پیش‌بینی افزایش زائران اربعین در پی گرانی سفر عتبات
کد خبر: 4128981
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
سیدمجید میراحمدی مطرح کرد؛

پیش‌بینی افزایش زائران اربعین در پی گرانی سفر عتبات

رئیس ستاد مرکزی اربعین از پیش‌بینی افزایش قابل توجه تعداد زائران اربعین حسینی طی سال آینده خبر داد و اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت سفر به عتبات در طول سال، پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران اربعین 1402 بیش از امسال باشد.

تأثیر گرانی سفر عتبات عالیات بر افزایش زائران اربعین

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، از پیش‌بینی افزایش زائران اربعین سال آینده خبر داد و دلیل این مسئله را افزایش قابل توجه قیمت‌های سفر عتبات در طول سال بیان کرد و گفت: بسیاری از اقشاری که تمایل به سفر عتبات داشتند به دلیل افزایش قیمت‌ها از سفر انصراف دادند و قطعاً برنامه سفر خودشان را به اربعین منتقل کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل اتفاق‌هایی که طی چند ماه اخیر در کشور رخ داده است، بسیاری برای حضور در اربعین با انگیزه‌تر شده‌اند بنابراین برآورد ما این است که قطعاً نسبت به سال جاری، در سال آینده تعداد زائران بیشتری خواهیم داشت؛ البته هنوز برآورد نهایی در این خصوص صورت نگرفته است.  

میراحمدی در پاسخ به این سؤال که آیا براساس افزایش زائر، زیرساخت‌های خدماتی و امکانات نیز افزایش داده می‌شود؟ گفت: بعد از اتمام اربعین سال جاری، بلافاصله جلساتی را تشکیل دادیم تا نارسایی‌ها و ضعف‌هایی که داریم به خصوص در امر زیرساخت‌ها را مشخص کنیم و پروژه‌های زیرساختی اولویت‌دار را در هر استان مشخص کردیم.

وی با اشاره به اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان و آذربایجان غربی، استان‌هایی هستند که پروژه‌های زیرساختی اربعین در این استان‌ها در حال اجراست، گفت: اگرچه عدد مورد درخواست ما در بودجه کاملاً محقق نشد اما دولت در بودجه 1402 نسبتاً اعتبارات خوبی را پیش‌بینی کرده است و امیدواریم بتوانیم بخش قابل توجهی از مشکلات زیرساختی را حل کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین به مشکلات زیرساختی آن‌سوی مرز ایران نیز اشاره کرد و گفت: همکاری با عراقی‌ها آغاز شده و خودمان در آن‌سوی مرز در حال انجام اقداماتی هستیم. همچنین اقداماتی را هم از طرف عراقی‌ها مطالبه کردیم. برنامه ما هم این است که تا یک ماه قبل از شروع اربعین بتوانیم مسائل اساسی را حل و فصل کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا از خیران و واقفان جهان اسلام برای مشارکت در تأمین دائمی نیازهای زائران اربعین دعوت نمی‌شود؟ گفت: این مسئله نکته کاملاً درستی است و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. یکی از نکاتی که در موضوع زیرساخت‌ها تأکید کردیم، مشارکت مردمی است و گفته‌ایم که زمینه این کار را فراهم کنند. این مسئله می‌تواند در محرومیت‌زدایی استان‌های محروم ما نیز تأثیر زیادی داشته باشد. امسال با بازگشایی مرز خسروی در استان کرمانشاه تحولی را در این استان شاهد بودیم. یا در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان با بازگشایی مرزها و حضور زائران تحولات مادی و معنوی قابل توجهی را این استان‌ها حاصل شده است.  

انتهای پیام
captcha