روشنی دل و آرامش قلبی برای انسان است، ادامه داد: این همان بصیرتی است که به‌دنبال آن هستیم و بدون این عوامل ممکن است.

تخویجی با بیان اینکه بصیرت در اولین مرحله با خودسازی به دست می‌آید، تصریح کرد: انسان باید تشخیص صحیح و دقیق‌تر از حق و باطل پیدا کرده، چراکه در تاریخ نیز جامعه اسلامی به خاطر عدم تشخیص درست دچار چالش‌هایی شده است.

وی با اشاره به بی‌بصیرتی یاران امیرالمؤمنین علی(ع) در جنگ‌های صفین و جمل بیان کرد: تحلیل درست و عدم به‌کارگیری گفته‌های باطل از راهکارهای عملیاتی‌سازی بصیرت است.

تحویجی با اشاره به ضرورت تبیین بصیرت در جامعه ادامه داد: خدای متعال وقتی انبیای خود را می‌فرستد اولین مطلبی که تذکر می‌دهد این است که ما انبیای الهی را با بینات فرستادیم؛ بینات به معنای این است که حقیقت برای مردم تبیین شود، چراکه در غیر این صورت مردم دچار آسیب می‌شوند.

وی با بیان اینکه فرد و جامعه‌ای که قدرت تحلیل و بصیرت نداشته باشد دچار سردرگمی می‌‌شود، ادامه داد: خدای متعال می‌فرماید هرکسی که حقیقت را بفهمد به نفع اوست و اگر کسی بینش پیدا کند به ضرر خودش است.

نقش مهم حوزه و دانشگاه در حفظ جامعه‌ای پویا 

تخویجی با بیان اینکه بصیرت باعث تحلیل‌های درست سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده و افراد در مسیر کید دشمنان قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: بصیرت تنها شعار نیست و براساس آنچه از آیات قرآن برمی‌آید عبد مؤمن زمانی بصیرت پیدا می‌کند که خوب بندگی خدا را کند؛ در این صورت خدای متعال به او بصیرت و قدرت تحلیل وقایع را می‌دهد و در واقع بدون بصیرت دین اثرگذاری واقعی را نخواهد داشت.

وی با اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاهی و حوزوی، بیان کرد: اساتید دانشگاه از جنس دانشجویان هستند و نقش بسیار اساسی در روشنگری و بصیرت‌افزایی در فضای دانشگاه دارند و می‌توانند در درگیری احزاب در فضای دانشگاه نقش اساسی را ایفا کنند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه در این صورت عقلانیت در دانشگاه وارد شده و به تبع آن جریان‌‌های مختلف سیاسی به‌درستی عمل خواهند کرد، افزود: اساتید می‌توانند با حضور در تشکل‌های دانشجویی و توده‌های دانشجویان به رشد عقلانیت کمک کنند.

تخویجی با بیان اینکه علت اینکه در فضای امروز در دانشگاه‌‌ها ضربه خوردیم این است که برخی از اساتید به جای اثرگذاری مثبت در دانشگاه به جهت عکس عمل کردند، ادامه داد: حوزه علمیه نیز نقش بسیار اساسی در بصیرت‌افزایی جامعه و هدایتگری سیاسی و ارتقای فرهنگ سیاسی مردم دارد.

وی بیان کرد: اساتید حوزه علمیه باید حقایق قرآن را تبیین کنند و حقیقت اسلام را معرفی کنند چراکه دشمن می‌خواهد تفکر سکولاریستی را در جامعه ‌گسترش بدهد؛ وظیفه بعدی این است که باید جامعه الهی را به سمت اهداف بزرگ قرآنی سوق داده و این‌گونه جامعه جوان و پرجنب و جوش و باآرامش خواهد شد.

تخویجی با بیان اینکه یکی از کارهای حوزه علمیه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تغذیه فکری نیروهای انقلاب است تا در راستای پاسخ نیازهای جامعه گام بردارند، تصریح کرد: حوزه علمیه می‌تواند در مشارکت مردم در ارائه خدمات اجتماعی نقش اساسی را ایفا کرده و فرهنگ انقلاب اسلامی و دستاوردها را به جهان صادر کند.

انتهای پیام
captcha