هشت ویژگی انسان‌های خردورز از دیدگاه قرآن
کد خبر: 4111914
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹

هشت ویژگی انسان‌های خردورز از دیدگاه قرآن

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: عمل به عهد خدا و وفاداری، صله رحم، خوف از خدا، دقت کردن در حساب، صبر و شکیبایی، برپایی نماز، انفاق فی سبیل‌الله، جبران بدی‌ها با نیکی کردن از هشت ویژگی انسان‌های خردورز در آیات سوره رعد بوده است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان دیروز، 12 دی‌ماه در برنامه سراسری «دوشنبه‌های قرآنی» که در مرکز علمی - کاربردی جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، با اشاره به آیات 19 تا 26 سوره رعد گفت: این آیات از پرمعناترین آیات قرآن کریم بوده است که نشانه انسان فرهیخته، دینداران و مؤمنان در این آیات پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه انجام یکی از واجبات دینی مانند نماز، روزه و ... دلیل فرهیختگی یا برتری انسان نیست، افزود: دین جذابیت‌های خاصی دارد که رسول اکرم(ص) این امر را به خوبی ابراز و ایجاد و به منصه ظهور رساند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) جلوه‌های عبادی دین را برای همگان جذاب می‌کرد که به واسطه همین جذابیت‌های اخلاقی و رفتاری مسلمان و غیرمسلمان به ایشان ارادت داشتند.

وی به هشت نشانه فرهیختگی از آیات سوره رعد اشاره کرد و افزود: دین پیامبر اکرم(ص) از تمام ادیان الهی کامل‌تر و جامع‌تر است لذا در این دین و آیات قرآن نشانه‌های فرهیختگی برای انسان بیان شده است.

حجت‌الاسلام پورذهبی اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 19 سوره رعد می‌فرماید: «أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَىٰ ۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ آیا کسی که می داند آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق است، مانند کسی است که [از نظر باطن] نابیناست؟! فقط خردمندان [بینادل] متذکّرِ [حق] می شوند».

وی افزود: در این آیه قرآن اشاره شده به کسانی که حق را می‌فهمند و کسانی که خود را به نادانی می‌زنند که منظور از گروه دوم کوری باطن است یعنی انسانی که خودش نمی‌خواهد بداند و تفکر نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: در این آیه قرآن به جایگاه اولوالباب نیز اشاره شده است، اولوالالباب کسانی‌اند که با بهره‌گیری کامل از خرد ناب و نیالودن آن به اوهام نفسانی، شایستگی دستیابی به حکمت الهی را پیدا کرده و در جایگاهی فراتر از صاحبان علم ایستاده‌اند.

وی ادامه‌داد: آمریکا در عراق یک میلیون نفر، در ویتنام، کره و ... هزاران نفر را قتل عام کرده است اما چرادر تاریخ به این قتل‌ها و غارت‌ها پرداخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام پورذهبی افزود: آمریکایی که عامل استکبار، فساد، تجاوز و قتل در سطح جهان بوده است، امروز در جایگاه مطالبه‌گری قرار می‌گیرد و ایران اسلامی را تحریم می‌کند که این امر نیازمند تفکر و تعقل است.

وی افزود: عمل به عهد خدا و وفاداری، صله رحم، خوف از خدا، دقت کردن در حساب، صبر و شکیبایی، برپایی نماز، انفاق فی سبیل‌الله، جبران بدی‌ها با نیکی کردن از هشت ویژگی انسان‌های خردورز بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: امیدواریم این جلسات که موجب می‌شود تا نشانه‌های بیداران و فرهیختگان از لابلای آیات قرآن برای همگان مشخص شود، انگیزه‌ای شود تا ما هم جزو این گروه خردورزان قرار گیریم. 

انتهای پیام
captcha