چهارشنبه‌سوری در آذربایجان‌شرقی + فیلم
کد خبر: 4128124
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

چهارشنبه‌سوری در آذربایجان‌شرقی + فیلم

مردم آذربايجان‌شرقی مردمى اصيل هستند که در ایام نوروز دارای آداب و رسوم ویژه خود هستند و در این میان مهمان‌نوازی، سلحشوری و پايبندى به عقايد مذهبى از خصلت‌های خاص مردم استان است.

چهارشنبه سوری، آذربایجان شرقیآیین‌ها و آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی هر سرزمینی، یادگارهایی گران‌سنگ و پر بها از گذشته‌های دور مردم آن دیار است. تمامی آداب و رسوم ایرانی به خصوص عید باستانی نوروز در دل این تعاملات فرهنگی دچار فراز و نشیب شده و امروز هم مردم این دیار آیین نوروز را با رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

مردم آذربایجان‌شرقی مردمى اصیل هستند که در ایام نوروزی دارای آداب و رسوم ویژه خود هستند و در این میان مهمان‌نوازی، سلحشوری و پایبندى به عقاید مذهبى از خصلت‌های خاص مردم استان است.

استان آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های کشور است که دارای آداب و رسوم ویژه به خصوص در مناطق روستایی، غذاهای مخصوص خود و همچنین سوغاتی‌های خاص بوده و همین امر سبب شده است این استان دارای فرهنگ کهن و تاریخی باشد.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب چهارشنبه آخر سال (سه‌شنبه شب) از دیرباز در ایران برپا می‌شود، این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است.

سور در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش‌های ایرانی به معنای «جشن»، «مهمانی» و «سرخ» به‌کار رفته است. به این اعتبار که در شب چهارشنبه آخر سال ایرانیان جشن می‌گیرند و شادی و سرور می‌کنند و آتش می‌افروزند و با شعله‌های سرخ آتش دل تاریک شب را سرخ و روشن می‌کنند، می‌توان شب چهارشنبه‌سوری را جشن شب چهارشنبه یا شب چهارشنبه سرخگون و سرخ فام دانست.

در برخی نقاط ایران دو یا سه چهارشنبه آخر سال را بدشگون می‌پنداشتند و جشن می‌گرفتند. مثلاً، مردم اردبیل سه چهارشنبه از آخرین ماه سال را جشن می‌گیرند و آن‌ها را به ترتیب توز(توس، رنگ طوسی) چهارشنبه «کول» یا «کوله» (خاکستر) چهارشنبه و «گول» (سرخ و آتشین) چهارشنبه می‌نامند.

در این روزگار شب چهارشنبه‌سوری در سراسر خاک ایران با شور فراوان و با رسم خاص جشن گرفته می‌شود‌.

انتهای پیام
captcha