حمایت از حوزه کتاب محدود به «جایزه کتاب سال» نشود
کد خبر: 4120826
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
رئیس جمهور:

حمایت از حوزه کتاب محدود به «جایزه کتاب سال» نشود

رئیس جمهور با تأکید بر حمایت وزارت ارشاد از کتاب و نشر و اهل فرهنگ، گفت: حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ باید همیشگی باشد. رویداد امروز و جایزه کتاب سال، حرکتی نمادین در این حمایت محسوب می‌شود اما نباید به همین رویداد محدود شویم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در آئین اختتامیه چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، امروز، چهارشنبه ۱۹ بهمن، ضمن تبریک و گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضور در جمع فرهیختگان، نویسندگان و اصحاب قلم فرهنگ و کتاب را موجب خرسندی دانست و گفت: در طول سال دو رویداد بزرگ کتاب‌محور داریم؛ یکی نمایشگاه کتاب تهران که در آن همه افراد در ارتباط با کتاب حضور عام دارند و دیگری جایزه کتاب سال که اصحاب خاص در آن شرکت می‌کنند.

وی گفت: در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، علاوه بر تکریم و تجلیل از مقام مؤلفان، مصنفان و اصحاب علم و دانش، با چهره‌‌های فرهیختگان آشنا می‌شنویم و این رویداد صاحب‌نظران را به جامعه معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه جایگاه و ارزش کتاب بر هیچکس پوشیده نیست، کتاب را پل ارتباطی بین عصرها و نسل‌ها و ارتباط بین فرهنگ، آداب، رسوم، علم، دانش و فرهیختگی عنوان کرد.

وی ضمن قرائت آیه «نون والقلم و مایسطرون»، تأکید کرد: در این آیه هر مسطوری مورد سوگند پروردگار نیست، بلکه آن قلمی که موضوع آن هدایت انسان و گره‌گشایی از کار او باشد، مورد سوگند خداوند است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر مسطور قلم، امری هجو باشد، در عمل صالح انسان، مؤثر و پاسخگوی نیاز او نباشد، کتاب مفیدی نیست، گفت: علم باید نافع و برای اندیشه، اخلاق و عمل صالح مؤثر و پاسخگوی نیازهای جامعه و انسان معاصر باشد.

ویژگی‌های چهره اثرگذار در جامعه

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: امروز چهر‌ه‌ اثرگذار کسی است که جامعه را خوب بشناسد، نیاز جامعه را درک کند و برای رفع نیاز جامعه، مسئولیت‌پذیر و خطرپذیر باشد. این افراد باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه حوزه اندیشه و اندیشه‌ورزی حضور یابند.

رئیس‌ جمهور همچنین تأکید کرد: روشنفکر کسی است که نسبت به وضعیت جامعه آگاه باشد، قبل از اینکه دیگران متوجه خطر شود، در جایگاه دیده‌بانی جامعه را رصد کند و در مقابل خطرات و اندیشه‌های ناپاک به جامعه هشدار بدهد.

وی ادامه داد: روشنفکر از داشته، علم، فرهنگ و هنر جامعه در مقابل هجوم نسبت به فرهنگ و تمدن‌ صیانت می‌کند. کسانی که می‌خواهند فرهنگ و حرف و سخن خود را به جامعه حقنه کنند، می‌خواهند اندیشه و فرهنگ یک ملت را با تشخیص خودشان و نگاه سلطه‌گرانه و استکباری از بین ببرند و نسبت به نگاه، فرهنگ، خرده‌فرهنگ‌ها و داشته‌های ملت‌ها بی‌توجه هستند.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: آن‌هایی که فکر می‌کنند سخنشان برتر از دیگران است، شاید آن را به زبان نیاورند، اما خود را نسل و جامعه برتر می‌دانند و نسبت به جوامع بشری، فرهنگ‌ها و تمدن جوامع بی‌توجه‌ هستند.

باید از داشته‌های فرهنگی اصحاب قلم محافظت کرد

وی با تأکید بر اینکه نام ایران اسلامی با یک تمدن کهن همراه است، تصریح کرد: ایران فرهیختگان بسیاری دارد و در شعر، هنر، معماری و فرهنگ دارای ریشه است، اما نظام و تفکر سلطه سعی دارد بدون توجه به این فرهنگ، دلخواه خودش را تحمیل کند؛ بنابراین باید از داشته‌های فرهنگی اصحاب قلم محافظت کرد که یک راه آن نشر کتاب است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در طول تاریخ، کتابخانه‌ها یکی از نقاط مهمی است که مورد هجوم مهاجمان قرار می‌گرفت، اضافه کرد: درواقع آن‌ها با این کار، آثار تمدن و فرهنگ آن جامعه را مورد هجوم قرار می‌دادند،‌ درحالی که کتاب باید همیشه به‌عنوان نماد انتقال فرهنگ باشد؛ بنابراین دولت در کنار توجه محوری به اقتصاد و معیشت کشور به فرهنگ هم توجه بسیاری دارد که همین رویداد کتاب سال، نشانگر توجه به فرهنگ و جایگاه آن است.

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: کتاب وسیله آشنایی با اندیشه و آراء بزرگان تاریخ از فیلسوف، حکیم و شیمی‌دان و دانشمند و فقیه، جلوه شناخت بزرگان و موجب جاودانگی اندیشه و اندیشه‌ورزی است.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به پشتیبانی مقام معظم رهبری از حوزه کتاب و کتابخوانی و ادبیات، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب، با برگزاری محافل شعر و داستان، میزبان نویسندگان، شاعران و مؤلفان و از بهترین مشوقان آن‌ها بوده و هستند. ایشان همچنین با تقریض‌های خود بر کتاب‌ها که عموماً کوتاه و پُرمغز است، مؤلفان را تشویق به فعالیت می‌کنند.

حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ باید همیشگی باشد

وی ضمن تأکید بر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب و نشر و اهل فرهنگ، تصریح کرد: حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ باید همیشگی باشد. رویداد امروز و جایزه کتاب سال، حرکتی نمادین در این حمایت محسوب می‌شود اما نباید به همین رویداد محدود شویم.

رئیس جمهور در پایان ضمن اشاره به اینکه دولت وظیفه حمایت از کتاب را دارد، اضافه کرد: دولت موظف است زمینه‌های حمایت از کاغذ، چاپ و توزیع کتاب را فراهم کند تا مؤلفان بیشتر و بهتری برای تألیف کتاب و نشر آثار داشته باشیم و ‌البته اصل این رویداد، توجه به همه مؤلفان است.

انتهای پیام
captcha