حجتالاسلام والمسلمین اسعد نصاری، مسئول حوزه فرهنگی ادارهکل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتوگو با ایکنا از استان، ضمن تبریک فرا رسیدن عید مبعث اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در سه بخش پیامبر اکرم(ص) را معرفی میکند که بحث اصلی در رابطه با جایگاه پیامبر اسلام است.
وی بعثت را منّتی از سوی باری تعالی بر مومنین دانست و افزود: بحث اول در رابطه با جایگاه بعثت پیامبر است که خداوند متعال در آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل عمران بر مسلمانان با بعثت خاتم انبیا منت نهاده و فرموده «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ؛ به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت» بر این اساس مبعث جشن مکارم اخلاق است.
نصاری در خصوص تفسیر لغت «مَنَّ» در آیه مذکور گفت: همانطور که راغب اصفهانی در کتاب لغت معروفش که از کتب منحصر به فردی در لغتشناسی قرآن است و مرحوم علامه طباطبایی هم در کتاب معروف المیزان مرتب از آن نام میبرد، آمده «مَنَّ» به معنای منت بزرگ بوده این در حالی است که خدای متعال وقتی این جهان هستی و نعمتهای عظیم را آفرید هیچگاه بر انسان منت نگذاشت و اتفاقا اینها را رایگان بخشید ولی در یکجا خدای متعال یک نعمت را به عنوان نعمت بزرگ معرفی میکند و آن نعمت بعثت خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص) است.
مسئول حوزه فرهنگی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در خصوص بخش دوم معرفی نبی مکرم اسلام از منظر آیات، بیان کرد: در رابطه با خلق و خوی رسول اکرم(ص) خداوند متعال با یک آیه بسیار مهم جایگاه رفیع پیامبر اسلام را برای ما مطرح میکند و آن آیه چهار از سوره مبارکه قلم است که فرموده «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و یقینا تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری».
وی با بیان اينکه وقتی خداوند متعال یک چیزی را به عنوان عظیم معرفی میکند واقعا عظمت دارد، تأکید کرد: گاهی ما انسانها در تعاریف غلو و بزرگنمایی میکنیم ولی خدای متعال هیچگاه این کار را نمیکند لذا وقتی میفرماید پیامبر دارای اخلاق عظیم بوده، واقعا به همین شکل است و راجع به اخلاق پیامبر کتابهای فراوانی نوشته شده از جمله مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم شیخ عباس قمی و سایر بزرگان ما از شیعه و سنی کتابهای زیادی در رابطه با سیره پیامبراسلام، به رشته تحریر در آوردند.
نصاری با بیان اینکه اگر کسی بخواهد پیامبر را بشناسد همان چیزی است که آیات قرآن فرموده است، تصریح کرد: تحقق آیات قرآن در رفتار، گفتار، خوی و منش رسول خدا(ص) بود، در تاریخ آمده پیامبر اکرم همیشه در سلام دادن پیش قدم بود و دیده نشده دیگران بتوانند از ایشان سبقت بگیرند هر چند اخلاق را فقط در خوش برخورد کردن با دیگران و سلام و علیک کردن و خوش رو بودن خلاصه نکنیم زیرا این یک بخش بسیار کمی از مفهوم اخلاق است.
مسئول حوزه فرهنگی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه امانتداری شدید نسبت به بیت المال از ویژگیهای اخلاقی پیامبر اسلام بود، تصریح کرد: یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی پیامبر اسلام در رابطه با حفظ بیت المال است که این جریان را ابوعیسی ترمذی از علمای اهل سنت در کتاب «الشمائل المحمدية و الخصائل المصطفویة» و همچنین شیخ عباس قمی در کتاب نفیس و منحصر به فرد «کحل البصر فی سیره سیدالبشر» بیان کردند؛ در آیه ۶ سوره مبارکه احزاب هم میخوانیم «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؛ پیغمبر اولی و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها»، در واقع ولایت پیامبر از خود ما به ما بیشتر است.
وی افزود: روایت از این قرار است که وجوهاتی خدمت رسول خدا آورده بودند پیامبر در مسجد نشسته بود و به بلال فرمود هر فقیری که میآید مقداری از این پول به هر نیازمند داده شود تا اینکه غروب و نماز مغرب و عشا اقامه شد ولی هنوز مقداری پول باقی مانده بود و اهل بیت پیامبر منتظر بازگشت آن حضرت بودند ولی آن شب رسول خدا در مسجد ماند تا اینکه صبح زود برای نماز فقیری آمد و رسول خدا بقیه پول را به او داد سپس دستان مبارکش را به آسمان برد و فرمود «خداوندا ممنونم که زنده ماندم و این امانت را به اهلش رساندم» در واقع این اتفاق یکی از مباحث مهم اخلاق پیامبر در رابطه با اموال بیت المال است.
مسئول حوزه فرهنگی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: امروزه کسانی که متولی بیت المال هستند اگر میخواهند به خلقیات پیامبر تأسی کنند یکی از این مولفههای اخلاقی، امانتداری شدید نسبت به بیت المال است.
حجتالاسلام نصاری گفت: یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی پیامبر اسلام(ص) کمک به دیگران است که امروزه به دلیل مشکلاتی در جامعه از جمله تحریم و مسائل دیگر پیش رو داریم نباید دستگیری از نیازمندان مورد غفلت واقع شود و در همین رابطه این حدیث را بارها شنیدیم که پیامبر اکرم(ص) بارها فرمودند «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ آنکه صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست» این سخن از کسی است که مفهوم اسلام و مسلمان بودن را برای ما آورد.
وی با بیان اينکه نگاه و سیره عملی و خلق پیامبر نسبت به جامعه همچون اهل بیت ایشان سیره بسیار موفقی بود، افزود: در تاریخ آمده هر موقع مسلمانان هدایایی برای پیامبر می آوردند ایشان میفرمودند اول به همسایگان بدهید اگر چیزی ماند برای خودشان استفاده میکرد.
مسئول حوزه فرهنگی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در رابطه با عفو و بخشش پیامبر اکرم(ص) گفت: زمانی که آن حضرت در مدینه حکومت تشکیل داد و در آیات قرآن نیز به آن اشاره شده، عدهای قصد داشتند پیامبر را ترور کنند و پیامبر آنها را شناخت ولی آنها را نه تنها تنبیه نکرد بلکه عفو کرد، از ایشان سوال کردند چرا تنبیه نکردید پیامبر گفت دوست ندارم بعد از من بگویند پیامبر به خاطر خود، اصحابش را تنبیه کرد و از بین برد.
وی با تأکید بر اینکه پیامبر و اهل بیت را نباید فقط در روضه خواندن و گریه کردن و اشک ریختن خلاصه کرد زیرا این ظلم در حق آنها است بلکه باید علاوهبر این شعائر، ویژگیهای والای اخلاقی آنها را بشناسیم و به آن عمل کنیم، گفت: کلام و سیره پیامبر الگویی ابدی است و اینطور نیست که فقط مختص مردم جزیره العرب باشد، این دیدگاه متاسفانه در برخی از محافل علمی ترویج میشود که پیامبر ۱۴۰۰ سال پیش بوده و امروز کلامش قابل اعتبار نیست در حالیکه این صحبت به هیچ عنوان قابل قبول نیست و قطعا علت این حرف به دلیل عدم شناخت پیامبر است.
نصاری تصریح کرد: پیامبر به عنوان اولین و بالاترین شخصیت عالم خلقت است، نگاه انسان معصوم ابدی است و باید در بحث شناخت پیامبر بسیار کار کنیم و امیدواریم متولیان فرهنگی بیشتر به این بُعد اهتمام داشته باشند تا نتایج خوبی را در جامعه شاهد باشیم.
انتهای پیام