کدام استان‌ها بیشترین نماینده را در فینال مسابقات سراسری قرآن دارند
کد خبر: 4112814
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

کدام استان‌ها بیشترین نماینده را در فینال مسابقات سراسری قرآن دارند

بخش آوایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از اواخر هفته جاری به میزبانی خوزستان آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. در این بخش از مسابقات بیش از 180 نفر در دو بخش بانوان و آقایان حضور دارند و در این دوره از پنج استان هیچ نماینده‌ای در هر دو بخش بانوان و آقایان حضور ندارند.

کدام استان‌ها بیشترین نماینده را در فینال مسابقات سراسری قرآن دارند

به گزارش ایکنا، فینال بخش آوایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از روزهای پایانی هفته جاری به میزبانی استان خوزستان آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

در مرحله فینال این دوره از مسابقات در بخش آقایان 96 نفر در چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل،‌ حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم حضور دارند. بر همین اساس در بخش آقایان در رشته قرائت ترتیل 27 نفر، در رشته قرائت تحقیق 29 نفر، در رشته حفظ 20 جزء 12 نفر و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز 28 نفر حضور دارد.

استان‌ تهران با داشتن 19 نماینده در فینال مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان بیش از 20 درصد کل راهیافتگان به فینال بخش آوایی را به خود اختصاص داده و به تنهایی به اندازه بیش از 20 استان کشور نماینده دارد. این استان در رشته قرائت تحقیق هفت نفر، در رشته حفظ کل پنج نفر، در رشته حفظ 20 جزء یک نفر و در رشته قرائت ترتیل نیز شش نماینده دارد.

بعد از استان‌ تهران، استان‌های خراسان رضوی با 13 نماینده، قم با هشت نماینده، اصفهان با هفت نماینده و گیلان نیز با پنج نماینده بیشترین فینالیست‌ها در بخش آقایان را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین استان خوزستان به عنوان میزبان این مرحله از مسابقات نیز با چهار نماینده در فینال بخش آقایان در رده بعدی قرار دارد. مازندران، مرکزی و یزد سه استان دیگری هستند که در کنار استان خوزستان چهار نماینده در فینال بخش آقایان دارند.

بر اساس آمار به دست آمده هشت استان اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمان، در بخش آقایان هیچ نماینده‌ای در فینال بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن کریم ندارند.

استان‌های سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و لرستان نیز هر کدام تنها یک نماینده در فینال بخش آقایان دارند سایر استان‌های کشور نیز دو یا سه نماینده در این دوره از مسابقات دارند.

در بخش بانوان نیز 83 نفر به فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آوایی راه یافته‌اند که در بین استان‌های کشور استان تهران همچون بخش آقایان با 9 نماینده بیشترین فینالیست را دارد.

استان اصفهان با هشت نماینده، خوزستان با هفت نماینده، گیلان با شش نماینده و استان‌های فارس،‌ مازندران و خراسان رضوی هر کدام با پنج نماینده بعد از استان تهران بیشترین سهم را در بین فینالیست‌ها دارند.

همچنین در بخش بانوان نیز هشت استان چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان نیز هیچ نماینده‌ای در فینال ندارند.

با این شرایط پنج استان چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کردستان هیچ نماینده‌ای در مرحله فینال این دوره از مسابقات در هر دو بخش بانوان و آقایان ندارند.

در مجموع نیز استان‌ تهران با 28 فینالیست، استان خراسان رضوی با 18 فینالیست، اصفهان با 15 فینالیست، قم با 12 فینالیست و خوزستان و گیلان نیز هر کدام با 11 فینالیست بیشترین نماینده را در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارند. این شش استان بیش از 50 درصد کل شرکت‌کنندگان فینال مسابقات را به خود اختصاص داده‌اند.

الهام وقاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha