نماز خواندن در خودرو، قطار و وسایل نقلیه عمومی
کد خبر: 4130049
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
۳۰ روز،۳۰ نکته /5

نماز خواندن در خودرو، قطار و وسایل نقلیه عمومی

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

نماز خواندن در خودرو، قطار و وسایل نقلیه عمومی

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیّات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند  که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان محترم روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

مکانی که نمازگزار می‌تواند در آن نماز بخواند، دارای شرایطی است. از شروط مهم مکان نمازگزار این است که باید «بی‌حرکت باشد»، یعنی نمازگزار باید در مکان ثابت و بدون تکان و حرکت نماز بخواند؛ اما بعضا شرایطی پیش می‌آید که فرد نمازگزار استثنائاً در حرکت هم می‌تواند نماز خود را به جای آورد.

در مسئله 106 «رساله نماز  روزه» درباره استثنائات این شرط می‌خوانیم:

«مکان نمازگزار باید بی‌حرکت باشد؛ یعنی طوری باشد که شخص نمازگزار بتواند با آرامش بدن و بدون تکان خوردن، نماز بخواند. بنابراین نماز در مکان‌هایی که موجب می‌شود بدن بی‌اختیار تکان بخورد، مانند خودرو و قطار در حال حرکت یا بعضی تخت‌های فنری، صحیح نیست، مگر هنگامی که به دلیل تنگی وقت و غیر آن مجبور باشد در چنین مکانی نماز بخواند.»

طبق مسئله 107 هم:

«بر مسافرانی که با وسیله نقلیه عمومی سفر می‌کنند، واجب است در صورت خوف فوت وقت نماز، از راننده بخواهند توقف کند؛ بر راننده نیز پذیرش درخواست آنان واجب است و در صورتی که به هر دلیل توقف نکند، تکلیف مسافران این است که نماز را در همان حال حرکت بخوانند و تا آنجا که امکان دارد، جهت قبله، قیام، رکوع  سجود را رعایت کنند.»

مسائل و نکات بیشمار دیگری درباره شرایط مکان نمازگزار در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است که برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانیkhameneibook.ir  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha