فعالیت ویژه 72 گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده خوی
کد خبر: 4118534
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

فعالیت ویژه 72 گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده خوی

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان آذربایجان غربی از فعالیت ویژه 72 گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی خبر داد.

زلزله خویطی روز هشتم بهمن‌ماه زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی را لرزاند. این زمین لرزه طی ساعت 21:44 در عمق هفت کیلومتری زمین و در شش کیلومتری خوی رخ داده است. کانون این زلزله در ۱۱۷ کیلومتری ارومیه و ۱۳۴ کیلومتری شهر تبریز بود.

برآورد اولیه از این زلزله نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی 70 روستا از 20 تا 80 درصد آسیب دیده‌اند که البته آسیب در مناطق شهری نسبت به دو زلزله قبل، بیشتر بوده و خسارت‌هایی در داخل شهر خوی و شهر فیرورق گزارش شده است.

در حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و سیل و ... بسیج و سپاه همواره قرارگاهی جهادی به منظور شناسایی دقیق نیازمندان و نیازها، توزیع دقیق کالا و خدمات متناسب با نیازها تشکیل می‌دهند که در عین عدم موازی‌کاری با سایر نهاد‌ها، به یک کار هدفمند، مستمر و اثربخش مشغول می‌شوند.

فعالیت ویژه 72 گروه جهادی در مناطق زلزله زده خوی

سرهنگ پاسدار علی حیرانی، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌ گروه‌های جهادی در حادثه زلزله شهرستان خوی اظهار کرد: گروه‌های جهادی از همان ابتدای وقوع زلزله در شهرستان خوی، در محل حضور یافته و خدمت‌رسانی برای زلزله‌زدگان را آغاز کردند.

حیرانی ادامه داد: گروه جهادی از ابتدای وقوع زلزله نسبت به کمک به آسیب‌دیدگان و مصدومان و نیز از زیر آوار درآودرن وسایل منزل زلزله‌زدگان اقدام کردند و تا جایی که می‌شد از خسارت‌های وارد شده به منازل و وسایل آن جلوگیری کردند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی با بیان اینکه توزیع چادر و امکانات در میان زلزله‌زدگان از دیگر فعالیت‌های گروه‌های جهادی در این زمینه بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد 72 گروه جهادی در منطقه زلزله‌زده حضور دارند و با توجه به وسعت فراوان زلزله هر کدام از این گروه‌ها نسبت به فعالیت‌های ویژه در این مناطق اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های جهادگران در مناطق زلزله‌زده افزود: البته هنوز کار آواربرداری از روستاها و مناطق مختلف شهرستان خوی آغاز نشده و کارشناسان در حال ارزیابی از میزان خسارت وارد شده به این مناطق هستند. در حال حاضر امکان اسکان موقت برای زلزله‌زدگان فراهم شده است‌ و گروه‌های جهادی با ایجاد سه کمپ موقت، به زلزله‌زدگان یاری‌‌رسانی می‌کنند.

حیرانی در ادامه تصریح کرد: توزیع آب، نان، بسته‌های معیشتی و غذای گرم در میان زلزله‌زدگان از دیگر برنامه‌های گروه‌های جهادی در این مناطق است. در این زمینه به صورت روزانه 9 هزار بسته غذای گرم تهیه و در میان زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان توزیع می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی با بیان اینکه گروه‌های جهادی حاضر در منطقه، هر جایی که نیاز باشد وارد میدان شده و به خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان می‌پردازند،‌ اظهار کرد: کار آواربرداری از مناطق زلزله‌زده با توجه به وسعت زلزله حداقل از هفته آتی آغاز خواهد شد. البته چندی قبل نیز زلزله‌ای در منطقه خوی رخ داده بود که کار آواربرداری آن مناطق از امروز و فردا آغاز می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: امروز مهمترین نیاز مردم آسیب‌دیده از زلزله شهرستان خوی، چادر و وسایل گرمایشی است. با توجه به برودت هوا در مناطق زلزله‌زده، تهیه وسایل گرمایشی در دستور کار ویژه مسئولان قرار دارد که گروه‌های جهادی نیز در این زمینه فعالیت فراوانی را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha