از سه مأموریت رئیس جمهور به دانشگاه‌ها تا پیگیری افزایش بودجه فرهنگی
کد خبر: 4124773
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
آموزش عالی در سالی که گذشت؛

از سه مأموریت رئیس جمهور به دانشگاه‌ها تا پیگیری افزایش بودجه فرهنگی

آموزش عالی کشور در سالی که گذشت شاهد اتفاقات متعددی بود که در این راستا، مأموریت‌های رئیس جمهور به آموزش عالی و پیگیری وزیر علوم برای افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله مهم‌ترین آنها است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حوزه آموزش عالی کشور در سال 1401 رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشت.

در این سال رئیس جمهور سه مأموریت مهم برای دانشگاه‌ها بیان کرد. همچنین عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم از پیگیری برای افزایش بودجه فرهنگی خبر داد. انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از دیگر اخبار مهم در سال گذشته بودند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار آموزش عالی در سالی که پشت سر گذاشتیم می‌پردازیم.

سه مأموریت مهم رئیس‌جمهور به دانشگاه‌ها

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در برنامه صف اول شبکه یک سیما در پاسخ به سوال مجری در خصوص نتایج اجلاس سه روزه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری گفت: رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این اجلاس، سه تکلیف برای وزارت علوم مشخص کرد که شامل «افزایش بهره‌وری در دانشگاه‌ها»، «افزایش بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی» و «مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی» بود و البته دکتر رئیسی از دانشگاه‌ها خواستند به عنوان اتاق فکر دولت، برای حل مشکلات مهم کشور راهکار ارائه کنند.

وی مهمترین دستاورد این اجلاس، را ایجاد آمادگی برای حضور پرشور و نشاط دانشجویان به صورت حضوری در کلاس‌های درس، تأمین نیاز‌های خوابگاهی، تغذیه، رفاه و ورزش دانشجویان دانست و گفت: باید رؤسای دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را برای برگزاری آموزش حضوری بیاندیشند و آماده سازی‌های لازم را انجام دهند. با توجه به شیوع بیماری کرونا به مدت دو سال، برخی از خوابگاه‌های خودگردان که در خدمت دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان بودند، تغییر کاربری دادند که با دانشگاه‌ها وارد مذاکره شدیم تا مجدداً بتوانیم خوابگاه‌ها را باز آرایی کنیم و از بخش خصوصی هم برای خوابگاه‌های خود گردان استفاده کنیم.

لزوم استخراج مدل‌های تعلیم و تربیتی از قرآن کریم

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در دوره ارتقای شایستگی مدیران مدارس سما که با عنوان «دهکده شایستگی» در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با تأکید بر اینکه مدرسه کارآمد باید الگوی تعلیم و تربیت مشخص داشته باشد، گفت: بهترین الگو قرآن کریم است و قرآن را می‌توان فرهنگستان الهی دانست که باید مدل‌های تعلیم و تربیتی آن را استخراج کرد، چرا که آیات قرآن، حکیم و برای هدایت و رحمت انسان است. از این رو قرآن را می‌توان مدرسه و مکتب خداوند برای انسان دانست که برای تربیت اعتقادی، اخلاقی و علمی الگوهای کاملی در اختیار بشر قرار می‌دهد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما معتقدیم که مدرسه باید با الهام از الگوهای تربیتی قرآنی فعالیت کند، چرا که مقصد آن، هدایت است و قرآن افضل‌ترین نقطه تکیه‌گاه بشری برای هدایت انسان‌هاست. از این رو در قرآن کریم سبک خاصی در تربیت انسان و پدیده‌های اجتماعی مطرح بوده و نسبت به علم و پدیده‌های طبیعی نیز چارچوب خاصی حاکم است و لازم است ما در نظام تعلیم و تربیت خود به این الگوی کامل برگردیم.

حمایت از دانشجویان کم برخوردار برای شرکت در پیاده‌روی اربعین

دومین جلسه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان برای انجام هماهنگی‌های نهایی اعزام دانشجویان در اربعین امسال، سوم مردادماه برگزار شد. عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به اینکه اعزام دانشجویان در اربعین یک رخداد بزرگ محسوب می‌شود، گفت: باید همه توانمان را برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن رویداد عظیم اربعین بکار بندیم. لازم است فرآیند انجام این سفر به اطلاع دانشجویان برسد و مراحل به طور شفاف تبیین شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر انجام برنامه‌ریزی لازم برای حضور حداکثری دانشجویان، بر حمایت از دانشجویان کم برخوردار برای شرکت در این رویداد تاکید کرد و خواستار مساعدت خیرین در این زمینه شد.
وی با اشاره به ضرورت تعامل با دانشگاهیان عراقی در این ایام، پیشنهاد تشکیل موکب‌های بین‌المللی در مسیر را مطرح کرد.

احکام ریاست بیست نفر از رؤسای دانشگاه‌های کشور صادر شد

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری پس از تایید احکام ریاست دانشگاه‌های کشور، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، احکام ریاست بیست دانشگاه کشور را به مدت ۴ سال صادر کرد.

بر اساس این گزارش، با حکم وزیر علوم؛ محمدعلی اسدی زنگنه، به ریاست دانشگاه حکیم سبزواری، حامد نجفی آشتیانی، به ریاست دانشگاه ولایت، عرفان خسرویان، به ریاست دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای، علیرضا خواجه شاهکویی، به ریاست دانشگاه گلستان، علی نظری، به ریاست دانشگاه لرستان، عباس خاشعی سیوکی، به ریاست دانشگاه تربت حیدریه، علی‌محمد آخوندعلی، به ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز، احمد فتاحی اردکانی، به ریاست دانشگاه اردکان، محمد زادشکویان، به ریاست دانشگاه مراغه، مجتبی عباسیان به ریاست دانشگاه بناب، حسین اکبری فرد، به ریاست دانشگاه شهید باهنر کرمان، حسین شکفته، به ریاست دانشگاه جیرفت، یاسر پیرعلی، به ریاست دانشگاه شهرکرد و سیدعلی قاسم‌زاده، به ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، جلال بازرگان، به ریاست دانشگاه زنجان، احمد اسماعیلی، به ریاست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، عباس نیک‌نژاد، به ریاست دانشگاه میبد، محمد صادقی، به ریاست دانشگاه هرمزگان، حسین رضوان، به ریاست دانشگاه بوعلی سینا همدان و ابراهیم تقی‌زاده، به ریاست دانشگاه پیام‌نور منصوب شدند.

فراخوان هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اعلام شد

فراخوان هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی منتشر شد. مهلت ارسال اصل مقاله تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ خواهد بود. این فراخوان با هدف گفتمان‌سازی، تولید علم و نظریه‌پردازی، تضارب اندیشه‌ها و ارتباط مستمر با جامعه‌ی علمی، هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. تلاش دبیرخانه کنگره آن است که مقالات پذیرفته شده، قبل از انتشار در مجموعه مقالات کنگره، در مجلات علمی پژوهشی منتشر شود. به عنوان مثال فصلنامه‌ «تحقیقات بنیادین علوم انسانی» وابسته به مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی یکی از مجلات مرتبط با دبیرخانه‌ کنگره است. در طول دوره‌ فراخوان، مقالات ارسالی حداکثر تا سه ماه تعیین تکلیف می‌شوند و بلافاصله به مقالات پذیرفته شده گواهی اعطا خواهد شد. ارسال مقاله فقط از طریق سایت کنگره امکان‌پذیر است و مقالاتی که از طریق ایمیل ارسال شوند، بررسی نخواهند شد.

مراقب باشیم اختلاف دیدگاه‌‎ها موجب دوقطبی‌های کاذب نشود

جمعی از دانشگاهیان در بیانیه‌های جداگانه با اشاره به اغتشاشات در کشور تأکید کرده‌اند همگان باید مراقب باشیم تا اختلاف دیدگاه‎‌‌ها و سلایق موجب شکل‌‎گیری دوقطبی‌‎های کاذب و تفرقه افکن نشود. ملت بزرگ ایران به خوبی نشان داده است علی رغم اختلاف در قومیت، گویش‌ها، دین و مذهب. در راستای استقلال، عزت و اعتلای کشور هم زبان، هم قسم و هم پیمان هستند و ضمن تجدید میثاق با آرمان‎‌‌های مقدس جمهوری اسلامی و اقتدا به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌‎ای(مدظله‎العالی)، خالصانه و خاضعانه از زحمات حافظان امنیت تقدیر و تشکر نموده و در کنار آنها اجازه سوء استفاده به دشمنان این مرز و بوم را نخواهند داد. حضور پرشور ملت بزرگ ایران در حمایت از مقدسات اسلامی و محکوم نمودن اغتشاشات و ابراز مخالفت خود با اقدامات خرابکارانه آشوب‌ ‎طلبان تأیید این مطلب و گواه آن است که این ملت غیور و انقلابی حتی اگر نسبت به برخی مسائل و عملکردها نقد و اعتراضی داشته باشند، قاطعانه و محکم در مقابل اینگونه اقدامات ساختارشکنانه خواهند ایستاد.

۳ درصد بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد

محمدعلی زلفی‌گل اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، به این مؤسسات ابلاغ شده است که حداقل ۳ درصد بودجه جاری به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد. باید به دانشجویان میدان داد و از توانایی‌های آنان در زمینه‌های مختلف استفاده کرد.

انتصاب حجت الاسلام دیرباز به سرپرستی موسسه حکمت و فلسفه ایران

در تاریخ ۲ آبان ماه ۱۴۰۱، حجت‌الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، استاد فلسفه و کلام اسلامی و رئیس دانشگاه قم، از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سرپرستی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منصوب شد.

در حکم سرپرستی دیرباز چنین آمده است: «نظر به مراتب تعهد، تخصص، و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به سمت «سرپرست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، و جلب همکاری استادان، پژوهشگران، کارکنان (یاوران علمی)، و دانشجویان آن مؤسسه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه ارتقای بنیان‌های نظری و عملی حکمت و فلسفه ایران ایفا نمائید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن مؤسسه حکمت‌بنیان را در مسیر تحقق اهداف متعالی، اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه عملیاتی‌سازی راهبردهای طرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند دانشگاه اسلامی با رویکردی تحول‌گرایانه و مسئله‌محور در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی به انجام رسانید.

پنجره واحد خدمات دانشگاهی ایجاد می‌شود

جلسه کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه ۲۳ آبانماه با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم و اعضای این کمیته برگزار شد. در این نشست پس از بررسی و تبیین تکالیف ابلاغی دولت در خصوص «ایجاد پنجره خدمات هوشمند» دستگاه‌های اجرائی موضوع بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و به منظور تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به جامعه آموزش عالی مصوب شد: «پنجره واحد خدمات دانشگاهی» ایجاد شود و تمامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تابعه خدمات الکترونیکی خود را از طریق اتصال به این پنجره به متقاضیان ارائه نمایند. گفتنی است پیش از این نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «پنجره خدمات هوشمند وزارت عتف» را ایجاد نموده و آن را به «پنجره ملی دولت هوشمند» متصل کرده است.

نامه حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب به شیخ الازهر

در پی اظهارات احمد الطیب، شیخ الازهر در «مجمع گفت‌وگوی بحرین؛ شرق و غرب برای همزیستی انسانی» و تأکید بر ضرورت گفت‌وگوهای اسلامی-اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نامه‌ای خطاب به شیخ الازهر از این ابتکار ایشان تجلیل کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: مواضع حکیمانه حضرتعالی در پایان «مجمع گفت‌وگوی بحرین: شرق و غرب برای همزیستی انسانی» در باب احیای فرهنگ تقریب و ارتباط مستمر و عمیق بین تمدن‌های اصیل و اسلامی موجب خرسندی اینجانب و دلگرمی دل‌های مشتاق وحدت امت اسلامی شد. ازهر شریف از دیرباز به عنوان نماد اعتدال و حکمت و عقلانیت شناخته شده است و شخص جناب‌عالی توانسته‌اید در دوران سخت و عبرت آمیز سال‌های اخیر این مشی حکیمانه را در جهت مصالح ملت مصر و منافع امت اسلامی حفظ کنید.

علت نامگذاری برعکس قانون و شفا توسط ابن سینا چیست

آئین اختتامیه بیست و نهمین کتاب سال و بیستمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه در پژوهشگاه رویان برگزار شد. مهدی محقق، نویسنده و استاد پیشکسوت دانشگاه تهران که در این جشنواره به عنوان استاد خادم کتاب مورد تقدیر قرار گرفت در بخشی از سخنان خود گفت: کتاب‌های برخی از دانشمندان اسلامی جنبه دایره المعارفی دارد که از جمله آنها «بحار الانوار» مجلسی یا شفا و قانون ابن سینا هستند. دانشمندان اسلامی، هم درباره فلسفه و هم درباره پزشکی کتاب‌های زیادی نوشته‌اند. ابن سینا، کتاب شفا و قانون دارد. کتاب فلسفی وی شفا و کتاب پزشکی وی قانون است. گفته شده مناسب این بود که شفا را برای پزشکی و قانون را برای فلسفه انتخاب می‌کرد اما وی انتخاب برعکس کرده برای اینکه اشعار بدارد که فلسفه و پزشکی در حقیقت متداخل هستند. فلسفه، پزشکیِ روح و قانون، پزشکیِ بدن است از این جهت است که فلسفه و پزشکی متداخل بوده‌اند.

پیگیری وزیر علوم برای افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جمع بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی استان قم با تقدیر و تشکر از نقش مثبت گروه‌های دانشجویی در جامعه و به حق دانستن خواسته‌های آنان گفت: دانشگاه‌ها با مشکلات متعدد مالی مواجه هستند، اما انتظار این است که تمام همت خود را بکار گیرند تا امکانات و بودجه بهتری به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند، والا باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند.

کلانتری در این دیدار که با همراهی مدیران کل حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به‌ میزبانی دانشگاه قم برگزار شد، تصریح کرد: وضعیت نامناسب تخصیص بودجه در بخش فرهنگی، پیامدهای خود را نشان داد اما با پیگیری‌هایی که از جانب وزیر علوم صورت گرفته، امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی اختصاص پیدا کند.

 

 

انتهای پیام
captcha