سود حاصل از تورم مهلک و زیان‌بار است + صوت
کد خبر: 4125810
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
قنبری در گفت‌وگو با ایکنا:

سود حاصل از تورم مهلک و زیان‌بار است + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سود حاصل از تورم سود واقعی نیست و این نوع کسب سود برای اقتصاد همانند سمی مهلک است.

علی قنبری

علی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نبود تنوع در اقتصاد ایران و عدم گرایش مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد اقتصادی گفت: اینکه در اقتصاد ایران تنوع وجود ندارد و مردم علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد از خود نشان نمی‌دهند کاملاً به عدم ثبات اقتصادی و عملکرد ناقص شاخص‌های توسعه اقتصادی بازمی‌گردد.

وی افزود: فشارهای داخلی و خارجی و التهاب افکار عمومی و تشدید تحریم‌ها، مردم را نسبت به آینده اقتصادی مردد کرده و مردم نمی‌دانند چه سرنوشت اقتصادی در انتظار آنهاست و لذا تردید و شک سبب شده تا مردم برای حفظ ارزش دارایی و پول‌هایشان، کالا یا شی باارزشی را خریداری ‌کنند.

وجود حجم انبوهی از سرمایه‌های سرگردان

این پژوهشگر اقتصادی گفت: در کشور حجم انبوهی از سرمایه‌های سرگردان یا سرمایه‌های راکد وجود دارد که همه اینها متعلق به مردم است اما اگر دقت کرده باشید هیچ‌یک از اینها در بورس یا بخش تولید سرمایه‌گذاری نشده و مقصد اصلی این سرمایه‌ها بازار طلا، ارز، سکه، خودرو و ملک است.

قنبری با بیان اینکه هرگاه دولت در اقتصاد دخالت کرده به اعتماد مردم آسیب وارد شده است، اظهار کرد: نبود خوش‌بینی به وعده‌های دولتی سبب شده تا مردم مسیر جداگانه‌ای از دولت را در پیش بگیرند. اگر به یاد داشته باشید زمانی همین مردم با وعده‌ها و قول‌هایی که دولت داده بود به سمت بورس آمدند و در این بازار سرمایه‌گذاری کردند اما در نهایت چه شد؟ آنهایی که علم و دانش بورس و سهام‌داری را می‌دانستند سود بردند که تعداد اینها اندک بود ولی بیشتر مردم متضرر شدند و سرمایه‌هایشان جلوی چشمانشان سوخته شد و کافی است همین را به دیگر بازارها که مورد تأکید دولت است سرایت دهید.

وی متذکر شد: آنچه که برای کشور اهمیت دارد ثبات اقتصادی است. وقتی مردم نمی‌دانند اول ماه تا آخر ماه چقدر قیمت‌ها کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد، سخن گفتن از تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید شبیه به شوخی است! سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی موجود در اختیار مردم به سمت تولید در سایه ثبات اقتصادی و مهار تورم امکان‌پذیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است، اقتصاد ایران به شدت تحت تأثیر عوامل سیاسی و خارجی بوده و همین مسئله موجب سردرگمی تولیدکنندگان و مردم خواهد شد.

هوش بالای اقتصادی مردم

قنبری با بیان اینکه مردم ایران از هوش اقتصادی بالایی برخوردارند، گفت: وقتی کشور آبستن یک سری اتفاقات می‌شود، قطعاً مردم متوجه سمت و سوی بازار خواهند شد. مردم ایران به خوبی متوجه اوضاع و احوال سیاست خارجی و سیاست داخلی هستند و براساس تحلیل و تجربیات گذشته تصمیم‌‎گیری می‌کنند. این سیاستمداران و تصمیم‎‌گیران اقتصادی هستند که باید ضمن احترام به مردم، تحلیل دقیقی از وضعیت جامعه ارائه دهند و متناسب با آن تصمیماتی را اتخاذ کنند نه اینکه مردم را مجبور سازند تن به آنچه که آنها می‌خواهند، بدهند.

وی افزود: سرمایه اجتماعی گوهر گران‌بهایی است که تقریباً متأسفانه این روزها از آن کاسته شده و هم ریشه در عدم اعتماد مردم به مسئولان دارد. مردم به دنبال منافع هستند و این هم امری طبیعی است و هرجا منافعشان تأمین شود با پذیرش ریسک در آنجا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است، سرمایه اجتماعی زمانی افزایش پیدا می‌کند که حاکمیت طبق خواست و حق مردم عمل کند و سهم مردم را در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور افزایش دهد.

قنبری در این رابطه ادامه داد: امروز حاکمیت ساز خود را می‌زند و مردم هم ساز دیگر می‌زنند. این مردم هستند که باید حرف آخر را بزنند نه حاکمان. باید پذیرفت سرمایه‌ اجتماعی مقوله‌ای نیست که به راحتی به دست آید. امروز زمان آشتی میان حاکمیت و مردم است.

سود حاصل از تورم سود نیست

وی با اشاره به سود حاصل از تورم گفت: برخی از گران شدن کالا و خدمات به خاطر تورم خشنود هستند اما نمی‌دانند که در علم اقتصاد به سود حاصل از تورم سود واقعی گفته نمی‌شود بلکه سود واقعی زمانی تحقق می‌یابد که در وضعیت باثبات اقتصادی رقم بخورد.

قنبری اظهار کرد: تورم سم مهلکی برای اقتصاد کشور است. وقتی تورم افزایش پیدا می‌کند فشار مضاعفی بر اقشار مختلف وارد می‌شود و آنهایی که دارایی دارند نمی‌توانند با آسودگی خاطر آن را بفروشند یا خریداری کنند چون ریسک سرمایه‌گذاری و خرید و فروش افزایش یافته و اگر سودی هم حاصل شود باید چندین برابر آن مبلغ را برروی آن سود گذاشت تا بتوان کالای دیگر را خریداری کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: تورم افسارگسیخته قشر متوسط جامعه را از بین برده و روز به روز بر جمعیت قشر محروم و مستضعف افزوده و امروز بخش قابل توجهی از جامعه زیر خط فقر حرکت می‌کنند. از سوی دیگر درآمد واقعی به یک سوم کاهش یافته و رشد اقتصادی هم تقریباً صفر است.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha