حمایت سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان‌
کد خبر: 4120688
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد؛

حمایت سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان‌

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر حمایت کامل این سازمان از فعالیت‌های اثرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: اوقاف سرمایه وقفی در اختیار دارد که در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد داد.

حجت‌الاسلام خاموشیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم نخستین رویداد فناوران البرز همراه با برگزاری فرآیند داوری در بخش فناور برتر جایزه البرز ۱۴۰۲ امروز، ۱۹ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، باقری مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، مقیمی و دبیر علمی جایزه ملی البرز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری طی سخنانی ضمن معرفی خدمات این صندوق اظهار کرد: صندوق نوآوری متولد قانون دانش‌بنیان است. سال ۸۷ به عنوان ‌سال نوآوری و شکوفایی نامیده شد و مجلس و دولت به دنبال قانونی برای فناوران بودند و در نهایت قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان به تصویب رسید.

وی افزود: صندوقی که طراحی شد، صندوق بزرگ و آینده‌نگرانه‌ای بود که با سه میلیارد دلار سرمایه آغاز به کار کرد. قرار بود این ‌مبلغ طی چهار سال به صندوق اعطا شود و بنا بود تا هر سال نیز نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق واگذار شود که این مسئله به سرانجام نرسید.

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

ملکی‌فر بیان کرد: امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از هشت هزار شرکت گذشته است. سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این شرکت‌ها به ترتیب ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و برآوردها نشان می‌دهد امسال این فروش به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان برسد. تلاش ما این است که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد به پنج درصد برسد و در دولت مصوب شد تا سرمایه صندوق به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ قانونی به نام‌ جهش تولید دانش‌بنیان ایجاد شد که طبق آن دولت فقط نباید منابع مالی به بخش دانش‌بنیان تزریق کند و این ‌قانون تلاش کرد تا مشوقی قرار دهد تا شرکت‌های بزرگ نیز در زمینه دانش‌بنیان‌ها ورود کرده و در این زمنیه سرمایه‌گذاری کنند.

ملکی‌فر بیان کرد: اعطای اعتبار مالیاتی به مؤسساتی که در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنند، از مزایای این قانون است؛ لذا امیدواریم منابع خوبی برای اکوسیستم دانش‌بنیان در نظر گرفته شود. برای افراد و گروه‌هایی که هنوز دانش‌بنیان نشده‌اند نیز از مسیر شتاب دهنده‌ها برنامه خواهیم داشت. این ‌شتاب‌دهنده‌ها هسته‌های کوچکی که هنوز شرکت دانش‌بنیان نشده‌اند را حمایت می‌کنند. صندوق توسعه نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان دو برابر این شتاب دهنده‌ها اعتبار خواهد داد تا بتوانند فعالیت‌های خود را تا زمان توسعه کامل ادامه دهند.

توسعه نگاه علمی در موقوفات

در ادامه این مراسم، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از مهمترین تمهیداتی که در راستای تأمین آینده جوامع بشری وجود داشته، سنت حسنه وقف است. تاکنون توجه وقف به حوزه علم و فناوری کمتر مورد توجه بوده است و این مقوله در بنیاد فرهنگی البرز کاملاً در دستور کار قرار دارد تا علم و فناوری به تولید ثروت و افزایش طراز علمی و افزایش سهم علم در اقتصاد کشور بینجامد.

وی افزود: در طول نیم قرنی که از ایجاد بنیاد البرز می‌گذرد، چندین هزار نفر از عالمان کشور مورد تجلیل قرار گرفته‌اند. در سال جاری بنیاد البرز فراخوان شصت و یکمین جایزه ملی البرز را اعلام کرد که در آن تعداد زیادی از فناوران یعنی بیش از ۱۵۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان و شخصیت‌های حقیقی شرکت داشتند و امسال برای اولین بار میزبان فناوران البرز هستیم و برترین‌های آن‌ها در جایزه البرز سال ۱۴۰۲ تجلیل می شوند که مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان جایزه برای فناوران برتر در نظر گرفته شده است.

ارشدی تصریح کرد: تولید داروها و ابزارهای پزشکی، ساخت ابزارها و پلنت‌های مکانیکی و واقعیت افزوده و تولید بازی‌ها، سه محور اصلی این رویداد را تشکیل می‌دهند. امیدواریم در آینده به تجاری‌سازی محصولات این رویداد دست پیدا کنیم. نگاه علمی در موقوفات کاملاً قابل توسعه و افزایش است و امیدواریم واقفان نیک‌اندیش هر چه بیشتر در این‌ حوزه وارد شده و نسبت به ایجاد وقف‌های علمی اقدام کنند.

بنابر گزارش ایکنا؛ در ادامه‌ این مراسم حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی بیان کرد: امروز کار دانش‌بنیان‌ها به خوبی رصد می‌شود و اغلب مردم در جریان آن قرار دارند. مرحوم حکیم زمانی این‌گونه بیان می‌کرد که معاون ولیعهد اردن بعد از جریان فرار صدام به عراق آمده و به ما توصیه کرد که باید سهم شیعیان در قانون اساسی عراق پایین‌تر از ۵۰ درصد باشد. این مسئول اردنی دوباره بیان کرد که اگر چنین نشود، انفجارهای عظیمی در عراق رخ خواهد داد.

وی افزود: رهبری امام خمینی(ره) باعث شد تا پایان جنگ کمتر از ۱۲۰ هزار شهید به اسلام تقدیم کنیم. امام(ره) چنان رهبری در این‌ کشور ایجاد کرد که با سقوط یک‌ طاغوت کوچک، طاغوت‌ بزرگ‌ را نیز به چالش کشید. البته این حرکت بهای سنگینی داشته و دارد. نسل قدیمی انقلاب امروز باید کارها را به نسل جدید تحویل دهد.

تأکید رهبر انقلاب بر توسعه علمی کشور

خاموشی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم بر موضوع توسعه علمی کشور تأکید فراوان دارند. علم از شرق به سمت غرب رفته است. امروز به جایی رسیدیم که دانشمندان ما اعلام می‌کنند که به دنبال لایه ژئو هستند. امروز در نبردهای علمی به اوج قله‌ها رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: مرحوم البرز اموال و حتی جسم خود را به کلی وقف کرده است. پس از پیروزی انقلاب نیز مرحوم البرز موقوفات خود را به امام(ره) تقدیم کرده که فقط در بخش علمی سرمایه‌گذاری شود. رویداد فناوران البرز اولین قدم در تجلیل و حمایت از مخترعان و فناوران است و در ادامه سازمان اوقاف به حمایت از آن‌ها خواهد پرداخت.

خاموشی تصریح کرد: حوزه وقف نه دولتی و نه خصوصی است و سازمان اوقاف قائم‌مقام واقفان در اجرای نیات ایشان است. تحقیق فراوانی در رابطه با وقف پول انجام شده و در اختیار رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داده شد و ایشان نیز فتوای بسیار زیبایی در این زمینه ارائه کردند. لذا هر فردی می‌تواند پول خود را نیز وقف کرده و برای مثال در حوزه توسعه علمی به کار گیرد.

وی بیان کرد: امروز به این ‌نتیجه رسیدیم که فرآیند تبدیل به احسن‌های اوقاف را به کمک دانش‌بنیان‌ها بیاوریم. اوقاف از دانش‌بنیان‌هایی حمایت می‌کند که اولا بتوانند مشکلی از جامعه را حل کرده و ثانیاً از وابستگی کشور بکاهند و ثالثاً به تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور بینجامند.

خاموشی اظهار کرد: اوقاف سرمایه وقفی در اختیار دارد که در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت. کشور ما کشور پر آبی نیست و به مسئولان و فناوران توصیه می‌کنم که به سمت اقتصاد دریامبنا حرکت کنند. کشور ما بیش از پنج هزار کیلومتر ساحل دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. دانش‌بنیان‌ها باید به سمت حل معضلات اصلی در حوزه تولید کشور حرکت کنند و به تعریف مزایای نسبی کشور بپردازند.

وی گفت: دولت نیز باید رقابت در واردات و صادرات را به خوبی کنترل کرده و تقاضا دارم که تا جایی که امکان دارد، بودجه‌های هزینه‌ای سال آتی را از امسال کمتر در نظر بگیرد.

