تغییرات مسابقات قرآن برای کاهش اضطراب متسابقان/ رادیو مسابقات‌ راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4111521
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
مجیدی‌مهر خبر داد:

تغییرات مسابقات قرآن برای کاهش اضطراب متسابقان/ رادیو مسابقات‌ راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه یک سری تغییرات در مسابقات قرآن اعمال شده است تا شاهد اضطراب کمتر متسابقان در زمان برگزاری این رویداد باشیم، گفت: برخی از این تغییرات شروع شده و ‌برخی هم به زودی اجرایی خواهد شد.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بخش آوایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح امروز دوازدهم ‌دی‌، با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در ابتدای این نشستِ خبری که با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی وحید خزایی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد، آخرین جزئیات مسابقات سراسری قرآن کریم برای مخاطبان این رویداد ملی تشریح شد.

مجیدی‌مهر  برگزاری مسابقات قرآن را شبیه نهالی که در ابتدی هر سال بذر آن در خاک کاشته شده و ‌اواخر سال به ثمردهی نهایی می‌رسد توصیف کرد و گفت: بلافاصله بعد از برگزاری بخش آوایی شاهد برگزاری بخش معارفی در استان قم خواهیم بود. در ادامه نیز مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار خواهد شد.

رویدادی که نیاز به برنامه‌ریزی سالیانه دارد 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه گاهی برگزاری یک رویداد شش روزه نیاز به یک سال برنامه‌ریزی دارد، افزود: خروجی مسابقات سراسری قرآن کریم، انتخاب نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و سایر مسابقات بین‌المللی است.



دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور بیان کرد:‌ سازمان اوقاف و امور خیریه صرفاً متولی برگزاری مسابقات بوده و اصولاً این رویداد متعلق به همه ارکان نظام است. در ادوار گذشته مسابقات نکات متعددی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که موجب دلگرمی همه ما بوده است. از خدا مدد می‌خواهیم تا با اجرای یک‌ رویداد با کیفیت باعث ایجاد فضای شاد و پرنشاطی در کشور شویم.

استقبال از ایده‌های نو برای برگزاری مسابقات 

مجید‌ی‌مهر با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف از هر ایده‌ای برای برگزاری مسابقات استقبال می‌کند،‌ بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به دنبال این موضوع است. ما به دنبال این هستیم تا فضای مسابقات را از استرس و اضطراب جدا کنیم. ما باید به دنبال این باشیم‌ که شرکت کننده در فضایی آرام این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه برای شرکت‌کنندگان در مسابقات، رقابت قرآنی باید فرع بر حضور  باشد، بیان کرد: در واقع برای شرکت‌کنندگان باید رقابت جزئی فرعی از حضور او در مسابقات باشد و موضوع اصلی هم همان حضور در محضر قرآن و لذت بردن از این حضور باشد، لذا اگر‌ بتوانیم این فرهنگ‌ را ایجاد کنیم ‌یقیناً مسابقات می‌تواند به کارکرد خود برسد.

رویکرد جدید سازمان اوقاف در برگزاری مسابقات 

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در ادامه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار دست اندرکاران مسابقات فرمودند رویدادهای قرآنی از جمله مسابقات، زمینه‌ای برای انس با قرآن است. بر همین اساس تلاش خواهیم کرد تا مسابقات به این سمت پیش برود و لذا باید ‌منتظر رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه باشید. هرچند تا حدودی این کار انجام شده است.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه به دنبال جدا کردن عنوان قاری ممتاز و بین‌المللی از فضای مسابقات هستیم، گفت: ما به دنبال این هستیم تا قاریان و حافظان قرآن کریم این قبیل عناوین را از فضای دیگری به دست بیاورند تا به طیب خاطر بهتری در مسابقات حضور یابند و دیگر شاهد اضطراب کسب عنوان نباشیم.

جزئیات اجرایی مسابقات سراسری قرآن 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به بیان جزئیات چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن پرداخت و گفت: بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن کریم از روز 22 تا 28 دی‌ماه در استان خوزستان برگزار خواهد شد. از جمله دستگاه‌هایی که در برگزاری این مسابقات ما را یاری کردند باید به صدا و سیمای مرکز‌خوزستان اشاره کنم که به صورت زنده این رویداد را پخش خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از دیگر دستگاه‌هایی که در برگزاری این دوره از مسابقات ما را یاری کرده‌اند باید به شهرداری اهواز، شرکت ملی مناطق نفت خیز، شرکت فولاد خوزستان، شرکت آب‌ و برق، اداره کل آموزش و‌ پرورش، استانداری، سپاه حضرت ولیعصر(عج)، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره نشر آثار و ‌حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، اداره کل تبلیغات اسلامی و .... اشاره کرد. همچنین در این دوره از مسابقات تلاش شده است تا شرکت‌کنندگان با برخی چهره‌های جنگ و راویان این حماسه دیدار داشته باشند.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه به عنوان اصلی خود نزدیک شده است، بیان کرد: در این دوره از مسابقات همه دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند و سازمان اوقاف صرفاً مسابقات را مدیریت می‌کند.

زمانبندی برگزاری افتتاحیه و اختتامیه 

وی در ادامه در مورد جزئیات مراسم افتتاحیه و اختتامیه این مسابقات افزود: مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات روز 22 دی‌ماه از ساعت 15 تا 17 در سالن امام رضا(ع) شهرک نفت برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز روز 28 دی‌ماه از ساعت 10 تا 12 برگزار خواهد شد. علاوه بر مراسم افتتاحیه و اختتامیه طی روزهای 23 تا 27 دی‌ماه رقابت‌ها در جریان خواهد بود. رقابت‌های بخش بانوان طی روزهای 24 تا 27 دی و در یکی از منحصربه‌فردترین سالن‌های استان خوزستان برگزار می‌شود. رقابت‌های بخش آقایان نیز طی روزهای 23 تا 27 دی در جریان خواهد بود.

وی اظهار کرد: در این دوره از مسابقات در نوبت صبح از ساعت 8:30 تا 12 شاهد برگزاری مسابقات استقامتی رشته حفظ کل قرآن کریم در هتل محل اسکان خواهیم بود. در نوبت بعدازظهر نیز مسابقات از 15 تا 21 در جریان خواهد بود. یکی از کارهای این دوره این است که در طول روز شرکت کنندگانی از تمام رشته‌ها برای اجرا به روی جایگاه می‌روند تا هم برای حضار در سالن و هم ‌بیننده‌های رسانه‌ای فضای بهتری رقم بخورد.

برگزاری محافل انس با قرآن همزمان با برگزاری مسابقات 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به برگزاری محافل انس با قرآن همزمان با برگزاری مسابقات در استان خوزستان خبر داد و گفت: از ابتدای دی‌ماه و به مناسبت برگزاری مسابقات قرآن در استان خوزستان محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی تدارک دیده شده است. در این محافل قاریانی همچون حامد شاکرنژاد، حامد علیزاده، حمیدرضا مقدسی، قاسم مقدمی، سیدجواد حسینی و ... حضور دارند.

مجیدی‌مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری با اشاره به اینکه قبلاً مرحله کشوری مسابقات قرآن در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی در یک زمان و مکان برگزار می‌شد و همین باعث شده بود تا در مرحله کشوری مسابقات و در استان میزبان گاهی تا 600 شرکت کننده حضور داشته باشند، گفت: با توجه به تجربیاتی که در دوران کرونا به دست آمد، برخی از مراحل مختلف مسابقات کشوری را به صورت مجازی برگزار کردیم و تنها مرحله نهایی مسابقات را به صورت حضوری و در استان میزبان برگزار می‌کنیم. همچنین در سال‌های گذشته حدود 20 درصد کل شرکت‌کنندگان مرحله کشوری در هر رشته به فینال مسابقات راه می‌یافت اما در این دوره گاهی این رقم به 50 درصد هم رسیده است. علاوه بر ابعاد فنی، این افزایش تعداد فینالیست‌ها می‌تواند انگیزه‌ها را بین شرکت کنندگان نیز افزایش دهد.

وی بیان کرد: در این دوره از مسابقات در بخش آقایان 98 نفر و در بخش بانوان نیز 83 نفر به فینال چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن و حفظ 20 جزء قرآن کریم راه یافته‌اند.

بودجه مسابقات 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست خبری پاسخ داد. وی در این بخش در مورد بودجه مسابقات و میزان جوایز این دوره بیان کرد: بودجه مسابقات را نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد اما با نگاه صرفه‌جویی بین پنج تا هفت میلیارد تومان را برای مسابقات پیش‌بینی کرده‌ایم. البته این را باید اضافه کرد که بخشی از این بودجه در قالب آورده‌های مشارکتی دستگاه‌ها محاسبه می‌شود.

میزان جوایز نفرات برتر 

وی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات میزان جوایز آقایان و بانوان برابر است و زمان نهایی شدن این جوایز دلار در حدود 26 هزار تومان بوده است، افزود: نفرات اول رشته‌های حفظ کل و قرائت قرآن کریم 40 میلیون تومان، نفرات دوم 35 میلیون تومان، نفرات سوم 30 میلیون تومان، نفرات چهارم 25 میلیون تومان و نفرات پنجم هم 20 میلیون تومان است. در رشته حفظ 20 جزء و قرائت ترتیل نیز نفرات اول تا پنجم به ترتیب، 22، 20، 18، 16 و 14 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

آخرین وضعیت پخش زنده مسابقات 

مجیدی‌مهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد پخش رسانه‌ای این مسابقات و برطرف شدن سوءتفاهم‌ها بین سازمان اوقاف و رسانه ملی برای پخش زنده مسابقات، بیان کرد: ما دو شبکه قرآنی در کشور داریم که باعث افتخار ما هستند. حقیقتاً در طول سنوات گذشته از زمانی که شبکه قرآن رسمیت پیدا کرده و کار خود را آغاز کرد از همان زمان این فعالیت قرآنی از طریق سیمای قرآن پخش شده است. همکاری بین ما و مجموعه رسانه ملی همکاری تنگاتنگی است، یعنی هم آنها دغدغه این را دارند که مسابقات به بهترین نحو پوشش داده شود و هم ما به دنبال این هستیم که از همه ظرفیت رسانه ملی به نفع برگزاری رویداد قرآنی استفاده کنیم.

وی افزود: حضور شبکه قرآن و رادیو قرآن تا به آنجا مهم است که این دو رسانه عضو ستاد عالی مسابقات قرآن هم هستند و فراتر از آن ریاست سازمان صدا و سیما در هر دوره دو ساله یک نفر را به عنوان نماینده خود به ستاد عالی مسابقات قرآنی کشوری معرفی می‌کنند. یعنی هم در صحن اصلی ستاد و هم در مجموعه کمیته‌های ستاد عالی عضویت دارند. هیچ کدام از این عضویت‌ها به منزله این نیست که در مباحث فنی تفاوت نگاه و دیدگاه و چالش‌های فنی وجود ندارد، اما این تفاوت‌ نگاه‌ها به هیچ وجه شخصی نیست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در بخش نغمات دینی با وجود اینکه مجموعه شبکه استانی قزوین با تمام قوا پای کار آمد اما نقطه نظرات کیفی و فنی از سوی مسئولان شبکه قرآن و معارف سیما مطرح شده بود که انصافاً برخی از آنها به حق بود. با این وجود باید به ظرفیت‌های استان میزبان هم توجه شود که گاهی محدود است. تمام نقطه نظراتی که از سوی ما، استان میزبان و رسانه‌های حاضر در میدان بیان می‌شود یک نقطه تلاقی دارد و آن هم برگزاری با شکوه و با کیفیت مسابقات است.

وی به برطرف شدن بسیاری از ابهامات بین اوقاف و رسانه ملی پس از برگزاری جلسات متعدد اشاره و بیان کرد: به نظر می‌رسد شبکه قرآن و معارف سیما مشکلی برای پخش مسابقات نخواهد داشت. البته تا دو روز آینده جلسه نهایی برگزار خواهد شد و در آن جلسه استانداردهای کیفی مدنظر شبکه قرآن اعلام خواهد شد تا مورد لحاظ قرار گیرد.

مجیدی‌مهر در ادامه این بخش از صحبت‌های خود اظهار کرد: با کمک سازمان صدا و سیما و به منظور رساندن اهمیت مسابقات قرآن، به دنبال این هستیم تا همچون رادیوهای مناسبتی و موسمی شاهد راه‌اندازی رادیو مسابقات در ایام برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن باشیم و امیدواریم این اقدام به زودی اجرایی شود و شاهد رونمایی از رادیو مسابقات باشیم.

انتهای پیام
captcha