آمادگی دولت در حمایت از خادمان منتخب قرآنی
کد خبر: 4113750
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
معاف در مجمع مشورتی شورای توسعه قرآنی مطرح کرد:

آمادگی دولت در حمایت از خادمان منتخب قرآنی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: دولت آمادگی و اهتمام دارد تا اتفاقاتی که در شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت ارشاد رخ می‌دهد، در مورد خادمان قرآن نیز انجام دهد، لذا پیشنهادی داده شود تا خادمان منتخب از آن مزایا بهره‌مند شوند.

تأکید بر انتخاب مدیران کارگروه‌ها و شفافیت در انتخاب خادمان قرآن ؛ مهلت یک ماهه به وزارت علوم

به گزارش ایکنا، صد و بیست و نهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بعدازظهر امروز، 20 دی‌ماه با حضور اعضای این مجمع در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

لزوم مقابله با اقدام نشریه صهیونیستی ـ فرانسوی

در ابتدای این جلسه که با تلاوت محمدرضا پورمعین همراه بود، به چند پیش دستور پرداخته شد. در این بخش ابتدا بر لزوم مقابله با اقدام نشریه صهیونیستی ـ فرانسوی تأکید و نیز معرفی وجوه مختلف شخصیت مقام معظم رهبری به خصوص وجهه قرآنی معظم له تأکید شد.

همچنین در این بخش، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور اعلام آمادگی کرد تا در صورت تأیید مجمع مشورتی شورای توسعه یا هر مرجع ذی‌صلاح دیگر تجمعی مردمی با همکاری بسیج روبروی سفارت فرانسه برگزار شود.

در این بخش همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی نیز به برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در سال 1402 اشاره کرد و در ادامه خواستار همراهی جامعه قرآنی با این کنگره و طراحی اقداماتی از سوی آن‌ها در بخش‌های فرهنگی کنگره مذکور شد.

وی افزود: این کنگره دو کارگروه دارد و تاکنون حدود 400 چکیده مقاله دریافت کرده است. در کمیسیون بین‌الملل این موضوع مطرح شده است و به نظر می‌رسد شورای عالی و مجمع و کمیسیون‌های آن می‌توانند به صورت مفصل تدارک ببینند و سال 1402 فعالیت‌ها را به این سمت ببریم. می‌توانیم در بسیاری از کشورها فراخوان منتشر کنیم. همچنین می‌توان هفته‌های قرآنی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود را به این سمت ببریم. این موضوع یک کار اجرایی وسیع است و در کنار آن یک کار تبلیغاتی و رسانه‌ای وسیع نیز می‌تواند انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به صورت مجازی در این جلسه حضور یافته بود نیز با اشاره به اینکه تعامل ایجابی در مقابل تعامل انفعالی باید برگزیده شود، گفت: وقتی شخصیت پیامبر(ص) را به همه اوصافی که در آن زمان اگر می‌خواستند کسی را زمین‌گیر کنند، از آن‌ استفاده می‌کردند، متهم می‌کنند، روش قرآن ایجابی است، یعنی ارائه شخصیت این فرد به گونه‌ای که هر شنونده این تصویر را در روزنامه می‌بیند، یک شخصیت متضاد با او در ذهنش تداعی شود.

لزوم معرفی چهره دقیق، متفکرانه و عظیم رهبری 

وی با تأکید بر اینکه الان در مورد حضرت آقا تبیینی به زبان انگلیسی و فرانسوی نداریم، بیان کرد: مسئله این است که ما خوابیده‌ایم و چهره‌ای از بزرگان خود مخصوصاً حضرت آقا را حتی در جهان عرب ارائه نداده‌ایم. متأسفانه چهره دقیق، متفکرانه و عظیم ایشان را نتوانسته‌ایم ارائه دهیم. در چنین شرایطی وقتی اهانتی می‌شود، فکر می‌کنیم با چند رسانه ورشکسته و بی‌سروصدا می‌توانیم جواب بدهیم. باید به نگاه ایجابی و غیر انفعالی بازگردیم.

در بخش دیگری از این جلسه محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا نیز به ارائه گزارشی از محتوای منتشرشده با موضوع مقام معظم رهبری در ایکنا اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز کردیم، این بود که ترجمه اخبار سیاسی به غیر از اخبار مقام معظم رهبری را کاهش داده‌ایم و صرفاً روی متون معارفی کار می‌کنیم.

تهیه درس‌گفتارهای اختصاصی ایکنا در پنج استودیوی خارج از کشور

وی افزود: یکی دیگر از کارهای ما در ایکنا انتشار درس‌گفتارها به هفت زبان است که شروع شده و تاکنون 650 قطعه درس‌گفتار به زبان اصلی و به صورت ویدئویی تهیه شده است.

حسنی تصریح کرد: برای تهیه این درس‌گفتارها از پنج استودیو در خارج از کشور نیز استفاده کرده‌ایم. به عنوان مثال کارهای ترکی و آذری ما در ترکیه ضبط می‌شود، کارهای عربی را در استودیو عتبه حسینی ضبط می‌کنیم و در انگلستان نیز از استودیو مرکز اسلامی لندن استفاده شده است. ایکنا از 10 سال قبل استنادهای قرآنی مقام معظم رهبری را بعد از هر سخنرانی احصاء و به زبان‌های مختلف منتشر می‌کند.

براساس گزارش ایکنا در ادامه مباحث مربوط به پیش از دستورها نکاتی از سوی برخی اعضا مطرح شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- در واکنش به اهانت‌های دشمن، مرجعیت معرفتی قرآن را باید مبنا قرار داد.
- قرآن روش و منطق خاصی در اهانت به پیامبران دارد و در مورد اخیر باید رویکرد قرآن را مدنظر قرار داد.
- روش‌هایی مانند تجمع و اعتراضات در پاسخ به اهانت‌ها جواب نداده و بازدارندگی لازم را ندارد.
- از پژوهش شورای عالی قرآن که طی سال‌های گذشته در مورد منظومه فکری مقام معظم رهبری در حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام شده است، استفاده شود.
- توجه به بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری و رها کردن بخش‌های دیگر در حوزه قرآن به یک آفت در دستگاه‌ها تبدیل شده است.
- کمیسیون توسعه فعالیت قرآنی در حوزه بین‌الملل عمده فعالیت‌های خود در سال 1402 را بر تبیین اندیشه‌ها و رفتار و سیره قرآنی حضرت آقا متمرکز کند.
- خبرگزاری قرآنی به صورت خاص در مسئله تبیین شخصیت قرآنی مقام معظم رهبری می‌تواند کار تبلیغی ـ ترویجی و پژوهشی – تبیینی انجام دهد.

بررسی ابعاد قرآنی و معرفتی مقام معظم رهبری به چند زبان

در پایان بررسی پیش‌دستورها، از سوی رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شد تا جلسه‌ای از سوی دبیرخانه شورا با برخی دستگاه‌های مرتبط به خصوص در بخش بین‌الملل برگزار شود تا طی آن جلسه طرحی پژوهشی یا چیزی شبیه به آن تهیه و در آن به بررسی ابعاد قرآنی و معرفتی مقام معظم رهبری به چند زبان پرداخته شود.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از صد و بیست و نهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اولین دستور که «ارائه گزارش وضعیت تشکیل کمیته راهبری و تصویب و ابلاغ شناسنامه اقدامات سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی» بود، پرداخته شد.

در این بخش ابتدا حمید باقری، معاون کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت و با اشاره به برگزاری سی و یکمین جلسه این کمیسیون در هفته‌های گذشته، گفت: اگر بخواهم به تاریخچه مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی در وزارت علوم و بعد کمیسیون اشاره داشته باشم، باید به سه دوره مدیریتی اشاره کنم. یک دوره مدیریتی هفت ساله با مدیریت آقای خوش‌منش، در ادامه یک دوره مدیریتی سه ساله و پس از آن دوه مدیریتی فعلی است که هم اکنون در آن قرار داریم و یک سال از آن سپری شده است.

وی افزود: در این یک سال اقدامات قابل توجهی خصوصاً در حوزه آموزش عالی در مقطع کارشناسی انجام شد و آن هم مربوط به بحث بازنگری می‌شود. در واقع بازسازی جدیدی از رشته علوم قرآن و حدیث صورت گرفته و در ادامه این آهنگ همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. متأسفانه در دوره‌های قبل حرکت کند شده بود اما در دوره جدید تلاش شده است سرعت خوبی به خود بگیرد.

