انس با قرآن «حاج رضا یزدان‌پناه» جنبه عملی داشت
کد خبر: 4116047
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

انس با قرآن «حاج رضا یزدان‌پناه» جنبه عملی داشت

حجت‌الاسلام‌ شریفیان در بیست‌ودومین سالگرد درگذشت «رضا یزدان‌پناه» با بیان اینکه شیفته قرآن بودن امری صرفاً قلبی نیست، گفت: قرآنی بودن باید جنبه عملی داشته باشد؛ همان منشی که سیره حاج رضا بود.

شریفیان کارشناس برنامه سمت خدا

به گزارش ایکنا از قزوین، بیست‌ودومین سالگرد ارتحال بسیجی با اخلاص و معلم اخلاق، رضا یزدان‌پناه شامگاه جمعه، ۳۰ دی‌ماه در مسجد محله راه‌چمن شهر قزوین برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شریفیان که به عنوان سخنران در این مراسم حضور داشت، گفت: برخی از مؤمنان با خدا عهد بسته‌اند که در راه دین ایستادگی کنند و در وسط میدان از جان و مال و آبروی خود هزینه می‌کنند و خودشان را فدا کنند تا بر سر پیمان بمانند. همچون حاج قاسم که وظایف خود را به شایستگی انجام داد و به دنبال اسم‌ و رسم نبود بلکه در حسرت پر کشیدن یارانش می‌سوخت و در مناطق جنگی به دنبال رزق خود می‌گشت اما خدا او را بزرگ کرد و مراتبش را بالا برد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در راه خدا شیفته قرآن بودن امری صرفاً قلبی نیست بلکه باید جنبه عملی داشته باشد؛ اگر وجودت را با قرآن سیراب کنی حرفی سازنده برای جوان داری، همان منشی که سیره حاج رضا بود.

شریفیان تصریح کرد: امروز دائماً سخن از جهاد تبیین است اما نمی‌دانیم که مصدر تبیین بَیِّنَ است که به شخص رسول‌الله و قرآن اشاره دارد و باید با توسل به این دو، در راه خدا دست پر بود و ثمره این دانش را به جوان و نوجوان هم هدیه داد.

وی گفت: اگر دلسوزان جامعه فداکاری کنند قرآن با پوست و گوشت جوان امروز هم آمیخته می‌شود، طراحی کنیم که جلسه قرآن را چطور برگزار کنیم تا نسل جوان با قرآن انس بگیرد و رهایش نکند؛ مرحوم یزدان‌پناه از فعالیت قرآنی چنین اهدافی را دنبال می‌کرد تا در ارتباط با نسل جوان بهترین عملکرد و نتیجه را داشته باشد.

جریان‌سازی و هدایت جوانان

کارشناس برنامه سمت خدا ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های برخی افراد از جنس خضوع و استغاثه در برابر خداوند است که تا دهان باز می‌کنند قلوب بیدار جذب آنان می‌شود؛ حاج رضا یزدان‌پناه هم از این جنس بود که با دستی پر از معرفت به خدا، قلوب متعددی را جذب می‌کرد.

وی تأکید کرد: مسیر قرآن ابتلا، بلا و خون‌دل دارد؛ امروز وقتی از مرحوم یزدان‌پناه سخن می‌گوییم جریان‌سازی و هدایت جوان را می‌بینیم درحالی‌که به رنج و مشقاتی که در مسیر هدایتگری متحمل شده توجه نداریم، من شک ندارم که کار بزرگ با بلای بزرگ همراه است.

شریفیان بیان کرد: نکته دیگر در شخصیت مرحوم یزدان‌پناه، توجه به نسل جوان است و رویش‌هایی که امروز باید به آن‌ها توجه کرد تا فردا بتوان ثمراتش را برداشت نمود، امروز اگر بی‌دقتی شود بیست سال دیگر باید بر پشت دست زد و حسرت فرصت‌های تباه شده را خورد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر خصلت‌های حاج رضا الگو شدن و جذابیت داشتن او برای مخاطبانش بود؛ هر آنچه را که برای دیگران تبیین می‌کرد خود عامل به آن بود و چند گام جلوتر را هم تجربه کرده بود.

شریفیان گفت: هر چه جلو می‌رویم از تعداد جمع‌های کوچک جلسات قرآن و هیئت‌های کوچک خانگی ما کاسته می‌شود درحالی‌که در گذشته این‌طور نبود؛ امروز به ابهت و جلسات بزرگ نیاز داریم اما این ابهت جای جلسات کوچک را نمی‌گیرد، نخبه‌پروری از همان جلسات کوچک قرآن شروع می‌شود. حضور در جلسات کوچک با عده‌ای کم زمینه نخبه‌پروی را ایجاد می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: کسانی که خود را ادامه‌دهنده مسیر حاج رضا یزدان پناه می‌دانند از این موضوع غافل نشوند، اگر کسی خالصانه کار کند خدا متکفل شده که کار او را بلند کند و کسی نمی‌تواند دست خدا را رد کند.

حاج رضا خستگی را خسته کرده بود

در ادامه این مراسم حسین‌ یزدان‌پناه، برادر مرحوم یزدان‌پناه، گفت: حاج رضا مدت زیادی در محله راه‌چمن ساکن بود و با مردم مراوده و ارتباط گرم و صمیمانه‌ای داشت، یک بسیجی مخلص پیرو ولایت بود و شاگردان مرحوم یزدان‌پناه، کسانی که عمری در در رکاب ایشان بودند در برگزاری این یادبود سهم بسزایی دارند.

وی بیان کرد: مرحوم یزدان‌پناه سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب در راستای تحقق آرمان‌ها و اهداف امام خمینی(ره) تلاش می‌کرد و از سال ۵۲ تا پیروزی انقلاب در شهر ساوه و در تبعید به سر می‌برد و در راه این هدف مقدس گام‌های بلندی برداشت و تا آخرین لحظه تلاش کرد تا با کمترین امکانات بیشترین تأثیر را برای جامعه مخاطب خود داشته باشد.

برادر مرحوم یزدان‌پناه در پایان تصریح کرد: حاج رضا خستگی را خسته کرده بود و معتقد بود برای انسان مؤمن و مسلمان خستگی معنا ندارد و باید تا زمانی که جان در بدن داریم برای انقلاب و اسلام تلاش کنیم که الحمدالله ایشان در این مسیر هر آنچه را گفت عمل کرد و پای حرف خود ایستاد.

انتهای پیام
captcha