ردپای صهیونیست‌ها در تصمیم پارلمان اروپا برای تروریستی خواندن سپاه + صوت
کد خبر: 4117202
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
حسین آجرلو بیان کرد:

ردپای صهیونیست‌ها در تصمیم پارلمان اروپا برای تروریستی خواندن سپاه + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به کمپین‌های دائمی رژیم صهیونیستی علیه ایران از جمله فضاسازی علیه سپاه گفت: سپاه بیش از آنکه موضوع کشورهای اروپایی و تهدیدی برای آنها باشد تهدیدی برای بازیگری رژیم صهیونیستی است و اقدام اخیر پارلمان اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه دارای یک پشتوانه مستقیم و غیر مستقیم صهیونیستی است.

حسین آجرلوحسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا و اسرائیل، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش رژیم صهیونیستی در اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران گفت: یکی از کمپین‌های دائمی دیپلماتیک رژیم صهیونیستی درسطح منطقه، منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است و این رژیم در مسئله هسته‌ای، توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای سعی دارد ایران را در موضع انزوا قرار دهد.

وی افزود: یکی از مسائلی که این رژیم در تعاملات خود با سایر کشورها به ویژه در سال‌های اخیر مورد تأکید قرار می‌داده، تضعیف هم‌پیمانان جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و از طرفی موانعی را در داخل ایران برای تضعیف این هم‌پیمانان ایجاد می‌کرده است. از این منظر سپاه پاسداران به واسطه مأموریت‌های تعریف‌شده منطقه‌ای و ایفای نقش مؤثر در بحران سوریه، همواره یکی از محورهای مهم مورد بحث صهیونیست‌ها در تعاملات و مناسبات دیپلماتیک و کمپین‌های ضد صهیونیستی بوده است.


بیشتر بخوانید:


آجرلو اظهار کرد: در واقع سپاه بیش از آنکه موضوع کشورهای اروپایی و تهدیدی برای آنها باشد تهدیدی برای بازیگری رژیم صهیونیستی است و اقدام اخیر پارلمان اروپا دارای یک پشتوانه صهیونیستی به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. لذا رژیم صهیونیستی تلاش دارد سپاه پاسداران را در قالب گروه‌های تروریستی و در فهرست تحریم‌های اروپایی قرار دهد.

نتانیاهو و شدت گرفتن کمپین‌های ضد ایران 

وی درباره تشدید این نوع اقدامات ضد ایرانی با حضور مجدد نتانیاهو در قدرت گفت: نتانیاهو تازه وارد قدرت شده و در وضعیت فعلی بیشتر درگیر مسائل داخلی است و اتفاق اخیر علیه سپاه از قبل توسط صهیونیست‌ها پیگیری می‌شده اما حضور نتانیاهو در قدرت و اعلام تضعیف ایران در منطقه به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی سیاست خارجی اسرائیل در این دوره، حکایت از آن دارد که مقابله با سپاه در ابعاد مختلف به منزله نیروی اصلی جمهوری اسلامی ایران در تحرکات منطقه‌ای شدت می‌گیرد و لذا نمی‌توان دور از نظر داشت که نتانیاهو نیز در این فضاسازی‌ها علیه سپاه تأثیر نداشته باشد.

این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: همچنین براساس اطلاعیه‌های مختلف نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران، رژیم صهیونیستی نقش مؤثری در آشوب‌های اخیر کشور داشته است. براین مبنا می‌توان اقداماتی مانند تحریم سپاه یا ترویستی خواندن آن را در قالب زمینه‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک تحلیل کرد.

آجرلو افزود: آنچه کاملا می‌توان مشاهده کرد این است که رژیم صهیونیستی همواره یک سری کمپین‌های ضد ایرانی در غرب برای انزوای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت و تحریم نیروهایی مانند سپاه دارد که بر کسی پوشیده نیست و این اتفاق نیز جدا از تلاش‌های قبلی این رژیم برای تحت فشار قرار دادن ایران در فضای بین‌المللی نیست.

دلایل عقب‌نشینی اتحادیه اروپا

آجرلو درباره دلایل عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصوبه پارلمان اروپا در خصوص تروریستی اعلام کردن سپاه گفت: نباید فراموش کرد وقتی به اتحادیه اروپا اشاره می‌شود لزوما از یک شاکله واحد صحبت نمی‌کنیم بلکه با کشورهایی با اهداف مختلف روبرو هستیم. انگلستان هر چند عضو اتحادیه اروپا نیست اما در اقدامات ضد ایرانی پیشرو است اما کشورهایی مانند آلمان نیز هستند که به صراحت اعلام کردند تروریستی خواندن سپاه با موانع حقوقی روبرو است و بیشتر مقابله سیاسی می‌کنند. لذا عدم یکپارچگی اهداف و منافع کشورهای اروپایی باعث شده چنین تصمیمی در خصوص سپاه اتخاذ نکنند.

این کارشاس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مسئله دیگر این است که بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان به رغم برخی اختلافات با ایران، معتقدند جمهوری اسلامی ایران بازیگری است که روبرو شدن با آن نیاز به روندهای دیپلماتیک است و تحریم یا تروریست خواندن سپاه این روند را دچار اختلال می‌کند و ممکن است ایران را در موضع تهاجمی قرار دهد و رسیدن به این نقطه، دیپلماسی را تضعیف کرده یا حتی ممکن است به بن‌بست رسیدن راهکارهای دیپلماتیک را به دنبال داشته باشد.

آجرلو یادآور شد: در کنار این برخی کشورهای اروپایی هم هستند که با وجود امضای بیانیه‌های سیاسی علیه ایران اما در عمل وارد فرآیندهای جدی ضد ایرانی نمی‌شوند و روابط ویژه‌ای با ایران دارند که نمونه آن کشورهایی مانند ایتالیا و صربستان هستند و نمی‌خواهند منافع اقتصادی خود را تحت تأثیر این نوع اقدامات خطرناک قرار دهند.

اروپایی‌ها نیت و اراده آمریکا را در تقابل با ایران ندارند

وی تأکید کرد: اکثر کشورهای اروپایی در تقابل و ضدیت با ایران نه نیات آمریکا و نه اراده او را دارند و شاید بتوان تنها کشوری مانند انگلستان را در بین اروپایی‌ها استثنا کرد. حتی می‌توان گفت منافع اروپایی‌ها در تغییرات گسترده در ایران نیست و به خوبی می‌دانند که بی‌ثباتی در داخل ایران تأثیر مستقیمی بر ثبات و امنیت آنها می‌گذارد در حالی که ایالات متحده آمریکا این درک تهدید را از بی‌ثباتی در ایران ندارد.

کد

آجرلو در پایان اظهار کرد:‌ در کل دولتمران اروپایی به رغم پیوستن به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای و حمایت از برخی لابی‌های ضد انقلاب، سعی می‌کنند همسویی کاملی با آمریکا در ضدیت با ایران نشان ندهند و همچنان روزنه‌‌هایی را برای تعاملات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک باز بگذارند و اتحادیه اروپا نیز از این منظر سعی کرد از مصوبه پارلمان اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه عبور کرده و فضای فعلی را بیش از این پیچیده نکند.    ‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha