اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4127881
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
در نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران مطرح شد

اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور در نمایشگاه قرآن

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران ضمن شرح جزئیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران، به اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ هفت کشور در نمایشگاه سی‌اُم اشاره کرد.

اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور در نمایشگاه قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا معاف،‌ معاون قرآن و‌ عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 22 اسفند در نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌ کریم با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن از دوازدهم فروردین‌ 1402 تا ۲۶ این ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران برپا می‌شود، گفت: این دوره از نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا یک بامداد در جریان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم با مدیران شهری برای خدمات‌دهی به مردم تا ساعات پایانی نمایشگاه انجام شده است، افزود: در این زمینه با اعضای شورای شهر و معاونان شهردار تهران جلسات متعددی برگزار شده است و امیدوارم شاهد این خدمات‌رسانی باشیم. در نمایشگاه ۴۰۰ برنامه اجرا خواهد شد و رشد ۵۰ درصدی در حوزه محتوا و وسعت نسبت به سال قبل دارد.

رئیس سی‌امین نمایشگاه قرآن درباره بخش بین‌الملل این دوره از نمایشگاه گفت: در سال‌های قبل نمایشگاه قرآن عنوان بین‌المللی داشت، اما فاقد این ویژگی بود. در این دوره با رایزنان فرهنگی کشورمان در ۲۲ کشور، جلسه مجازی برگزار و هماهنگی‌های خوبی شده است. در این بخش ۲۲ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و وزرای اوقاف و فرهنگ هفت کشور از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

معاف با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن به تعبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بزرگترین رویداد قرآنی کشور و یکی از مهمترین اتفاقات جهان اسلام است، گفت: بسیار خرسندیم که عدد این رویداد به 30 رسید. این تداوم جای تبریک به نظام و دولت‌های ادوار مختلف دارد. همه دولت‌ها به تبلیغ و ترویج قرآن اهتمام داشته‌اند. امسال هم نمایشگاه با شکوه و رونق در ماه رمضان برگزار خواهد شد.

همایش خادمان با حضور رئیس‌جمهور

وی افزود: به روال سال‌های قبل برنامه تجلیل خادمان قرآن با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. سال قبل بعد از غیبت چندساله رؤسای جمهور، آیت‌الله رئیسی به نمایشگاه آمد و دیدگاه‌های خوبی داشتند. این دیدگاه‌ها در نمایشگاه امسال سرلوحه کار قرار گرفته است. امسال نیز همایش خادم قرآن برگزار می‌شود و به پیشنهاد انجمن خادمان قرآن، خادمان در هشت حوزه تخصصی معرفی و تجلیل خواهند شد.

به گزارش ایکنا، رئیس سی‌امین نمایشگاه قرآن به شعار این دوره اشاره و اظهار کرد: درباره شعار نمایشگاه قرآن جمع‌بندی خوبی صورت گرفت و در نهایت در شورای سیاستگذاری به تصویب رسید. لذا در این دوره از تعابیر دو، سه و چهار کلمه‌ای که معمولاً با قرآن ساخته می‌شد، استفاده نشده است. در نمایشگاه امسال کمیته محتوایی و معاونت رسانه‌ای پیشنهادات خوبی در مورد شعار نمایشگاه ارائه دادند که در نهایت شعار این دوره از نمایشگاه «می‌خوانمت» انتخاب شده است. در ایام برپایی نمایشگاه همه فضاهای تبلیغات و شهری و رسانه‌ای حول همین شعار طراحی شده است.

وی افزود: 30 گزاره محتوایی جذاب برای جوانان، نوجوانان، دختران، پسران در قالب‌های هنری جذاب طراحی شده و رونمایی خواهد شد. از صدا و سیما، شبکه قرآن و معارف سیما، شهرداری تهران، سازمان زیباسازی تهران، سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی و همه دستگاه‌هایی که سال گذشته و امسال در کنار وزارت ارشاد بودند تشکر می‌کنم.

اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور در نمایشگاه قرآن

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه و مسابقات کار یک نهاد نیست، تصریح کرد: وزیر محترم ارشاد به ما تأکید کرده است که برای همه وزارتخانه‌ها مأموریت قرآنی در نظر گرفته شود، یعنی برش‌های قرآنی وزارتخانه‌ها استخراج و به هیئت دولت ارائه شود تا از سوی رئیس‌جمهور ماده‌واحده‌ای در هیئت دولت تصویب و به همه ابلاغ شد. برش‌های تبلیغی و ترویجی را آماده کردیم و در اولین جلسه هیئت دولت برش‌های قرآنی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را ارائه خواهیم کرد.

معاف افزود: نمایشگاه قرآن باید خدمات‌محور و برای مردم و توده‌های مختلف باشد. سال قبل و در شرایط پساکرونا استقبال خوبی از نمایشگاه قرآن به وجود آمد و رکورد مخاطب و بازدیدکنندگان از نمایشگاه را شاهد بودیم. این تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند، نمایشگاه قرآن یک تفرجگاه معنوی برای مردم است و تلاش کرده‌ایم که امسال رونق و فضای بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد.

فضای نمایشگاه در 75 هزار مترمربع

وی با اشاره به اینکه سال قبل وسعت نمایشگاه قرآن کمتر از 50 هزار مترمربع بود، گفت: امسال در 75 هزار مترمربع نمایشگاه برپا می‌شود. دوستان ما در بخش معاونت رسانه زحمت زیادی کشیده و برای هویت بصری نمایشگاه اندیشیده‌اند و برای کار طراحی‌های هنری و گرافیکی خوبی را تدارک دید‌‌‌ه‌اند. در این دوره از نمایشگاه حتی درباره رنگ اصلی، که در همه عملیات‌های تبلیغی دیده می‌شود، بحث شده است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال چند رویکرد مورد تأیید رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد قرار گرفت و تلاش شد این رویکردها از بخش‌های اصلی نمایشگاه باشد. یکی از بخش‌های اصلی ما بخش کودک و نوجوان است. بخش کودک به عنوان «باغ آیات» سه برابر دوره گذشته توسعه داده شده و بخش نوجوان نیز توسعه دوبرابری داشته است. مسئله دیگر مسئله بانوان و دختران است که رویکرد دوم ما در نمایشگاه قرآن خواهد بود. در این بخش برای حوزه‌های مادران و دختران برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

رئیس نمایشگاه قرآن اظهار کرد: در حوزه رسانه 30 قطعه محتوایی با محوریت شعار نمایشگاه تهیه شده است. همچنین پلتفرم تلوبیون پخش زنده هفت ساعته نمایشگاه را خواهد داشت، علاوه بر این سکوهای پرمخاطب نیز پخش زنده برنامه‌های نمایشگاه را تدارک خواهند دید. وزارت ارشاد و معاونت قرآن 30 نمایشگاه استانی و هفت نمایشگاه خارج از کشور را از ابتدای 1402 تا انتهای آن برپا خواهند کرد. محتوای نمایشگاه بین‌المللی قرآن که قابلیت پرتابل (قابل انتقال) دارد به این نمایشگاه منتقل خواهد شد. برخی از نمایشگاه‌های استانی همچنین نمایشگاه مشهد و اصفهان همزمان با نمایشگاه تهران است و فرایند نهایی آن برای برگزاری در ماه رمضان در حال طی شدن است. لذا محتواهای نمایشگاه تهران محصور و محبوس نمی‌شود.

رونمایی از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم

وی به بحث ترجمه قرآن اشاره و بیان کرد: این بخش از بخش‌های مورد توجه مردم بوده است. در نمایشگاه سال آینده اتفاق مهمی که خواهد افتاد از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم که یک سال برای تصویب و تأسیس آن زحمت کشیده شد، رونمایی خواهد شد. در دولت جدید به فرهنگ نهج‌البلاغه‌خوانی و ترویج این فرهنگ ورود کرده‌ایم و فضای شبیه به حرم حضرت امیرالمومنین(ع) در بخش ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی طراحی شده است و میزبان مردم در ایام برپایی نمایشگاه خواهد بود.

معاف تاکید کرد: یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه سی‌ام بخش «ستاره‌های زمین» است که کار مشترکی با جامعه فرهنگی قرآنی عصر است. در این بخش تلاش شده است جلسات خانگی قرآن کریم را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است احیا کنیم. این جلسات افول کرده و تلاش می‌شود از این طریق در راستای احیای آن قدم برداریم. امسال از چند سند راهبردی و محتوای ناظر به وظایف قرآنی وزارتخانه‌ها رونمایی خواهیم کرد. برای تدوین آن، جلسات بسیار زیادی با اساتید، نخبگان و وزرا برگزار شده است.

معاف گفت: در بخش دهه هشتادی‌ها یا شهرک دهه هشتادی‌ها که با زمینه امید به آینده طراحی شده است، برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. متولدین دهه هشتاد سوالات و شبهات زیادی دارند که در این بخش از طریق برگزاری نشست‌های به این سوالات پاسخ خواهد داد. همچنین جام رمضان، که مربوط به بازی‌های کامپیوتری است، در یک مرکز بازی دایر خواهد شد. در بخش فرهنگی بعد از موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای دومین حوزه مورد استقبال عموم مردم است.

اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ 7 کشور در نمایشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش مشاوره نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان به مشاورها مراجعه می‌کنند و با مشکلات ایده‌ای مواجه می‌شوند، چراکه مشاور‌ه‌های نادرستی به آنها داده می‌شود. ما سال گذشته انجمن مشاوران قرآنی را با بیش از 800 عضو راه‌اندازی کردیم. لذا در این دوره از نمایشگاه شاهد حضور 50 روانشناس متخصص خواهیم بود که از اساتید حوزه و دانشگاه هستند. در این دوره از نمایشگاه در 11 حوزه فردی، کودک، نوجوان، مشاوره تحصیلی، حقوقی، احکام خانواده و... خدمات مشاور‌ه‌ ارائه می‌شود. این بخش نسبت به سال قبل توسعه دو تا سه برابری داشته است.

نگاه وزارت ارشاد به حجاب بانوان

وی گفت: در بخش خانواده که پررونق‌تر از سال قبل برگزار می‌شود، میزهای گفت‌وگو درباره حجاب، عفاف، غیرت و حیا در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در مورد حجاب دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، باید تلاش کنیم در این زمینه چنددستگی اجتماعی ایجاد نشود. همه دخترانی که پوشش متفاوت دارند به تعبیر رهبر انقلاب و سردار قاسم سلیمانی دختران ما هستند. لذا ما در وزارت ارشاد این نگاه را پیگیری می‌کنیم. در این بخش قرار است بانوان درباره حجاب و عفاف به صورت علمی و نظری و دوستانه گفت‌وگو کنند. همچنین گروه‌های سرود دختران و نمایش‌های میدانی از سوی بانوان طراحی شده است.

معاف ادامه داد: بخش موسسات قرآنی مردم نهاد با مدیریت اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برگزار می‌شود. در این بخش میز خدمت در نظر گرفته شده است و در آن اطلاعات لازم در مورد بیمه، ثبت موسسه و بسیاری از موضوعات مبتلابه بخش مردمی ارائه خواهد شد. همچنین بخش صنایع دستی خانگی که از بخش‌های دیدنی نمایشگاه است با حضور هنرمندان و هنرنمایی زنده آنها برگزار خواهد شد. این بخش با توسعه دوبرابری همراه خواهد بود.

وی افزود: نشر مکتوب دو برابر سال قبل ظرفیت در اختیار دارد، همه نهادها دعوت شدند و تقریباً همه حضور خواهند داشت. بخش ترویج صحیفه سجادیه از دیگر بخش‌های نمایشگاه سی‌ام است که در آن همه موسسات و بنیادهای فعال در این حوزه حضور دارند. بخش‌ هنرهای دینی با مشارکت معاونت دینی و در زمینه‌هایی همچون تئاتر و سینما فعالیت خواهند کرد. یکی از فعالیت‌های ما در نمایشگاه «بانگ افطار» است که در آن نغمه‌های محلی اجرا خواهد شد.

دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم به بخش حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: در این بخش کالاها با 15 درصد کمتر از قیمت بازار عرضه خواهد شد. این بخش از سوی انجمن حجاب و عفاف که مردمی است اجرا خواهد شد. همچنین برای حجاب‌اولی‌ها جایزه در نظر گرفته شده و جشن فرشته‌ها، که مربوط به جشن تکلیف دختران است، برگزار می‌شود.

راه‌اندازی خانه خلاق

معاف با اشاره به شعار 1401 گفت: امسال در بخش فعالیت‌های دانش‌بنیان کارهای خوبی صورت گرفته و مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از فعالان در این حوزه است. همچنین نهاد علمی و فناوری‌های ریاست‌جمهوری فعالیت‌های خوبی در این حوزه داشته و با حمایت وزارت ارشاد چند خانه خلاق راه‌اندازی شده است.

معاف با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال محصور در مصلی نخواهد بود گفت: با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های متنوعی در تهران اجرا می‌شود. همچنین در 90 مسجد شاهد برگزاری محافل قرآنی خواهیم بود. با همکاری 13 استان سنت‌های رمضانی اقوام ایرانی در رواق‌های مصلی نمایشگاه داده خواهد شد. همچنین 30 کانون برتر از کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در بخش مسجد تمدن‌ساز حضور خواهند داشت.

وی بخش‌های نمایشگاه قرآن را برشمرد و گفت: با همکاری اداره موسیقی یکی از بخش‌های نمایشگاه به آوا و نغمات اختصاص داده شده است. همچنین با همکاری سازمان دارالقرآن نشست‌های در زمینه حکمرانی قرآنی برگزار خواهد شد. منظومه جشنواره تبیین، جشنواره شعر قرآنی و جشنواره ادبی حافظ از دیگر موضوعات نمایشگاه قرآن است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جشنواره آیات گفت: طی چند سال شاهد اجرای این جشنواره بودیم، اما چند دوره برگزار نشد. سال قبل تلاش شد که این جشنواره احیا شود و آن را با عنوان جشنواره تبیین مجدد راه‌اندازی کردیم. این بخش در نمایشگاه حضور خواهد داشت و استان‌های مختلف میزبانی رشته‌های متنوع آن را برعهده خواهند داشت. برای مثال لرستان جشنواره موشن‌گرافی را برگزار کرده است.

معاف در مورد طرح تعویض قرآن‌هایی با چاپ فرسوده با چاپ جدید گفت: این کار باید از سوی ناشران صورت گیرد. متأسفانه برخی ناشران در این بخش فعال بودند و اخیراً به دلیل بحران کاغذ، کمتر کار کردند. امسال اداره کل کتاب در این راستا با ناشران گفت‌وگو خواهد کرد.

وی در پاسخ سؤالی که خدماتی که به خانواده‌ها در نمایشگاه داده می‌شود گفت: شهرداری، مترو و اتوبوسرانی قول داده‌اند که همکاری کنند و علاوه بر مسائل مربوط به رفت و آمد و زیرساخت‌ها، یک افطاری ساده بین بازدیدکنندگان توزیع خواهد شد. خانواده‌ها سال قبل یکی از مطالباتی که داشتند رونق بخش کودک و نوجوان بود و درخواست کردند که محیط مناسبی برای خرید در نظر گرفته شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد پوشش مراجعه‌کنندگان و مقوله حجاب گفت: نمایشگاه قرآن برای همه مردم است. به طور طبیعی مردم در نمایشگاه قرآن در ماه رمضان و مصلی نکاتی را رعایت می‌کنند. مردم ما بسیار فهیم هستند و در مراسم‌ شب‌های احیا در بقاع متبرکه و آستان‌های مقدس و در نمایشگاه حریم‌هایی را که متناسب با آن فضاست، رعایت می‌کنند. در سال‌های قبل چالشی نداشتیم و امسال هم نخواهیم داشت. نمایشگاه قرآن در خدمت طبقه عقیدتی خاصی نیست و وزارت ارشاد وظیفه دارد که به همه سلایق و عقید‌ه‌ها خدمات ارائه دهد.

معاف در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد بن‌های خرید که سال گذشته نقدهای زیادی در مورد آن مطرح شد و نیز دایر بودن نمایشگاه به صورت مجازی گفت: سال گذشته بن‌های خرید محدود بود و فقط به دانشجویان و موسسات مردمی تعلق گرفت. امسال در تدارک هستیم تا برای فعالان دانشگاهی و حوزوی و فعالان حوزه مردمی بن‌های را در نظر بگیریم. این موضوع باید نهایی شود تا جزئیات بیشتر آن اعلام شود. در حال حاضر مشغول رایزنی هستیم و در شرایط پساکرونا میل مردم برای حضور در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های حضوری و انجام فعالیت‌ها به صورت حضوری بیشتر شده است. با توجه به اینکه برخی از مردم به نمایشگاه فیزیکی دسترسی ندارند، نمایشگاه مجازی به نشانی iqfa.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در این بخش قابلیت جست‌وجوی غرفه و محصول در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این نشست خبری از شعار نمایشگاه قرآن رونمایی شد. در این بخش محمدحسین محمدزاده، معاون تبلیغات و رسانه نمایشگاه قرآن به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: این 30 قطعه محتوایی بر اساس شعار نمایشگاه و ترکیب کلمات کوتاهی که بیانگر فایده خوانش قرآن است ساخته شده است. به عنوان مثل می‌خوانمت چون نامه دوست خواندنی است و مابه ازای این در قرآن «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ». یا می خوانمت برای همدلی که ما به ازای آن «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» است.

وی افزود: این دستمایه محتوایی برای همه کارهای رسانه ای تبلیغی و تولید محتویان مجازی برای پویش می خوانمت است که دستورالعمل استفاده از این در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha