از محافل جزءخوانی دانش‌آموزی تا خیز قرآنیان برای جهاد امیدآفرینی
کد خبر: 4129519
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
تشریح برنامه‌های رمضانی در چهارمحال‌وبختیاری

از محافل جزءخوانی دانش‌آموزی تا خیز قرآنیان برای جهاد امیدآفرینی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در تشریح برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان در استان، گفت: برپایی محافل جزءخوانی دانش‌آموزی، پویش «نشر خوبی‌ها»، محافل «تلاوت و تبیین»، کرسی‌های قرآنی «آینده روشن»، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی، برپایی ۴۴۴ دوره آموزشی قرآنی در مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی از اهم این برنامه‌هاست.

ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تبریک حلول ماه رمضان و در تشریح ویژه‌برنامه‌های این ماه مبارک در استان، اظهار کرد: برپایی محافل جزءخوانی که برنامه محوری استان در مصلی شهرکرد و به‌صورت پخش زنده از شبکه استانی برگزار می‌شود، یکی از پیش‌بینی‌هاست که ذیل این برنامه محوری، برای برپایی ۱۴ محفل جزءخوانی دانش‌آموزی نیز با همراهی آموزش و پرورش تمهیداتی انجام شده است.

وی با ذکر اینکه محفل جزءخوانی دانش‌آموزی از صفر تا صد به نوجوانان واگذار می‌شود و از قاریان و مرتلان نوجوان استفاده می‌شود، ادامه داد: تلاش این خواهد بود که این محافل در فضایی با نشاط و نوجوانانه و در برخی روزها این محفل در شهرکرد برپا شود؛ به شهرستان‌ها نیز اعلام و تأکید شده که حتی‌الامکان در کنار محافل جزءخوانی عمومی، برای برپایی محافل نوجوانان نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

کارگر تصریح کرد: محافل جزءخوانی دانش‌آموزی در مصلی شهرکرد در ساعاتی غیر از ساعت جزءخوانی عمومی برگزار خواهد شد و طبعاً با توجه به اینکه تلاوت یک جزء به سبک بزرگسالان شاید برای نوجوانان سنگین باشد، ترتیبی اتخاذ شده که صفحاتی از قرآن کریم با مشارکت‌ دادن قراء دانش‌آموز تلاوت و مابقی صفحات در بین تمامی دانش‌آموزان شرکت‌کننده تقسیم شود و همه آنان در تلاوت شرکت داده شوند؛ برپایی پویش‌ها و مسابقات متنوع ویژه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در محفل جزءخوانی نیز دیده شده است.

وی با تصریح اینکه از فضای ایجاد شده برای جزءخوانی در مصلی شهرکرد برای برپایی چندین محفل قرآنی دیگر نیز در طی ماه مبارک رمضان استفاده خواهد شد، گفت: از جمله‌ محفل جزءخوانی نیروهای مسلح یا دانش‌آموزی را می‌توان نام برد که در برخی روزها می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

کارگر با اشاره به اجرای همایش «طلایه‌داران نور» همزمان با آغاز ماه رمضان، بیان کرد: بر این‌ اساس، جامعه قرآنی استان، برخی مبلغان و برخی مدیران دستگاه‌ها در یک دورهمی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان در دفتر امام‌ جمعه، برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌‌‌های ماه مبارک به بحث و تبادل نظر پرداخته و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند که نظیر این نشست در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود.

پویش رسانه‌ای «نشر خوبی‌ها»

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: پویش رسانه‌ای «نشر خوبی‌ها» یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام ماه رمضان در استان است و بر طبق این پویش که همزمان با طرح محله همدل اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، مردم می‌توانند اتفاقات خوب نوع‌دوستانه و همکاری و همیاری‌های دسته‌جمعی و ... را که مشاهده می‌کنند در قالب کلیپ و عکس منتشر کنند، ادارات تبلیغات اسلامی آمادگی انتشار این قبیل اتفاقات مثبت و امیدبخش را دارند.

کارگر پیش‌بینی ۱۴ کرسی تفسیر در استان با حضور اساتید توانمند استانی و ملی را نیز یادآور شد و توضیح داد: کار تخصصی و مطالعات و نیز محور تبلیغ این اساتید ناظر بر تفسیر قرآن کریم است که این کرسی‌ها ذیل عنوان «آینده روشن» و با محوريت سوره مبارکه محمد(ص) در جای‌جای استان برگزار خواهد شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: برپایی حداقل ۱۴۴ محفل «تلاوت و تبیین» نیز در دستور کار قرار گرفته است که این محافل با بهره‌گیری از ظرفیت مبلغان، ائمه جماعات، اساتید دانشگاه و قاریان شهرستان‌ها برپا می‌شود. در این برنامه به شهرستان‌ها تأکید شده است که زمان و مکان دقیق برپایی این محافل را به ما اعلام کنند تا اساتید هماهنگ شوند و این محافل در مساجد، مدارس و در چند مورد، در ادارات پیش‌بینی شده است.

جهاد امیدآفرینی در محافل «تلاوت و تبیین»

کارگر با تصریح اینکه مقوله تبیین در این محافل با ۲ نگاه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نخست آنکه تبیین ناظر بر جهاد امیدآفرینی باشد که تأکید مقام معظم رهبری نیز هست و محتوا و مضامین سوره مبارکه محمد(ص) در بردارنده همین امیدآفرینی و نگاه به آینده روشن است؛ نگاه دوم نیز تبيين کارآمدی نظام اسلامی و دستاوردهای خوب انقلاب است که در این محافل از سوی واعظان و مبلغان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی برگزاری ۴۰ کارگاه سبک زندگی را از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال برشمرد و افزود: این کارگاه‌ها شامل آموزش‌های ۲ ساعته یا ۴ ساعته در هفته است که در سطح مؤسسات و مراکز قرآنی و برخی از ادارات متقاضی برگزار خواهد شد؛ از اساتید این کارگاه‌ها خواسته شده که موضوعات کارگاه‌ها متناسب با زیست‌بوم و نیازمندی‌های منطقه انتخاب و ارائه شوند. کارگاه‌های سبک زندگی سازمان دارالقرآن مبتنی بر چهار کتاب‌ محور ارتباطات انسان برنامه‌ریزی شده که فضای عام و قابل انعطافی را در اختیار مدرسان قرار می‌دهد تا بتوانند مباحث متناظر با نیازهای هر منطقه را به مخاطبان خود ارائه دهند.

کارگر با اشاره به پیش‌بینی رقم ۴۴۴ دوره آموزش قرآن کریم در مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان، بیان کرد: تصورم این است که این عدد سنگینی نباشد زیرا با توجه به وجود حدود ۱۷۰ مرکز قرآنی در استان، اگر هر مرکز به‌طور متوسط ۲ یا ۳ دوره اعم از روخوانی و روانخوانی، تجوید، قرائت و ... برگزار کند، این رقم حاصل خواهد شد. انتظار می‌رود که مراکز قرآنی استان بتوانند در طی ماه مبارک، ۴۴۴ دوره را با یک جمعیت قرآن‌آموز مشخص به مرحله صدور گواهی‌نامه برسانند.

دوره‌های قرآنی ضمن خدمت در ادارات

وی گفت: در دستگاه‌ها پیش‌بینی برگزاری‌ ۱۴ دوره ضمن خدمت با موضوعات قرآنی انجام شده است که برای این منظور، مکاتبات و هماهنگی لازم با استانداری انجام شده تا به تمامی ادارات دولتی اعلام شود و دستگاه‌هایی که تمایل داشته باشند، آمادگی و ظرفیت اعزام استاد و برپایی دوره‌ها و صدور گواهی را داریم. همچنین از ظرفیت مرکز آموزش، پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز نگاه قرآنی که در برخی مدیران دستگاه‌ها سراغ دارم، برای برپایی و تقویت دوره‌ها در ادارات و نهادها استفاده خواهد شد.

کارگر با تأکید بر اهمیت و نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در راستای ترویج فرهنگ دینی، تصریح کرد: از دست‌اندرکاران برنامه‌های رمضانی در شهرستان‌ها خواسته شده که این برنامه‌ها و جلسات را در سطح بالا و با قابلیت رسانه‌ای شدن برگزار کنند و صدا و سیمای استان نیز پای کار است تا در شهرها و روستاها نسبت به تهیه گزارش‌ و اطلاع‌رسانی برنامه‌های قرآنی در مدارس، مساجد، مراکز قرآنی و ... همکاری داشته باشد. در همین راستا از خبرنگاران صدا و سیما در جلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان دعوت و بحث و تبادل نظر شده است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به قرار داشتن در سال ۱۴۴۴ قمری، گفت: از مجموعه دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی ماه رمضان خواسته شده که عزم خود را برای رسانه‌ای کردن حداقل ۱۴۴۴ ویژه‌برنامه‌ این ماه در استان معطوف کنند و تا می‌توانند این برنامه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی و صدا و سیما و نیز خبرگزاری قرآنی نشر دهند.

ارزیابی عملکرد مؤسسات و خانه‌های قرآن در ماه رمضان

کارگر در پاسخ به این پرسش که آیا تمامی ۱۷۰ مرکز قرآنی دارای مجوز از تبلیغات اسلامی در حال حاضر فعال هستند یا خیر؟ توضیح داد: در مجموع تعداد مراکزی که هیچ فعالیتی ندارند، اندک است و بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآن با شدت و قدرت کمتر یا بیشتر مشغول فعالیت هستند؛ ضمن اینکه عملکرد این مراکز قرآنی در ماه رمضان امسال رصد می‌شود و مبنای ارزیابی و تصمیم‌گیری خواهد بود. در این راستا مراکزی که ظرفیت دارند اما به هر دلیلی فعالیتشان کمرنگ شده است شناسایی و با برپایی دوره‌ها و اردوهای توانمندسازی مجدداً پویا و فعال خواهند شد.

وی تقاضا برای راه‌اندازی مراکز قرآنی جدید را نیز یادآور شد و توضیح داد: بعد از ماه مبارک رمضان بر مبنای عملکرد مراکز قرآنی، ارزیابی و پالایش دقیق صورت می‌گیرد و مراکزی که واقعاً قادر به فعالیت نیستند، غیرفعال خواهند شد. نگاه ما این است که در برنامه‌ریزی‌ها نه تنها مراکز تحت پوشش تبلیغات اسلامی بلکه مؤسسات قرآنی ارشاد و حتی آموزش و پرورش نیز به عنوان یک ظرفیت دیده شوند چرا که همگی در راستای خدمت به قرآن قرار داریم و فعالیت می‌کنیم.

کارگر در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص حمایت یا تشويق مراکز قرآنی فعال در ماه رمضان، اظهار کرد: به مدیران ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها رقمی البته اندک را اختصاص دادیم و اعلام کردیم که تصمیم‌گیری در مورد انتخاب و تشویق مراکز قرآنی فعال با خودشان باشد. البته همه ما می‌دانیم که با این رقم‌های ناچیز کاری از پیش نمی‌برد و پیشرفت و توسعه برنامه‌ها مرهون همت مردم است.

انتهای پیام
captcha