دفاع نخست‌وزیر مالزی از بودجه 2 میلیون دلاری برای کار قرآنی
کد خبر: 4125104
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

دفاع نخست‌وزیر مالزی از بودجه 2 میلیون دلاری برای کار قرآنی

نخست‌وزیر مالزی از تخصیص بودجه 2.2 میلیون دلاری برای چاپ ترجمه‌های قرآن با هدف مقابله با اسلام‌هراسی دفاع کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از استار، مالزی بیش از 2 میلیون دلار در بودجه سال 2023 برای مقابله با اسلام‌هراسی از طریق ترجمه و چاپ قرآن به چندین زبان و توزیع آن در کشورهای مختلف اختصاص داده است.

از میان نسخه‌هایی که در قالب این طرح چاپ خواهد شد، اولین ترجمه سوئدی قرآن به زبان سوئدی است که به این کشور ارسال خواهد شد؛ جایی که یک سیاستمدار راست افراطی اخیراً کتاب مقدس مسلمانان را چندین بار سوزاند.

 انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی پس از رویدادی با عنوان «نشست بین‌المللی اسلام‌هراسی» که در پوتراجایا، پایتخت اداری این کشور برگزار شد، به خبرنگاران گفت که این طرح 10 میلیون رینگیتی (2.2 میلیون دلاری) به منظور ایجاد درک بهتر از اسلام است.

او با بیان این پرسش خطاب به خبرنگاران که چرا مسئله چاپ 20 هزار نسخه به زبان سوئدی و همچنین به زبان‌های دیگر برای درک بهتر از اسلام جنجالی شده است؟ گفت: ما باید قرآن را ترجمه کنیم تا آگاهی دیگران را در مورد معنای عمیق دین اسلام افزایش دهیم؛ ترجمه‌ها، انتشار و توزیع آن نشان‌دهنده خرد و پختگی در برابر حملات غیرضروری به اسلام است.

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی

راسموس پالودان، سیاستمدار سوئدی ـ دانمارکی، ماه گذشته در سوئد قرآن را در ملاء عام سوزاند. انور این اعمال را محکوم کرده و گفته بود که مبارزه با اسلام‌هراسی نیاز به آموزش غیرمسلمانان دارد.

به گزارش رسانه‌های محلی، انور در مراسم رونمایی از این ترجمه گفت: بله، ما باید اعتراض کنیم، اما همچنین مهم است که درک خود را داشته باشیم و تمام تلاش خود را برای اطمینان از زنده بودن پیام قرآن انجام دهیم.

یواخیم برگستروم، سفیر سوئد در مالزی، از سخنان انور ابراهیم استقبال کرد و گفت: من شخصاً خوشحالم که قرآن، این متن مهم جهانی، در کشور مادری من و در اروپا قابل دسترس‌تر خواهد بود.

وی افزود: من حتی چندین نسخه از قرآن را دارم. سال‌های زیادی از زندگی‌ام را صرف زندگی و کار در جهان اسلام کرده‌ام از جمله به عنوان فرستاده ویژه سوئد برای مبارزه با اسلام‌هراسی بین سال‌های 2016 تا 2021 کار کرده‌ام و معتقدم که دانش و گفت‌وگو راهی برای ارتقای تفاهم و صلح است.

با این حال، برخی جریانات از این اقدام دولت مالزی انتقاد کرده‌اند. یکی از کاربران توییتر گفت که این اقدام فقط به نفع کسانی است که قراردادهای چاپ و توزیع این قرآن‌ها را می‌بندند. کاربر دیگری در توییتی نوشت: اجازه ندهید اقدام یک فرد نادان در سوئد 10 میلیون رینگیت برای ما هزینه داشته باشد، این هیچ کمکی به این کشور نخواهد کرد.

از سوی دیگر یک گروه دیگر مالزیایی نسبت به اقدام انور ابراز تردید و اعلام کرد که باید اقدامات شدیدتری علیه سوئد انجام شود.

محمد فوزی آسمونی، رئیس یک گروه اسلامی گفت: ارسال نسخه‌های ترجمه قرآن گامی نیست که تأثیر قابل‌ توجهی بر سوئد بگذارد، زیرا هیچ تضمینی برای رسیدن و خواندن آن توسط سوئدی‌ها وجود ندارد. دولت باید همراه با اعتراض به این اقدامات، محصولات سوئدی را تحریم کند.

وی گفت: دعوت از مسلمانان برای پاسخ به بدی با نیکی ستودنی است، اما گاهی مشکلات را حل نمی‌کند، به‌ویژه مشکلاتی که نیازمند موضع قاطع مسلمانان است. همچنین، هیچ تضمینی وجود ندارد که قرآن دوباره سوزانده نشود.

انتهای پیام
captcha