حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت تشکل‌های مردمی و نخبگانی
کد خبر: 4122198
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
خسروپناه بیان کرد:

حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت تشکل‌های مردمی و نخبگانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: من دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمتی خواهم برد که به تشکل‌های مردمی، نخبگانی و حلقه‌های میانی توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، امروز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن در مجموعه شهدای هفتم تیر برگزار شد.

پس از بیان نظرات و دغدغه‌های فعالان حوزه فرهنگی در رابطه با بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست سخنرانی کرد.

خسروپناه با عالمانه و حکیمانه‌ خطاب کردن این نشست بیان کرد: مطالب فراوان و نکات بسیاری بیان شد. امیدوارم این جلسات به صورت عملیاتی ادامه پیدا کند و به جلسات رسانه‌ای بسنده نشود. ظرفیت‌های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست. در کنار نواقص که ذکر شد باید به ظرفیت‌ها نیز توجه کرد.

رها کردن مفاهیم حکمت و سلامت

وی ادامه داد: یک دسته از ظرفیت‌ها، مفاهیمی است که در متون اسلامی وجود دارد که لازم است این مطالب را برای جبهه فرهنگی و اجتماعی کشور بازخوانی و بازفهمی کنیم. ما مفاهیم حکمت و سلامت را تقریباً رها کردیم. ما ظرفیت بسیار و بزرگی در علوم اسلامی داریم و اکنون در جهان غرب آثاری در رابطه با عرفان اسلامی تولید می‌کنند که نشان‌دهنده ظرفیت‌های زیاد در نظریه‌های جدید علوم اسلامی و انسانی است.

خسروپناه تأکید کرد: من دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمتی خواهم برد که به تشکل‌های مردمی، نخبگانی و حلقه‌های میانی توجه شود. باید شناسایی دقیقی انجام شود و از افرادی که ویترینی برای نمایش خود ندارند، درخواست کنیم تا حضور پیدا کنند. برای مثال شهید شهرکی در زاهدان 500 انسان معتاد را از دام اعتیاد نجات داد. ما ده‌ها امام جماعت فعال فرهنگی ـ اجتماعی داریم که در مناطق محروم کشور بدون هیاهو فعالیت می‌کنند. باید این افراد شناسایی و مشارکت داده شوند و در نظریه فرهنگی و اجتماعی از آن‌ها استفاده کنیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمت تشکل‌های مردمی و نخبگانی خواهم برد

عفاف، انسانیت و خانواده هویت زن ایرانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شعار زن، زندگی، آزادی بیان کرد: در رابطه با این شعار که امروزه مطرح می‌شود، ما ظرفیت فرهنگی عظیمی در شاهنامه، بوستان، گلستان و آثار ادبی داریم که به موضوع حیا و عفت می‌پردازند. در داستان بیژن و منیژه دختر افراسیاب می‌گوید که «برهنه ندیده تنم آفتاب» که نشان‌دهنده این است که فرهنگ برهنگی در زن ایرانی معنا ندارد و هویت زن ایران عفاف، انسانیت و خانواده است.

حضور مردم در تمامی سطوح حکمرانی

خسروپناه اظهار کرد: نگاه من به مردم این نیست که ظرفیت مردمی در تصدی‌گری است‌ بلکه مردم در تمام سطح‌های حکمرانی می‌توانند نقش داشته باشند. امروزه جبهه مردمی ما عوام نیستند بلکه عموماً‍ تحصیل‌کرده و فکور هستند. علم، فرهنگ، فکر و اندیشه در ذات این مردم نهفته است که نشان از ظرفیت عظیم مردمی است.  

وی با بیان اینکه نقص و نقدی در استمرار اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، گفت: حکمرانی بدون سند ممکن نیست اما سند بسندگی غلط است و ما در ادامه سند باید گفتمان‌سازی، پشتیبانی، برنامه‌ریزی، نظارت و حسابرسی فرهنگی داشته باشیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی 10 سند نوشته است در صورتی که بسیاری از کشورها مثل ژاپن و روسیه بیش از صدها سند نوشته‌اند اما سند بسنده نبودند و اسناد در بدنه ساختار اجرا شده‌اند. مسجد جامعه‌پرداز، الگوی سوم زن، مشارکت مردمی در همه ساحت‌های حکمرانی، صنایع فرهنگی و... اسناد عملیاتی می‌خواهند تا دستگاه‌های حاکمیتی مکلف به اجرا شوند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمت تشکل‌های مردمی و نخبگانی خواهم برد

لزوم توجه به سیاست‌های عملیاتی

دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سیاست‌های کلان نظام را مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده‌اند و ما نیاز به سیاست‌های عملیاتی داریم. سیاست‌های عملیاتی است که تکلیف جمعیت، وضعیت سقط جنین، تک‌فرزندی و طلاق را مشخص می‌کند. سپس این سیاست‌ها باید در بدنه وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش ‌رفته تا خود را نشان دهد.

تشکیل شوراهای ستاد با حضور حلقه‌های میانی

وی اظهار کرد: ما ظرفیت‌های قانونی خوبی برای مشارکت‌های مردمی داریم که باید از آن استفاده کنیم. آقای دکتر حاجی‌لو، دبیر ستاد فرهنگ اجتماعی و خانم دکتر خزعلی، دبیر ستاد خانواده و زنان هستند که باید شورای این دو ستاد را با حضور حلقه‌های میانی تشکیل دهند. اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان حاکمیتی نیز در این شورا حضور دارند تا مصوبات آن بعد از جمع‌بندی لازم‌الاجرا باشند و صرفاً به صورت بخشنامه‌ای نباشند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمت تشکل‌های مردمی و نخبگانی خواهم برد

آموزش و پرورش محور اصلی

خسروپناه با بیان اینکه کارهای زمین‌مانده بسیار است و همه کارها را نمی‌توان عملیاتی کرد، گفت: باید یک محور اصلی را انتخاب کنیم و همگی بر روی آن تمرکز شویم؛ به عقیده من آموزش و پرورش محور اصلی است. باید بعد از انتخاب محور اصلی تمام مباحثی که مطرح شد را بر آن متمرکز کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: الگوی سوم زن باید در آموزش و پرورش پیاده شود؛ اگر بخواهیم این الگو را در جامعه پیاده کنیم، بسیار هزینه‌بر است. باید ابتدا دختران و مادران دانش‌آموزان را در آموزش و پرورش دریابیم. ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد علم و فناری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی، خانواده و زنان داریم و هریک از این چهار ستاد شورا دارند. باید متفکرین و فعالان میدان در جبهه مردمی نماینده‌های خود را معرفی کنند تا در این شوراها عضو شوند. البته افراد نباید در شوراها حل بشوند بلکه شورا را در جبهه مردمی حل کنند.

انتهای پیام
captcha