امید به ورود قدرتمند سازمان دارالقرآن به سپهر فرهنگی کشور
کد خبر: 4116649
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
حجت‌الاسلام قمی بیان کرد:

امید به ورود قدرتمند سازمان دارالقرآن به سپهر فرهنگی کشور

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه امید داریم دوران مؤثر و قدرتمند کار قرآنی را در سپهر فرهنگی و قرآنی کشور در دوره جدید از فعالیت سازمان دارالقرآن الکریم تجربه کنیم، گفت: اتحاد و همدلی که نیاز امروز جامعه است، باید از دل قرآن استخراج شود و این سازمان باید پرچمدار این حرکت باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آخرین روز از سی و پنجمین نشست رؤسای ادارات امور قرآنی کشور، که امروز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار شد، با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده به عنوان رئیس جدید سازمان دارالقرآن و ویژگی‌های اخلاقی و کاری وی گفت: ایشان را سال‌هاست می‌شناسم و از این سو برای انتصاب ایشان خیال آسوده دارم و امیدوارم به دستان کارکنان مجموعه دارالقرآن و رؤسای ادارات امور قرآنی اتفاقات بزرگی در خدمت به قرآن برای جامعه رقم خواهد خورد، امیدوارم توفیق خادم قرآن بودن حجت‌الاسلام تقی‌زاده برای شما روشن و قابل لمس باشد.

وی افزود: باتوجه به این اتفاقات اینگونه می‌فهمیم که دوره‌ای با سباط را در سازمان دارالقرآن الکریم آغاز و دنبال خواهیم کرد. در سازمان دارالقرآن اتفاقات تلخی برای دو مسئول گذشته آن رخ داد و شاهد لطماتی در این حوزه بودیم. اما این جریان باعث مزیتی شد و آن این بود که حجت‌الاسلام حریزاوی به عنوان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی که حجم خوبی از تصمیمات و اقدامات محول به تصمیمات و پیگیری ایشان است، در طول مدت مسئولیت خود در سازمان دارالقرآن به خوبی با این سازمان آشنا شد و دغدغه زیادی در این خصوص پیدا کردند و این به ادامه حرکت امید می‌دهد؛ لذا اهتمام بالادستی در سازمان تبلیغات اسلامی توسط بنده و ایشان مقداری محسوس‌تر و مؤثرتر خواهد شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در قدردانی از زحمات رؤسای قبلی سازمان دارالقرآن و لایه‌های مدیریتی گذشته در این سازمان که امروز برخی از آن‌ها پیشکسوت قرآنی شده‌اند، گفت: اساساً در همه کشور باید پیشکسوتان را جدی بگیریم و در استان‌ها هم همینطور باید باشد. بایستی در خدمت کسانی که سال‌ها زحمت کشیده‌اند، باشیم و از تجربه ایشان بهره‌مند شویم؛ باید پیشکسوتان قرآنی را جدی بگیریم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم. امیدوارم کار قرآنی قدرتمندی تجربه کنیم و در این مسیر ثابت قدم باشیم.

قمی با اشاره به اینکه در این مقطع امید داریم دوران موثر و قدرتمند کار قرآنی را در سپهر فرهنگی و قرآنی کشور از سازمان دارالقرآن کریم تجربه کنیم، گفت: قطعاً قرآن برای حل گره‌های روحی، معرفتی و فکری به داد ما می‌رسد و ما آمده‌ایم که خادم قرآن باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه زحماتی کشیده شده که باید با جدیت دنبال و در این مسیر به جهاد تبیین توجه شود، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین با تعابیری مثل فریضه و تکلیف با قید فوری و ضروری و اجتناب‌ناپذیر نشان از اهمیت آن دارد. این برای همه تکلیف می‌آورد و برای همه نهاد‌های فرهنگی و قرآنی تکلیف ویژه‌تری می‌شود و بر همین اساس سازمان دارالقرآن که منبع تبیین حقایق معرفتی است، باید ویژه به جهاد تبیین بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه اتحاد و همدلی که نیاز امروز جامعه است باید از دل قرآن استخراج شود و این سازمان باید پرچمدار تبیین آن باشد و در ترویج آن هم کمک کند، اظهار کرد: اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد مردم جامعه باور دارند قرآن کلام وحی است، می‌تواند گره‌گشا باشد، اما متاسفانه از حقایق الهی در این مسیر کم‌بهره هستیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: برای بهره‌مندی جامعه از حلاوت قرآن باید فعالیت ویژه شود و ماه مبارک رمضان این فرصت را ایجاد می‌کند. قرآن بیش از کلام الهی تکلم الهی است؛ بنابراین قرآن برای جامعه حرف دارد و لذا این حرف بایستی به جان و دل این جامعه رسوخ کند. جامعه‌ای که فطرتاً قرآن را می‌خواهد و به آن باور دارد.

قمی با بیان اینکه همه مجموعه‌های حاکمیتی و مردمی که کار قرآنی می‌کنند باید به جهاد تبیین بپردازند ادامه داد: مردم تبیین‌کننده‌های اصلی و نشردهنده‌های معارف و خوبی‌ها هستند. یک دبیر فرصت زیادی برای تبیین حق و آیات الهی به دانش‌آموز دارد، البته اگر دلبسته به قرآن باشد؛ لذا ما بایستی بتوانیم این نعمت را فراگیرتر و دایره مخاطب آن را گسترده‌تر کنیم.

وی ادامه داد: گاهی برخی هستند که مقاومتی در رابطه با فهم قرآن ندارند، اما ما نتوانستیم حلاوت کلام الهی را به آن‌ها بچشانیم؛ بنابراین باید نعمت قرآن را فراگیر کنیم و با تلاش جوانانی که در این مسیر فعالیت دارند، کار را توسعه دهیم.

به گزارش ایکنا، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه گاهی لازمه تبیین استفاده از نوآوری است، افزود: حتی نوآوری در روش، قالب و در روش انجام گاهی گره‌ای را باز کند؛ می‌توان نوآوری‌های زیادی با ذهن‌های خلاقانه‌ اتفاق بیافتد که مایه برکت شود. در این مسیر هماهنگی بین اجزای سازمان باید به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه در استان‌ها ما به دلایل محدودیت‌های سازمان اداری و استخدامی معاونت قرآن نداریم، تصریح کرد: پیگیر بودم تا این روند اصلاح شود. حتی پیشنهاد دادیم بخش قرآنی که در سازمان تبلیغات اسلامی داریم، مجزا شود و به عنوان یک معاونت دیده شود که پذیرفته نشد.

قمی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی فقط در راهبری کلان می‌تواند مدیریت کند، گفت: پاسخگویی در این رابطه نیز نه در برنامه و جزئیات، بلکه در نگاه کلان است. نهاد نظارتی بر سازمان دارالقرآن در لایه ملی وجود دارد و در لایه استانی هم اگر معاون فرهنگی داریم، او باید به امور فرهنگی مسلط باشد، اما باید توجه شود که فعالیت قرآنی به صورت مجزا و جداگانه از معاونت فرهنگی دیده شده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به اهمیت جدی گرفتن فعالیت فرهنگی اشاره کرد و افزود: اصل اینکه ما قرآن را جدی گرفتیم و به مقام معظم رهبری هم این‌ موضوع را عرض کردیم، منظور جدی گرفتن آن توسط یک لشکر و یگان فعال در این مجموعه است. من هم این امر را به رهبر معظم انقلاب منتقل و به ایشان عرض کردم که این نیرو‌ها جهاد تبیین، کار فرهنگی، انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن را جدی گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب فرمودند می‌دانم شما خیلی زحمت می‌کشید، اما باید بیشتر زحمت بکشید و بدانید کار سنگینی بر دوش ماست. بر همین اساس باید تلاش بیشتری برای تحقق فعالیت‌ها و تبیین و ترویج امور دینی و قرآنی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اهتمام به محتوا و مسئله بانوان و نوجوانان باید مورد توجه قرار گیرد، به دغدغه برخی رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات نبود بودجه به ویژه در حوزه عمرانی است. جزئیات بودجه عمرانی را ما هم پیگیر هستیم و از شما نیز می‌خواهیم به نمایندگان مجلس در استان خود این موضوع را منتقل کنید.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات مالی وجود دارد، اما ما اهتمام داریم تا با افزایش برنامه‌های قرآنی، از ظرفیت دستگاه‌ها و شرکت‌ها نیز استفاده کنیم، تصریح کرد: در کشور ظرفیت‌های خوبی برای قرآن دیده شده است که باید از آن بهره گرفت. از نیرو‌های قرآنی مدیران این عرصه می‌خواهیم جهادی عمل کنند و بدانند که هجمه سنگینی را در عرصه‌های مختلف به ویژه فرهنگی شاهد هستیم که باید بیشتر برای مبارزه با آن تلاش کرد.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha