کد خبر: 4127020
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
غفاری‌قدیر:

صنعت فیلم مقاومت را در برابر سینمای هالیوود قرار می‌دهیم + فیلم

طی مراسمی در عرشه ناو جنگی شهید رودکی برگزیدگان هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت شب گذشته ۱۷ بهمن معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم‌زمان با میلاد حضرت مهدی(عج) در عرشه ناو جنگی شهید رودکی شب گذشته ۱۷ بهمن برگزار شد.

در ابتدا بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از خانواده رئیسعلی دلواری و حبیب والی‌نژاد تجلیل شد.

در ادامه مراسم جلال غفاری‌قدیر دبیر جشنواره گفت: ما در جشنواره فیلم مقاومت زمینه هم‌گرایی و هم‌افزایی را ایجاد کرده‌ام لذا در آغاز راه هستیم و باید گفت تازه همدیگر را پیدا کرده‌ایم. شش دستاورد در این جشنواره هدف‌گذاری شده است که اولین دستاورد تحول در رویکرد برگزاری جشنواره‌های فیلم است. دستاورد دوم کشف و استعدادیابی و حمایت و شکل‌دهی به نسلی از فیلمسازان گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: اکران سراسری فیلم مقاومت در ایران و جهان، کمک به ائتلاف فیلمسازان جریان مقاومت، طرح موضوع مقاومت در یک تراز بین‌المللی و طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در برابر سینمای هالیوود و سینمای غرب‌زده و شرق‌زده از دیگر توجهات این جشنواره است.

دبیر جشنواره پرداختن به متن و فیلمنامه در سینمای ایران اشاره کرد: متن، ریشه در قصه و درام دارد که وابسته به شناخت است لذا باید سینما را هدفمند کرد. ما در جشنواره مقاومت از ایده سینمای شهید و شهادت، سینمای خلیح فارس و امید صادق، سینمای افول آمریکا و آزادی قدس و نابودی اسرائیل، سینمای زنان و جوانان و مقاومت و مقابله با امپریالیسم صحبت می‌کنیم که معتقدیم شعاری توخالی نیست بلکه از یک امکان صحبت می‌کنیم؛ همان‌طوری که ژانر دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت ماست.

وی اضافه کرد: حضور آثاری در بخش‌های بلند، کوتاه و انیمیشن با ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از ۴۰ کشور نشان‌دهنده آن است که ایده مقاومت یک ایده جهان‌شمول برای سینماست. در بخش فیلم‌نامه در قالب‌های کوتاه، بلند و اقتباسی اتفاقات مهمی رخ داد که به نظر می‌رسد جشنواره در نگاهش برای ترویج ایده مقاومت به موفقیت رسیده است.

دبیر جشنواره تاکید کرد: اکران شش روز در جشنواره در ۷۳۵ سئانس و ۷۰۰ نقطه اکران مردمی اتفاق افتاده است و کارگاه‌های آموزشی در طول جشنواره برای تربیت نسل جدید فیلمسازان اتفاق افتاد. حضور فیلمسازان در جزیره فارسی رقم خورد تا هر کشوری قصد عبور از خلیج فارس داشته باشد باید به زبان فارسی از ایران اجازه بگیرد. این جشنواره آغازی برای یک دوره ۱۰ ساله طراحی کرده است که نیازمند حمایت است.

فیلم؛ سلاح کارآمد روز

در ادامه، بهروز افخمی رئیس هیئت داوران هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. سپس ناصر ابوشریف نماینده جنبش اسلامی گفت: فیلم و تصویر سلاح‌های کارآمد امروز است؛ تصویر و فیلم در مبارزات علیه صهیونیست‌ها موجب می‌شد ما در فلسطین زمان جنگ را کاهش دهیم لذا رژیم صهیونیستی از افراد فعال این حوزه می‌ترسد و فعالان رسانه را ترور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی قاتل عکس و تصویر است، عنوان کرد: از نظر من عکس و تصویر مهم‌ترین سلاح‌ها در برابر جنگ امروزی است. جنبش صهیونیست با هزینه‌های سنگین واقعیت‌ها را دگرگون می‌کند درحالی‌که ما امکانات صهیونیست‌ها را نداریم و با تصویرهای صادقانه و بدون مونتاژ و روتوش روایت درست را منعکس می‌کنیم.

مقاومت یک ظرفیت عظیم است

سردار حسین سلامی نیز در این مراسم گفت:  مقاومت یک ظرفیت عظیم است که اگر به مساحت هنر متصل نشود، نمی‌شود همه ارزش‌های آفریده شده توسط مردان عرصه میدان را به اندیشه‌ها، احساسات و باورهای مردم منتقل کرد. این جمع، جمعی شریف از هنرآفرینانی است که نقاش ظرافت‌ها و زیبایی از کسانی است که هنرمندان در عرصه حضور هستند؛ کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلمنامه‌نویسان و فرماندهان که ترکیب آن‌ها هنر مقاومت را در برابر چشم ما به نمایش گذاشته است.

ایده صنعت فیلم مقاومت در برابر سینمای هالیوود را مطرح کرده‌ایم

وی افزود: بوشهر و مردمان آن در مقاومت و ایستادگی و درهم شکستن رؤیاها و آرزوهای متجاوزان و استعمارگران نقش تاریخی و منحصربه‌فردی دارند؛ در تهاجم انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها. گورستان موجود انگلیسی‌ها سندی برای نشان دادن ثابت‌قدم بودن و استقامت مردانی است که هرگز اجازه نداده‌اند گام‌های متجاوزان بر این سرزمین مقدس گسترده شود.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: هنر اصیل به تصویر کشیدن عظمت‌ها و شکوه‌هاست؛ هنر از قلب سرچشمه می‌گیرد و الهام‌بخش و حرکت‌آفرین است لذا هنر نه‌فقط افکار و اندیشه بلکه قلب‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هنر قلب حرکت است. هنر تفویض الهی است؛ خداوند متعال برای هنرمندان ارزش ممتازی قائل شده است و هنر سرچشمه‌ای الهی است که از روح هنرمند سرچشمه می‌گیرد و بر صفحه‌ دل‌ها می‌نشیند و تحول افکار و قلوب را به همراه دارد. هنرمند فقط نقاش زیبایی‌ها نیست بلکه آفریننده است و جلوه‌ها و جاذبه‌های خلقت را با نگاه انسان ترکیب می‌کند و احساس و عواطف و روح‌های بلند را رفعت می‌بخشد پس فلسفه هنر رفعت روح و ارتفاع بخشیدن به آن است که کار عظیم و بزرگ و فراتر از دانش و علمی است چون هنر با روح و قلب سروکار دارد.

وی تاکید کرد: هنر غرب زینت‌بخشی به حُب شهوات برای مردم است که البته این هنر نیست و ابتدال است چراکه هنر آن است که عقل را به اندیشه وادارد و به چشم قدرت بینایی و به گوش قدرت شنیدن حقایق بدهد چون هنر یعنی بیان حقایق با زبان احساس و این آن چیزی است که جهان امروز از آن بسیار کم‌بهره است و علت آن تلاش شیطان برای واژگون کردن حقیقت و واقعیت‌ها است.  تمام تلاش هنر غرب و فلسفه‌‌اش انحراف انسان از مسیر حقیقت است. دنیای غرب از مسیر هنر به دنبال القای واقعیت‌های مجازی درباره مسلمانان است؛ دنیای فیلم در غرب تماما برای ویرانی فضای انسان‌هاست. در نبرد و روایت ادراکی غرب تلاش می‌کند ذهنیت‌ها را آن‌گونه بسازند. آن‌ها جنایت‌های رژیم صهیونیستی را دافع مشروع و آوارگی فلسطین‌ها را حرکت تروریستی معرفی می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: هنرمند واقعی باید تصویر زیبای حقیقت را بنگارد؛ فلسفه هنر ترویج حقیقت است و غیرازآن ضد فلسفه خود عمل خواهد کرد. هنر متعهد و انقلابی سبکی ابتکاری است تا آزادی اندیشه و آزادسازی فکر و نگرش به حقایق ایجاد کند و سینمای مقاومت بهترین ابزار برای معرفی منطق مقاومت. بدون مقاومت نمی‌توان عزیز، آزاد، امن و آرام زندگی کرد؛ ما اگر مقاومت می‌کنیم صرفا برای مقاومت نیست، ما برای رسیدن به آرامش مقاومت می‌کنیم. آن سپهبد نام‌آوری که جهان را در حیرت، کلام، باور و ایمان خود فرو برد، او در تمام دشت‌ها، بیابان‌ها و کوه‌ها به دنبال آرامش بود ولی می‌دانست جز از طریق فراری دادن اصحاب اضطراب نمی‌توان به آرامش رسید.

وی اضافه کرد: تا وقتی رویای سیطره، امید به نرمش و کُرنش ملت‌ها وجود دارد و دشمنان احساس کنند می‌توانند هویت مردمان را غارت کنند و منابع مادی و از هویت جوامع بهره‌مند شوند، این رؤیاها وجود خواهد داشت و دشمن ادامه می‌دهد و از پا نمی‌نشیند بنابراین سینمای مقاومت باید منطق مقاومت را به زیبایی نشان دهد و در اعماق ستارگانی که فروغ این منطق را برافراشته‌اند، ورود کند.

 وی سینمای مقاومت را نقاش و منعکس کننده ارزش‌های انسانی دانست و گفت: وقتی این سینما جان می‌گیرد در قلب جوانان روح جهاد احیا می‌شود و رویای پیروزی شکل می‌گیرد و هرگز انسان‌های مقاومت شکست نمی‌خورند چون شکست امری ذهنی و داخلی برای انسان است. این انسان‌ها هستند که شکست و پیروزی را تعیین می‌کنند و سینمای مقاومت باور و یقین در انسان‌هاست ایجاد می‌کند برای اینکه بدانند چه پیروز شوند و چه شکست بخورند، پیروز‌ خواهند بود و زبان سینمای مقاومت یعنی ترویج این مکتب.

وی متذکر شد: سینمای مقاومت یعنی تشویق مؤمنان برای ایستادن که تحسین‌برانگیز است چون ستایس‌برانگیزترین عمل انسان هنر ایستادگی است. ما به هنرمندان عرصه مقاومتمان در عرصه شعر، موسیقی، ادبیات، فیلم و تئاتر افتخار می‌کنیم چون آن‌ها پیام مقاومت که حماسه را جاودانه می‌کنند را منتقل ‌می‌کنند و حماسه‌ها بدون هنر جاودانه نمی‌شوند و این کار هنر صادق است. همیشه انسان‌هایی وجود دارند که دغدغه آزادگی، حُریت، طهارت اخلاق و اعتلای روح را در ذهن و قلبشان مورد توجه قرار می‌دهند که دارای اهمیت است و امام(ره) و رهبری ما آموزگان بزرگ این عرصه بودند که به ما منطق ایستادگی یاد دادند و جهان‌بینی ما نسبت به قدرت را دقیق کردند.

سردار سلامی اضافه کرد: در دنیای مقاومت همه حوادث شگفت‌انگیز است؛ ساخت فیلم سینمایی مقاومت و دفاع مقدس سخت‌تر از یک عملیات نظامی است تا جلوه درخشان از شکوه یک ملت نمایش داده شود و عوامل سینمای مقاومت شکوه یک ملت را نمایش می‌دهند و البته قدم زدن در عرصه مقاومت خودش مقاومت می‌خواهد و انسان‌های بافضیلت را از جنس صاحبان فضیلت خواهند کرد. امیدواریم سال آینده آثاری که لطافت‌ها و ظرافت‌های دفاع مقدس را نمایش دهند از شمار معمولی افزون باشند.

در انتهای مراسم برگزیدگان معرفی شدند.

برگزیدگان بخش اصلی

بهترین فیلم مستند بلند: تقدیر از حسین الهام کارگردان «عملیات المپیک» و اهدای جایزه به سمیه ذاکری خطیر کارگردان مستند «اگولانتینگ»

بهترین مستند نیمه بلند: مهدی آخوندی کارگردان مستند «به رنگ انار»

بهترین فیلم داستانی کوتاه: تقدیر از حسین دارابی برای «محافظ» و جایزه به «هانه» ساخته میثم ملکی پور

بهترین مستند کوتاه: نعمت‌الله سرگلزایی کارگردان مستند «مادر»

بهترین پویانمایی: سید محسن پورمحسنی شکیب برای پویانمایی «پوتین»

بهترین سریال: تقدیر از سریال «حارس القدس» به کارگردانی زیاد علی

فیلم‌های بلند:

بهترین جلوه‌های ویژه: اسد نجفی برای فیلم «دسته دختران»

بهترین فیلمبرداری،: عبدالله عبدی نسب برای فیلم «غریب»

بهترین صدابرداری: روح‌الله حد پرور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی»

طراحی گریم: شهرام خلج برای فیلم «غریب»

طراحی بهترین طراحی صحنه: محسن خدابخشی برای فیلم «اتاقک گلی»

بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست برای فیلم «موقعیت مهدی»

بهترین بازیگر زن: تقدیر از ژیلا شاهی برای «موقعیت مهدی» و جایزه بهترین بازیگر زن به ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»

بهترین بازیگر مرد: تقدیر از تورج الوند برای «اتاقک گلی» و جایزه بهترین بازیگر مرد به مهدی نصرتی برای «ضد»

بهترین فیلمنامه: حسین تراب‌نژاد برای فیلم «ضد»

بهترین کارگردان اول: محمد عسگری برای «اتاقک گلی»

بهترین کارگردانی: هادی حجازی‌فر برای «موقعیت مهدی»

بهترین فیلم: «غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا

جایزه ویژه هیئت داوران: لیلی عاج برای کارگردانی «سرهنگ ثریا»

بخش پژوهش

در بخش بهترین پژوهش نقد، سیدمحمد سلیمانی تقدیر و شیرین زارع پور برگزیده این بخش شد.

افروز باوفا نیز در بخش پایان‌نامه تقدیر و امیرعباس محمدی فشارکی به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

بخش نسل روایت

در بخش نسل روایت (جایزه شهید محسن حججی) نیز الناز سعادت دوست، حسین رسولی، سعید خیری، آراز جعفرپور، سروش کشاورز و آنیسا هراتی پور به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش چشم‌انداز فیلم‌های کوتاه با هزینه کم هم جمال احمدی و محمد علیزاده برگزیده شدند. اما جایزه فیلم بلند اقتصادی (با هزینه کم) هم به محمدحسین حقیقت تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم داستانی کوتاه نسل روایت اثری برگزیده نشد اما محمد مجیدپور برگزیده مستند کوتاه شد.

در بخش پویانمایی نسل روایت، معصومه عربخانی تقدیر و احمد حیدریان برگزیده شد.

جایزه امیدبخش‌ترین فیلم بخش نسل روایت هم به فاطمه قربانعلی اهداء شد.

بخش جهان بدون اسرائیل

در بخش جهان بدون اسراییل (جایزه شهید عماد مغنیه)، در قسمت مستند بلند، از احسان شادمانی و عامر شمالی تقدیر شد.

جایزه بهترین مستند بلند هم به عبدالرضا پناهی داده شد.

در قسمت فیلم کوتاه از مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجی‌عباسی تقدیر شد و جایزه بهترین مستند کوتاه نیز به مسعود وهاج رسید.

در این بخش در قسمت پویانمایی احمد حیدریان برنده جایزه شد.

بخش دفاع مقدس

 در بخش دفاع مقدس (جایزه رسول ملاقلی‌پور) در قسمت پویانمایی سیدمحمد پیش‌نمازی برنده اعلام شد.

در قسمت بهترین مستند کوتاه نعمت‌الله سرگلزایی برگزیده شد و در قسمت بهترین فیلم داستانی کوتاه از محمد پایدار تقدیر و علی ثقفی برگزیده شد.

جایزه بهترین مستند نیمه بلند نیز به روح‌الله اکبری رسید. جایزه بهترین مستند این بخش نیز به محمد سلیمی راد اهداء شد.

در قسمت بهترین فیلمنامه فیلم بلند نیز هادی حجازی فر و ابراهیم امینی برای فیلم «موقعیت مهدی» برگزیده شدند و جایزه کارگردانی بهترین فیلم نیز به محمدحسین لطیفی برای فیلم «غریب» اهداء شد.

انتهای پیام
captcha