در ادامه این مراسم، مقیمی، دبیر علمی جایزه ملی البرز نیز در سخنانی بیان کرد: در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که علم سلطان است. مرحوم البرز در وقفنامه خود سه محور اصلی را معیار تشخیص منتخبان جایزه البرز قرار دادند که شامل کاهش آلام‌ بشری، بالا بردن رفاه زندگی انسانی و بالا بردن حیثیت علمی ایران در عرصه جهانی است.

وی افزود: در کل امسال، ۲۵۳۰ نفر در فراخوان جایزه ملی البرز شرکت کردند که ۱۴۵۰ نفر ایشان از وزارت علوم، ۴۰۰ نفر از وزارت بهداشت و باقی افراد نیز از دیگر حوزه‌های علمی کشور بودند. امسال برای اولین بار رویداد فناوران البرز برگزار می‌شود که امیدواریم گام مؤثری برای پیشبرد اهداف علمی کشور برداشته شود.

در ادامه، باقری‌مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در سخنانی بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان در این سال‌ها به خوبی به جامعه علمی کشور عرضه نشده است. بیش از 15 سال از تشکیل بنیاد که به دستور مقام‌معظم رهبری و به منظور شناسایی و پشتیبانی از نخبگان و توسعه حکمرانی نخبگانی در کشور ایجاد شد، می‌گذرد.

تأمین نیروی انسانی متخصص و نخبه

وی افزود: شعار بنیاد ملی نخبگان بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مدیریت عالمان و نخبگان در کشور است. چشم‌انداز بنیاد تأمین نیروی انسانی متخصص و نخبه برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است. در ۱۰ سال آینده نیز هدف میانی به عنوان تأمین نیروی انسانی اقتصاد دانش‌بنیان مدنظر بنیاد قرار گرفته است.

باقری‌مقدم گفت: برای دستیابی به این هدف باید در تعریف نخبه دقت کنیم؛ چراکه باید در این تعریف اثرگذاری علمی نخبگان مدنظر باشد.‌ بسیاری از نخبگان تحت پوشش بنیاد مستعدانی هستند که فعالیت‌ اثرگذاری داشته‌اند. نکته بعدی‌ اینکه بنیاد از استراتژی منفعل به سمت شناسایی فعال نخبگان حرکت کرده است. امروز قصد داریم در این زمینه از ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی استفاده کرده و به سراغ استعدادهای کشور برویم.

وی بیان کرد: در سال‌های قبل بنیاد سایتی داشت که افراد و نخبگان در آن‌ ثبت نام می‌کردند اما رویکرد جدید بنیاد به سمت شناسایی فعال افراد مستعد نخبه است. امروز طبق آخرین اطلاعات بنیاد، فقط بیش از ۶۰ هزار نفر از مستعدان کشور شناسایی شده و بخش بزرگی از استعدادها شناسایی نشده‌اند.

وی تصریح کرد: بنیاد امروز علاوه بر استعدادها و نخبگان علمی به سمت شناسایی حوزه‌های صنعتی، مدیریتی و هنری نیز رفته و از استعدادهای موجود در این حوزه‌ها نیز‌ حمایت می‌کند. لذا به دنبال تنوع‌بخشی به معیارهای شناسایی استعدادها هستیم. البته تمام این امور را باید به صورت شبکه‌ای انجام دهیم و از نهادهای مختلفی که به دنبال نخبگان و استعدادها هستند، درخواست کنیم تا این فعالیت را به صورت شبکه‌ای انجام دهیم که یکی از این نهادها بنیاد فرهنگی‌ البرز است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: از این طریق می‌توانیم با حفظ استانداردها نسبت به شناسایی نخبگان و استعدادها به صورت شبکه‌ای اقدام کنیم. بنیاد ملی به عنوان سازمان استانداردگذار نخبگی در کشور می‌تواند با اعطای اعتبارات و پشتیبانی‌های ویژه و تسهیلات به نخبگانی که از سوی بنیاد البرز معرفی می‌شوند، حمایت کند. البته همین ‌سازوکار نیز در تعامل با صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است که در حال توسعه است.

وی تصریح کرد: امیدواریم در آینده شاهد توسعه فعالیت‌ها و همکاری بنیاد ملی البرز و بنیاد ملی نخبگان کشور و نیز صندوق توسعه نوآوران باشیم.

انتهای پیام
captcha