نگاهی به فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس در سالی که گذشت
کد خبر: 4128871
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۳

نگاهی به فعالیت‌های دینی و قرآنی مدارس در سالی که گذشت

مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در تشریح اهم اقدامات این اداره کل در سال 1401 گفت: یکی از تجربیات دوران کرونا استفاده بهتر از فضای مجازی بود؛ به همین منظور سامانه اینترنتی «نورینو» طراحی شد که بستری برای فعالیت‌های پرورشی است.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با اهم اقدامات این معاونت در سال 1401 بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از چهل سال از فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت می‌گذرد قبل از شروع سال تحصیلی 1401 -1402 بر آن شدیم تا فعالیت‌های گذشته خود را تحلیل کنیم تا متوجه شویم میزان اثرگذاری این فعالیت‌ها چقدر بوده و چه قدر است. آیا این فعالیت‌ها که از چهل سال پیش تدوین شده هنوز هم جزو اولویت‌ها است یا نیست یا باید تغییر کند.

وی ادامه داد: به همین منظور فراخوانی در سه گام دادیم و از همکاران خواستیم تا فعالیت‌های موجود را نقد کنند و اگر راهکار دارند راهکار ارائه کنند. بعد از تحلیل نظراتی که ارائه شد تغییرات و تحولاتی را در فعالیت‌ها ایجاد را کردیم که از اول سال جدید تحصیلی این فعالیت‌ها با رویکرد جدید آغاز شد. به همین منظور بعد از عید نوروز فعالیت‌هایی که به اتمام رسیده قرار است که تحلیل شوند و میزان اثر بخشی آنها بررسی شود.

هماهنگ شدن مطالب کتب درسی با فعالیت‌های پرورشی

باقری اضافه کرد: یکی از مهمترین تغییرهایی که امسال ایجاد شد این بود که تا سال‌های گذشته فعالیت‌های پرورشی هیچ ارتباطی با مطالب کتب درسی نداشت در صورتی که می‌توانستیم از این فرصت استفاده کنیم در نتیجه همه فعالیت‌های پرورشی را با کتاب درسی مرتبط کردیم و در بخش قرآن، نماز و عترت مطالب هماهنگ با کتب‌ درسی شد. با این اتفاق گستره کمی دانش‌آموزان را وسیع‌تر و کیفیت مطالب ارتقاء پیدا می‌کند.

سامانه «نورینو» بستری برای فعالیت‌های پرورش

مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از تجربیات دوران کرونا استفاده بهتر از فضای مجازی بود بیان کرد: به همین منظور سامانه اینترنتی «نورینو» طراحی شد که بستری برای فعالیت‌های پرورشی است. از طریق این سامانه برای هر دانش‌آموز پرونده الکترونیکی تربیتی ایجاد شده و تمام فعالیت‌‌های پرورشی دانش‌آموزان رصد می‌شود. سامانه نورینو سامانه تعاملی، آموزشی، تبلیغی، ترویجی و گزارشی است. پنج میلیون دانش‌آموز و 75 هزار مدرسه در این سامانه فعال هستند. این سامانه در تربیت دینی دانش‌آموزان به ما کمک می‌کند. سعی کردیم از این طریق به موضوعات پرورشی بپردازیم.

تربیت پنج هزار حافظ قرآن

باقری اظهار کرد: ما بیش از سه هزار مراکز قرآنی در کشور داریم که در امسال با چند مؤسسه قرآنی تفاهمنامه امضاء کردیم تا در بدنه آموزش و پرورش فعالیت کنند. برای مثال طی تفاهمنامه‌ای که با یکی از این مؤسسات امضاء کردیم قرار شد تا در پنج‌ماهه آینده پنج هزار نفر حافظ جزء تربیت کنند که اولویت آنها با مدارس شبانه‌روزی است. از کارهای مهم دیگر این است که امسال همه 750 دارالقرآنی که در کشور فعالیت می‌کنند را به صورت حضوری پایش کردیم و آنها را درجه بندی کردیم.

برگزاری «جشن فرشته‌ها»

وی با اشاره به برگزاری جشن تکلیف برای دانش‌آموزان بیان کرد: همچنین از نمونه‌های موفق مردمی‌سازی که امسال ایجاد شد و چند دستگاه دولتی و غیردولتی حضور پیدا کردند؛ «جشن فرشته‌ها» بود که همه مدارس دخترانه کشور برای دانش‌آموزان دختر جشن تکلیف برگزار کردند جشن تکلیف دانش‌آموزان پسر نیز در حال اجرا است و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.

اقدامات اداره کل قرآن و عترت آموزش و پرورش در سالی که گذشت

تربیت 9 هزار مربی قرآن

باقری اضافه کرد: در حوزه آموزش نیروی انسانی نیز با کمک سایر نهادها توانمندسازی روحانیون ائمه جماعت، مدرسان آموزش خانواده، آموزش معلمان پایه سوم دختر و پایه هشتم پسر را برای آموزش نماز و جشن تکلیف داشتیم و 9 هزار مربی حفظ قرآن کریم تربیت کردیم. همچنین دوره تربیت داوران مسابقات قرآن کریم را برگزار کردیم که حدود چهار هزار و 500 داور برای سطوح مختلف مدرسه تا کشوری به صورت غیر حضوری آموزش دیدند.

وی افزود: برای آینده نیز برنامه داریم تا این اتفاقاتی که به صورت آزمایشی در این یکسال انجام شد را به مرور تحلیل و بررسی کنیم و فعالیت‌هایی که موفق بودند را ادامه خواهیم داد و فعالیت‌هایی ناموفق را تغییر مسیر، روش و محتوا خواهند کرد.

تغیررات، مبتنی بر پژوهش و تحقیقات

باقری در پاسخ به این سؤال که تغییرات و برنامه‌هایی که برای سال آینده در نظر دارید چیست؟ گفت: اگر قرار است که تغییراتی ایجاد شود باید مبتنی بر پژوهش و تحقیقات باشد و کار میدانی انجام شود. تمام کارهایی که امسال انجام شد مبتنی بر تحقیق و پژوهش بود و اکنون باید کارهایی جدید انجام شده پایش شود و اگر به اهدافی که در نظر داشتیم دست یافتیم این برنامه‌ها ادامه پیدا خواهند کرد وگرنه تغییر می‌یابند.

وی اظهار کرد: شروع فعالیت‌ها در سال آینده همزمان با شب اول ماه مبارک رمضان است که با دیدار مقام معظم رهبری با قاریان، حافظان و استادان قرآنی آغاز می‌شود. طلیعه فعالیت‌های پرورشی و قرآنی کشور اجرای گروه همخوانی منتخب دارالقرآن‌های سراسر کشور خواهد بود.

طراحی بزرگترین محفل انس با قرآن جهان اسلام

مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بزرگترین محفل انس با قرآن جهان اسلام را طراحی کردیم که ان‌شاءالله از اول ماه رمضان شروع می‌شود و در 27 ماه مبارک به اوج خواهد رسید، قرار است در ماه رمضان 20 هزار مدرسه کشور همزمان در روز 27 فروردین محفل بزرگ قرآنی برپا شود.

وی اضافه کرد: بحث مردمی‌سازی را در سال آتی جدی‌تر خواهیم گرفت و سعی خواهیم کرد در بقیه اضلاع کار نیز از با استفاده از گروه‌های مردمی ظرفیت‌های آنها بهره ببریم. همچنین امسال طرح «اتقان» در پنج استان به صورت آزمایشی اجرا شد که امیدواریم تا اول مهر سال 1402 این طرح به پایان برسد.

حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

باقری با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: امسال برای اولین بار در نمایشگاه قرآن حضور خواهیم داشت و از ظرفیت دارالقرآن‌های کشور برای غرفه آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد و دستاوردهای قرآنی آموزش و پرورش در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

وی در رابطه با جذب اقشار مختلف دانش‌آموزی بیان کرد: فعالیت‌های پرورشی هم متعدد است و سعی شده تا همه دانش‌آموزانی که در زمینه‌های هنری، علمی، فرهنگی و... استعداد دارند؛ جذب شوند و از این طریق امور تربیتی را پیش برد.

جذب همه اقشار دانش‌آموزان 

باقری ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه بستر فعالیت‌های پرورشی از جمله قرآن، عترت و نماز بر کتاب‌های درسی است تلاش شده تا از این طریق گستره دانش‌آموزان افزایش پیدا کند. زیرا دانش‌آموزان با هر سلیقه‌ای کتاب درسی را دارند و در اینجا هوشمندی همکاران ما مطرح می‌شود که چگونه با استفاده از این منابع، دانش‌آموزان را به فعالیت‌های قرآنی جذب کند. امیدواریم با این کار بخشی از دانش‌آموزان قشر خاکستری را جذب کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: همچنین اردوهای یک روزه از برنامه‌های دیگری است تا از این طریق اکثریت دانش‌آموزان را جذب کنیم. امیدواریم در سال جدید با هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها و نهاد بتوانیم جذب حداکثری و اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha