اطلس اشتغال و سرمایه‌گذاری کشور در حال تدوین است
کد خبر: 4121049
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

اطلس اشتغال و سرمایه‌گذاری کشور در حال تدوین است

سیدصولت مرتضوی در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه اشتغال استان خراسان جنوبی از تدوین اطلس اشتغال و سرمایه‌گذاری کشور خبر داد.

شورای اداری خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج‌شنبه شب، ۲۰ بهمن‌ در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه اشتغال استان که با حضور استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان همراه بود، اظهار کرد: در این راستا به بانک‌های عامل و شرکت‌های مختلف هم توصیه مؤکد کرده‌ایم که در استان‌های کمتر برخوردار از جمله خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: استان‌هایی از جمله خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان واقعاً نیازمند همت دولت‌مردان هستند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسئولان استان معتقدند ۹۰ درصد ظرفیت معادن استان مغفول مانده است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در این استان سرمایه‌گذاری کرده و این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه باید پاسخگوی اشتغال جوانان جامعه باشیم، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور دستور داد که سالانه یک میلیون اشتغال در کشور ایجاد شود که دستگاه‌های اجرایی پای کار آمدند و این موضوع را به خوبی محقق کردند.

وی با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاری‌ها از جمله هتل کویر بیرجند در گذشته با سوء‌تدبیر همراه بوده و خوب کار نشده است، بیان کرد: دولت سیزدهم سیاست لبخند و اخم را تعطیل کرد و اقتدار را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد و امروز نمی‌تواند کسی از حوزه قدرت با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند.

به گفته وی دولت سیزدهم اقتصاد، معیشت و فرهنگ مردم را به هیچ چیز گره نزده‌ و اگر جایی هم مشکل داشته باشد مردم فرهیخته ایران اسلامی را به مدد می‌طلبیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قوای سه‌گانه آستین همت بالا زده‌اند که مشکلات کشور رفع شود، تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهور تمام قد ایستاده تا مشکلات کشور یکی پس از دیگری رفع شود و تمام توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم که به فضل الهی درصدی قابل توجهی هم خنثی شده است. رئیس‌جمهور ساعت‌ها در هفته برای حل مسائل اقتصادی کشور وقت می‌گذارد که امیدواریم به فضل الهی مشکلات اقتصادی هم رفع شود تا مردم ما کمتر در این زمینه دغدغه داشته باشند.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی و تمام عیار دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: با تلاش دولت سیزدهم و علیرغم توطئه‌های دشمنان، خوشبختانه تراز تجاری ما در زمینه نفتی و غیر نفتی مثبت شده است.

به گفته وی دولت کشور را با رشد اقتصادی منفی یک درصد تحویل گرفت و در حال حاضر به سه و نیم درصد رسیده و امیدواریم که در سال‌های آینده هم به رشد هشت درصدی برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه دولت برای حل مشکلات مردم و مسائل کشور شب و روز نمی‌شناسد، خاطرنشان کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه مجاهدانه برای حل مشکلات مردم در تلاش هستند که امیدواریم با تلاش‌های جهادی این قوای انقلابی ناامیدی را به اردوگاه دشمن منتقل کنیم.

مرتضوی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی و اینکه منابع اعتبار خوبی به استان تزریق شده، گفت: با تزریق این اعتبارات طرح‌های خوبی در منطقه هدف گذاری شده که برخی در دهه فجر سال جاری به مرحله افتتاح رسیده است؛ تا پایان سال جاری مبالغ اعتباری خوبی به استان تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ هزار شغلی در خراسان جنوبی در سال جاری گفت: تاکنون ۱۳ هزار شغل در این استان ایجاد شده که تحقق ۱۳۵ درصدی دارد و خراسان‌جنوبی از استان های برتر کشور در زمینه اشتغالزایی است‌.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال مسئله مهمی است و اگر مسئله اشتغال را حل کنیم، مسایل ازدواج و مسکن آنها نیز حل خواهد شد، اظهار کرد: در این خصوص اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی، تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ اختصاص یافته که باید به خوبی در استان مدیریت شود و ما هم کمک خواهیم کرد.

مرتضوی با بیان اینکه برای سال آینده دولت خیلی منابع مالی را واقع بینانه دیده، عنوان کرد: ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ و ۱۶ اختصاص یافته، صندوق پیشرفت عدالت هم پیش‌بینی شده که باید نمایندگان مجلس کمک کنند که این منابع به انحراف نرود. امیدواریم برای هر استان به صورت میانگین هزار میلیارد تومان تزریق اعتبار داشته باشیم و مجموع اعتبار این صندوق ۱۳۵ هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: امروز عطر وجود امام (ره) نه تنها در ایران اسلامی بلکه در کشورهای تشنه عدالت استشمام می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این بازه زمانی پیر مرادمان، رهبر روشن ضمیرمان، مظلومین جهان و کشورهای متلاطم و تشنه عدالت را زعامت و سکانداری می‌کند.

مرتضوی با مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با دوران حکومت شاهان قبل از انقلاب گفت: خدمات جمهوری اسلامی با قبل از آن و حتی کشورهای همتراز قابل مقایسه نیست.

به گفته وی؛ در حوزه زیرساخت‌ها به خصوص در بخش راه و راه آهن در گذشته مصیبت‌های زیادی داشتیم و امروز خوشبختانه اقدامات شاخص و بی‌نظیری در این زمینه رقم خورده است.

وی با بیان اینکه در بخش توسعه علم و فناوری عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران با قبل از آن قابل قیاس نیست، تصریح کرد: امروز دانشگاه‌های ما از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته و تعداد دانشجویان از ۱۳۰ هزار نفر در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به پنج میلیون نفر در حال حاضر رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی میزان مرگ و میر کودکان و مادران در کشور کاهش یافته و امید زندگی از ۵۴ سال به ۸۸ سال رسیده است. پیشرفت ما در کشور به مرحله‌ای رسیده که واکسن کرونا ساخته‌ایم و شخصیت اول نظام هم در اولین گام از این واکسن استفاده کردند.

مرتضوی بیان کرد: به برکت نظام اسلامی در همین خراسان جنوبی اکثر روستاها به خصوص روستاهای زیر ۲۰ خانواده از نعمت گاز برخوردار هستند. باید شاکر دستاوردهای انقلابمان باشیم امام فرمود که ما باید ملت جلودار باشیم و با لطف خداوند متعال با عملکردهای موفق خودمان انقلابمان را به جهان صادر کنیم.

افتتاح دپارتمان آموزش معدن کشور 

غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز با بیان اینکه دپارتمان آموزش معدن کشور در نهبندان افتتاح شد، گفت: بیش از ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات برای این دپارتمان در نهبندان گذاشته‌ایم.

وی اظهار کرد: موضوع مهارت یکی از ابرپروژه‌های ملی است و نهضت ملی مهارت، در گام دوم انقلاب محور برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. خراسان‌جنوبی را با وجود زیرساخت‌های خوب فنی و حرفه‌ای به عنوان استان هدف قرار دادیم و تلاش می‌کنیم با تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای چتر آموزش فنی و حرفه‌ای را در این استان گسترش دهیم. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تأکید ما بر روی رشته معدن است و در همین راستا دپارتمان آموزش معدن کشور در نهبندان افتتاح شد، گفت: بیش از ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات برای این دپارتمان در نهبندان گذاشته ایم و آموزش ها در۲۰ رشته شغلی هم ارائه می‌شوند. با توجه به ظرفیت ایجاد شده، مربیان صنعت و معدن کشور در نهبندان باید آموزش بینند. 

وی با بیان اینکه بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۳ نفر دوره آموزش در کشور تاکنون برگزار شده است، گفت: مهارت سر حلقه سعادت جوانان است اما باید اصناف و خیرین و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند.

بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی

ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: ظرف دو هفته آینده تیمی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی برای بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی راهی استان می شوند تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود را بررسی و در فرصت مناسب بعد از جمع‌بندی، این سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در هفده رشته در کشور فعالیت دارد و مصمم است که در فعالیت‌های موجود در مزیت‌های سرمایه‌گذاری فعالیت کند.

به گفته وی خراسان جنوبی از استان‌هایی است که در حوزه معدن شرایط بکری دارد و در سفر قبلی در حضور رئیس‌جمهور هم گفتیم که شستا تمام قد آمادگی دارد در حوزه معادن در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کند. 

وی با بیان اینکه معدن یکی از هدف‌های سرمایه‌گذاری ماست، گفت: سه مجموعه فعال در قالب شرکت معدنی زغال سنگ طبس نزدیک  ۵ هزار میلیارد تومان در آینده برای تکمیل زنجیره تولید فولاد سرمایه‌گذاری می‌کنند که این رقم در هیچ استانی در یکسال قبل وجود نداشته است. 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: امروز آرزوی چندین ساله مردم قاین در بحث افتتاح کارخانه أجر نسوز با هزار میلیارد تومان با ظرفیت ۲۰ هزارتن آجر نسوز برآورده شد. 

بازیان با اشاره به اینکه این طرح بیش از ۴۲ درصد حاشیه سود خواهد داشت، گفت: برای شهرستان طرح استیل کرد را تأکید کرده و در حال بررسی هستیم و بعد از بررسی مشارکت خود را اعلام خواهیم کرد. 

وی با بیان اینکه همه این طرح‌ها اشتغال را افزایش می‌دهد، افزود: ظرف دو هفته آینده تیمی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی برای بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌ای خراسان جنوبی راهی استان می‌شوند تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه را بررسی کنند و در فرصت مناسب بعد از جمع‌بندی این سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام 

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، نیز اظهار کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی به لحاظ تحقق تعهد اشتغال رتبه چهارم کشوری و به لحاظ صحت‌سنجی و راستی ‌آزمایی اشتغال ثبت شده در سامانه رتبه دوم را دارد.

وی در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گفت: با توجه به محدودیت منابع بانک‌های عامل در استان به منظور توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال درخواست می‌شود در اجرای مصوبه هشتاد و سومین جلسه شورای اشتغال کشور مبنی بر ابلاغ توازن منابع و مصارف بانک‌ها به صورت یکپارچه و ملی تسریع شود.

به گفته وی؛ متأسفانه آنچه شاهد هستیم رویه‌های فعلی به صورت شهرستانی و در حد شعب در حال اجراست.

استاندار با بیان اینکه در حال حاضر سه واحد فرآوری معدنی و صنعتی وابسته به شستا در استان فعال است، گفت: درخواست می‌شود در پنج حوزه مزیت‌دار و مطابق با نیاز استان سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام گیرد و بسته‌های سرمایه‌گذاری هم حداکثر تا پایان سال جاری تدوین و با درخواست خراسان جنوبی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شود تا از ابتدای سال ۱۴۰۲ شاهد اجرا و عملیاتی شدن این طرح‌های سرمایه‌گذاری باشیم.

قناعت ادامه داد: در راستای تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری که با مشارکت شستا در استان به صورت نیمه‌تمام باقی‌ مانده و قول‌هایی در سنوات گذشته از سوی مدیران آن مجموعه جهت تکمیل این طرح‌ها داده شده از جمله ایجاد مجموعه فرآوری بنتونیت در شهرستان سرایان تسریع شود.

استاندار درخواست کرد؛ گروه‌های سرمایه‌گذاری وابسته به شرکت صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری خود در واحد معدنی مس قاین و مسگران سربیشه اقدام کنند. 

به گفته وی در حال حاضر ۶۳۱ مگاوات ساختگاه انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی شناسایی شده و استان آمادگی دارد زمین با مجوزهای مرتبط در اختیار گروه سرمایه‌گذاری نیروگاهی شرکت شستا قرار دهد. در خصوص رفع موانع ساختمان هتل کویر درخواست می‌شود در تعیین تکلیف این پروژه که حدود ۲۰ سال است متوقف مانده، تسریع شود.

قناعت خاطرنشان کرد: رسته‌های اولویت‌دار ابلاغی بدون درنظر گرفتن ظرفیت‌ها و مزیت‌های متفاوت استان‌ها به صورت کشوری ابلاغ می‌شود و بسیاری از رسته‌های اولویت‌دار موفق به استفاده از منابع تسهیلاتی نشده اند لذا پیشنهاد می‌شود تعیین رسته‌های اولویت‌دار از سوی شورای اشتغال کشور به کارگروه اشتغال استان‌ ها تفویض گردد.

استاندار بیان کرد: برخی از نهادها و بانک‌های عامل در مرکز شیوه‌نامه اجرایی پرداخت تسهیلات اشتغالزا را ملاک عمل قرار نمی‌دهند و دستورالعمل‌های سلیقه ای و مغایر با شیوه ‌نامه‌ها به استان ابلاغ می‌کنند که این مهم  روند پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ را دچار اشکال می‌کند لذا پیشنهاد می‌شود به تمام دستگاه‌های مرتبط و بانک‌ها ابلاغ شود شیوه‌نامه مذکور، مرجع چگونگی پرداخت تسهیلات قرار بگیرد.

قناعت خواستار افزایش سرانه اشتغال برای تمام رسته‌ها شد و درخواست کرد؛ امکان بهره‌مندی مراکز توانبخشی و خانه سالمندان و سایر مراکز تحت پوشش بهزیستی از تسهیلات جزء یک بند«ب» تبصره ۱۶ و نیز استفاده بیمه روستاییان و عشایر در طرح‌های کارفرمایی بهره‌مند از تسهیلات تبصره ۱۶ فراهم شود. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: سهیه خراسان جنوبی در بحث ایجاد اشتغال برای امسال 10 هزار و  779نفر بوده که تاکنون 13 هزار و 454 نفرمعادل 125 درصد محقق شده است.  در دهه فجر 1401 بیش از 1252 پروژه با 5432 میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی شدند که 1116 پروژه افتتاح و 136 پروژه نیز کلنگ زنی شدند.

به گفته وی در دهه فجر850 عنوان برنامه فرهنگی و هنری با 17  هزار برنامه در استان اجرایی شد. 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 8540 میلیارد تومان در استان با 15 هزار نفر اشتغالزایی سرمایه گذاری شده، گفت: این سرمایه گذاری‌ها در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، مشاغل خانگی و صنعت و معدن بوده است. 

قناعت با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم دو هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی نیز در استان پرداخت شده، خاطرنشان کرد: سهیه خراسان جنوبی در بحث ایجاد اشتغال برای امسال 10هزار و  779 نفر بوده که بیش از این و به تعداد 13 هزار و  454 نفر معادل 125 درصد محقق شده است. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: ملت بزرگ ایران در سراسر کشور و به ویژه در خراسان جنوبی در روز 22 بهمن، یکبار دیگر «نه بزرگی» به نظام سلطه و ایادی آنان در داخل و خارج کشور خواهند گفت.

قناعت گفت: ملت در حال آماده شدن برای خلق حماسه ای دیگر هستند و در 22 بهمن امسال جهانیان خواهند دید که ملت ایران تحت آرمان های نظام و انقلاب شان و زعامت مقام معظم رهبری باز به عرصه خواهند آمد و حماسه بزرگ دیگری را خلق خواهند کرد. 

وی با تأکید بر اینکه امید است امسال 22 بهمن باشکوهی داشته باشیم، گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند 22 بهمن به عنوان روز اتحاد ملی و اتحاد همه ایرانیان از همه صنف ها و قومیت ها و استان‌های مختلف، بار دیگر ایرانیان با وحدت ملی با محوریت یکپارچه ایران به صحنه خواهند آمد. 

قناعت افزود: مردم ایران امسال در 22 بهمن با محوریت و یکپارچگی ایران، راهپیمایی بی نظیری را رقم خواهند زد.

استاندار در پایان گفت: امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌هایی در سطح استان خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha