حقوق مدنی مسلمانان در کانادا مورد حمله سرویس‌های اطلاعاتی
کد خبر: 4124785
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

حقوق مدنی مسلمانان در کانادا مورد حمله سرویس‌های اطلاعاتی

مسلمانانی که از نظر سیاسی فعال و منتقد دولت کانادا هستند، خود را در معرض خطر بیشتری برای بازجویی از سوی سرویس اطلاعات امنیتی کانادا می‌بینند؛ در این میان کسانی که از سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند ـ به‌ویژه در مورد سیاست در خاورمیانه ـ تحت نظارت بیشتر قرار دارند.

به گزارش ایکنا به نقل از Palestine Chronicle، اقبال جست (Iqbal Jassat) یکی از اعضای اجرایی شبکه بازبینی رسانه آفریقای جنوبی (South Africa-based Media Review Network) در یادداشتی به موضوع اسلام‌هراسی در کانادا و فشار نهادهای امنیتی بر مسلمانان این کشور پرداخت و نوشت: گزارشی که اخیراً توسط The Conversation منتشر شده است، حقایق تکان‌دهنده‌ای را در مورد آنچه که آن را اسلام‌هراسی نهادی در کانادا توصیف می‌کند، آشکار کرده است.

این سازمان از سرویس اطلاعات امنیتی کانادا(CSIS) به عنوان مقصر اصلی قربانی کردن مسلمانان یاد کرد.

براساس گزارش The Conversation، سرنخ این که کمپین هدفمند به احتمال زیاد توسط عوامل اطلاعاتی مرتبط با اسرائیل هدایت می‌شود، این واقعیت است که مسلمانان منتقد سیاست‌های طرفدار رژیم صهیونیستی به طور خاص مشخص شده‌اند: آنهایی که از نظر سیاسی فعال و منتقد دولت کانادا بودند، خود را در معرض خطر بیشتری برای بازجویی دیدند. در تحقیق ما متوجه شدیم کسانی که از سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند ـ به‌ویژه در مورد سیاست در خاورمیانه ـ تحت نظارت بیشتر قرار دارند.

تحقیقات نیازمند محققانی بود که پس از مصاحبه با تعداد زیادی از رهبران جامعه مسلمان در پنج شهر بزرگ کانادا به یافته‌های خود رسیدند تا در مورد تهدید آنها توسط CSIS اطلاعات کسب کنند.

آنها طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌های ضد مسلمانان را یافتند که توسط CSIS به عنوان بخشی از تلاش‌های آن برای حفظ جامعه مسلمانان تحت نظارت افراطی به کار گرفته شده بود.

محققان The Conversation  نوشتند: ما دریافتیم که CSIS شیوه‌های نظارتی خاصی را اتخاذ می‌کند که توسط گروه‌های اسلام‌هراس اطلاع‌رسانی می‌شود. با توجه به سابقه ناخوشایند عملیات بدنام اسرائیل در موساد، تکان‌دهنده اما تعجب‌آور نیست که محققان دریافتند CSIS مساجد را به مکان‌های نظارت تبدیل کرده است. این ویژگی نظارت بر مراجعه‌کنندگان به مساجد، به‌ویژه امامان جماعت مساجدی است که در معرض بازجویی قرار می‌گیرند و مجبور به ارائه اطلاعات در مورد افرادی که به مسجد می‌آیند هستند.

در واقع، استفاده از تکنیک‌های اجباری، از جمله تحت فشار قرار دادن افراد عادی برای تبدیل آنها به مخبر و بازدید سرزده از خانه‌های مردم در نیمه‌شب به منظور دستگیری آنها در مواقعی که نمی‌توانند دسترسی به مشاوره حقوقی یا حمایت جامعه داشته باشند، کپی از تخریب حقوق بشر فلسطینی توسط اسرائیل است.

در این گزارش آمده است: دانشجویان مسلمان دانشگاه که با آنها صحبت کردیم به ما اطلاع دادند که دستگاه‌های ضبط صدا را در فضای نماز دانشگاه خود پیدا کرده و شبکه‌های اجتماعی آنها مورد نظارت قرار گرفته‌اند. با تکیه بر 95 مصاحبه عمیق با رهبران جامعه مسلمان در پنج شهر کانادا، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه منطق نژادی نهفته در جنگ علیه ترور عملیات تاکتیکی CSIS را شکل می‌دهد.

به عنوان یک نهاد دولتی CSIS واقعیت کانادا را منعکس می‌کند که قادر نیست یا نمی‌خواهد از ساختار غیرقانونی عناصر نومحافظه‌کار دست راستی مرتبط با اسرائیل خلاص شود.

این جنگ که به عنوان جنگ علیه تروریسم به رهبری آمریکا و متحدان ناتو از جمله کانادا شناخته می‌شود، قتل عام‌های گسترده‌ای را در کشورهای مسلمان به راه انداخت که در اثر بمباران بی‌امان که منجر به تهاجم و اشغال شد، ویرانی را برای کشورهای اسلامی به بار آورد.

جای تعجب نیست که نویسندگان تحقیق در مورد مینی جنگ علیه مسلمانان، خود  CSIS  را به عنوان پروژه‌ای نژادی در مورد تاریخ طولانی‌مدت نژادپرستی نسبت  به مسلمانان متهم می‌کنند.

متأسفانه برای مسلمانان در کانادا، تا زمانی که CSIS با پارادایم جنگ علیه تروریسم پیوند خورده باشد، آنها همچنان به عنوان تهدیدی وجودی معرفی و هدف قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
captcha