باقری تصریح کرد: یکی از کارهای خوب در حوزه فعالیت‌های قرآنی که همت وزیر محترم علوم را در برداشت، تفویض اختیار از سوی وزیر به رئیس مرکز بود و همین امر باعث شد این مرکز به لحاظ جایگاه حقوقی برای توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارتقاء پیدا کند. موارد متعددی از آیین‌نامه‌ها تصویب شد که در کمسیسیون هفته گذشته گزارشی از آن‌ها ارائه شد.

معاون کمیسیون توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزش عالی قرآنی اظهار کرد: در کنار این فعالیت‌ها کار دیگری انجام شد که آن هم واگذاری حوزه فعالیت‌های علوم انسانی به مرکز قرآن بود، این امر زمینه‌های فعالیت خصوصاً با راهبرد قرآن‌محوری در مطالعات علوم انسانی را برای ما باز کرده است. همچنین در کمیسیون بحث آموزش «کِهاد» را برای کل رشته‌های دانشگاهی مصوب کرده‌ایم که ان‌شاءلله اجرایی خواهد شد. این موضوع زمینه‌ساز فعالیت قرآنی برای رشته‌های غیرقرآنی است.

باقری همچنین در خصوص ابلاغ شناسنامه اقدامات اظهار کرد: شناسنامه اقدامات و کلیات آن در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون که اردیبهشت 98 برگزار شد، به تصویب رسید و ابلاغ هم شده است. تمام برنامه‌هایی که از آن سال به بعد اجرا شده، بر اساس همین کلیات شناسنامه‌‌ اقدام انجام شده است.

در ادامه رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بند پنجم چارچوب نهادی و الزامات اجرایی سند راهبری توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی را قرائت کرد و گفت: در این بنده آمده است: «مرکز قرآنی وزارت علوم به عنوان دبیرخانه کمیسیون موظف است پس از تصویب سند با تشکیل کمیته راهبری اجرای سند جزئیات اقدام‌های ملیِ منتخب را به تدریج در قالب شناسنامه اقدام شامل تعیین دستگاه‌های همکار، افق زمانی، اهداف کمی، شاخص‌های عملیاتی، الزامات و ... با همکاری دستگاه‌های مربوط تدوین کند. شناسنامه‌های اقدام پس از تصویب در کمیسیون با امضای رئیس کمیسیون به دستگاه‌های زیربط ابلاغ شود».

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: بعد از جلسه بیست و هفتم کمیسیون که اردیبهشت 98 برگزار شد، یعنی از تاریخ هشتم مردادماه سال 99 تا 16 آذر 1401 چهار نامه با امضای رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای وزرای علوم از آن زمان تاکنون ارسال کرده‌ایم مبنی بر اینکه مهلت تدوین شناسنامه‌اقدام تمام شده و باید تدوین شود.

وی تصریح کرد: از سال 92 تا سال 95 جلسات متعددی برگزار شد تا به سند راهبری توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی برسیم. سال 95 تدوین سند تمام شد و در سال 97 مصوب شد. هنوز اولین گام این سند که تدوین شناسنامه اقدام و ابلاغ از سوی کمیسیون به دستگاه‌ها هست، انجام نشده است. این در حالی است که سال 1404 چشم‌اندازی است که در این سند دیده شده است. یعنی برای سندی که دو سال دیگر باید به چشم‌انداز آن برسیم، هنوز در گام اول مانده‌ایم. چشم‌انداز سند مورد اشاره هم این است که با استناد به این سند باید تا سال 1404 جنبش علمی قرآنی در زمینه تربیت نیروی انسانی و تولید دانش در حوزه‌های مختلف الهیات و معارف اسلامی، علوم انسانی و هنر در راستای تأمین نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی شکل می‌گرفت.

بازنگری منشور توسعه فرهنگ قرآنی در 5 وجه و 2 دوره

سلامت‌پناه با تأکید بر اینکه هر کدام از اسناد تخصصی بازخوانی آن حوزه تخصصی منشور بوده است، گفت: برخی مواقع گفته می‌شود منشور نیاز به بازخوانی و بازنگری دارد در حالی که منشور حداقل در پنج وجه و در دو دوره بازنگری شده است.

در ادامه نکاتی از سوی حاضران در این جلسه در مورد فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم مطرح شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تعدادی از مؤسسات در حوزه آموزش عالی دارای فعالیت هستند.
- مؤسساتی هستند که هم اکنون متقاضی ایجاد دانشکده علوم قرائات هستند.
- ساختار مردمی هیچ نسبتی با کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی پیدا نکرده است.
- مؤسسات در حوزه پژوهش می‌توانند گام‌های بلندی بردارند.
- در گذشته تعاملی از سوی کمیسیون آموزش عالی با سازمان اوقاف و امور خیریه که عضو کمیسیون هم هست صورت نگرفته است.
- تأسیس قائم مقام قرآنی در وزارت علوم اتفاق مبارکی است که باید از آن استفاده شود.
- کمیسیون‌های شورای توسعه کار کمیسیونی و جمعی و غیردستگاهی انجام نمی‌دهند و عمدتاً دستگاه متولی کمیسیون کار را پیش می‌برد.
- اضافه شدن بحث علوم انسانی به مرکز قرآنی را باید مثبت تلقی کرد یا خیر، چرا که وقتی مرکز قرآنی متولی بحث سنگین علوم انسانی شود شاید این حس ایجاد شود که مباحث قرآنی به حاشیه برود.

در نهایت و پس از طرح نکات مختلف مقرر شد مهلت یک ماهه‌ای داده شود تا کوتاهی در تصویب یا ابلاغ شناسنامه اقدامات مورد بررسی قرار بگیرد و گزارش کامل با مستندات در جلسه آینده مجمع ارائه شود.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه، نوبت به دومین دستور که «گزارش نحوه استقرار و اساسنامه انجمن خادمان قرآن و روند معرفی خادمان قرآن» بود، رسید.

سابقه انجمن خادمان قرآن به دهه 70 برمی‌گردد

در این بخش ابتدا محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم به بیان نکاتی در مورد این انجمن پرداخت و گفت: سابقه انجمن خادمان قرآن به دهه 70 و زمان مهندس میرسلیم باز می‌گردد. در آن زمان اولین آیین‌نامه انجمن نوشته شده است. این اقدامات و بحث تکریم قهرمانان قرآنی همواره مورد تأکید و تأیید مقام معظم رهبری بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا حدود سال 94 انتخاب به صورت مشورت افراد دولتی بود، گفت: بعد از سال 94 تأسیس انجمن خادمان قرآن در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفت. اساسنامه تعیین و پیش‌نویسی تهیه شد. در ادامه، این مأموریت به بنده واگذار و اولین مجمع در سال 94 در مشهد با حضور 105 نفر از 145 خادم قرآن برگزار شد. در آن جلسه نتوانستیم اساسنامه انجمن خادمان را به تصویب برسانیم. اصلاح اساسنامه و ثبت آن با توجه به مشکلات و اختلافات دو مجموعه قرآنی حدود دو سال طول کشید.

پورمعین با اشاره به اینکه انجمن خادمان قرآن ابتدا هشت کارگروه داشت اما الان به پنج کارگروه رسیده است، اظهار کرد: پس از برگزاری دو مجمع، سومین دوره آن هم تشکیل شد که به حد نصاب نرسید، در ادامه جلسه فوق‌العاده برگزار و اساسنامه خادمان قرآن به تصویب رسید. یکی از نکات اصلاحی علاوه بر کاهش کارگروه ها، بحث یک لایه کردن خادمان شد. بعد از اینکه جلسات کارگروه‌ها برگزار شد، مجدداً اصلاحاتی از سوی اعضای کارگروه به اساسنامه وارد شد و لذا ناچار به تغییر و اصلاح مجدد شدیم. در همان زمان به چند نفر از دوستان که مسئول کارگروه‌ها بودند مأموریت داده شد که این اصلاحات را انجام دهند. سرانجام در سال 1400 مجدداً این اساس نامه به آخرین مرحله اصلاح رسید و ثبت شد. در آخرین اصلاح ارکان شورای عالی و مرکزی اضافه شد و ساختار مقداری تغییر کرد و وظایف و فعالیت‌ها هم کاربردی‌تر شد.

دبیر انجمن خادمان قرآن کریم در ادامه به ارائه آماری از همایش تجلیل از خادمان قرآن پرداخت و گفت: تاکنون 27 دوره همایش خادمان قرآن برگزار شده و حدود 300 نفر انتخاب شده‌اند که 43 نفر مرحوم شده‌اند. بیشترین فراوانی در حوزه پژوهش و ترجمه و تفسیر است و حوزه قاریان و حافظان در مرتبه دوم است. استان تهران به لحاظ جمعیت بیشترین فراوانی انتخاب را دارد و استان‌های قم، خراسان رضوی و اصفهان در مرتبه بعدی قرار دارند.

وی گفت: از استان ایلام تنها یک نفر به عنوان خادم قرآن معرفی شده است و سایر استان‌ها حداقل دو یا سه خادم قرآن دارند. همچنین 25 نفر از این مجموعه از بانوان هستند که در تناسب انتخاب مورد اعتراض است و این اعتراض هم بجاست و باید تدبیری برای آن شود.

پورمعین با اشاره به اینکه نگاه مردم به خادمان قرآن یک نگاه مقدس و محترمانه است و بسیار به این موضوع در جامعه توجه می‌شود، بیان کرد: انجمن خادمان قرآن پیشنهاددهنده است، پس از معرفی خادمان، فهرست در معاونت و وزارت ارشاد هم فرایندی را طی می‌کند تا به نهاد ریاست جمهوری برسد.

دبیر انجمن خادمان قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی نقدهای صورت گرفته در مورد انتخاب برخی اعضا در برخی ادوار اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات در زمان مسئولیت یک شخص، همان شخص به عنوان خادم قرآن معرفی شده است، این را باید بدانیم که آن فرد یا آن افراد هیچ نقشی در این انتخاب نداشته است.

وی در پایان به برخی مشکلات انجمن خادمان قرآن نیز اشاره کرد و گفت: ما همچنان در انتظار کمک و حمایت جدی هستیم. امکاناتی که بتوانیم در آن مستقر شویم و پرونده‌ها و آثار برخی از این خادمان را نگهداری کنیم، مورد نیاز است. مکاتباتی صورت گرفته است و امیدواریم تا قبل از عید از طرف وزارت ارشاد و معاونت مکانی به این انجمن اختصاص پیدا کند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز گفت: در دو مقطع تقریباً یک زیرساخت برای انجمن شکل گرفت. اگر اراده‌ای بر تحکیم و تثبیت پایه‌های انجمن خادمان باشد، حمایت مناسبی شود، ساختار مناسبی تهیه و نهایی شود، حمایت حقوقی و معنوی صورت بگیرد و چند کار دیگر هم انجام شود، این انجمن می‌تواند یک ساختار فاخر و بسیار ممتاز برای قدردانی از جایگاه قرآن و قرآنیان در جمهوری اسلامی باشد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مسئولان روز قیامت مواخذه می‌شوند بحث عدم پرداخت حق مادی و معنوی قرآنیان است. در روایات متعددی این موضوع آمده است. ما به عنوان شورای توسعه فرهنگ قرآنی هر نوع بحث حقوق و حمایت معنوی باشد انجام خواهیم داد. اما به نظر می‌رسد در این موضوع پرچم در دست وزارت ارشاد است. آن اراده در اینجا خیلی می‌تواند کمک کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان صحبت‌های خود در جلسه مجمع مشورتی بیان کرد: امسال و سال آینده سال احیاء انجمن خادمان قرآن و رسیدن خادمان به جایگاه اصلی خودشان خواهد بود. امیدوارم بتوانیم کاستی‌ها را برطرف کنیم.

رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: ما در حوزه سیاستگذاری‌ها نیاز به یک شبکه ارتباطی با انجمن خادمان قرآن داریم که الان این وجود ندارد و خیلی از مراکز دیگر هم این ارتباط را ندارند.

وی در ادامه به سیر تاریخی انجمن خادمان قرآن و برگزار نشدن جلسه این انجمن از سه سال قبل تاکنون اشاره کرد و افزود: همان گروه اولیه‌ای که به صورت موقت مسئولیت تدوین اساسنامه و اصلاحات را عهده‌دار شدند هنوز در همان مسئولیت هستند و هنوز مسئولان انتخاب نشده‌اند. این مسئله نیاز به شفافیت دارد.

سلامت‌پناه تصریح کرد: سال 1399 برخی حواشی شکل گرفت که به رسانه‌ها هم کشیده شد و تندترین صحبت‌ها در تاریخ رسانه‌های قرآنی در مورد انتخاب‌ها صورت گرفت و گفته شد فرایند انتخاب‌ها به هیچ وجه شفاف نیست.

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: ثبت رسمی اسا‌سنامه، برگزاری مجمع عمومی و مشخص شدن گروه تعیین‌کننده نهایی و میز تعیین مسئولان کارگروه‌ها سه موضوعی است که باید در یک بازه زمانی خاص مورد توجه قرار گیرد.

اهتمام دولت در حمایت از خادمان قرآن

در ادامه این جلسه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیان کرد: اینکه دلالت اقتصادی برای خادمان قرآن فراهم نیست حرف مهمی است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. الان دولت آمادگی و اهتمام دارد به اینکه آن اتفاقاتی که در شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت ارشاد رخ می‌دهد را در مورد خادمان قرآن نیز انجام دهد، لذا پیشنهادی داده شود تا خادمان منتخب از آن مزایا بهره‌مند شوند.

وی افزود: عنوان خادم‌القرآن اعتبار معنوی و اجتماعی داشته است و به همین دلیل است که در برخی مقاطع که دقت کامل در انتخاب‌ها صورت نگرفته اعتراض ایجاد شده است. اگر هیچ اعتباری ایجاد نمی‌کرد قاعدتاً اعتراضی هم ایجاد نمی‌کرد. در اغلب انتخاب‌ها عدالت و انصاف رعایت شده و کسانی که انتخاب کرده‌اند افراد معتبری بوده‌اند.

معاف تصریح کرد: از این به بعد وزارت علوم، وزارت ارشاد، مجموعه ریاست جمهوری و سایر مجموعه‌ها اراده و انگیزه و اندیشه و انگیخته‌ای دارند تا به صورت ویژه برای توسعه امر قرآن کار کنند و مسئله خادمان هم یکی از آن مصادیقی است که می‌شود جدی‌تر در مورد آن اندیشید.

وی افزود: تبدیل لوح خادمی به حکم هم می‌تواند مصوب شود و آن را پیگیری خواهیم کرد. یکی از کارهای مهم حوزه تبلیغ و ترویج ما همین خادمان قرآن است که برکات و دلالت‌های معنوی زیادی دارد. الان یک اساسنامه خوب داریم وزارت ارشاد هم اهتمام به این کار دارد اما باید مشخص شود از این به بعد باید چکار کنیم؛ ما به عنوان وزارت ارشاد و دولت آمادگی داریم پیشنهادهای دریافتی را پیگیری کنیم.

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه جلسه برخی اعضا به بیان نکاتی پرداختند که اهم آن به شرح زیر است:

- با توجه به همراه بودن قرآن و عتر ت حیف است که خادمان قرآن با عنوان خادمان قرآن و عترت معرفی نشوند.
- در بحث معرفی بانوان، آن‌ها را با فعالیت‌های خودشان مقایسه کنیم، مقایسه بانوان با آقایان برای انتخاب به عنوان خادم اشتباه است.
- اهداف طراحی شده در اساسنامه با انتظارات مطرح شده سازگار نیست.
- می‌توان افراد جوان‌تر را نیز وارد این انجمن کرد و به این اکتفا نکنیم که حتماً باید بالای 60 سال سن داشته باشند. شرط سنی گذاشتن با اهداف اساسنامه منافات دارد.
- شفافیت در انجمن نادیده گرفته شده است و این عدم شفافیت به انجمن لطمه می‌زند.

بر اساس این گزارش، در ادامه محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم به برخی ابهامات موجود پاسخ داد و گفت: در پاسخ به اضافه شدن بخش عترت باید بگویم که از همان ابتدا این موضوع را مطرح کردیم اما در مجمع عمومی رأی نیاورد. البته در جمع خادمان کسانی بوده‌اند که در حوزه حدیث و روایت و عترت فعالیت داشته‌اند.

وی افزود: برخی از تاریخ‌هایی که در این نشست بیان شد، اشتباه است. من هشت سال مسئولیت نداشته‌ام، ضمن اینکه مسئولان انجمن از سوی مجمع عمومی انتخاب شده‌اند. نقدهایی هم که در رسانه مطرح شده است صددرصد دروغ بوده است و بعد هم به اشتباه خود اذعان کرده‌اند. الان مشکل ما در حوزه انتخاب و ... نیست، موضوع این است که برای کسانی که انتخاب شده‌اند چه کرده‌ایم.

یادآور می‌‌شود، در پایان این گزارش مقرر شد این موضوع به کمیسیون تبلیغ و ترویج ارجاع شود و انجمن در یک بازه زمانی دو یا سه ماهه موظف به برگزاری مجمع عمومی، تعیین دبیران کارگروه‌ها و رفع برخی موانع حقوقی خود شود.


گزارش تصویری مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی


 

انتهای پیام
captcha