فواید بازی برای کودکان + فیلم
کد خبر: 4126296
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
کودکان در دنیای بازی‌ها/ ۱

فواید بازی برای کودکان + فیلم

یک کارشناس علوم تربیتی گفت: بازی و اسباب‌بازی می‌تواند ارتباط بین نسلی را برقرار کرده و بسیاری از خلأ‌ها را جبران کند و یک محفل جذاب، شاد و بدون دردسر و کم‌هزینه برای خانواده‌ها رقم بزند.

فواید بازی برای کودکانبازی و جنب و جوش کودکان، یک فعالیت مهم و حیاتی در هر دوره از رشد آنهاست. بازی را می‌توان غذای روح و روان کودک دانست، بنابراین نوع بازی و اسباب‌بازی که در اختیار کودکانمان قرار می‌دهیم، تأثیر مستقیم در رشد ذهنی و افزایش مهارت‌های حرکتی او دارد. کودک در جریان بازی، پرورش فکری، عاطفی، جسمی و اجتماعی می‌یابد، زیرا بازی راهی برای نشان دادن احساسات است و می‌تواند از طریق آن، مهارت زندگی کردن و مقابله با مشکلات را فراگیرد.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «کودکان در دنیای بازی‌ها» اقدام کرده است تا والدین را با ظرفیت‌های بازی و اسباب‌بازی آشنا کند. در این درس گفتار‌ها حامد تأملی، کارشناس علوم تربیتی به بیان نکاتی مهم در موضوع یاد شده می‌پردازد.

حامد تأملی در قسمت نخست از این مجموعه به «اهمیت بازی» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

در سلسله مطالب و ویدئو‌هایی که در بحث بازی‌های غیر دیجیتالی و اسباب‌بازی ارائه می‌دهیم، بنا داریم اهمیت بازی را روشن و ظرفیت‌های بازی در حوزه یادگیری و بحث روانشناختی و تربیتی آن را تبیین کنیم.

آنچه مهم است اینکه ما در روزمره خودمان می‌بینیم که بازی حضور جدی پیدا کرده است. در گذشته بازی‌های سنتی وجود داشت که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با آن درگیر بودند. وقتی در مورد اقوام مطالعه می‌کنیم، در اقوام مختلف بازی‌های متنوعی وجود دارد و این بازی‌ها مختص خودشان است و تقریباً هیچ تمدنی را نمی‌توان پیدا کرد که در کنارش بازی وجود نداشته باشد. حتی ابزار و اسباب‌بازی‌هایی وجود دارد و در کاوش‌های باستان‌شناسی اسباب‌بازی‌هایی با قدمت بالای ۶ هزار سال یافت شده است؛ بنابراین بازی با بحث تمدنی و فرهنگی عجین است و این اهمیت و تاریخ جدی اسباب‌بازی را نشان می‌دهد. 

امروزه هم می‌بینیم که بازی در اطراف ما وجود دارد، بازی‌های دیجیتالی موبایلی، رایانه‌ای و ویدئویی که در کنسول‌ها وجود دارد، نشان می‌دهد که نفوذ بازی در جامعه امروز جهانی خیلی جدی است و کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان وقت جدی برای بازی می‌گذارند. پس نیاز است که بازی را بهتر بشناسیم.

در این سلسله ویدئو‌ها، بازی‌های ویدئویی و دیجیتالی مورد بحث ما نیستند. ما می‌خواهیم به بازی‌های غیر دیجیتالی و اسباب‌بازی بپردازیم. ازاین‌جهت که در سایه بازی‌های دیجیتالی قرار گرفته و تا حد زیادی کمتر شده است و نیاز است که آن را پررنگتر کنیم؛ چرا که تأثیرات تربیتی آن به مراتب بیشتر از بازی‌های دیجیتالی است، هر چند که بازی‌های دیجیتالی جذابیت خودشان را دارند و گستردگی آن زیاد است و ضریب نفوذ بسیار جدی پیدا کرده است، ولی نیاز است در کنار آنها به صورت جدی به بحث اسباب‌بازی و بازی‌های غیر دیجیتالی توجه کنیم. به ویژه اینکه برای کودکان زیر هفت سال، بازی زندگی آنهاست و هر چقدر بتوانیم بازی‌های غیر دیجیتالی را پررنگ‌تر اجرا کنیم و اسباب‌بازی مناسبی بگیریم در فرآیند رشد آنها تأثیر جدی‌تری خواهد داشت. 

باید توجه کنیم که بسیاری از انجمن‌های روانشناسی در دنیا، بازی‌های دیجیتالی را برای سنین زیر شش سال ممنوع کرده‌اند و تا جایی که می‌شود، بچه‌ها را از بازی‌های دیجیتالی برحذر می‌دارند و حتی برای سنین ۹ و ۱۲ سال محدودیت‌های مختلفی با رژیم مصرف خاص برای بازی‌های دیجیتالی وجود دارد، اما بازی‌های غیر دیجیتالی بازی‌هایی هستند که همیشه توصیه شده و همواره در دسترس کودکان است و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و فرآیند آموزش و یادگیری آنها نقش به سزایی داشته است؛ بنابراین در سلسله ویدئو‌ها به اهمیت بازی و اسباب‌بازی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم شما را ترغیب کنیم به اینکه بیشتر با کودکان و نوجوانان خود بازی کنید، حتی بزرگسالان با هم بازی کنند.

امروزه کافه بازی‌های زیادی در شهر‌ها شکل گرفته و فضا‌های بازی برای بزرگسالان وجود دارد تا هم بتوانند اوقات فراغت خوبی را طی کنند و هم تفریح سالم و خوبی را با هم داشته باشند. اگر در خانواده‌ای بازی نقش جدی را ایفا کند، بازی‌های دورهمی و خانوادگی باعث می‌شود تعامل اجتماعی آن‌ها خیلی بهتر باشد و احترام بین آن‌ها شکل بگیرد و گفت‌وگو که امروزه یک حلقه مفقوده جدی در خانواده‌هاست، می‌تواند جدی‌تر برای آنها جا بیفتد و ارتباط بین نسلی هم برقرار شود.

اگر امروز اعضای خانواده با هم بازی کنند، اختلاف نسلی که ما مشاهده می‌کنیم، می‌تواند کمتر شود. هر چقدر گفت‌وگو و تعامل بیشتر باشد می‌تواند این خلأ‌ها را جبران کند و بازی یک محفل جذاب، شاد و بدون دردسر و کم‌هزینه برای این اتفاق خوب باشد. همچنین می‌تواند در بسیاری از خانواده شکل بگیرد و کانون خانواده‌ها را گرمتر و بهتر کند.

ما در این ویدئو‌ها سعی می‌کنیم به انواع بازی‌ها برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان اشاره کنیم، فواید آن را در حوزه یادگیری و رشد مهارتی و بحث تعاملات اجتماعی بیان کنیم تا بتوانیم بازی‌های خوبی را انتخاب کنیم. وقت جدی‌تری برای بازی بگذاریم. اگر وارد یک فروشگاه اسباب‌بازی‌فروشی می‌شویم، بدانیم کدام اسباب‌بازی مناسب است و آن را برای کودک خودمان یا حتی برای خودمان خریداری کنیم و بتوانیم از آنها به طور مناسب استفاده کنیم.

این مسائل می‌تواند رهنمودی برای مربیان و کسانی که در حوزه‌های آموزشی فعالیت می‌کنند، باشد تا بتوانند بازی‌های خوبی را طراحی کنند، چون لزوماً بازی و اسباب‌بازی چیزی نیست که در فروشگاه‌ها وجود دارد. ما می‌توانیم با آموزش درست و شناخت خوب از بازی‌ها، بازی‌هایی را طراحی کنیم تا اهداف آموزشی خودمان را در آن‌ها دنبال کرده و فضای جذاب و لحظات شادی را برای مخاطبان خودمان و یادگیری بهتر ایجاد کنیم.

امیدوارم این ویدئو برای شما مناسب باشد و آن را در زندگی خود مورد استفاده قرار دهید.

انتهای پیام
captcha