هفدهمین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اردن امروز آغاز می‌شود + آیین‌نامه
کد خبر: 4125885
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
با حضور ایران؛

هفدهمین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اردن امروز آغاز می‌شود + آیین‌نامه

هفدهمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان در اردن عصر امروز، 13 اسفند در حالی آغاز می‌شود که نماینده ایران نیز در این مسابقات حضور یافته است.

قرآنبه گزارش ایکنا به نقل از الدستور، هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در بخش بانوان از عصر امروز شنبه، 13 اسفند با حضور نمایندگانی از ۵۰ کشور برگزار می‌شود و از ایران رؤیا فضائلی، به عنوان نماینده کشورمان در این رویداد حضور خواهد داشت.

این رقابت تنها در رشته حفظ کل برگزار می‌شود و آئین‌نامه آن بدین شرح است:

همه شرکت‌کنندگان برای تعیین سطح حفظ در یک آزمون اولیه شرکت می‌کنند و بر اساس نتیجه این آزمون که نباید نمره کمتر از 85 از 100 باشد، تصمیم گرفته می‌شود که آنها  در مسابقات نهایی شرکت کنند یا خیر.

اسامی شرکت‌کنندگان طبق برنامه‌ای که هر روز در ابتدای هر جلسه تهیه می‌شود، اعلام می‌شود و همه باید این موضوع را در نظر داشته باشند و در طول دوره برگزاری مسابقات غیبت نکنند.

سؤالات در پاکت‌های دربسته نزد دبیر کمیته داوری گذاشته می‌شود و شرکت ‌کننده یکی از پاکت‌ها را انتخاب می‌کند و به رئیس هیئت داوران می‌دهد. در صورتی که داوری الکترونیکی اعمال شود، شرکت‌کننده یک عدد را از طریق صفحه الکترونیکی انتخاب می‌کند. از هر شرکت کننده پنج سؤال پرسیده می‌شود که مقدار هر سؤال یک صفحه کامل قرآن کریم است.

نمرات به شرح زیر توزیع می‌شود:  60 درصد نمره به حفظ، 25 درصد به احکام تجوید، 10 درصد به وقف و ابتدا و پنج درصد به صوت و فصاحت تعلق دارد و شرکت‌کننده باید یک روایت را برای قرائت انتخاب کند و چند  روایت را با هم ترکیب نکند و از ابتدا تا انتهای تلاوت خود به یک روایت پایبند باشد.

اخطار با زنگ برای تصحیح اشتباه متسابق حداکثر دو بار به صدا در می‌آید و برای هر اخطار 25 صدم از نمره کسر می‌شود و در صورت عدم تصحیح، داور صحیح آن را می‌گوید و یک امتیاز از متسابق کسر می‌شود و به ازای دو اخطار، نیم نمره کسر می‌شود.

اگر در هر سؤال متسابق ادامه تلاوت را متوقف کند، پنج تا هفت ثانیه به او فرصت داده می‌شود، در غیر این صورت یک نمره از او کسر و سؤال بعدی پرسیده می‌شود؛ اگر متسابق متوجه اشتباه خود قبل از اخطار داور شود یا اخطار داور همزمان با اقدام متسابق به اصلاح آن باشد نمره‌ای از او کسر نمی‌شود.

برای هر اشتباهی در وقف و ابتدا که به تغییر معنا منجر شود نیم نمره کسر می‌شود و برای هر اشتباهی در وقف و ابتدا که به تغییر معنا منجر نشود، بیست و پنج صدم کسر می‌شود.

برای هر اشتباه در هر یک از قواعد تجوید مانند (عدم ادغام، اخفاء، اظهار، مد، قلقله و کمی و زیادی غُنه یا مخرج و صفت حروف)، 25 صدم کسر می‌شود و اگر این اشتباه تکرار شود به تعداد اشتباهات 25 صدم کسر می‌شود.

اگر متسابق در حکمی از احکام تجوید اشتباه کرد و متوجه اشتباهش شد و آن را اصلاح کرد نمره‌ای کسر نمی‌شود. اگر متسابق در حفظ اشتباه کرد و متوجه شد برای بار دوم هم باید احکام تجوید را رعایت کند وگرنه نمره کسر می‌شود.

اگر از شرکت‌کننده خواسته شود که از اول سوره‌ای که اعلام شده بخواند باید اول سوره را خودش بداند و در صورت اشتباه مستقیماً و بدون اخطار اشتباه او اصلاح و یک نمره هم کسر می‌شود.

اگر شرکت‌کننده از خواندن بسم‌الله در ابتدای سوره کوتاهی کند، بدون کسر نمره از او خواسته می‌شود که این کار را انجام دهد.

اگر شرکت‌کننده یک آیه یا قسمتی از آن را بدون دلیل (مثلا نفس نفس زدن) تکرار کند، بدون اخطار یک چهارم امتیاز 25 صدم از او کسر می‌شود.

اگر متسابق به سه سؤال جواب ندهد از دیگر سؤالات هم معاف است.

اگر در  یک سؤال سه بار اشتباه متسابق توسط داور اصلاح شود همه نمره سؤال از او سلب می‌شود.

تعداد برندگان این مسابقه فقط پنج نفر است. طبق دستورالعمل مسابقه، نمرات مسابقه برای پنج نفر اول نباید کمتر از (85%) باشد در غیر این صورت از اعطای جایزه خودداری می‌شود.

شرکت‌کننده باید براساس روایتی که می‌خواند بدون تردید و لکنت در حفظ کردن مهارت داشته باشد و همه احکام تجوید را با دقت رعایت کند، از جمله تلفظ صحیح هر حرف و رعایت وقف و ابتدا و همچنین بهره‌مندی از صوتی که از وضوح، زیبایی، دلنشین‌بودن، آرامش و بلندی برخوردار بوده و با اضطراب، لرزش و گرفتگی همراه نباشد و منظور از فصاحت در تلاوت این است که با لهجه عربی فصیح و روان با رعایت صفات و مخارج حروف باشد.

انتهای پیام
captcha