نه کمک خواستیم نه کسی پیشنهاد کمک برای زلزله خوی داده است
کد خبر: 4119033
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
جعفر میعادفر:

نه کمک خواستیم نه کسی پیشنهاد کمک برای زلزله خوی داده است

رئیس سازمان اورژانس کشور در واکنش به برخی ادعاها در مورد اینکه کشور ترکیه پیشنهاد کمک به زلزله‌زدگان خوی را ارائه کرده اما ایران نپذیرفته است، گفت: سطح حادثه به حدی نبوده که لازم باشد از سطح بین‌المللی کمک بگیریم؛ ما نه کمک خواستیم نه کسی پیشنهاد کمک کرده است.

نه کمک خواستیم نه کسی پیشنهاد کمک برای زلزله خوی کرده استبه گزارش خبرنگار ایکنا، جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، امروز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه طی نشستی خبری به بیان دستاوردهای این نهاد پرداخت و گفت: سه هزار و ۱۷۸ پایگاه اورژانس داریم که ۱۷۹۷ پایگاه جاده‌ای و ۵۲ پایگاه اورژانس هوایی است که ۵۱ اورژانس بالگردی و یک پایگاه بال‌ثابت یعنی هواپیما برای انتقال بیماران است.

وی ادامه داد: در کشور ۵۷۰۰ آمبولانس داریم که متأسفانه سه هزار آمبولانس فرسوده هستند. ۶۸ اتوبوس آمبولانس نیز داریم که در تصادفات و مراسم خاص به عنوان مرکز درمانی سیار و وسیله انتقال همزمان ۱۰ تا ۱۵ بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جنوب کشور نیز جزایری داریم که از اورژانس دریایی برای آنها استفاده می‌کنیم. در جزایر قشم و هرمز اورژانس دریایی داریم و به زودی در ابوموسی هم راه‌اندازی می‌کنیم.

میعادفر با اعلام این خبر که در طول دولت سیزدهم ۲۰۲ پایگاه ساخته شده که ۱۵۷ پایگاه تأمین نیروی انسانی شده و در حال فعالیت است، گفت: ۲۶ هزار نفر نیروی انسانی داریم که ۸۷ درصد نیروی ما عملیاتی هستند و اورژانس جزو معدود دستگاهایی هستیم که بیشتر افراد ما عملیاتی هستند و اگر افرادی که پاسخگوی تلفن‌ها هستند را نیز عملیاتی حساب کنیم، شاید فقط پنج درصد نیروهای ما ستادی هستند‌.

وی در ادامه با اشاره به تجمیع سیستم‌های تماس در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: ۱۵ میلیون سالیانه تماس تلفنی داریم که پنج میلیون مشاوره دریافت می‌کنند، پنج میلیون منجر به اعزام گروه می‌شود و ۳۰ درصد تماس‌ها غیرمفید هستند که گاهی بچه‌ها تماس می‌گیرند. از آنجایی که شماره اورژانس، پلیس و آتش نشانی سه رقمی است، بچه‌ها زنگ می‌زدند که با تجمیع تماس‌ها تعداد تماس‌های مزاحم کم شده و به زودی به محض تماس لوکیشن تماس گیرنده به ما ارسال می‌شود چون گاهاً مردم به دلیل استرس نمی‌توانند آدرس دقیق بدهند.

وی یکی از چالش‌های اورژانس در کلانشهرها را ترافیک اعلام کرد و گفت: با توسعه اورژانس موتوری ۱۷۰ دستگاه موتولانس در حال خدمت‌رسانی هستند و ۱۰۰ دستگاه در حال توزیع در بین دانشگاه‌هاست‌ که همه امکانات آمبولانس را دارد و فقط نمی‌توانند بیمار را منتقل کنند.

وی با اشاره به کمبود ۱۱ هزار نیروی اورژانس در کشور، اعلام کرد: به زودی نیروی جدید جذب اورژانس می‌شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور در واکنش به برخی ادعاها در مورد اینکه کشور ترکیه پیشنهاد کمک به زلزله‌زدگان خوی را ارائه کرده اما ایران نپذیرفته است، گفت: هیچ سازمانی اعلام نکرده که کمک کند؛ سطح حادثه هم به حدی نبوده که لازم باشد از سطح بین‌المللی کمک بگیریم. ما نه کمک خواستیم نه کسی پیشنهاد کمک کرده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه ۸۴ درصد درمان‌ها توسط موتولانس‌ها درمان در محل بودند و نیاز به درخواست آمبولانس نبوده است، گفت: از دیگر اقدامات انتقال عضو برای پیوند است. طی یک سال ۴۰ مورد انتقال عضو برای پیوند داشتیم که باید کمتر از سه ساعت زمان صرف شود که عضو سالم رسیده و پیوند شود. ما یک تیم جراحی را با هواپیما به مبدع می‌فرستیم و با بالگرد از فرودگاه تیم را به مقصد می‌بریم؛ هر پیوندی برای کشور یک میلیارد هزینه دارد اما ما آن را رایگان برای بیماران انجام می‌دهیم.

وی از خدمات دورا پزشکی نیز سخن گفت و افزود: نوار قلب بیماران قلبی و سکته مغزی از طریق دورا پزشکی به پزشک ارسال می‌شود و به محض تشخیص سکته قلبی بیمار را به بیمارستان انتقال می‌دهیم. شش پایگاه اورژانس هوایی نیز طی یک سال اخیر راه‌اندازی شده است. همچنین ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس به ناوگان اضافه کردیم که در اربعین به ما خیلی کمک کردند و بیماران در مرز هم به کمک همین اتوبوس‌ها به شهرهای خودشان منتقل شدند.

هوشمند کردن سیستم ارتباطات و استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و انتقال آنلاین اطلاعات از دیگر اقداماتی بود که میعادفر از تحقق آن خبر داد و گفت: تا پایان سال همه اطلاعات بیماران به‌صورت برخط ارسال می‌شوند. همچنین امسال اولویت اول ما آموزش بود. همکاران ما دو سال و نیم به دلیل کرونا از آموزش حضوری محروم بودند که امسال کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

در ادامه حسن نوری، معاونت آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور نیز گفت: بیش از دو سال به دلیل درگیری با کرونا آموزش‌ها غیر حضوری برگزار شد که بر روی دستگاه‌های خدمات‌محور تأثیر منفی داشت، اما از ابتدای امسال بسته‌های آموزشی حضوری ارائه شد. برای افرادی که به تماس‌های مردم با شماره ۱۱۵ پاسخ می‌دهند، بسته تریاژتلفنی چهار سطحی آماده کردیم که دقیقا مشخص می‌کند چه سؤالاتی از مردم پرسیده شود و تا رسیدن آمبولانس چه توصیه‌هایی باید ارائه کنند.

وی ادامه داد: برای پزشکان نیز بسته آموزشی داشتیم و تا پایان بهمن تمام پزشکان این دوره را طی می‌کنند. با توجه به اینکه مهارت مدیریت بیمار بسیار مؤثر است یک دوره هم برای آموزش مهارت بالینی اجرایی شد و تمام کارشناسان فعال در اتوبوس آمبولانس و موتور آمبولانس‌ها نیز آموزش داده شده‌اند.

نوری با اشاره به بازدیدی که از تمامی دانشگاه‌هایی که فوریت پزشکی را اجرا می‌کنند، گفت: ۳۵ مجوز کارشناسی جدید را تصویب کردیم و الان تمام دانشکده‌های معتبر ما مسئولیت آموزش فوریت‌های پزشکی را ارائه می‌کنند. همچنین دانشکده‌هایی که در شرایط نامناسبی این رشته را برگزار می‌کردند، از تخصیص دانشجو به آن‌ها جلوگیری کردیم که باعث شد ارتقای این رشته در شرایط خوبی قرار بگیرد.

معاون آموزش اورژانس افزود: در حال ارزیابی تمامی دانشگا‌ها و پایگاه هستیم تا نقاط قوت و ضعف را پیدا کنیم. در خصوص آموزش‌های همگانی نیز با تأکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، آموزش رسانه‌ای و همگانی در حال انجام است و با همکاری آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی محتوای مناسب فوریت‌های پزشکی قرار گرفته است.

وی نقص اصلی را در آموزش عمومی دانست و گفت: آتش‌نشانی و هلال احمر هر کدام به تنهایی آموزش‌های مربوط به خود را ارائه می‌کنند اما ما دستگاه‌ها را دور هم جمع کردیم و امیدواریم بتوانیم آموزش‌های منسجمی برگزار کنیم.

نوری از تولید بازی گنج ۱۱۵ نیز خبر داد و گفت: بر اساس مخاطرات هر فصل از سال محتواهای مناسب آماده شده مثل نوروز، مسمومیت مونوکسید کربن در زمستان و ... که از هم‌اینک باید بر روی چهارشنبه آخر سال متمرکز شویم.

در ادامه این نشست خبری، میعادفر به برگزاری جلسه شورای عالی سلامت با محور اورژانس بعد از شش وقفه اشاره کرد و گفت: مصوبات این نشست به وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وی با اشاره به حوادث مختلف سال جاری از جمله سیل، زلزله و خروج قطار، گفت: در زلزله خوی سه نفر فوت کردند. شهر خوی همچنان می‌لرزد و همین موجب شده مردم به خانه‌هایشان نروند و به دلیل ماندن در سرما دچار بیماری می‌شوند که همکاران ما در حال خدمت‌رسانی به آن‌ها هستند.

میعادفر از اعزام 43 دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس به خوی خبر داد و گفت: همچنان همکاران ما آنجا هستند و بر طبخ غذا، سلامت آب و شرایط کمپ‌ها نظارت دارند.

وی به خدمات ارائه شده در اربعین نیز اشاره کرد و گفت: اربعین امسال سه و نیم میلیون نفر شرکت کردند که کلیه امور بهداشت و درمان اربعین در حوزه اورژانس مدیریت شد. ما شش مرز داخلی و دو مرز ورودی اتباع پاکستانی را پوشش دادیم و 41 موکب درمانی را در عراق مستقر کردیم. در بحث پدافند غیرعامل نیز موضوعات حملات شیمیایی، پرتوی، سایبری و ... که کشور را تهدید می‌کند، مورد توجه قرار دادیم.

در ادامه این نشست خبری، رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به این سؤال که وضعیت آمبولانس‌های کشور و میزان نیاز به آمبولانس‌های جدید چه قدر است؟ گفت: آمبولانس‌ها فرسوده هستند. مجلس و دولت سه هزار و ۵۰۰ میلیارد برای خرید آمبولانس اختصاص داده است که امیدواریم تا سال بعد بتوانیم هزار تا ۱۵۰۰ آمبولانس جدید بخریم.

وی افزود: برخی از خیرین حاضرند آمبولانس خریداری و به اورژانس هبه کنند که ما درخواست کردیم کمیسیون تلفیق مجلس به کسانی که از خارج از کشور برای ما آمبولانس وارد می‌کنند، معافیت مالیاتی بدهد، در این صورت قیمت آمبولانس ۳۰ درصد کاهش قیمت خواهدداشت.

میعادفر در خصوص وضعیت کنونی مصدومان زلزله خوی نیز گفت: در حال حاضر شش نفر در بیمارستان شهید مدنی، چهار نفر در بیمارستان امیرمؤمنان،‌ 17 نفر بیمارستان امام خمینی، 54 نفر در بیمارستان آیت الله خویی بستری هستند. در مجموع پس از زلزله هزار و ۴۵۳ نفر مصدوم ورودی داشتیم که بیشتر مصدومان سرپایی درمان شدند. 11 نفر نیز عمل جراحی شدند و در حال حاضر بیشتر مشکلات اسکان و سرما است.

وی افزود: مشکل اسکان به این دلیل است که لرزش‌ها همچنان ادامه دارد و مردم می‌ترسند به خانه‌هایشان بروند. ۲۴ کمپ نیز مستقر شده است. البته در کمپ‌ها درخواست کردیم از وسایل گرمایشی برقی استفاده کنند چرا که امکان مسمومیت با مونوکسید کربن وجود دارد. روز دوم پس از زلزله نیز پنج نفر دچار مسمومیت مونوکسید شدند که خوشبختانه به بیمارستان منتقل شدند و شرایط آن‌ها اکنون مساعد است.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص کمبود پایگاه اورژانس نیز گفت: هزار و ۴۰۰ پایگاه از برنامه توسعه ششم عقب هستیم و به دلیل کمبود منابع نتوانسته‌ایم این پایگاه‌ها را ایجاد کنیم. بیشتر پایگاه‌های ما توسط خیرین ساخته می‌شود اما به دلیل کمبود نیرو برخی راه‌اندازی نشده است.

وی از نمایندگان مجلس درخواست کرد اعتباری برای پایگاه اورژانس هوایی اختصاص دهند و هشدار داد: اگر برای اورژانس هوایی بودجه اختصاص داده نشود، این اورژانس بسته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha