کد خبر: 4116075
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
اصغر باقرزاده خبر داد:

برگزاری جشن تکلیف پسران دانش‌آموز در ایام ولادت حضرت علی(ع)

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال جشن تکلیف دختران دانش‌آموز سوم ابتدایی در همه استان‌ها در ایام ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شد، گفت: برنامه‌ریزی شده تا جشن تکلیف دانش‌آموزان پسر در ایام ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برگزار شود.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای ایام دهه فجر بیان کرد: امسال ایام پیروزی انقلاب اسلامی با ایام ماه رجب و میلاد حضرت علی(ع) و امام جواد(ع) مصادف است؛ بنابراین زمینه حضور و فعالیت برای جشن و آذین‌بندی، مشارکت در برپایی مراسم‌ شادی آفرین مهیاتر از هر سال است. رویکرد معاونت پرورشی فقط مبنی بر حضور دانش‌آموزان در برنامه‌ها نیست بلکه بر مشارکت فعال آنها در طراحی برنامه‌هاست. در تلاشیم تا از مربیان، معلمان و اولیا بخواهیم تا دانش‌آموزان در طراحی، اجرا، ارزیابی و نظارت برنامه‌ها مشارکت فعال داشته باشند و این سیاستی است که باید دنبال شود.

وی ادامه داد: مرسوم است در دهه فجر، مدارس آذین‌بندی ‌شوند اما امسال با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه‌های انجمن دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و مربیان طرح امین که ارتباط بین مدرسه و مسجد را برقرار می‌کند، در تلاشیم تا بچه‌ها مدرسه را به عنوان کانون تربیتی محله تلقی کنند و در محله خود را با آذین‌بندی و برگزاری یک مراسم، شور و نشاط بیشتری ایجاد کنند.

جشن تکلیف پسران

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برپایی مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان تازه مکلف شده بیان کرد: امسال جشن تکلیف دختران دانش‌آموز سوم ابتدایی در همه استان‌ها در ایام ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شد و برنامه‌ریزی شده تا جشن تکلیف دانش‌آموزان پسر در ایام ولادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برگزار شود و ستاد اقامه نماز هم در این ایام تشکیل خواهد ‌شد.

وی با اشاره به پویش کتابخوانی «سرگذشت استعمار؛ هیس‌توری» بیان کرد: اوج این پویش در ایام دهه فجر خواهد بود و از دانش‌آموزانی که مسیر بیشتری را در مطالعه این 15 جلد کتاب طی کردند تقدیر خواهد شد. در این مدت با تبلیغ و تشویق زمینه را آماده می‌کنیم تا این پویش ادامه پیدا کند و تعداد افراد زیادتری در این پویش‌ شرکت کنند.

غنی‌سازی ساعت غیر رسمی دانش‌آموزان

وی با اشاره به تعطیلی‌های ناخواسته به دلیل آلودگی هوا و تأثیر آن بر فعالیت‌های پرورشی و تربیتی معاونت پرورشی و فرهنگی بیان کرد: معاونت پرورشی و نظام تربیتی جمهوری اسلامی ایران باید این توانایی را داشته باشد تا ساعت‌های غیر رسمی نوجوانان را غنی‌سازی کند و تحت‌تأثیر قرار دهد. باید بتوان برای ساعت‌هایی که دانش‌آموز کلاس‌های درسی ندارد برنامه تربیتی داشت.

وی تأکید کرد: این موضوع منحصر در معاونت پرورشی نیست بلکه رسانه نیز باید برنامه‌های انیمیشن و فیلم طراحی کند؛ در بخش نشر کتاب باید کتاب‌های خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد تا زمان‌های خالی دانش‌آموزان غنی‌تر شود. ما نیز به عنوان معاونت پرورشی باید دانش‌آموزان را توانمندتر کنیم.

باقرزاده اضافه کرد: در تلاشیم تا فضاهای پرورشی غیر رسمی مانند کانون فرهنگی هنری، اردوگاه‌ها و دارالقرآن‌ها و مراکز مشاوره را فعال‌تر کنیم و ساعت فعالیت این مراکز را به گونه‌ای تنظیم کنیم که با ساعات درسی دانش‌آموزان تداخل نداشته باشد؛ یعنی اگر دانش‌آموزان صبح‌ها در مدرسه فعال هستند فعالیت این مراکز  همزمان نباشد و بعداز ظهرها فعال شوند.

وی با بیان اینکه مراکز غیررسمی باید دارای جذابیت باشند و شامل نظام ارزشیابی، اعتبار و رتبه‌بندی نباشند، ادامه داد: علت اینکه بچه‌ها در حوزه برنامه‌های درسی و رسمی مقداری کم‌انگیزه هستند این است که در این مکان‌ها رتبه‌بندی و ارزشیابی‌های اجباری وجود دارد. اگر فضاهای متنوعی را به وجود بیاوریم، افراد می‌توانند با اختیار خود در این مکان‌ها حاضر شوند و خوراک متناسب را برای خود انتخاب کنند.

غنی سازی فضای مجازی و شبکه شاد

وی در پایان تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش جلسات مکرری را در رابطه با فضای مجازی و غنی‌سازی شبکه شاد برگزار کرده است تا در بخش آموزش دروس کتاب درسی، بخش‌های فرهنگی، شناخت استعدادها و فراهم آوردن زمینه‌ای که دانش‌آموز بتواند کنش اجتماعی‌ای در فضای مجازی داشته باشد؛ غنی‌تر شود.

انتهای پیام
captcha